Invloed van 100 naar 120mm voorvork

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Ik heb de 100 mm Sid in mijn Spark RC vervangen voor een Fox 34 SC 120 mm, bevalt prima. Op de technische stukken hier in Zuid Limburg merkbaar stijver en meer controle. Het enige nadeel is dat je op echt steile stukken iets dieper moet gaan zitten.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Welk type Axon? Ga iig vast uit van de 34?
Zijn er nogal wat namelijk, eveneens het vergelijk tegen "RS" en "FOX"
Ik vermoed dat bvb een Fox 34 Grip2 een betere vork is :wink:

Daarbij zie ik dat een Axon Werks ruin 840 kost (wel lekker lichte vork met 1600gr) en dan lijkt de Sapphire 34 mij een mooiere aanbieding. (Heerlijke vork, wel stuk zwaarder)
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Ik ben van 100mm (manitou) naar 130mm( reba) op mijn hardtail gegaan. Ondanks dat trek aangeeft dat er max ,110mm vorken in het frame mag. Reden daarvoor was dat mijn huidige kapot was en ik de 130voor weinig aangeboden kreeg.

Wat ik merk:
- Meer comfort en daardoor harder en sneller naar beneden en daar is mijn rug me dankbaar voor
-Fiets 'duikt' sneller naar voren. Hier ga ik nog een spacer voor plaatsen(25%sag) door het duiken wel wat minder vertrouwen. Maar door juist af te stellen etc is dat op te lossen.
- De fiets stuurt wat slomer en plakt meer aan de grond. In het begin was dat even wennen en nam ik de bochten te ruim.
- Soms vergeet ik de lock-out uit te zetten en dan heb ik weer het heerlijke ruige gevoel bij een afdaling. Een leuke afwisseling.
Soms mis ik het ruige wel de 130mm.maakt het allemaal wat smoother.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Thanks voor het meedenken! De patient is helaas dit weekend overleden. De seatstay is beschadigd. Nu eerst maar eens kijken hoe dat op te lossen. Tot die tijd heeft een nieuwe vork helaas niet veel zin. :-{
Plaats reactie