Wat is de juiste filosofie? XT 12-speed Crank wijdere Q factor?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De brede crank is te breed voor je fiets (en voor je knieen).
Ik zou je eigen crank lekker laten zitten, is prima zo.

70 euro voor een XT crank is verleidelijk, maar ik denk dat de normale maat een stuk duurder is ;)
En er moet nog een voorblad bij.
(tenzij je het Deore blad over kunt zetten)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 november 2021, 22:07 De brede crank is te breed voor je fiets (en voor je knieen).
Ik zou je eigen crank lekker laten zitten, is prima zo.

70 euro voor een XT crank is verleidelijk, maar ik denk dat de normale maat een stuk duurder is ;)
En er moet nog een voorblad bij.
(tenzij je het Deore blad over kunt zetten)
Ik heb al een XT 36t blad. De normale maat is 126 euro inderdaad.
ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 november 2021, 22:07 Dat kan je niet zien, dat moet je meten. Alles aan je fiets is scheef of loopt met een hoek.
Owja dat touw heb ik evenwijdig aan plane van het achterwiel gespannen. Dus het touw was precies onder een hoek van 90graden ten opzichte van de as van de crank en de achternaaf gespannen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Aangezien je ketting toch meestal scheef ligt, maakt het eigenlijk niet uit wat voor crank je monteert... :bier:


Wil je een rechte kettinglijn: Rohloff of Pinion!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Lars TB schreef: di 2 november 2021, 22:26 Aangezien je ketting toch meestal scheef ligt, maakt het eigenlijk niet uit wat voor crank je monteert... :bier:


Wil je een rechte kettinglijn: Rohloff of Pinion!
Maar het gaat er toch om dat je bij de meest gebruikte verzetten een zo "recht" mogelijke ketting wil? dan maakt het toch wel degelijk uit wat de q factor / chainline is?

Haha een Rohloff is sws een oplossing :D
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Lars TB schreef: di 2 november 2021, 22:26 Aangezien je ketting toch meestal scheef ligt, maakt het eigenlijk niet uit wat voor crank je monteert... :bier:


Wil je een rechte kettinglijn: Rohloff of Pinion!
Ik vroeg om Effigear :lol:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat zijn de kransjes waar je nu het meest op rijdt? Als dat de 11,13 of 15 zijn dan is kans groot dat je kettinglijn voordeliger (minder onvoordelig) is met de 8130. Nou ben ik normaliter van mening dat je een goed functionerende crank lekker moet laten zitten, maar de Deore is wel een zware. Voor mij prima op mijn Alpenfiets (want daar probeer ik toch zo min mogelijk zelf mee te klimmen) maar als je blij wordt van die XT zou ik het gewoon lekker doen. En is hij toch te breed naar je zin, of irriteert de kettinglijn dan kan je er met weinig verlies weer vanaf.

En singlespeed is een puike betaalbare variant als je perse een rechte kettinglijn wil. 8) (Heb je geen fancy Duitse versnellingen voor nodig)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Linkeballen schreef: di 2 november 2021, 22:31
Lars TB schreef: di 2 november 2021, 22:26 Aangezien je ketting toch meestal scheef ligt, maakt het eigenlijk niet uit wat voor crank je monteert... :bier:
Maar het gaat er toch om dat je bij de meest gebruikte verzetten een zo "recht" mogelijke ketting wil? dan maakt het toch wel degelijk uit wat de ... chainline is?
Natuurlijk is dat zo, maar ik houd wel van een beetje 'omdenken'. Het luistert niet zo nauw namelijk, je hebt toch aardige aandrijfverliezen met zo een derailleur.

Maar daar gaat het hele verhaal van TSTM over: het optimaliseren voor je eigen gebruik. Maar in plaats van de complete crank te wisselen, zou je moeten beginnen met het kettingblad.

