Ja, tot op zekere hoogte, en daar zit natuurlijk de nuance. Het maakt ook nog een verschil of je soepel rijdt op een knikkerbaan en perfect stuurt, of lomp over wortels of rotsen knotst etc.
En een dik lager met dikke kogels kan natuurlijk meer hebben dan een priegel lagertje dat nog ergens tussen moest worden geschoven (achternaaf).
Dus de ene zal wel binnen de marges blijven, en de ander niet.
Maar dat is weer een hele discussie apart.
Ik ben van mening dat vooral wassen met sterke middelen en afspoelen met een straal de levensduur verkort.
Vaak zijn roest en uitgespoeld vet de oorzaak.
China naven - ervaringen?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik heb ook nog FSA wielen , die zitten in mijn Koga , degelijke wielen , hebben al veel meegemaakt. achterwiel lagers waren na 1 winter al aan gort en dat waren geen Ali lagers. Ik denk vooral door bagger toestanden.
Ik heb bij geen enkele fiets dit meer gehad ,en ik was ze bijna elke rit. Wat ik nu niet vaak meer doe is door de modder heen baggeren , ik kan ook op de trainer of op de weg. Scheelt een hoop slijtage
De ZTTO wielen hebben nog geen 200km gezien denk ik , maar we zullen zien. Lagers worden gemaakt met bepaalde tolerantie's , of dat nou hier is of in China , dat zou niet zoveel moeten uitmaken. Alleen het gebruikte materiaal misschien en minder eindcontrole wellicht. Maar achterwiel (heeft het meeste te lijden) is wel goed. Maar speling is ook echt HEEL erg minimaal. De meesten zouden het niet eens voelen
-
- Moderator
- Berichten: 16838
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Nou ben ik toevallig iemand die wel heel snel voelt of er iets niet in orde is, en bij mijn wielen/naven zit er geen speling op de lagers
We zullen zien hoe lang dat zo blijft.
Mijn beste ervaring met naven is met een stel Hope Pro 2's die ik zo'n tien seizoenen gereden heb. Draaiden nog perfect met de originele lagers toen ik ze verkocht. Na een jaar of zes moesten er nieuwe bladveertjes onder de pallen omdat ze gebroken waren, dat freewheel was daarvoor nog nooit gedemonteerd geweest. Het vet zag er nog gewoon blauwig uit, zoals het er nieuw uitziet.
Dit zegt mij vooral dat Hope zeer goede afdichtingen gebruikt.
Als de lagers niet verontreinigd raken (dus onder een goede seal zitten) en goed gesmeerd zijn lijden ze amper wat volgens mij.
Ik vermoed dat de ZTTO afdichting niet de kwaliteit van die Hope zal halen, maar als je op tijd het freewheel even loshaalt en de boel reinigt en smeert indien nodig zullen die lagers ook best blijven draaien.
De grootste vijand zal vuil/vocht zijn, dus zorg er vooral voor dat die troep er niet bij komt
En een keer door de modder rijden is minder erg dan de hogedrukspuit erop.
We zullen zien hoe lang dat zo blijft.
Mijn beste ervaring met naven is met een stel Hope Pro 2's die ik zo'n tien seizoenen gereden heb. Draaiden nog perfect met de originele lagers toen ik ze verkocht. Na een jaar of zes moesten er nieuwe bladveertjes onder de pallen omdat ze gebroken waren, dat freewheel was daarvoor nog nooit gedemonteerd geweest. Het vet zag er nog gewoon blauwig uit, zoals het er nieuw uitziet.
Dit zegt mij vooral dat Hope zeer goede afdichtingen gebruikt.
Als de lagers niet verontreinigd raken (dus onder een goede seal zitten) en goed gesmeerd zijn lijden ze amper wat volgens mij.
Ik vermoed dat de ZTTO afdichting niet de kwaliteit van die Hope zal halen, maar als je op tijd het freewheel even loshaalt en de boel reinigt en smeert indien nodig zullen die lagers ook best blijven draaien.
De grootste vijand zal vuil/vocht zijn, dus zorg er vooral voor dat die troep er niet bij komt
En een keer door de modder rijden is minder erg dan de hogedrukspuit erop.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Een van mijn Koozers (BM440) is overleden.
Onderweg bleef de vrijloop af en toe hangen, dus thuis maar even open gemaakt.
Het lager in de HG-body is kapot gelopen en heeft flink wat schade aangericht.
Ik geloof niet dat ik het kan repareren door alleen het lager te vervangen...
Vroeger sloopte ik alles met m'n blote handen (voeten), maar nu had ik hulp van een elektromotor
Onderweg bleef de vrijloop af en toe hangen, dus thuis maar even open gemaakt.
Het lager in de HG-body is kapot gelopen en heeft flink wat schade aangericht.
Ik geloof niet dat ik het kan repareren door alleen het lager te vervangen...
Vroeger sloopte ik alles met m'n blote handen (voeten), maar nu had ik hulp van een elektromotor
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Zijn de lagers rvs of normaal staal...
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Gewoon staal.
(wat zwaarder belast kan worden dan RVS. Hope past op die plek ook een stalen lager toe)
(wat zwaarder belast kan worden dan RVS. Hope past op die plek ook een stalen lager toe)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hope: Niet aan de buitenkant van de XD body en raad eens wat daarmee in mijn naaf mee gebeurde.....
Maar dat was wel de achterliggende gedachte, door het aanslaan van de body komen er behoorlijke stootbelastigen op de lagers is mijn idee.
Clubgenootje blijft ook maar RVS lagers van een DT body slopen.
Het ligt in jou geval ook niet aan te weinig vet zo te zien
Maar dat was wel de achterliggende gedachte, door het aanslaan van de body komen er behoorlijke stootbelastigen op de lagers is mijn idee.
Clubgenootje blijft ook maar RVS lagers van een DT body slopen.
Het ligt in jou geval ook niet aan te weinig vet zo te zien
Hoef je mij niet te vertellen hoor. Ik gooi er zelf altijd normale lagers in.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Passing van het lager is nu niet meer rond of is die welving aan binnenzijde ter hoogte van de pallen zo gemaakt ?
Lijkt erop dat de lagers onder druk stonden door veel koppel en te zwakke constructie van naaf en lager met weinig kogels..
Spaanse groene stroom is echt sterk
Lijkt erop dat de lagers onder druk stonden door veel koppel en te zwakke constructie van naaf en lager met weinig kogels..
Spaanse groene stroom is echt sterk
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De body is vervormd doordat de resten vh lager overal tussen zijn gedraaid.
Ook de getande ring in de naaf, waar de pallen in grijpen, is beschadigd.
Deze naaf is afgeschreven.
Ook de getande ring in de naaf, waar de pallen in grijpen, is beschadigd.
Deze naaf is afgeschreven.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Dat is te zien.
Bijzonder is dat de buitenste schaal van het lager gebroken is.
Om zo'n euvel te voorkomen. Lijkt me dat een lager met een kleinere buitendiameter meer vlees onder de pallen geeft. daardoor wordt het lager niet rondom onder druk gezet.
Aspect om op te letten bij aankoop van een nieuwe naaf.
Bijzonder is dat de buitenste schaal van het lager gebroken is.
Om zo'n euvel te voorkomen. Lijkt me dat een lager met een kleinere buitendiameter meer vlees onder de pallen geeft. daardoor wordt het lager niet rondom onder druk gezet.
Aspect om op te letten bij aankoop van een nieuwe naaf.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dat lager is al een speciale maat ( bij alle fabrikanten)
Het moet in de body passen en om de 15mm as. Denk niet dat het kleiner kan.
Beter zou een stalen body zijn.
Het moet in de body passen en om de 15mm as. Denk niet dat het kleiner kan.
Beter zou een stalen body zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.