Dropper? Waarvoor?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

yo-eddy schreef: ma 6 december 2021, 21:32 Dat gaat wel passen hoor, aansluiting valt over de klem. Je hebt nu +/- 17cm en de KS heeft zo op t oog 125mm drop dus marge genoeg :-q
In het ergste geval een iets slankere zadelpen klem kopen maar dat zou mij verbazen.
Ja, bij een pen zonder zadel vanaf foto toch lastig te zien :lol:
De drop van deze dropper is 10,5 cm maar dan zou t volgens mij net moeten kunnen ?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gewoon even passen...
In het ongunstigste geval komt het zadel -met de pen zo ver mogelijk in het frame- hoger uit dan het nu staat. Da's niet handig, want je kunt natuurlijk de dropper dan continu een of twee cm ingezakt rijden (daar kan hij gewoon tegen) maar het betekent ook dat als je de dropper een keer helemaal beneden hebt gehad je steeds op zoek moet naar de goede hoogte om weer verder te trappen.

Maar wat ik zeg, even passen. Meet eerst de bovenkant van je zadel tot hart trapas, en kijk of je die hoogte met het zadel op de dropper ook kunt instellen.
Een 27.2mm dropper is trouwens goed te verkopen denk ik, in die diameter is er niet zoveel aanbod ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Voor mijn nieuwe fiets (die ik nog niet eens heb) ben ik ook een beetje aan het kijken naar een dropper. Die van mijn huidige fiets gaat niet passen. Ik zie vrijwel niemand met de optie met zo'n bedieningshendeltje onder het zadel zelf. Heeft dat een reden?
Dat leek me niet eens zo gek. Ik gebruik de dropper niet zó vaak en het scheelt weer een kabeltje dat ergens in of op het frame moet.

Licht zijn ze ook niet trouwens, toch gauw 600-700 gram.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je de dropper veel wilt gebruiken zijn die hendeltjes een no-go. Het is handig voor een fiets waar je incidenteel een dropper in wilt hebben, en je het zadel meestal wat langer hoog of juist laag wilt hebben.

In serieus terrein moet je echter steeds vooraf bedenken wanneer je de dropper wilt laten zakken, want je hand moet van het stuur. Bij een situatie waarin je snel wilt droppen ben je dan te laat en moet noodgedwongen met het zadel hoog die supersteile afdaling in :o :D
Ik gebruik hem ook veel op rondjes in NL (dan vaak maar een paar cm drop), en dan zit je ook continu naar die hendel te zoeken. Heb wel nog zo'n pen met hendeltje eraan liggen maar op mijn eigen fietsen wil ik alleen maar een dropper met remotehendel...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Tarwetijger schreef: di 7 december 2021, 11:33 Voor mijn nieuwe fiets (die ik nog niet eens heb) ben ik ook een beetje aan het kijken naar een dropper. Die van mijn huidige fiets gaat niet passen. Ik zie vrijwel niemand met de optie met zo'n bedieningshendeltje onder het zadel zelf. Heeft dat een reden?
Dat leek me niet eens zo gek. Ik gebruik de dropper niet zó vaak en het scheelt weer een kabeltje dat ergens in of op het frame moet.

Licht zijn ze ook niet trouwens, toch gauw 600-700 gram.
ik heb een KS Drop Zone gehad met zo'n hendel onder het zadel. Ik vond het eigenlijk wel prima voor sporadisch gebruik, en het was op een oude fiets met voor+achter derrie en een lockout dus er waren al zat kabels en leidingen, het werd anders een rijdend wasrek.

