Hardtail vs fully: waar is de data?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gesloten
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dat is een open deur.

De hoeveelheid energie die terug komt is niet de kern van de opmerking.
Dat er energie terug komt, wat ook deel maakt uit van de dynamiek hoe je een fully kan rijden.
En 1 van de factoren waar marginaal winst in snelheid uit voort kan komen t.o.v. een hardtail.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goed, inmiddels zorgt mijn botheid voor de nodige nuance!


Maar nog steeds vraag ik me af waarom er dus wel een topic is over dit en niet over hoe inefficiënt het is de verkeerde banden te monteren. Daar schijnt de massa zich niet druk om te maken en toch is dat zo overduidelijk merkbaar.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: ma 27 juni 2022, 23:21 Maar: geen efficiente vering hebben in 'echt MTB-waardig terrein', en daardoor stuiteren en hobbelen met minder controle, kost nog meer energie die niet in voorwaartse snelheid wordt omgezet.
Dus valt de optelsom positief uit naar vering hebben... in MTB-waardig terrein (oneffen ondergrond, stenen, wortelen, geulen, drops, rockgarens, etc).

Op het asfalt en op gesoigneerde en/of eenvoudige Nl'se 1,0 routes waarvan Nl er velen telt valt er weinig tot niks te veren en kom je dus nog prima uit met een lichte hardtail met voorvork, starre MTB, of gravelaar (al zal de fully altijd comfortabeler zijn). Dus dat die discussie 'hier' gevoerd wordt snap ik wel.

Op een modern technisch XC-wereldbeker parcours kom je tegenwoordig in 9 vd 10 gevallen het beste uit met een (pm remote te locken) fully. En in 1 op de 10 gevallen, in Albstad, zie je nog verdwaalde hardtails. Vanwege de simpele lange steile klimmen en eenvoudige afdalingen daar.

De ondergrond bepaalt welke 'tool', welke type fiets, daarop het meest geschikt is, het snelst is.
'Elke ondergrond z'n snelste fiets' :wink:.
Maar hier baseer je je wederom op gevoel. Gezien niemand cijfers kan produceren hoeveel energie het nu daadwerkelijk kost, zit het in het niet meetbare bereik. En dat soort 'verhalen' moeten nu eens ophouden (ik ben et niet, die paar hardroepers die zeggen dat het energie kost, die zijn het die 'aangepakt' moeten worden!).

Ik ken geen Nederlands rondje waar je met vering trager zou zijn. Punt. Zodra er een bocht in het terrein zit heb je met vering meer grip. Op het moment dat er een kuiltje zit houd je met vering meer controle, tractie en snelheid. Behalve geasfalteerde wielerrondjes zijn er geen rondjes die dit soort elementen niet hebben.

Iedereen heeft baat bij vering. Om welke reden dan ook.

Wat niet weg neemt dat je best een hardtail mag rijden om je 'gevoel' tevreden te stellen. En wat mij betreft zelfs een lockout mag gebruiken om datzelfde gevoel te bevredigen. Maar als er geen cijfers zijn dat het sneller is, roep dan ook niet dat het sneller is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat niet weg neemt dat je best een hardtail mag rijden om je 'gevoel' tevreden te stellen. En wat mij betreft zelfs een lockout mag gebruiken om datzelfde gevoel te bevredigen. Maar als er geen cijfers zijn dat het sneller is, roep dan ook niet dat het sneller is.
Nederland is bij uitstek geschikt om met een hardtail te rijden.
Iedereen mag doen (en denken) wat ie wil, maar het rendement van de investering in achtervering is in NL vrij laag, vergeleken met onze buurlanden.
Mijn idee: Is je budget beperkt, dan kan je in NL beter een goede HT rijden dan een goedkope FS.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Lars TB schreef: ma 27 juni 2022, 22:20 Oh ja, tegenwoordig is er ook een uitvoering met permanente lockout :oops: Sorry, nam aan dat je de versie met eigen wil had. Verwarrend. Sorry.


Maar als je snel wilt zijn heb je dubbele vering nodig. Nu voelt het hooguit snel.
:lol: het leed dat brain heet....

Zoveel verhalen gehoord maar nog geen enkele ziel tegengekomen in de omgeving hier die er problemen mee heeft gehad (op de SIDvorken dan) dempers is een ander verhaal.

Maar waarschijnlijk heeft die vork hier in boswielrennersland minder te verduren en gaat het daarom simpelweg minder vaak niet goed.

Enfin, ander verhaal.

