Uhhh… @I_do… wat is dat nou voor een opmerking?
Ik citeer de bottom line… omdat het de bottom line is. Uit een interessant recent artikel dat precies over dit onderwerp gaat, van een website die velen best hoog hebben zitten. ‘Rest zelf lezen’… zeg ik nog. Dan kom je de nuances vanzelf tegen, mag iedereen erover denken wat ‘ie erover denken wil.
De discussie ‘hier’ drijft steeds snel af richting ‘snelheid’. Nogmaals, mij interesseert die snelheid helemaal niet. Er kunnen ook nog ándere redenen zijn waarom iemand rijden met een lockout fijn vindt (ga het niet herhalen, lees maar terug). En als de bottom line je niet bevalt, meld dat zelf dan evt ff op Pinkbike?
En als iemand iets tegen een lockout heeft, dan gebruik je ‘m lekker niet, of je sloopt ‘m van je fiets, of je koopt een fiets zonder. Oplossingen genoeg.
Ik ben blij dat ik mét rij.
Toevoeging, edit:
Mbt je vraag of het voor niet-recreanten kan uitmaken: ander artikel dat ik ergens las, 1/2 min of zo winst op enkele honderden hoogtemeters klimmen. Boeit niet voor de recreant, wel voor de XC-racer of marathonracer die voor het wedstrijdpodium gaat.
Google zelf maar ff, blijf niet bezig, je mag ook aannemen dat het klopt wat ik zeg. Je mag zelfs aannemen dat het níet klopt, wat je wilt.
De lockout op je vering is overbodig.
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Vanochtend ff staan hobbiën in de schuur en een super lichte draadloze lock-switch op m’n HT gefabriekt. Vanmiddag getest op de helling bij Mariëndaal en ik was gewoon een tiende seconde sneller
Het werkt gewoon
Het werkt gewoon
Lekker fietsen!
Edit: respons maar weer verwijderd, was niet heel lomp of onaardig, maar de discussie hierover tussen jou en mij is vrij nutteloos geworden.aurelius schreef: ↑zo 31 oktober 2021, 18:59 Uhhh… @I_do… wat is dat nou voor een opmerking?
Ik citeer de bottom line… omdat het de bottom line is. Uit een interessant recent artikel dat precies over dit onderwerp gaat, van een website die velen best hoog hebben zitten. ‘Rest zelf lezen’… zeg ik nog. Dan kom je de nuances vanzelf tegen, mag iedereen erover denken wat ‘ie erover denken wil.
De discussie ‘hier’ drijft steeds snel af richting ‘snelheid’. Nogmaals, mij interesseert die snelheid helemaal niet. Er kunnen ook nog ándere redenen zijn waarom iemand rijden met een lockout fijn vindt (ga het niet herhalen, lees maar terug). En als de bottom line je niet bevalt, meld dat zelf dan evt ff op Pinkbike?
En als iemand iets tegen een lockout heeft, dan gebruik je ‘m lekker niet, of je sloopt ‘m van je fiets, of je koopt een fiets zonder. Oplossingen genoeg.
Ik ben blij dat ik mét rij.
Toevoeging, edit:
Mbt je vraag of het voor niet-recreanten kan uitmaken: ander artikel dat ik ergens las, 1/2 min of zo winst op enkele honderden hoogtemeters klimmen. Boeit niet voor de recreant, wel voor de XC-racer of marathonracer die voor het wedstrijdpodium gaat.
Google zelf maar ff, blijf niet bezig, je mag ook aannemen dat het klopt wat ik zeg. Je mag zelfs aannemen dat het níet klopt, wat je wilt.
Als je een artikel weet waarin voor het eerst zou blijken dat een lockout daadwerkelijk sneller is in het terrein houd ik me alsnog aanbevolen, want dat zou nieuws zijn, en juist een hoop van het welles niettes kunnen beindigen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4721
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
@Aurelius > je hebt hier een medestander hoor
Mijn lockout op de XC fully gebruik ik best regelmatig. Vooral op de stukken asfalt of verharde zand of grindwegen tussen singeltracks in.
Mijn demping is goed ingesteld en deint nauwelijks maar toch vind ik dat strakke gevoel wel lekker.
Soms fiets ik in de ochtend WW om na werktijd nog een rondje MTB te doen. Dan vind ik het wel lekker om die 12km asfalt te fietsen met gelockte vering.
Overigens rijd ik op de routes veelal in trail modus en bij echte afdalingen of ruig terrein staat de vering helemaal open.
Op mijn hardtail waar alleen een manuele lockout op zit gebruik ik hem eigenlijk niet of zelden. Ik zit daar ook meer rechtop en duw dus veel minder op de voorvork waardoor ik nauwelijks merk dat deze inveert tijdens het fietsen.
Op mijn gravelbike Diverge merk ik overigens wel het voordeel van een licht geveerde voorvork. Zeker op kasseien of slecht wegdek heb je toch meer comfort. Juist dan kun je beter tempo houden. Op strak asfalt merk je weer dat de fiets juist zwaarder is en dat is uiteraard ook merkbaar tijdens het klimmen.
Overall zeg ik het is een handige feature die voor sommigen een (mogelijk slechts) psychologisch voordeel oplevert maar ach .. alsof iedereen de fietssport als recreant zo wetenschappelijk benadert ..
Mijn lockout op de XC fully gebruik ik best regelmatig. Vooral op de stukken asfalt of verharde zand of grindwegen tussen singeltracks in.
Mijn demping is goed ingesteld en deint nauwelijks maar toch vind ik dat strakke gevoel wel lekker.
Soms fiets ik in de ochtend WW om na werktijd nog een rondje MTB te doen. Dan vind ik het wel lekker om die 12km asfalt te fietsen met gelockte vering.
Overigens rijd ik op de routes veelal in trail modus en bij echte afdalingen of ruig terrein staat de vering helemaal open.
Op mijn hardtail waar alleen een manuele lockout op zit gebruik ik hem eigenlijk niet of zelden. Ik zit daar ook meer rechtop en duw dus veel minder op de voorvork waardoor ik nauwelijks merk dat deze inveert tijdens het fietsen.
Op mijn gravelbike Diverge merk ik overigens wel het voordeel van een licht geveerde voorvork. Zeker op kasseien of slecht wegdek heb je toch meer comfort. Juist dan kun je beter tempo houden. Op strak asfalt merk je weer dat de fiets juist zwaarder is en dat is uiteraard ook merkbaar tijdens het klimmen.
Overall zeg ik het is een handige feature die voor sommigen een (mogelijk slechts) psychologisch voordeel oplevert maar ach .. alsof iedereen de fietssport als recreant zo wetenschappelijk benadert ..
- Wiel-Maat
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1558
- Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
- Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"
Nou wat betreft die laatste zin van je laatste alinea lijkt het er hier met al die uitgebreide verhandelingen af en toe wel op...hanjovdberg schreef: ↑ma 1 november 2021, 10:03 @Aurelius > je hebt hier een medestander hoor
Mijn lockout op de XC fully gebruik ik best regelmatig. Vooral op de stukken asfalt of verharde zand of grindwegen tussen singeltracks in.
Mijn demping is goed ingesteld en deint nauwelijks maar toch vind ik dat strakke gevoel wel lekker.
Soms fiets ik in de ochtend WW om na werktijd nog een rondje MTB te doen. Dan vind ik het wel lekker om die 12km asfalt te fietsen met gelockte vering.
Overigens rijd ik op de routes veelal in trail modus en bij echte afdalingen of ruig terrein staat de vering helemaal open.
Op mijn hardtail waar alleen een manuele lockout op zit gebruik ik hem eigenlijk niet of zelden. Ik zit daar ook meer rechtop en duw dus veel minder op de voorvork waardoor ik nauwelijks merk dat deze inveert tijdens het fietsen.
Op mijn gravelbike Diverge merk ik overigens wel het voordeel van een licht geveerde voorvork. Zeker op kasseien of slecht wegdek heb je toch meer comfort. Juist dan kun je beter tempo houden. Op strak asfalt merk je weer dat de fiets juist zwaarder is en dat is uiteraard ook merkbaar tijdens het klimmen.
Overall zeg ik het is een handige feature die voor sommigen een (mogelijk slechts) psychologisch voordeel oplevert maar ach .. alsof iedereen de fietssport als recreant zo wetenschappelijk benadert ..
No offense trouwens wat dat betreft, want ik vind het interessant leesvoer.
Dat is inderdaad het hele probleem, dat iedereen maar die fiets wil hebben die volgens de marketing het snelst is. En dan krijg je heel kromme redenen.
Iedereen mag van mij kopen wat hij wil. Zelfs tegen de feiten in. Probleem is alleen die feiten... . Omdat er teveel onzin en vooral halve onzin en suggesties rond gaan, weet het overgrote deel van de kopers niet waar ze op moeten letten.
Ik heb er niets op tegen dat iemand een lockout op zijn fiets heeft, zelfs niet dat die ook nog gebruikt wordt. Alleen moet niet de suggestie gewekt worden dat een lockout je sneller maakt. Dat is nog nooit goed aangetoond, alleen het tegendeel is meermaals aangetoond. Onder de juiste omstandigheden maakt een lockout je ook niet langzamer, dus wat is er dan op tegen? Probleem is dan wederom dat mensen een lockout gaan gebruiken onder de verkeerde omstandigheden (op een klim in het terrein bijvoorbeeld) en dan juist tegengewerkt worden door de lockout. Maar die lockout niet als oorzaak zien.
Nu zijn er meerdere punten op een fiets aan te wijzen die veel meer winst of verlies geven, dus aan de ene kant is het onzinnig over die lockout te praten. En is het nog onzinniger dat ding te promoten. Maar goed, iemand mag er best voor uitkomen dat hij of zij een beetje 'anders' is, we leven in een vrij land!
Nog een keer kort: alleen op een asfaltklim kan een lockout een minimaal voordeel opleveren als je maximaal aan het presteren bent. Onder geen enkele andere omstandigheid geeft minder vering een voordeel. Een lockout geeft wel een strak gevoel, dus als je dat prettig vindt moet je lekker een lockout gebruiken.
Kunnen we nu weer praten over de juiste zithouding, afdaaltechniek, juiste stijfheid van de diverse onderdelen en over bier. Vooral over bier. Oh, sorry, het is pas maandag. Bier komt vrijdag.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Moderator
- Berichten: 16850
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Bier, gatverdamme wat een viezigheid
Zowel bier als lockouts hebben in mijn leven niets te zoeken
Zowel bier als lockouts hebben in mijn leven niets te zoeken
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Maar over bier kunnen we net zo'n verhitte discussies krijgen als over lockout's,toch??
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2995
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Volgens mij tijd voor een lockout op dit topic.
Dat werkt echt wel.
Dat werkt echt wel.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b