Die q-factor is van belang voor efficiënt trappen. Alleen is het niet helemaal duidelijk wanneer wijdbeens trappen niet meer efficiënt is... . Wederom een vrij loze discussie dus. Het is - zoals met alles aan het menselijk lichaam in combinatie met een fiets - wennen. En dan werkt het even goed. Of bijna even goed, wat voor 99,9% van de gebruikers net zo goed is.
Het voordeel van een grotere q-factor is wel dat als je niet trapt en staat op de pedalen, dat je een breder platform hebt om mee te manoeuvreren. Je zou dus kunnen zeggen dat een grotere q-factor je fiets wendbaarder maakt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Owja dat touw heb ik evenwijdig aan plane van het achterwiel gespannen. 
Dan heb je iig een eetje een rechte lijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aangezien je ketting toch meestal scheef ligt, maakt het eigenlijk niet uit wat voor crank je monteert... :bier:

Wil je een rechte kettinglijn: Rohloff of Pinion!
Ja, natuurlijk.
Maar je wil naar L en R wel een beetje dezelfde hoek.

Verder trek je de grote kransjes eerder krom dan de kleine, dus stoempen in de 1e versnelling met een flink scheve ketting is niet handig voor het materiaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar er is in deze dus geen absolute waarheid.

Maar ik zou het niet doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

suravida schreef: di 2 november 2021, 22:39 Wat zijn de kransjes waar je nu het meest op rijdt? Als dat de 11,13 of 15 zijn dan is kans groot dat je kettinglijn voordeliger (minder onvoordelig) is met de 8130. Nou ben ik normaliter van mening dat je een goed functionerende crank lekker moet laten zitten, maar de Deore is wel een zware. Voor mij prima op mijn Alpenfiets (want daar probeer ik toch zo min mogelijk zelf mee te klimmen) maar als je blij wordt van die XT zou ik het gewoon lekker doen. En is hij toch te breed naar je zin, of irriteert de kettinglijn dan kan je er met weinig verlies weer vanaf.
Ik heb een 10-51 cassette en ik rij vooral op de dikgedrukte kransjes:
10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51

Dat je met een zo klein mogelijke Q factor wil rijden omdat het fijner rijdt en beter is voor je knieën geloof jij dus niet echt in?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Q factor wordt aan weerszijden 4.5mm breder. Ik vermoed dat als ik wissel van mijn SPD pedalen naar mijn flats ik daar al breder mee zit. En ik merk daar zelf dus echt niks van. Maar zoals TSTM al zegt: alles is persoonlijk.
Voordeel van de 8130 is wel dat je daarna op zoek kan naar een bijpassende echt leuke fiets ipv zo'n XC geval. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

suravida schreef: di 2 november 2021, 23:32 Q factor wordt aan weerszijden 4.5mm breder. Ik vermoed dat als ik wissel van mijn SPD pedalen naar mijn flats ik daar al breder mee zit. En ik merk daar zelf dus echt niks van. Maar zoals TSTM al zegt: alles is persoonlijk.
Voordeel van de 8130 is wel dat je daarna op zoek kan naar een bijpassende echt leuke fiets ipv zo'n XC geval. :winkie:
Tja 4.5 mm lijkt niet veel maar het bijna de dikte van een ketting.
En het verhaal van TSTM klopt uiteraard ook dat een zeer scheve ketting bij de grote (aluminium) kransjes niet zo handig is.

En ja ik ga ooit een mooie trail bike kopen, dan heb ik inderdaad al een mooie crank mocht ik voor die XT gaan 8)
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Lars TB schreef: di 2 november 2021, 22:41 Het is - zoals met alles aan het menselijk lichaam in combinatie met een fiets - wennen. En dan werkt het even goed.
Amen.

Er is ontzettend veel blabla over wat nou een efficiënte of ergonomische positie is, waarbij er op de millimeter (Retul, hilarisch) wordt afgesteld. Zo nauw luistert het echt hoogst zelden. Sowieso verandert je lichaam/flexibiliteit gedurende de dag, afhangend van de lichaamstemperatuur, afhangend van je nachtrust, afhangend van je energie,...etc. etc, Fietsen is een dynamische activiteit.

Gewoon lekker gaan fietsen :-q
Plaats reactie