China naven - ervaringen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou een flinterdun laagje gastape of ook superdun laagje kit om het uiteinde van de as doen, zodat de endcap beter blijft zitten (maar nog wel goed los te halen is).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hanjovdberg schreef: di 18 januari 2022, 13:41
ThaSingleTrackMastah schreef: di 18 januari 2022, 11:53 Het kan met de hand. Je moet ff de slag te pakken hebben.
Er zit nog een addertje onder het gras. De dop blijft achter de sluitring van de cassette zitten dus die moet dan wel gelijk goed op de as gedrukt worden.

Gepruts dus ...
Ik had het over de seal van Hope Pro4 :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

kermit schreef: di 18 januari 2022, 14:06 Ik zou een flinterdun laagje gastape of ook superdun laagje kit om het uiteinde van de as doen, zodat de endcap beter blijft zitten (maar nog wel goed los te halen is).
Goede tip :-q heb ik ook gedaan bij het spaaknippel bitje (verstelbaar) aangezien die bij aandraaien meedraaide en dus de nippel te ver aandraaide.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Keer op een filmpje gezien dat ze het met een simpel tooltje doen die precies over de body gaat en gelijkmatig op de seal drukt, maar zonder tools vond ik het niet makkelijk.
[/quote]
Dat tooltje heb ik, en kostte iets van 6 euro. Er overheen schuiven en een klap met je vlakke hand en hij zit.
Prulleman schreef: di 18 januari 2022, 11:26 Kan me voorstellen als ie er wel makkelijk af als je even met je wiel uit je fiets staat je hier niet heel blij van wordt.
Als je een Hope body er gemakkelijk af trekt heeft de seal niet goed gezeten. Daar moet je echt wel serieus aan trekken. DT gaat veel gemakkelijker. Daar valt de body er ooit af als ik de koppen van de spaak in de flenzen tik.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Jan the Man schreef: di 18 januari 2022, 16:33 Keer op een filmpje gezien dat ze het met een simpel tooltje doen die precies over de body gaat en gelijkmatig op de seal drukt, maar zonder tools vond ik het niet makkelijk.
Dat tooltje heb ik, en kostte iets van 6 euro. Er overheen schuiven en een klap met je vlakke hand en hij zit.
Prulleman schreef: di 18 januari 2022, 11:26 Kan me voorstellen als ie er wel makkelijk af als je even met je wiel uit je fiets staat je hier niet heel blij van wordt.
Als je een Hope body er gemakkelijk af trekt heeft de seal niet goed gezeten. Daar moet je echt wel serieus aan trekken. DT gaat veel gemakkelijker. Daar valt de body er ooit af als ik de koppen van de spaak in de flenzen tik.

Ciao,
Jan
[/quote]

ja klopt, zal er niet zomaar af vallen, 2 keer er af gehaald, 1 keer de body vervangne, 1 keer onderhoud.
(mocht er iemand nog interesse hebben in een hope pro 4 body voor hope cassettes, check het verkoop forum!!)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

kermit schreef: di 18 januari 2022, 14:06 Ik zou een flinterdun laagje gastape of ook superdun laagje kit om het uiteinde van de as doen, zodat de endcap beter blijft zitten (maar nog wel goed los te halen is).
In de endcap zit een hele dunne rubberen ring (seal). Deze is eigenlijk te dun. Ik zou eigenlijk een net iets dikkere moeten hebben die erin past. Dan schuift de endcap net wat lastiger over de as. Nu doet de seal eigenlijk niets. Ik heb een doosje vol van die ringen maar helaas net niet de juiste. Maar even op zoek dus .m
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

kermit schreef: za 18 december 2021, 18:53 Er zijn iig een stel blanke DT Comp spaken onderweg. En de naven zijn vandaag bezorgd :-D

Eerste indruk: zien er absoluut netjes uit, daar mankeert niks aan. Draaien soepel, de voornaaf draait zelfs heel even door na een zwengel, dat doet een Hope of DT niet (de losse naaf hè, zonder velg er omheen).
Draait misschien tè licht? Gebruiken Hope en DT dikker vet, zijn de toleranties van de lagers ruimer bij ZTTO? Of maakt het in de praktijk niks uit, we gaan het vanzelf zien...
(er zit iig geen speling op).

De freewheelbody trek je er zo vanaf, kost ook minder kracht dan bij DT350 of Hope. Er zit wel een rubber seal om de body. De lagers in de body zijn iets groter dan van de DT350 met Microspline die ik toevallig ook heb liggen.

De boost versie wordt geleverd met extra QR doppen achter, zodat ze ook in een fiets met achter 141mm QR-boost passing kunnen.
en weer een quote verkloot (en hersteld)
Moest jij nog inklaringskosten betalen?

Ik zat ook even te kijken naar naven en kijk ook even naar prijzen dus vroeg me dit af.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, volgens mij is het bij die Ali-bestellingen all-in.
Ik heb in elk geval geen extra kosten gehad.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je inlogt bij Ali en je hebt een EU land in je profiel, dan worden invoerrechten en BTW automatisch verrekend. Dus achteraf geen extra kosten.
Overigens zou ik Koozer naven adviseren.
Die vallen niet uit elkaar :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hoho, eerst honderd setjes laten komen voor je een representatieve uitspraak kunt doen ;-)
Mijn ZTTO viel ook niet uit elkaar. Gelukkig :D

Inmiddels een tweede rit mee gemaakt. Ik merk dat hij vlot aangrijpt en het freewheelgeluid is eigenlijk wel aangenaam. Hoorbare "hoge" zoem/snelle ratel maar zeker niet erg hard.

Ook al blijft deze naaf het lang doen, er zijn heel wat meer ervaringen nodig voordat je een representatief beeld van de kwaliteit hebt. Wellicht volgende keer ook een Koozer setje doen... Ik vind alleen die opdruk vaak een beetje teveel van het goede.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De nieuwe Koozer 390 is rustiger bestickerd :wink:
Afbeelding

Ratel zal vergelijkbaar zijn, zelfde systeem met 72 kliks.
Wat een voordeel van Koozer vind is dat de QR versie met een CroMo stalen as leverbaar is (de Pro versie).
Bij een 12mm steekas steunt de holle alu as op de 12mm steekas en blijft alles heel.
Bij een 5mm QR draagt de holle as alles zelf en scheurt het nog wel eens naast het lager (zelfs bij Hope EvoPro2).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 21 januari 2022, 15:18 Als je inlogt bij Ali en je hebt een EU land in je profiel, dan worden invoerrechten en BTW automatisch verrekend. Dus achteraf geen extra kosten.
Overigens zou ik Koozer naven adviseren.
Die vallen niet uit elkaar :wink:
bij mij staat er nu united states en kan dat ook niet wijzigen lijkt het.

Ik ga eens even onderzoeken welke naven mij aan staan :lol:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 21 januari 2022, 15:18 Als je inlogt bij Ali en je hebt een EU land in je profiel, dan worden invoerrechten en BTW automatisch verrekend. Dus achteraf geen extra kosten.
Overigens zou ik Koozer naven adviseren.
Die vallen niet uit elkaar :wink:
Grapjas 8) stukje gastape en dop zit gewoon goed vast hoor.

Overigens bij het spaakkoppen tikken van mijn Dartmoor naaf vandaag tikte ik ook de body en endcaps eraf ... Dus misschien ken ik mijn eigen krachten gewoon niet .. :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 21 januari 2022, 15:33 De nieuwe Koozer 390 is rustiger bestickerd :wink:
Afbeelding

Ratel zal vergelijkbaar zijn, zelfde systeem met 72 kliks.
Wat een voordeel van Koozer vind is dat de QR versie met een CroMo stalen as leverbaar is (de Pro versie).
Bij een 12mm steekas steunt de holle alu as op de 12mm steekas en blijft alles heel.
Bij een 5mm QR draagt de holle as alles zelf en scheurt het nog wel eens naast het lager (zelfs bij Hope EvoPro2).
Ik denk dat ik maar zo'n setje koozers ga bestellen om een gravelset mee te bouwen. Wilde dat eigenlijk met gewone Shimano 105 naven doen maar die zijn nergens meer te krijgen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er is ook een serie voor race- en gravel fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie