Code R vs Magura vs Shigura vs Shimano Saint

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Input gevraagd op rem keuze / ervaringen.
Momenteel rijd ik met magura mt7 remmen op de Propain Tyee (staat te koop). Op de volgende bike zitten SRAM code R remmen.

Nu ben ik erg tevreden over de maguras maar wil ook wel wat anders proberen dus ben benieuwd naar jullie ervaringen met de verschillende remmen.

Wat ik lees zijn de Code R niet de beste remmen die er te vinden zijn.

Ik ben voor mijzelf een aantal opties aan het bedenken indien ze niet bevallen, hoor trouwens graag jullie ervaringen met dit setje.

Optie 1: niet zeiken en gewoon met de codes rijden
Optie 2: Levers upgraden naar code Rsc, schijnt voor gevoel en remkracht veel te doen (180€ Upgrade)
Optie 3: Shimano saints (€360)
Optie 4: Shigura (Mt5 met xt levers, plus min €300)
Optie 5: ?? Alternatief tot +\- 350

Inzet gebruik is Enduro trails in DE, BE, Alpen. En bikepark gebruik. Misschien ook handig om te vermelden, volledig aangekleed met water zak zal het gewicht richting de 100kg gaan.

Wat zou je doen?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

1.
Ik zit op hetzelfde gewicht en inzetbereik en met de CodeR kom ik niks tekort op mijn Ripmo.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Formula cura4 hoort wellicht ook in t lijstje, ik ben er iets meer tevreden over dan over de Saints maar beiden zijn prima remmen.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Ik ben niet bekend met de formulas. Hoor inderdaad wel goede dingen alleen niet bekend met het bleeden en de beschikbaarheid van onderdelen in de Alpen.

Voor magura en Shimano heb ik een bleedkit en olie, scheelt toch ook weer in euro’s
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

.
Laatst gewijzigd door Koban op vr 31 maart 2023, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Timo schreef: vr 22 oktober 2021, 21:34 Ik ben niet bekend met de formulas. Hoor inderdaad wel goede dingen alleen niet bekend met het bleeden en de beschikbaarheid van onderdelen in de Alpen.

Voor magura en Shimano heb ik een bleedkit en olie, scheelt toch ook weer in euro’s
Onderdelen zijn moeilijker / slecht verkrijgbaar in shops bij bikeparks dan shimano en het bleeden is iets minder handig (2 spuiten ipv het bekertje).
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

5: MT7's kopen en monteren. De Code's verkopen en met het resterende bedrag xt remhendels aanschaffen voor een Shigura set.

Of de MT7's houden en experimenteren met type/formaat remschijven en remblokken.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

De MT7 ben ik dus al goed mee bekend. Nadeel is dat ik ik 2 jaar tijd al 3 remhendels heb vervangen vanwege dat het veertje los kwam.

Voor een premium rem zou dat eigenlijk niet mogelijk moeten zijn. De caliper van Mt5 is gelijk aan die van de MT7 dus dan zou ik eerder deze variant met Xt hendels nemen dan de MT7.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Heb zelf Shimano Saint , erg tevreden mee, goede stopkracht, met 1 vinger te bedienen.Ben zelf 110 kg, dus wordt wel wat gevergd van de remmen :winkie:
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Timo schreef: vr 22 oktober 2021, 23:57 De MT7 ben ik dus al goed mee bekend. Nadeel is dat ik ik 2 jaar tijd al 3 remhendels heb vervangen vanwege dat het veertje los kwam.

Voor een premium rem zou dat eigenlijk niet mogelijk moeten zijn. De caliper van Mt5 is gelijk aan die van de MT7 dus dan zou ik eerder deze variant met Xt hendels nemen dan de MT7.
Ah dat veertje. Daarvan ben ik er ook één van kwijt, maar een tyrip heeft dat probleem opgelost :D

Als de MT5 dezelfde calipers heeft dan zou ik voor die optie gaan, denk dat je dan wel een heel tof setje hebt :-q
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Code R mist de swinglink van de RS en RSC. Die geven net als Servowave van Shimano een hogere eindoverbrenging en dus meer kracht. Omdat de hydraulische hefboom van de Code niet gigantisch is, kan hij zeker wel die Swinglink gebruiken voor extra top end kracht.

Je kunt ook kijken naar de gewone stock MT5. Die hebben een simpelere en betrouwbaarder hendel dan de MT7. Eventueel kun je de lange hendels vervangen door de kortere HC. Lever je wel in op kracht, want de hefboom wordt een stuk korter. En hij blijft wel van plastic, met bijbehorende flex.

Shimano, Magura, Sram hebben alleen wel allemaal matig ontworpen master cylinders, die relatief snel zelf slijten en/of de behuizing uitslijten (denk de bekende grijszwarte olie) en op den duur problemen kunnen gaan geven. Shimano kan ook last hebben van het verschuivende drukpunt, ook met Shigura. Shigura levert je wel de krachtigste rem op.

Voor een betrouwbare rem waar ook goed onderdelen te krijgen voor zijn, zou ik de Hope V4 kiezen. Wel wat minder power, maar niet minder dan de MT5 met HC hendels.

Je kunt ook kijken naar de TRP DH-R Evo, die valt ook in je budget. En in goud te krijgen (net als de Cura trouwens), ook wat voor te zeggen ;)

Als ik niet zelf een erg slechte ervaring had gehad met Hayes Dominion A4 dan zou ik je die ook aanraden. Het ontwerp van de hendel is erg goed en slijtageproof. Onwaarschijnlijk lichte bediening, nog nooit zoiets gevoeld, en ook de power was goed. Enige is de kwaliteitscontrole bij Hayes. Dat zat bij mij helemaal mis.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik zou eerst eens aankijken hoe je de Guides Codes in de praktijk beleeft alvorens je een (kostbaar) plan gaat maken. Misschien valt het best mee. Zo niet dan begint op dat moment eigenlijk pas je probleem.

Áls je dan toch geld wilt uitgeven dan zou ik gaan voor Shigura. Heb ik op allebei de fietsen nu. Goede remkracht, prettige greep, vriendelijke olie, eenvoudig ontluchten. En voordelig in het onderhoud. Never change a winning team. Het kan wel iets goedkoper dan €300 denk ik. De hendels en olijf en pin kosten samen iets van €90 bij de Duitse internetgiganten (hoewel beschikbaarheid een issue is momenteel). Op bike-markt kom je hele MT 5 setten tegen rond de € 175. Enkel een voorrem van MT5 is bij RCZ €60.
Laatst gewijzigd door Joepie de op za 23 oktober 2021, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, doei !
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik heb een jaar met de code R gereden, 180mm schijf achter en 200mm voor en vond ze uitmuntend remmen. Misschien zegt dat niet zo veel want ik vind mijn magura mt Thirty met 203mm en 180mm slx schijf ook enorm goed remmen :D
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Eerst de Codes proberen.
Is dat niet wat je zoekt, dan de Saints kopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

dat veertje wat iedereen verliest, is dat niet los te verkrijgen?
ik dub ook al een tijdje om een set magura aan te schaffen, maar lees teveel verschillende ervaringen
Plaats reactie