Nee, tijd om weer in herhalingen te vervallen!marcomtb1972 schreef: ↑wo 29 juni 2022, 19:18 Na 20 pagina`s is bovenstaande bijdrage een mooie afsluiter van dit topic lijkt mij, slotje SVP
Hardtail vs fully: waar is de data?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Welke fully is dan voor jou de juiste en welke echt niet passend ? Las dat je er een paar hebt gereden de laatste tijd. Die luxe heb ik niet.Lars TB schreef: ↑wo 29 juni 2022, 20:00Dat zeg ik: in Nederland is die noodzaak er misschien juist wel meer.Peelrijder schreef: ↑wo 29 juni 2022, 11:29 Er is binnen Nederland minder noodzaak om een full suspension rijwiel te gebruiken voor het zogenaamde mountainbiken, als dan dat in andere landen of gebieden zou zijn vanwege de aard en omstandigheden van het doorgaans te berijden terrein.
Maar het is nooit nodig om hardtail te rijden. Het is slechts een keuze. En daarin sta je vrij.
Wil je wat info delen?
Reviews zijn leuk maar een onafhankelijke kijk op wat dan minder goed is en waarom.
welk type bike waar goed geschikt voor is, welke veer karakters goed passen bij een specifieke rijtechniek.
OT: Bovenstaande quote, Is overigens een goede verkoop tactiek
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Dit topic gaat over dat FS energie zou kosten. Dat is in het algemeen niet correct. En dat probeer ik te weerleggen.corex schreef: ↑wo 29 juni 2022, 20:46 Welke fully is dan voor jou de juiste en welke echt niet passend ? Las dat je er een paar hebt gereden de laatste tijd. Die luxe heb ik niet.
Wil je wat info delen?
Reviews zijn leuk maar een onafhankelijke kijk op wat dan minder goed is en waarom.
welk type bike waar goed geschikt voor is, welke veer karakters goed passen bij een specifieke rijtechniek.
Ik heb gereden op fietsen met oudere geometrie, met verkeerd afgestelde vering, op hardtails met slecht afgestelde vorken en op fietsen met te lomp rubber. Het ging mij er meer op dat er zoveel meer is dan dat heel kleine beetje energie waar we het met FS over hebben. Met die oudere geometrie (FS!) moest ik echt weer vertrouwen opbouwen dat je daar hard mee door de bocht kunt. Maar bij een uitgesleten geul kreeg ik op geen enkele manier het vertrouwen dat de fiets mij zou redden als er iets mis zou gaan. Terwijl ik die geul aardig ken. De moderne geometrie hardtail liet ik daar gewoon lopen. Zo zie je dat het niet altijd aan de vering ligt!
Doel je ergens specifiek op?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Kan voor verkopers in bikeshops een eye opener zijn. Het is een legitieme uit een zetting voor een verkoop argument.
Als je deze gebruikt prima toch. Ik snap hem wel.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2944
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
GIsteren rondje op mijn HT gedaan op een aantal typisch NL 2.0 trails en bospaden. Iets anders is hier niet en het is dus niet overdreven hobbelig.
Ik merkte dat ik "actief-sportief" mijn gewicht op het zadel beperkte (door benen te laten dragen) als ik hobbels voelde of zag aankomen, ter compensatie van gebrek aan vering achter. Dit geeft minder stoten op je rug en laat de fiets met zo min mogelijk energieverlies rijden. Ik heb voor een SID die bijzonder goed opvangt en ook gebrek achtervering deels compenseert.
In tegenstelling tot de "zoutzak" rijstijl waarbij je je gewicht vol op het zadel houdt. Bij een FS kan je meer "zoutzak" zijn zonder dat je verlies hebt.
Mijn mening is dat het verschil HT en FS in snelheid en energieverbruik bij "actief" rijden niet erg groot is op NL trails. Als ik kijk naar mijn Stava tijden klopt dat ook wel, voor mij persoonlijk dan.
De vraag is dus hoe actief vs passief mensen op hun fiets zitten en hoeveel invloed dit heeft op rondetijden HT vs FS.
Ik merkte dat ik "actief-sportief" mijn gewicht op het zadel beperkte (door benen te laten dragen) als ik hobbels voelde of zag aankomen, ter compensatie van gebrek aan vering achter. Dit geeft minder stoten op je rug en laat de fiets met zo min mogelijk energieverlies rijden. Ik heb voor een SID die bijzonder goed opvangt en ook gebrek achtervering deels compenseert.
In tegenstelling tot de "zoutzak" rijstijl waarbij je je gewicht vol op het zadel houdt. Bij een FS kan je meer "zoutzak" zijn zonder dat je verlies hebt.
Mijn mening is dat het verschil HT en FS in snelheid en energieverbruik bij "actief" rijden niet erg groot is op NL trails. Als ik kijk naar mijn Stava tijden klopt dat ook wel, voor mij persoonlijk dan.
De vraag is dus hoe actief vs passief mensen op hun fiets zitten en hoeveel invloed dit heeft op rondetijden HT vs FS.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Daar zijn we het allemaal wel over eens denk ik.Crapton schreef: ↑wo 6 juli 2022, 07:40 GIsteren rondje op mijn HT gedaan op een aantal typisch NL 2.0 trails en bospaden. Iets anders is hier niet en het is dus niet overdreven hobbelig.
Ik merkte dat ik "actief-sportief" mijn gewicht op het zadel beperkte (door benen te laten dragen) als ik hobbels voelde of zag aankomen, ter compensatie van gebrek aan vering achter. Dit geeft minder stoten op je rug en laat de fiets met zo min mogelijk energieverlies rijden. Ik heb voor een SID die bijzonder goed opvangt en ook gebrek achtervering deels compenseert.
In tegenstelling tot de "zoutzak" rijstijl waarbij je je gewicht vol op het zadel houdt. Bij een FS kan je meer "zoutzak" zijn zonder dat je verlies hebt.
Mijn mening is dat het verschil HT en FS in snelheid en energieverbruik bij "actief" rijden niet erg groot is op NL trails. Als ik kijk naar mijn Stava tijden klopt dat ook wel, voor mij persoonlijk dan.
De vraag is dus hoe actief vs passief mensen op hun fiets zitten en hoeveel invloed dit heeft op rondetijden HT vs FS.
Het gaat er juist om dat "actief sportief" rijden meer energie kost waardoor men het op een HT na een uurtje of 2 wel zat is en op de fully 3 uur+ lol kan blijven hebben. (Wat overigens al door meerdere mensen in dit topic benoemd is)
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Geen data, maar vorige week wel een vrij goede 1 op1 test gedaan tussen hardtail en fully bij Les 2 Alpes. In eerste instantie met de high pivot fully daar een aantal trails gereden, maar toen deze een klein probleempje ontwikkelde dat we pas 2 dagen later konden fixen vrijwel alle onderdelen overgezet op het HT frame dat ik ook bij me had. Dus zelfde vork, zelfde banden en wielen en vrijwel zelfde aandrijving en wielen. Geometrie kwam ook nog aardig overeen, waarbij de HT alleen een iets kortere reach had (470 vs 485) en een 50mm stuurpen vs een 40mm stuurpen op de fully.
Fully:
HT:
Met beide fietsen heb ik zowel de trail Venosc gereden als Supervenosc. Venosc is een prachtige achtbaan vol enorme kombochten en jumps, maar ook enorm veel remkuilen. Supervenosc is bovenaan meer flowy maar heeft lager wat meer technische passages waar je (ik in ieder geval) je net wat beheerster overheen moet en je lijn iets zorgvuldiger moet kiezen.
Zowel voor mij als mijn mederijders (MDA en de Baron) was het op Venosc heel duidelijk dat het op de HT welliswaar prima te rijden was en nog steeds op aardig tempo, maar dat de snelheid merkbaar lager lag. Enerzijds omdat ik door het gebrek aan tractie achter gewoon af en toe meer moest remmen om de controle te bewaren, maar anderszijds ook omdat de vermoeiing in de vooral de onderbenen een stuk meer was.
Op Supervenosc was dit verschil eigenlijk nauwelijks merkbaar en lag het tempo nauwelijks lager dan op de fully. Minder remkuilen bovenaan zodat er minder gebrek aan tractie was, en bij de tragere technischere stukken (die niet enorm steil zijn) is een HT nauwelijks in het nadeel omdat het achterwiel dan redelijk netjes de voorkant volgt, en zich zelfs soms iets beter laat plaatsen omdat je niet tegen de demper in moet werken. Vermoeiing was wel iets meer, maar ook aanmerkelijk minder dan op Venosc.
Maar de belangrijkste conclusie is eigenlijk dat ik me op beide fietsen enorm heb vermaakt. In eerste instantie gaf de HT me wat weinig vertrouwen, maar dat kwam vooral omdat de vork bij gebrek aan een achterdemper te zacht stond afgesteld. Toen de sag eenmaal weer klopte gaf de HT net zoveel vertrouwen als de fully, en heb ik dezelfde trails en obstakels gereden, met een ongeveer even grote grijns op het gezicht.
Fully:
HT:
Met beide fietsen heb ik zowel de trail Venosc gereden als Supervenosc. Venosc is een prachtige achtbaan vol enorme kombochten en jumps, maar ook enorm veel remkuilen. Supervenosc is bovenaan meer flowy maar heeft lager wat meer technische passages waar je (ik in ieder geval) je net wat beheerster overheen moet en je lijn iets zorgvuldiger moet kiezen.
Zowel voor mij als mijn mederijders (MDA en de Baron) was het op Venosc heel duidelijk dat het op de HT welliswaar prima te rijden was en nog steeds op aardig tempo, maar dat de snelheid merkbaar lager lag. Enerzijds omdat ik door het gebrek aan tractie achter gewoon af en toe meer moest remmen om de controle te bewaren, maar anderszijds ook omdat de vermoeiing in de vooral de onderbenen een stuk meer was.
Op Supervenosc was dit verschil eigenlijk nauwelijks merkbaar en lag het tempo nauwelijks lager dan op de fully. Minder remkuilen bovenaan zodat er minder gebrek aan tractie was, en bij de tragere technischere stukken (die niet enorm steil zijn) is een HT nauwelijks in het nadeel omdat het achterwiel dan redelijk netjes de voorkant volgt, en zich zelfs soms iets beter laat plaatsen omdat je niet tegen de demper in moet werken. Vermoeiing was wel iets meer, maar ook aanmerkelijk minder dan op Venosc.
Maar de belangrijkste conclusie is eigenlijk dat ik me op beide fietsen enorm heb vermaakt. In eerste instantie gaf de HT me wat weinig vertrouwen, maar dat kwam vooral omdat de vork bij gebrek aan een achterdemper te zacht stond afgesteld. Toen de sag eenmaal weer klopte gaf de HT net zoveel vertrouwen als de fully, en heb ik dezelfde trails en obstakels gereden, met een ongeveer even grote grijns op het gezicht.
Dat geef ik ook een paar keer aan: dat het verschil bij getrainde rijders een stuk minder groot is. Ik schat echter dat misschien 5% van wat er rond rijdt onder de noemer 'getraind' valt.Crapton schreef: ↑wo 6 juli 2022, 07:40 Mijn mening is dat het verschil HT en FS in snelheid en energieverbruik bij "actief" rijden niet erg groot is op NL trails. Als ik kijk naar mijn Stava tijden klopt dat ook wel, voor mij persoonlijk dan.
De vraag is dus hoe actief vs passief mensen op hun fiets zitten en hoeveel invloed dit heeft op rondetijden HT vs FS.
En dat 90% van de rijders sowieso als een zoutzak op de fiets zit. Zelfs een enkele getrainde rijder...
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Maar dat zijn geen Nederlandse omstandigheden.suravida schreef: ↑wo 6 juli 2022, 10:12 Geen data, maar vorige week wel een vrij goede 1 op1 test gedaan tussen hardtail en fully bij Les 2 Alpes.
...
...
Maar de belangrijkste conclusie is eigenlijk dat ik me op beide fietsen enorm heb vermaakt.
...
en heb ik dezelfde trails en obstakels gereden, met een ongeveer even grote grijns op het gezicht.
Of moet ik zeggen:
En dat zelfs in on-Nederlandse omstandigheden?
Anyway, als je daar lol kunt hebben op een HT, dan kan het in NL ook/zeker.
Moet wel eerlijk toegeven dat ik in Morzine ook een middag op de LTHT heb gereden, en dat was toch iets minder.
Op de rode en zwarte(chicken ways) van Pleney viel dat niet mee in vergelijk met 2x 180mm.
Dat had ik toch vrij snel in de gaten...
Maar ook behoorlijk on-Nederlandse omstandigheden, dus minder relevant.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Tja, ik heb uberhaupt al geen data, en idd ook al niet in NL getest. Niettemin leek het me een aardige 1 op1 vergelijking, vandaar dat ik hem deel. Voor NL zullen de verschillen vergelijkbaar zijn, maar duurt het in mijn geval langer voordat ik extra vermoeid wordt op de HT, maar ik zit (sta) dan ook op beide fietsen behoorlijk actief, en dan maakt het zeker in NL gewoon minder uit of je vering achter hebt. Dat verschil ga je pas echt merken als je als een zoutzak blijft zitten. (of enorm goed kan fietsen, maar daarvan zijn er in NL maar weinigen)
Ik heb geen ervaring in Morzine, maar tot dusver ben ik overal op de HT ook prima naar beneden gekomen (binnen mijn beperkte skillgrenzen) Al vermoed ik dat een trail als 21b vanaf Pila (800hms rotsgeul vol met dennenappels en stenen en her en der verrekte steil) op de HT wel een stuk listiger is, maar die heb ik alleen maar op de Vertigo gereden)
Ik heb geen ervaring in Morzine, maar tot dusver ben ik overal op de HT ook prima naar beneden gekomen (binnen mijn beperkte skillgrenzen) Al vermoed ik dat een trail als 21b vanaf Pila (800hms rotsgeul vol met dennenappels en stenen en her en der verrekte steil) op de HT wel een stuk listiger is, maar die heb ik alleen maar op de Vertigo gereden)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Inderdaad een mooi vergelijk, ik ervaar hetzelfde als ik met mijn maten op fullies in het buitenland rij, kan ze over het algemeen prima volgen. De remkuilen vragen een andere benadering op een HT, eigenlijk wil je zoveel mogelijk achterop hangen en dan in de bochten het gewicht weer direct naar voren verplaatsen, dit is zeker lastiger/vermoeiender en met meer risco dan op een fully. Op langzamere technische passages vraagt t iets nettere lijnkeuze. Eigenlijk leg ik het alleen echt af op rockgardens en worteltapijten. Daar rij je op een HT voorzichtiger om t materiaal (en jezelf ) heel te houden.suravida schreef: ↑wo 6 juli 2022, 10:12 Geen data, maar vorige week wel een vrij goede 1 op1 test gedaan tussen hardtail en fully bij Les 2 Alpes. In eerste instantie met de high pivot fully daar een aantal trails gereden, maar toen deze een klein probleempje ontwikkelde dat we pas 2 dagen later konden fixen vrijwel alle onderdelen overgezet op het HT frame dat ik ook bij me had. Dus zelfde vork, zelfde banden en wielen en vrijwel zelfde aandrijving en wielen. Geometrie kwam ook nog aardig overeen, waarbij de HT alleen een iets kortere reach had (470 vs 485) en een 50mm stuurpen vs een 40mm stuurpen op de fully.
Fully:
HT:
Met beide fietsen heb ik zowel de trail Venosc gereden als Supervenosc. Venosc is een prachtige achtbaan vol enorme kombochten en jumps, maar ook enorm veel remkuilen. Supervenosc is bovenaan meer flowy maar heeft lager wat meer technische passages waar je (ik in ieder geval) je net wat beheerster overheen moet en je lijn iets zorgvuldiger moet kiezen.
Zowel voor mij als mijn mederijders (MDA en de Baron) was het op Venosc heel duidelijk dat het op de HT welliswaar prima te rijden was en nog steeds op aardig tempo, maar dat de snelheid merkbaar lager lag. Enerzijds omdat ik door het gebrek aan tractie achter gewoon af en toe meer moest remmen om de controle te bewaren, maar anderszijds ook omdat de vermoeiing in de vooral de onderbenen een stuk meer was.
Op Supervenosc was dit verschil eigenlijk nauwelijks merkbaar en lag het tempo nauwelijks lager dan op de fully. Minder remkuilen bovenaan zodat er minder gebrek aan tractie was, en bij de tragere technischere stukken (die niet enorm steil zijn) is een HT nauwelijks in het nadeel omdat het achterwiel dan redelijk netjes de voorkant volgt, en zich zelfs soms iets beter laat plaatsen omdat je niet tegen de demper in moet werken. Vermoeiing was wel iets meer, maar ook aanmerkelijk minder dan op Venosc.
Maar de belangrijkste conclusie is eigenlijk dat ik me op beide fietsen enorm heb vermaakt. In eerste instantie gaf de HT me wat weinig vertrouwen, maar dat kwam vooral omdat de vork bij gebrek aan een achterdemper te zacht stond afgesteld. Toen de sag eenmaal weer klopte gaf de HT net zoveel vertrouwen als de fully, en heb ik dezelfde trails en obstakels gereden, met een ongeveer even grote grijns op het gezicht.
Om het echt te kunnen vergelijken zou ik toch eens op zo'n vliegend tapijt 't bikepark af moeten blazen ....... maar straks vind ik het wel echt leuk en dan ben ik de Sjaak
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Dan heb je 'm 'alvast' voor de kleine man aangeschaft
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ik fiets een aantal keer in de week het rondje beetsterzwaag, een rondje met veel wortels
en 2 lange verbindings stukken.
Waar ik op mijn vorige fiets meestal met een gemiddelde van in de 19km/u weer thuis kwam. zit ik sinds ik mijn nieuwe fully heb meestal rond de 21km/u.
Maar de nieuwe fiets is eigenlijk op elk punt iets beter dus daar zou het ook aan kunnen liggen.
en 2 lange verbindings stukken.
Waar ik op mijn vorige fiets meestal met een gemiddelde van in de 19km/u weer thuis kwam. zit ik sinds ik mijn nieuwe fully heb meestal rond de 21km/u.
Maar de nieuwe fiets is eigenlijk op elk punt iets beter dus daar zou het ook aan kunnen liggen.
Cube attention sl 2021 blauw.
Cube stereo 120 race 2022 wit.
Cube stereo 120 race 2022 wit.
- PB1912
- All rounder
- Berichten: 55
- Lid geworden op: vr 16 augustus 2013, 00:16
- Mijn mountainbike: Cube C:62 Reaction Race 2022
Ik rij nu een nieuwe Cube C:62 Reaction race van net 10 kg maar vraag me af hoe het zit met de snelheid als je maar een fully gaat die 3kg zwaarder is. Ga je dit verschil merken?
Los muchachos del Breda, Maestros del futbol