Inmiddels op een andere fiets + gewone dropper met remote, en de stap terug ga ik niet meer maken. Maar de stap van geen dropper naar dropper met hendel onder het zadel is een prima stap om het eens te verkennen, zeker als je geen interne routing van kabels hebt. Voor mij speelde ook mee dat ik 'm voor een klein prijsje kon aanschaffen (Ik zie dat decathlon nog steeds zo'n dropper aanbiedt voor 70 euro). Als je serieus geld gaat uitgeven zou ik het gelijk goed aanpakken dus met remote.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als ik naar mijn gebruik van de dropper kijk...:
- voor nagenoeg elke afdaling iets lager, ook die van een paar meter op de Brabantse bosrondjes.
- voor elke slingerende singletrack die echt leuk is, vlak, dalend of zelfs klimmend gaat het zadel een paar cm lager (met een e-mtb kun je dan ook nog prima trappen, op de analoge bike laat ik het zadel hoog op vlakke en klimmende paden).
- voor een technische klim gaat het zadel iets lager.
- voor steile afdalingen gaat het zadel helemaal naar onderen.
- op smalle paadjes die de bergwand volgen gaat het zadel ietsje lager, voor meer bewegingsvrijheid/controle/evenwicht en om makkelijker snel aan de grond te kunnen indien nodig.
- bij het wegrijden op een steile helling gaat het zadel lager.
- niet nodig maar wel handig, bij elke stop gaat het zadel omlaag.
- om een poging tot een wheelie, bunnyhop etc. te doen gaat het zadel lager.

Met een hendel onder het zadel kan ik mezelf dus beter aanwennen met één hand te leren biken, want de andere zit 80% van de tijd onder het zadel :D

Die ene pen die ik nog heb liggen zonder remote is eigenlijk alleen handig voor een fietsje waarmee je wat gaat spelen of een lijntje op bikepark Mook meepikt: zadel standaard hoog en alleen laag voor de run of het oefenen van wat tricks. Om echt nut van een dropper op de trails te hebben is een remote gewoon noodzaak imo.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Zo'n KS Dropzone zonder remote heb ik ook nog gehad, een jaar of 6-7 probleemloos mee rondgekacheld.
Nou ja, probleemloos, hij is nooit kapot gegaan en zit nu in een reservebike.
Maar als je eenmaal naar remote overgestapt bent dan weet je wat je mist als je geen remote hebt.
Vooral in situaties waarbij je beide handen aan het stuur moet houden is het een gedoe om je zadel te droppen of te liften.
Maar ik heb er dus ook diverse jaren over gedaan voor het kwartje viel :D
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb even gedacht dat ik af en toe van zadelpen zou wisselen. Soms de dropper erin, soms de mooie carbonnen Syntace erin. Dan is zo'n ding met hendel onder het zadel wel handig natuurlijk.
Maar eenmaal gewend aan een dropper wil je 'm niet meer kwijt (ik iig niet), dus die Syntace ligt al een paar jaar in de voorraadbak te niksen :D

Overigens, als je een dropper met kabel buitenom hebt is die ook snel genoeg verwijderd.
Gewoon met kabel, remote en al eraf en de gewone pen erin. En dan voor je Ardennentripje weer terug zetten, hoef je niks meer af te stellen of aan te sluiten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Of een Magura Vyron Elect, de goedkopere variant van een AXS.
Zie 'm alleen nergens meer te koop, leveringsproblemen of misschien uit assortiment.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zonder kabel (of leiding) is natuurlijk helemaal ideaal.
Nu nog een betaalbare en betrouwbare draadloze dropper uitbrengen en ik ben om ;-)

Maar voorlopig vind ik >500 euro een beetje te gek, en over de Magura lees ik teveel verschillende ervaringen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Klopt Kermit, V1 reageert wat trager op de remote hoewel ik daar helemaal geen probleem mee heb.
Bij V2 is dat verholpen maar daar heb ik geen persoonlijke ervaring mee.

Ik denk dat ik mijn Vyron al ruim 4 jaar zonder problemen gebruik.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

kermit schreef: di 7 december 2021, 16:39 8<
Met een hendel onder het zadel kan ik mezelf dus beter aanwennen met één hand te leren biken, want de andere zit 80% van de tijd onder het zadel :D
… met daarbij het risico dat je een beetje raar wordt aangekeken omdat je voortdurend in je kruis lijkt te graaien… :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Extern kabeltje kan ook als je wisselt tussen vaste pen en dropper.
Met een tiewrapje of een stukje tape aan je frame. Dat is zo weer los als de dropper weer in de kast gaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Jan Willem schreef: di 7 december 2021, 16:43
Maar ik heb er dus ook diverse jaren over gedaan voor het kwartje viel :D
Op de een of andere manier verbaasd mij dit niets. :winkie:
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Meer de regel dan een uitzondering, bedoel je? :D
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie