Dropper? Waarvoor?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik ben zelf bergaf niet zo'n held. Vooral als het serieus steil wordt. In het verleden op een steil stuk ook weleens over het stuur afgestapt, omdat mijn zadel mij omhoog duwde.

Een dropper helpt om veel minder snel af te stappen als de afdaling lastiger wordt. Zeker omdat je makkelijker met je voeten aan de grond kunt als het nodig is. Ik doe sinds ik een dropper heb dingen die ik in 20 jaar daarvoor niet gedaan heb. Verder is het ontzettend handig als je bergop moet opstappen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

aurelius schreef: do 25 november 2021, 14:22
yo-eddy schreef: do 25 november 2021, 12:52 Als je je zadel tussen je benen klemt ben je af .... dat is echt een no go, sorry
Passagier van je fiets ben je dan en zo leer je technisch nooit goed rijden.
Nee hoor, soms is dalen met je benen samengeklemd, en dropper iets in, echt wel heel lekker.
Daarom schreef ik ook: makkelijke lange niet technische afdalingen. En dan heb ik het over de langste afdalingen in Zuid L en over de grens, als je meer dan 75-100hm daalt, bv daalt van pak en beet 2000hm naar 1000hm.... Schotter, bospaden, met goed zicht... (niet over 20m heuvelaf op de een of andere vaste route in Nl). Door met je benen het zadel even te pakken, op de stukken waar dat kan (technisch simpele ondergrond, geen bocht in de buurt ed) kun je zo uitstekend even 'uitrusten', de druk van de bovenbenen en armen halen. Waarbij je wel blijft leunen op je je pedalen, zodat je het zwaartepunt zo laag mogelijk houdt. Om dezelfde reden ga ik ook wel eens even op mijn gedropte zadel zitten als ik zo'n lange afdaling doe op makkelijke stukken. Juist om ff te herstellen, om de hoge snelheid erin, vol, te kunnen houden.
Wordt het technisch, 'vraagt het terrein erom', dan sta ik weer op, natuurlijk.
Zitten mag, zadel klemmen blijft verboden :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ook ideaal bij een stoplicht: kunt lekker blijven zitten en toch met 2 voeten plat op de grond!


Nu alleen nog wat meer stoplichten op de mtb-routes :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4657
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

JOMTB schreef: do 25 november 2021, 13:35 Als mede beginnend mtber kan ik je gedachtengang goed volgen.
Heb zelf lang getwijfeld over het nut.
Na een clinic aangeschaft en er ging een wereld voor me open. Gebruik hem echt vaak bij mijn rondjes hier in het Nijmeegse. Dus kan je alleen maar aanraden om het te doen.
Nijmegen en Dropper post is idd :-q

Vorige week op de fully zonder Dropper gereden. Afgelopen maandag met de plusbike met Dropper. De afdalingen waren nu echt een feestje en het is dan echt heerlijk om de fiets onder je van bocht naar bocht te smijten. Zonder Dropper is het toch meer van afdalen met controle zonder echt te kunnen spelen.

Okay aan de tijden was het niet echt te zien maar het gevoel was dan weer beter. Zeg maar tegenovergestelde van lock out discussie :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Okee okee....ik ben om :D ik gaat mij oriënteren op een dropper :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Beste Mario,
Jij bent een XC'er, dan heb je helemaal geen dropper nodig :bier:

Schoenmaker blijf bij je leest ! 8)
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol: :lol: i know.....maar ik moet ergens beginnen toch :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

hanjovdberg schreef: vr 26 november 2021, 00:38
Okay aan de tijden was het niet echt te zien maar het gevoel was dan weer beter. Zeg maar tegenovergestelde van lock out discussie :winkie:
Okè, dus eigelijk alleen met de dropperschakelaar rijden en die dan bij drops en afdalingen gebruiken zodat je je zwaartepunt kan verlagen........... :winkie:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

ander voordeel; je fiets past makkelijker in de auto. Heb ook wel eens iemand met een gebroken ketting gezien die dankzij dropper naar huis kon loopfietsen
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

bluebiker schreef: vr 26 november 2021, 13:57 ander voordeel; je fiets past makkelijker in de auto. Heb ook wel eens iemand met een gebroken ketting gezien die dankzij dropper naar huis kon loopfietsen
Maar die persoon had een ‘gewone’ zadelpen ook kunnen laten zakken….

Maar inderdaad, een dropper is een must :bier:
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Ben verbaasd dat Mathieu van der Poel nog niet ter sprake is gekomen....
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

mfacey schreef: za 27 november 2021, 09:12 Ben verbaasd dat Mathieu van der Poel nog niet ter sprake is gekomen....
Hoezo? Is hij overstag gegaan na het lezen van dit topic? :winkie:

Maar een dropper? Gewoon lekker doen wanneer budget het toelaat. Net als wel meer dingen in mtb wereld. Je kunt prima zonder maar met is wel heel leuk. Ik wil in ieder geval niet meer zonder.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Klitse schreef: wo 24 november 2021, 20:14 ja hoor, das geen enkel probleem. Ik zet mn dropper regelmatig maar een klein stukje naar beneden voor een bochtige sectie oid.
Leuk! Dat wist ik niet! :-q Kunnen we tijdens routes wisselen en kan ze mijn fiets af en toe lenen. :-D
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Ik vind al die nieuwe fratsen een beetje overbodig .

Echter bij het afdalen op kwintelooien heb ik ondervonden dat een hoog zadel echt niet handig is

dus zadel lager gezet met snel spanner :-q dat scheelde echt enorm.

Ik kan me dus voorstellen dat er mensen zijn die dit regelmatig willen doen en dan is een dropper voor hun wel handig :winkie:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het nadeel is dat je op een gegeven moment niet meer zonder kunt. Waar ik vroeger nog met het zadel hoog vanaf ging durf ik dat nu niet meer...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie