Advies upgrade wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Ik heb op dit moment een Orbea Laufey h10 in bestelling staan.
https://www.orbea.com/nl-en/bicycles/mo ... laufey-h10
Een van de dingen die ik zou willen upgraden is de wielset, ik heb van andere Laufey rijders begrepen dat de standaard wielset wat te wensen overlaat qua stijfheid en gewicht, en niet te upgraden is naar microspline.
Het moet dus een 29" set worden, boost, met liefst 30mm interne breedte, klaar voor tubeless gebruik.
Ik zou er uiteindelijk graag een stabielere fiets aan overhouden die ik naast de NL routes ook af en toe op trails en bikeparks in België en Duitsland uit kan laten, met een wat lager rollend gewicht om hier op de NL trails met wat minder energie meer snelheid op te kunnen pakken.
Qua budget denk ik aan max. €500,-, mijn gewicht is 80kg.

Enkele wielsets die ik tegenkom zijn de volgende:
Nukeproof Horizon Pro v2 (€430, ca. 2050gr., 102t) https://nukeproof.com/products/horizon- ... wheel-102t
DT Swiss 350/Amride wielset (€479, ca. 1820gr., 36t) https://www.actionsports.de/en/dt-swiss ... f2f6e18cd3
Fun Works N-light wielset (€449, ca. 1720gr., 36t) https://www.actionsports.de/en/fun-work ... 21d9ac97db

Welke zou jullie voorkeur hebben en waarom? Zijn er nog andere sets die ik kan overwegen? Of andere zaken waar jullie anders tegenaan kijken?

Edit: Keuzemogelijkheden zijn aangepast, zie verder onderaan de pagina :-)
Laatst gewijzigd door Michielemans op do 6 januari 2022, 11:50, 3 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

gewoon wat laten bouwen, geen off the shelf setje kopen iig

Een goede bouwer (zijn er genoeg) en dan:
Hope, DT350 of Erase naafjes en een Rad15 of DT XM481 velgje :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan moet-ie wel min of meer gratis werken wil je binnen die €500 blijven ;-)

Oh nee wacht, ik reken met de consumentenprijzen die ik zelf moet betalen...
Setje DT350 ruim €200, velgen een kleine €200, spaken/nippels @60~70
Als je alles bij een shop bestelt ivm verzendkosten kun je nog vijfentwintig euro "verdienen" :D


Maar ik denk dat YO wel gelijk heeft. Bij Actionsports zijn de ervaringen wisselend, soms best goed maar ook wielen met flink ongelijkmatige spaakspanningen.

Even los daarvan, ik zou niet afgaan op andere Laufey rijders maar op mijn eigen mening/ervaring.
Wat is er precies mis met die originele wielen? Stijfheid hangt (vooral) samen met spaakspanning, en die is te verbeteren (te weinig spaken kost ook stijfheid, minder als 28 is voor een mtb zelden slim). Microspline is niet nodig om naar 12-speed te gaan, mocht je dat willen. Sunrace bijvoorbeeld heeft prima 12-speed cassettes voor de gewone HG body.

Blijft over gewicht en duurzaamheid, maar als je zelf wat zwaarder bent en/of van jezelf weet dat je materiaal het zwaar krijgt is een hele lichte wielset ook niet verstandig. Dan kom je toch snel uit op 32 spaken, messing nippels en geen ultralicht velgje. Dat weegt al snel rond de 1.800 gram of iets erboven.
Met carbon kun je iets gewicht winnen, maar dan ga je het niet met €500 redden.

(Ik heb voor mijn vriendin een set met RAD15 Ozone 30 velgen, DT350 boost naven, DT Comp spaken en messing nippels gebouwd en ik meen dat die iets over de 1.800 gram kwam).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: do 21 oktober 2021, 15:12 Stijfheid hangt (vooral) samen met spaakspanning, en die is te verbeteren (te weinig spaken kost ook stijfheid, minder als 28 is voor een mtb zelden slim).
Kleine correctie: stijfheid heeft niet heel veel met spaakspanning te maken. Zit hooguit pakweg 5% verschil tussen 'vrij los' en 'zeer strak'.

Hoeveelheid spaken en dikte van de spaken zijn van invloed. Naast de velg en de geometrie van de naaf.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Dank Kermit, heb mijn gewicht er even bij gezet in de openingspost, speelt natuurljk ook mee.

Grootste punt is voor mij wel een stukje gewichsbesparing, als ik samen met een setje lichtere banden (tubeless) bijna 1kg rollend gewicht kan besparen dan ga ik dat denk ik wel merken. Maar wat je zegt, eerst zelf maar eens gaan rijden en ervaren natuurlijk :-)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lars TB schreef: do 21 oktober 2021, 15:24
kermit schreef: do 21 oktober 2021, 15:12 Stijfheid hangt (vooral) samen met spaakspanning, en die is te verbeteren (te weinig spaken kost ook stijfheid, minder als 28 is voor een mtb zelden slim).
Kleine correctie: stijfheid heeft niet heel veel met spaakspanning te maken. Zit hooguit pakweg 5% verschil tussen 'vrij los' en 'zeer strak'.

Hoeveelheid spaken en dikte van de spaken zijn van invloed. Naast de velg en de geometrie van de naaf.
You are ofcourse right...
Te snel getypt en te kort gedacht :oops: :D

Er wordt vaak van eerste montage wielen gezegd dat ze te slap zouden zijn, maar ik vermoed dat dat vaak iets is wat onterecht tussen de oren is gaan zitten. Want juist dat soort wielen hebben vrijwel altijd gewoon 32 spaken en dan vaak nog niet butted ook.
Dat maakt dergelijke wielen wel vrij zwaar, maar niet slap.
Als de spaakspanningen erg ongelijkmatig zijn stijgt wel de kans op slagen. Maar laat je zo'n set voor gebruik optimaliseren ben je dat ook voor.

Kortom, misschien is de originele wielset best geschikt om voorlopig op te rijden.

Dat gezegd hebbende, de DT350/RAD15 set waar ik het over had bespaarde ruim 3 ons op de originele set uit die fiets.
Daar zaten Shimano 400 boost naven in, 32 plain spaken en vrij zware (ook 30mm brede) Cube velgen (=Alex). En precies diezelfde combinatie van onderdelen zie je bij heel erg veel eerste montage wielsets. Waarbij de velgen dan van een sticker van het betreffende fietsmerk worden voorzien, liefst in framekleur ;-)
Het was mijn eerste "zelf" gebouwde wielset, zelf tussen " want Lars heeft me toen wegwijs gemaakt in het bouwen van een wiel :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik heb een schitterend handgespaakt set met rad15 velgen. Voor 30mm en achter 24mm met mooie Elan naven erin. Is overigens al mijn derde set omdat ik steeds zo stom was om mijn standaard wielen te verkopen. Dat gebeurd nu niet meer, dus dit setje gaat jaren mee :bier:

Ik ben overigens ruim onder die €500 euro gebleven.
Omdraaien kan altijd nog!
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Ik heb mijn keuze inmiddels min of meer teruggebracht tot een handgespaakt setje RAD15 Ozone30 met Elan (OHR) naven of de Hunt trail Wide, die krijgt ook goede reviews (Novatec naven met upgraded seals&grease).

RAD15 setje zou op 1980gr. uitkomen, de Hunts op 1880gr.
Hunts hebben 5° rapid engagement, 28 spaken voor en 32 achter.
RAD15 naven 38 of 40 aangrijppunten en 32 spaken voor en achter (=steviger?)

Vraag is nu natuurlijk; ga ik die 100gr. merken en/of weegt het met de hand laten spaken (door een gerenommeerde bouwer als ik het hier op het forum zo lees) dusdanig veel voordeel op dat dat toch de betere keuze is?
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

https://www.mountainbike-magazin.de/par ... raxis-test

Naam mijn mening zijn de Shimano XT fabrieks wielen (vooral de M785) de beste die er zijn/waren. In ruim 35 jaar is/was dit een wielset die ik niet kapot gekregen heb, zelfs nog geen spaak. Heb daarvoor heel wat wielsets laten bouwen, zelfs het beroemde Tioga Disk drive wheel.

Nu weer fabrieks carbon wielen van Bontrager :evil:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Michielemans schreef: do 6 januari 2022, 00:25 Ik heb mijn keuze inmiddels min of meer teruggebracht tot een handgespaakt setje RAD15 Ozone30 met Elan (OHR) naven of de Hunt trail Wide, die krijgt ook goede reviews (Novatec naven met upgraded seals&grease).

RAD15 setje zou op 1980gr. uitkomen, de Hunts op 1880gr.
Hunts hebben 5° rapid engagement, 28 spaken voor en 32 achter.
RAD15 naven 38 of 40 aangrijppunten en 32 spaken voor en achter (=steviger?)

Vraag is nu natuurlijk; ga ik die 100gr. merken en/of weegt het met de hand laten spaken (door een gerenommeerde bouwer als ik het hier op het forum zo lees) dusdanig veel voordeel op dat dat toch de betere keuze is?
Hunt schijnt hun wielen prima te bouwen, dus dat zit waarschijnlijk ook wel goed.
Het enige gewicht waar je iets van merkt is het gewicht van de velgen, en dan nog is 100 gram een vrij klein verschil. Als er een paar gram verschil in de naven zit is het verschil tussen de velgen dus nog kleiner.