FS is sneller, mooi :-q
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

ThaSingleTrackMastah schreef: di 28 juni 2022, 12:17
Wat niet weg neemt dat je best een hardtail mag rijden om je 'gevoel' tevreden te stellen. En wat mij betreft zelfs een lockout mag gebruiken om datzelfde gevoel te bevredigen. Maar als er geen cijfers zijn dat het sneller is, roep dan ook niet dat het sneller is.
Nederland is bij uitstek geschikt om met een hardtail te rijden.
Iedereen mag doen (en denken) wat ie wil, maar het rendement van de investering in achtervering is in NL vrij laag, vergeleken met onze buurlanden.
Mijn idee: Is je budget beperkt, dan kan je in NL beter een goede HT rijden dan een goedkope FS.
Dit dus.

Als je vaak in Nijmegen, Salland of de UHR komt dan is een fully ook zinvoller en een hogere funfactor misschien wel.

Maar alles in Nederland is prima met een HT te doen, ook Netersel en Kwintelooijen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Lars TB schreef: di 28 juni 2022, 10:07 Goed, inmiddels zorgt mijn botheid voor de nodige nuance!


Maar nog steeds vraag ik me af waarom er dus wel een topic is over dit en niet over hoe inefficiënt het is de verkeerde banden te monteren. Daar schijnt de massa zich niet druk om te maken en toch is dat zo overduidelijk merkbaar.

Dat haalde ik een paar posts terug volgens mij aan, maar dat is een andere discussie.

Banden zijn immers ook duur t.o.v. een fully :wink:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar het bezit van zo'n high-tech volgeveerd apparaat is natuurlijk ook gewoon leuk. :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

En het rijdt gewoon toch wat lekkerder over een pad vol met boomwortels. Ik vind het over het algemeen net iets comfortabeler rijden.
mountainbiken: It's ok to be crap
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Lars TB schreef: di 28 juni 2022, 10:07 Goed, inmiddels zorgt mijn botheid voor de nodige nuance!


Maar nog steeds vraag ik me af waarom er dus wel een topic is over dit en niet over hoe inefficiënt het is de verkeerde banden te monteren. Daar schijnt de massa zich niet druk om te maken en toch is dat zo overduidelijk merkbaar.
Jawel, althans, voor in Nederland.

Zie mijn topic viewtopic.php?f=1&t=149642

En inmiddels na een aantal testen kan ik volmondig ja zeggen op mijn stelling voor alles boven Gulpen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Op gematigde snelheid, juiste techniek en dito fysieke gesteldheid kan je op een omafiets nog overal overheen komen :bier:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Peelrijder schreef: di 28 juni 2022, 15:29 Op gematigde snelheid, juiste techniek en dito fysieke gesteldheid kan je op een omafiets nog overal overheen komen :bier:
Dus vering is voor kneuzen die niet kunnen fietsen, maar toch vlot willen rijden? :bier:

:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Door een klein defect aan mijn eigen fully (en te lekker weer om een dag bezig te zijn met dat oplossen) op dag 2 hier in Les 2 Alpes een dikke Norco Shore gehuurd. In large vrijwel dezelfde geo als mijn Vertigo, maar dan met Zeb en coil, en 10mm langere chainstays. Dikke pret, ding knalde overal lekker overheen, zowel flowy jumptrails als technische rode (en bij vlagen zwarte) lijnen.
Nou had ik als backup ook nog mijn 29er 140mm ltht in de auto gegooid, maar met hopeloze xc banden. Dus maar de 27.5 170mm vork en wielset uit de fully erin gezet. Hoeken vrijwel identiek, bracket tikje lager, maar niet hinderlijk. Vandaag daarmee minstens net zo lekker overal overheen gedenderd. Qua moeilijkheid van trails geen verschil met mijn eigen fully of de Shore. Belangrijkste voelbare verschil: meer vermoeing in de onderbenen, en iets eerder in de remmen als het ruig wordt. (Oftewel, MDA en Baron062 konden iets meer in de buurt blijven :winkie:) Andere conclusies: Lyrik ultimate is beter dan Zeb select. Te zware coil is minder dan een 1e generatie DB air demper, en Magic Mary Bikepark banden geven een bak minder vertrouwen dan een SuoerGravity. Allen van meer invloed op mijn rijplezier dan wel of geen achterdemper.
Echter heb ik op alle drie de fietsen een topdag gehad en dingen gereden waar ik mezelf mee heb verbaasd. Eigenlijk een hele onzinnige discussie dus hier, alles is leuk mits de fiets als geheel een beetje klopt. En wat het snelste is is alleen relevant als je er voor betaald wordt, voor ons amateurs geldt alleen hoeveel lol we ermee hebben....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef: di 28 juni 2022, 16:11 Magic Mary Bikepark banden geven een bak minder vertrouwen dan een SuoerGravity.
Bedoel je Super Trail tov Super Gravity?

Verklaar je nader, sta net op t punt te bestellen voor mini me in 26" ..... scheelt (slechts) 95 gram per band .....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Super Gravity Ultra Soft. Rolt overigens meer dan prima, een stuk soepeler berg op dan ik had verwacht.
De MaMa Bikepark was duidelijk meer gemaakt voor duurzaamheid dan grip.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gesloten