Kettingbladen, welk merk voor goed schakelen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De voorderailleur is terug van weggeweest :bier: In ieder geval op mijn do it al bike.
Vroeger, les 15 jaar terug! reed ik met Black Spire bladen.

In die 15 jaar is de side wing derailleur op de markt gekomen, een duidelijk stap vooruit. Dus wie weet of kettingbladen ook verder zijn geëvolueerd?

Note: ik rij 9 speed, wat dus 3x 9 wordt.
Laatst gewijzigd door Jurriaan op zo 21 november 2021, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Jurriaan schreef: vr 19 november 2021, 19:03 De voorderailleur is terug van weggeweest :bier: In ieder geval op mijn do it al bike.
Grappig, want bij mij is de voorderailleur juist weg van teruggeweest op mijn do-it-all bike. :lol: Ik reed 3x9 en nu dus 1x9 op mijn fully met 26" wielen. Als kettingblad heb ik een echte low budget (€7,43) 32T narrow-wide Deckas van Ali. Cassette is Shimano CS-HG400 11-34 9-speed.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Als ik even zoek op BC.de is er nog wel te vinden. Bijvoorbeeld TA, en van Shimano. Misschien bij Bike24 ook nog wat te vinden, of AliExpress.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Er is genoeg te vinden en leverbaar. TA heeft Mantel op voorraad. Het gaat mij om het schakelcomfort. Is dat bij Shimano beter dat bijvoorbeeld bij TA?
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Jurriaan schreef: zo 21 november 2021, 12:25 Er is genoeg te vinden en leverbaar. TA heeft Mantel op voorraad. Het gaat mij om het schakelcomfort. Is dat bij Shimano beter dat bijvoorbeeld bij TA?
Heb jaren met TA gereden. Functioneerde altijd prima. Niet slechter dan Shimano in ieder geval.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

TA sleet bij mij te hard.
(Maar toen was ik sterk, fietste veel en sleet alles hard)
Overgestapt naar de stalen Deore bladen en die blijven gebruiken tot ik overstapte naar 1x.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Jurriaan schreef: zo 21 november 2021, 12:25 Er is genoeg te vinden en leverbaar. TA heeft Mantel op voorraad. Het gaat mij om het schakelcomfort. Is dat bij Shimano beter dat bijvoorbeeld bij TA?
Ik heb gereden met Shimano, TA, Black Spire en FSA, voorblad. Maakte qua schakelgedrag niet veel uit voor mijn gevoel. Veel belangrijker m.i. is goed afstellen van de voorderailleur en goede conditie ketting.

De Shimano bladen sleten het hardste, Black Spire leek het goed vol te houden, FSA en TA zaten er tussen. Maar niet echt objectief want omstandigheden waren niet 100% vergeliijkbaar.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Qua schakelkwaliteit is er denk ik niet veel beters te vinden dan Shimano, qua levensduur wellicht wel. Hoewel de keuze voor die middenbladen met composiet middenstuk en stalen tandring wel een goede was, staal overleeft elk alu blad natuurlijk en met het composiet houden ze toch het gewicht netjes.

Ik heb ook goede ervaringen met Blackspire qua levensduur, maar het schakelde niet echt beter dan origineel Shimano. Die sideswing derailleur is de grootste stap vooruit op dat vlak! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie