Hardtail vs fully: waar is de data?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gesloten
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Bikepark versie achterop werkt in droge condities prima, natte wortels al wat minder en is voorop gewoon licht suicidaal. Voordeel is dat er een redelijke kans is dat ze achter een alpenvakantie uithouden zonder wisselen en zonder dat de noppen - licht gechargeerd - je om de oren vliegen (en ook nog eens goedkoop zijn).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

ThaSingleTrackMastah schreef: di 28 juni 2022, 15:34
Peelrijder schreef: di 28 juni 2022, 15:29 Op gematigde snelheid, juiste techniek en dito fysieke gesteldheid kan je op een omafiets nog overal overheen komen :bier:
Dus vering is voor kneuzen die niet kunnen fietsen, maar toch vlot willen rijden? :bier:

:winkie:
Het is een hoax van de fiets industrie

We kunnen net zo goed gaan wandelen
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Peelrijder schreef: di 28 juni 2022, 20:11
ThaSingleTrackMastah schreef: di 28 juni 2022, 15:34

Dus vering is voor kneuzen die niet kunnen fietsen, maar toch vlot willen rijden? :bier:

:winkie:
Het is een hoax van de fiets industrie

We kunnen net zo goed gaan wandelen
Vering is zwaar overrated. Het komt aan op je fietstechniek en fietshouding, heel misschien je bandenspanning en evt tegenwind. Ook je ene spaakspanning speelt een dominante rol in het hele plaatje.

Ik ga dit niet onderbouwen met cijfers want ik ga dit niet onderbouwen met cijfers.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Peelrijder schreef: di 28 juni 2022, 12:32 Maar alles in Nederland is prima met een HT te doen, ook Netersel en Kwintelooijen.
Ik zeg ook niet dat dat niet kan. Het gaat zelfs prima. En hoe beter je getraind bent, hoe minder groot het verschil is tussen een HT en een FS. Maar zelfs dat verschil maakt niet uit als het om de lol gaat.

Het gaat mij echter om de uitspraken over FS in het juiste daglicht te stellen. Ik zeg nergens dat je het 1 of het ander moet rijden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: di 28 juni 2022, 15:34

Dus vering is voor kneuzen die niet kunnen fietsen, maar toch vlot willen rijden? :bier:

:winkie:
Precies. En in mijn geval werkt het nog ook! 8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Ik lever graag wat snelheid in ten opzichte van een FS. Ik ben geen prof, moet m'n eigen materiaal betalen, weet toch niet hoe ik vering en demping moet instellen en voel me daarbij wel snel op m'n hardtail. :bier:
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Lars TB schreef: di 28 juni 2022, 21:28 Het gaat mij echter om de uitspraken over FS in het juiste daglicht te stellen. Ik zeg nergens dat je het 1 of het ander moet rijden.
En daar heb je, je gelijk ook volledig in gehaald en gekregen wat mij betreft.

De 'botte' :wink: wijze van communiceren vanuit jou kant lijkt echter af en toe te insinueren dat een FS de enige juiste keuze is.

Maar het was meer om te benadrukken dat een FS voor Nederland een beetje overdone is.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef: di 28 juni 2022, 17:21 Super Gravity Ultra Soft. Rolt overigens meer dan prima, een stuk soepeler berg op dan ik had verwacht.
De MaMa Bikepark was duidelijk meer gemaakt voor duurzaamheid dan grip.
Ah, zie nu net pas dat de "performance" versie nu "Bikepark" heet ..... dan bestel ik voor Hidde gewoon de Super trail :-q :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4824
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

suravida schreef: di 28 juni 2022, 16:11 Eigenlijk een hele onzinnige discussie dus hier, alles is leuk mits de fiets als geheel een beetje klopt. En wat het snelste is is alleen relevant als je er voor betaald wordt, voor ons amateurs geldt alleen hoeveel lol we ermee hebben....
Hè bah, nuance…
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Overigens worden wij als recreanten wel degelijk betaald voor het rijden van een hardtail ten opzichte van een fully. Een fully kost zowel qua aanschaf als qua onderhoud ongeveer het equivalent van twee hardtails. Dus als je een hardtail rijdt, krijg je geld waar je nog een hardtail van kan kopen cadeau en dat je kan steken in goede banden, leuke tripjes naar bikegebieden. Na aanschaf van een deftige fully is het geld op en moet je beperken tot het lokale rondje, waarvoor je hem niet echt nodig hebt.

Het past ook niet echt bij de Calvinistische volksaard om zoveel geld te steken in zoiets decadents als vering. Zondags moet je op je blote knieen in het kerkbankje zitten en anders zonder achtervering op de bike. Als ik sommige verhalen over voordelen van fullys lees, gaat het over mensen die zo lang mogelijk met hun kont op het zadel willen zitten. Met een hardtail leer je tenminste te staan op de pedalen. Dus ook dat past beter bij de protestantse werkethiek. En het voordeel als je staat is dat de geometrie van je fiets minder van belang is, omdat je met het verplaatsen van het gewicht zelf kan bepalen waar het zwaartepunt ligt. En het verhaal van moeie benen: meer trainen en afzien.

Waarom geen vaste voorvork: zo een gravelbike is helemaal niet goedkoper dan een hardtail...

Inderdaad een starre singlespeed is natuurlijk het ultieme gereedschap voor de Nederlandse trails. Voordeel daarvan ook is dat als het lichtjes helling op gaat je niet terug kan schakelen en rustig kan pedellen, maar er vol voor moet gaan. Wedstrijdrijders doen dat sowieso, dus die hebben niets aan singlespeed, maar recreanten hebben singlespeed nodig om lekker af te zien en ook een hardtail om met hun kont uit het zadel te komen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wijze woorden. :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

AMEN.🙏
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Als je dan je verschillende fietsvakanties boekt naar de Alpen, dan zit je daar met je hardtail… Had je beter een Fully gekocht, maar ja dan was er geen geld voor de fietsvakantie. Dilemma. :-D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nou, dan boffen we maar in ‘t katholieke Zuiden, daar past een fully prima bij de volksaard begrijp ik.
Niks ongeveerd en blote knieën. Gewoon lekker decadent een beetje meeveren en sjoenkelen, lang leve de lol :bier: !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Willem Altes schreef: di 28 juni 2022, 23:43 Overigens...
...uit het zadel te komen.
Mooie post! :-D :-q
Gesloten