Hardtail vs fully: waar is de data?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gesloten
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

suravida schreef: zo 17 april 2022, 10:35 De tellsellers van GCN doen ook een duit in het zakje: https://youtu.be/Sxsp2ClA9s0
Ondanks dat het geen echt mtb terrein is, toch best een interessant resultaat. Het geeft wel aan wat een verschil de mtb maakt op de kasseien. Het is wel de vraag welk aandeel de vering daarin heeft, omdat de bredere banden natuurlijk ook een bijdrage leveren.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dat zegt heel veel.
De meerderheid rijdt…
Juist.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

WC XC is tegenwoordig bijna downhill, die parcoursen liggen niet in Nederland iig.
En als je dat al vind rijd daar nog geen 1%

Los daarvan denk ik dat een fully en hardtail niet zoveel uitmaakt op een NL baan.
De ene keer zal de teller naar links slaan en de ander keer naar rechts.
Ervan uitgaande dat je met dezelfde banden en breedte rijd.

Vergelijk ook appels met appels, als ik mijn XC hardtail pak van 8.5 kilo en ik ga een fully testen van 12kg is dat natuurlijk niet eerlijk dan moet ik er een van 9,5 pakken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

aurelius schreef: wo 20 april 2022, 13:30 Dat zegt heel veel.
De meerderheid rijdt…
Juist.
Er was laatst een documentaire op tv.
Ging over Jumbo Visma.
En de titel was...
De meerderheid heeft altijd ongelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

Jammer dat de testen van het blad Fiets niet online staan (heb de papieren magazines helaas niet bewaard), maar daar heeft een paar keer een test in gestaan over HT vs fully (en CX als ik het goed herinner) op NL mtb tracks. Iedere keer was de fully het snelst en de CX het langzaamst, zelfs op een redelijk vlak parcours als Rhenen. Volgens mij hadden Hans Becking en Rob Meeuwessen om en om op hartslag en vermogen gefietst om de resultaten zo gelijk mogelijk te houden, beiden kwamen tot dezelfde resultaten. Was wel voor het downcountry tijdperk en met een "gewone" XC fully. Mocht iemand ze op zolder hebben liggen, dan zou je me een groot plezier doen om een dagje te zoeken, ik zou gokken dat het jaar 2018 of 2019 was…😇
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Rollingforever schreef: do 21 april 2022, 16:08 Jammer dat de testen van het blad Fiets niet online staan (heb de papieren magazines helaas niet bewaard), maar daar heeft een paar keer een test in gestaan over HT vs fully (en CX als ik het goed herinner) op NL mtb tracks. Iedere keer was de fully het snelst en de CX het langzaamst, zelfs op een redelijk vlak parcours als Rhenen. Volgens mij hadden Hans Becking en Rob Meeuwessen om en om op hartslag en vermogen gefietst om de resultaten zo gelijk mogelijk te houden, beiden kwamen tot dezelfde resultaten. Was wel voor het downcountry tijdperk en met een "gewone" XC fully. Mocht iemand ze op zolder hebben liggen, dan zou je me een groot plezier doen om een dagje te zoeken, ik zou gokken dat het jaar 2018 of 2019 was…😇
Die test herinner ik me ook en ik heb er grote twijfels bij :wink: Allereerst is een rondje Rhenen i.m.o. nou niet direct een ideaal rondje voor een gravelfiets/CX. Het is een heerlijk rondje met een lekkere flow, maar het is niet echt een rondje waar je de kwaliteiten van een gravelfiets goed kunt benutten. Mijn thuisrondje is Ede en dat doe ik met zowel de hardtail als de gravelfiets. Per saldo zijn ze ongeveer even snel, maar het verschil op de verschillende segmenten is wel duidelijk. Bochtig en hobbelig is sneller op de hardtail en de rechtere stukken zijn sneller op de gravelfiets. Als het droog/mul is wordt het verschil nog weer anders.

Bovenstaande wordt nog eens versterkt door de manier waarop op je zo'n route rijd (of beter gezegd: hoe ik zo'n route rijd): met de hardtail doe ik m'n best op de meer 'technische' stukken en kom ik op adem op de rechtere stukken. Op de gravelfiets kan ik niet vol gas geven op de technischer stukken waardoor ik adem over heb op de rechte stukken.

Mijn conclusie is dan ook dat je bar slecht conclusies kunt trekken uit dit soort situaties.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Er zijn teveel variabelen, waardoor je alleen maar in een niet praktijktest kan zeggen wat de snelste is.
En dan ga je alle variabelen stapelen.

Begin eens met gelijke afmontage.
Gelijke zitpositie
Dan 10 verschillende rijders

Pak een watt meter en ga op beide fietsen 10 rondjes rijden met elke rijder op verschillende dagen en op 10 verschillende banen dan heb je 2000 rondjes. Ga dat dan uiteenzetten. Dan ben ik benieuwd.

En wat ga je dan doen? ga je continu de vering locken op klimmen en rechte stukken?

We kennen allemaal het filmpje van nino op z'n XC fiets die downhillers voorbij rijd.
Is een XC fully dan sneller dan een downhill bike?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

In echt MTB-waardig terrein, op technische uitdagende ondergrond, is een fully overall altijd sneller dan een HT, simpel.

Omdat we in Nl veel niet-echt-MTB-waardig terrein hebben gaat dat op veel plekken in Nl dus regelmatig niet op… en daarom duikt deze vraag hier begrijpelijk vaak op, als je maar 1 bike for all wil hebben.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

+1, daar ben ik het 100% mee eens!
Natuurlijk zijn daar ook weer uitzonderingen op, maar die zijn dan zo klein dat we die wel achterwege kunnen laten.

Mijn reden om de volgende MTB een fully te kopen is mijn zwaker worden rug (en de techniek).
Ik kan het nu ook heerlijk vinden na een paar uur kapot van van Hardtail te komen en alles te voelen, schouders, armen, benen etc.

Mooi zo'n spark RC, mijn Foil (in de mooiste kleuren ooit) wil er iemand uit de familie bij :bier:
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

aurelius schreef: vr 22 april 2022, 11:49 In echt MTB-waardig terrein, op technische uitdagende ondergrond, is een fully overall altijd sneller dan een HT, simpel.
Alleen hebben we dat zelfs in ons speel gebied maar 20% van de route....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ligt natuurlijk aan de route die je verzint :winkie: ...
Maar klopt hoor, alles kan en gaat ook op een hardtail hier.
Hardtail is alleen vermoeiender op ritten van 3-4uur en langer, mijn rug wordt niet blij van achter ongeveerd rijden, en als het dan eens echt leuk wordt dan kan de fully veel meer in leuk terrein, op en af, en bergaf en op trails zeker sneller bovendien.
En tijdens die Alpenvakanties...
Kortom, heb maar 1 bike die alles moet kunnen, en bij mij slaat de weegschaal dik uit naar: 'een fully is voor mij beter'.
En zo moet iedereen dat voor zichzelf afwegen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

aurelius schreef: vr 22 april 2022, 15:12 Ligt natuurlijk aan de route die je verzint :winkie: ...
Laten we er 30% van maken. Uiteindelijk moet de doorslag geven wat het meeste voordeel geeft op de hele route.
aurelius schreef: vr 22 april 2022, 15:12 'een fully is voor mij beter'.
Dat is het belangrijkste. :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Real Epic '89 schreef: vr 22 april 2022, 15:39 Laten we er 30% van maken. Uiteindelijk moet de doorslag geven wat het meeste voordeel geeft op de hele route.
Mmm, ik zie dat zelf meer als "wat mij het meeste plezier geeft op de route".
Of ik op de betreffende fiets dan een beetje korter of langer over een rondje doe boeit me niet zo.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

[/quote]Mmm, ik zie dat zelf meer als "wat mij het meeste plezier geeft op de route".
Of ik op de betreffende fiets dan een beetje korter of langer over een rondje doe boeit me niet zo.
[/quote]

Tot heden altijd veel plezier gehad met XC carbon hardtail 29er, zowel in NL als Ardennen. Sinds ik onlangs ben verhuisd en een nieuw thuis circuit heb (Loonse en drunense duinen) had ik afgelopen najaar en winter (als het niet mul is) wel een sterk verlangen naar een fully (ondanks dat dit parcours best wel vlak en niet zo technisch is, maar wel erg hobbelig en veel kuilen / deuken). Naast plezier kijk ik toch ook met een schuin oog naar mijn tijden. Heb het vermoeden dat een sportieve fully op dit parcours sneller gaat zijn, er zijn best wat stukken waar je met een hardtail amper kunt rondtrappen bij sommige kuilen en boomwortels, dat kost me nu wat tijd.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

kermit schreef: vr 22 april 2022, 16:14
Real Epic '89 schreef: vr 22 april 2022, 15:39 Laten we er 30% van maken. Uiteindelijk moet de doorslag geven wat het meeste voordeel geeft op de hele route.
Mmm, ik zie dat zelf meer als "wat mij het meeste plezier geeft op de route".
Of ik op de betreffende fiets dan een beetje korter of langer over een rondje doe boeit me niet zo.
Voordeel hoeft niet altijd tijd gerelateerd te zijn. Vaak wel het resultaat. Kan ook het voorkomen van rugklachten zijn of anders...
Gesloten