Meer spaken is altijd iets steviger, iig bij verder gelijke componenten.
Het voordeel van de RAD15 set is misschien ook dat het wat makkelijker werkt als er onverhoopt toch problemen ontstaan (een tak in je wiel of zoiets). De bouwer zit immers "om de hoek" en niet aan de andere kant van Het Kanaal :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

[keiharde spam van een fan ]
Ik heb zelf 3 sets van Rad15 met verschillende naven ( Elan, Hope en Novatec) en vind ze helemaal top.
Gelukkig ben ik niet al te zwaar en weeg ik slechts 97kg :winkie: , met bepakking en fullface een kleine 100kg.
Ik fiets in NL en Bikepark gebruik ze overal. Ondanks mijn gebrek aan techniek en regelmatig slechte lijnkeuzes blijven ze gewoon recht en heel.
Voor mijn vorige fiets heb ik toendertijd carbon wielen laten bouwen, maar de RAD15 sets bevallen me dermate goed dat ik ondanks een enorme carbonfettish nog geen moment de behoefte daartoe heb gehad.

Groot pluspunt van RAD15 boven Hunt vind ik dat het een nederlands bedrijf is dat in Nederland ZELF de velgen maakt en spaakt.
A: als we een goed nederlands product hebben mogen we dat best wat meer ondersteunen, B bij garantie mocht dat ooit nodig zijn is dat ook makkelijker als met een club die aan de andere kant van het kanaal zit.
[/keiharde spam van een fan]

Afbeelding
Afbeelding

edit: taalfoutjes verwijderd
Laatst gewijzigd door Jurf op vr 7 januari 2022, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jurf schreef: vr 7 januari 2022, 10:56 Groot pluspunt van RAD15 boven Hunt vind ik dat het een nederlands bedrijf is dat in Nederland ZELF de velgen maakt en spaakt.
Helemaal mee eensch.
Ik probeer meestal mensen niet in een bepaalde richting te sturen maar bij deze opties zou ik zelf ook voor de RAD15's gaan. Gewoon een goede velg met een alleszins redelijk gewicht voor de breedte.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik ben ook niet pusherig, maar ik denk ook dat we niet te bescheiden moeten zijn met een echt goed hollands product aan te bevelen als we weten dat dat gewoon top is.
Ja er is altijd beter, maar niet voor die prijs.
Een set carbon wielen van Beast components ziet er nog smakelijker uit, maar daarvoor heb je 3 sets Rad,s voor met banden!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Michielemans schreef: do 6 januari 2022, 00:25 Ik heb mijn keuze inmiddels min of meer teruggebracht tot een handgespaakt setje RAD15 Ozone30 met Elan (OHR) naven of de Hunt trail Wide, die krijgt ook goede reviews (Novatec naven met upgraded seals&grease).

RAD15 setje zou op 1980gr. uitkomen, de Hunts op 1880gr.
Hunts hebben 5° rapid engagement, 28 spaken voor en 32 achter.
RAD15 naven 38 of 40 aangrijppunten en 32 spaken voor en achter (=steviger?)

Vraag is nu natuurlijk; ga ik die 100gr. merken en/of weegt het met de hand laten spaken (door een gerenommeerde bouwer als ik het hier op het forum zo lees) dusdanig veel voordeel op dat dat toch de betere keuze is?
Handgespaakt is op zichzelf al mooi natuurlijk, maar als ik daarbij slechts 100gr 'win', en de nieuwe set weegt nog steeds tegen de 2kg, dan vind ik 500,- relatief gezien een te grote investering, dan zou ik toch ook een wat lichtere wielset willen hebben. Hoeft natuurlijk geen 1500gr te worden, maar nog steeds tegen de 2 kg is relatief gezien gewoon zwaar.
Ff doorsparen, lekker op de oude set blijven rijden (er ligt nu toch overal modder), en als het mooie weer aanbreekt iets duurders kopen, dat en lekker stijf en stevig en ook wat lichter is?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoe breed is de oude set en hoe breed de Rad15?
Een paar mm breder kan een wereld van verschil maken in stabiliteit
Met dezelfde banden is het ineens alsof je fiets op rails rijdt.
Doordat de bredere velgen de band beter ondersteunenén omdat een brede velg doorgaans stijver is dan een smallere, verdwijnen het zwabberige zoekerige uit je fiets.
Als je na een tijdje terug gaat naar smallere velgen (maarr waarom zou je?) dan voelt het alsof je een slappe achterband hebt.

Gewicht is maar 1 ding vd vergelijking, en je moet bij een wiel ook kijken waar dat gewicht is bespaart.
Een lichte naaf maakt een wielset wel lichter, maar doet verder niets, behalve de prijs opdrijven.
Een lichtere velg scheelt wel bij het "lichte fietsgevoel", maar is bijna altijd minder sterk/degelijk, tenzij je Alu en carbon vergelijkt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie