Je kunt op beide types fiets tubeless rijden, verkeerd op de fiets zitten, te harde banden hebben etc. Die factoren hebben dan ook niets te maken met eventuele efficiency verschillen tussen het rijden met of zonder achtervering.
Dat je wat kunt winnen met betere afstellingen, houding, rijtechniek lijkt me logisch maar geldt ook voor beide types fiets.
Hèt grote voordeel van een hardtail is natuurlijk dat je maar één veerelement verkeerd kunt afstellen
Peelrijder schreef: ↑ma 27 juni 2022, 10:00Die stopt nu?
Maar daarbij blijft de bandendruk wel van belang samen met:
Peelrijder schreef: ↑ma 27 juni 2022, 00:10 Geldt meer voor de achterdemper als de vork mag ik aannemen, gezien het grootste energieverlies toch echt daar vandaan lijkt te komen of mis ik iets?Hoe wil je dit dan benoemen?
Je krijgt mij (en veel anderen denk ik) op geen enkele wijze verkocht dat het in- en uitveren van ), al dan niet correct afgesteld materiaal (vorken, dempers en banden), geen extra inspanning/ energie/ vermogen kost
Zonder meer waar!Lars TB schreef: ↑ma 27 juni 2022, 09:23 Je zou het de 'psychische limiet' kunnen noemen, maar vaak is dat ook de fysieke limiet omdat het materiaal en/of de rijtechniek het af laat weten. Door alle bovengenoemde redenen. Met goed materiaal, goed afgesteld materiaal of betere techniek komt die psychische limiet vanzelf verder te liggen.
Maar de uiteindelijke conclusie van al het bovenstaanden is dus dat een perfect afgestelde fiets de berijder steeds meer vertrouwen zal geven en indien deze zijn techniek ook nog verbeterd alles nog sneller zal gaan.
Er is dus geen wezenlijk verschil tussen een FS of een HT alleen de vaardigheid van de berijder maakt het verschil.
En daarmee zijn we dus weer terug bij af......
Ik overtuig mezelf ervan, dat een moderne HT sneller is dan een FS op XC terrein, maar ook niets meer dan dat.
De fysieke gesteldheid die daarvoor nodig is buiten beschouwing gelaten, maar qua gewicht, stijfheid en verbruikt vermogen is een HT wat mij betreft efficiënter, niet comfortabeler.
Eeuwige discussie, maar blijft interresant om te volgen, vooral als er eens echt testen komen met fietsen zoals een supercaliber, waarbij de dingen die een FS teveel heeft en een HT te weinig, gecombineerd worden.