Hardtail vs fully: waar is de data?
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7392
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Bikepark versie achterop werkt in droge condities prima, natte wortels al wat minder en is voorop gewoon licht suicidaal. Voordeel is dat er een redelijke kans is dat ze achter een alpenvakantie uithouden zonder wisselen en zonder dat de noppen - licht gechargeerd - je om de oren vliegen (en ook nog eens goedkoop zijn).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2829
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
Het is een hoax van de fiets industrieThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 28 juni 2022, 15:34Dus vering is voor kneuzen die niet kunnen fietsen, maar toch vlot willen rijden?Peelrijder schreef: ↑di 28 juni 2022, 15:29 Op gematigde snelheid, juiste techniek en dito fysieke gesteldheid kan je op een omafiets nog overal overheen komen
We kunnen net zo goed gaan wandelen
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2986
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Vering is zwaar overrated. Het komt aan op je fietstechniek en fietshouding, heel misschien je bandenspanning en evt tegenwind. Ook je ene spaakspanning speelt een dominante rol in het hele plaatje.Peelrijder schreef: ↑di 28 juni 2022, 20:11Het is een hoax van de fiets industrieThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 28 juni 2022, 15:34
Dus vering is voor kneuzen die niet kunnen fietsen, maar toch vlot willen rijden?
We kunnen net zo goed gaan wandelen
Ik ga dit niet onderbouwen met cijfers want ik ga dit niet onderbouwen met cijfers.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Ik zeg ook niet dat dat niet kan. Het gaat zelfs prima. En hoe beter je getraind bent, hoe minder groot het verschil is tussen een HT en een FS. Maar zelfs dat verschil maakt niet uit als het om de lol gaat.Peelrijder schreef: ↑di 28 juni 2022, 12:32 Maar alles in Nederland is prima met een HT te doen, ook Netersel en Kwintelooijen.
Het gaat mij echter om de uitspraken over FS in het juiste daglicht te stellen. Ik zeg nergens dat je het 1 of het ander moet rijden.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Precies. En in mijn geval werkt het nog ook!ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 28 juni 2022, 15:34
Dus vering is voor kneuzen die niet kunnen fietsen, maar toch vlot willen rijden?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ik lever graag wat snelheid in ten opzichte van een FS. Ik ben geen prof, moet m'n eigen materiaal betalen, weet toch niet hoe ik vering en demping moet instellen en voel me daarbij wel snel op m'n hardtail.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2829
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
En daar heb je, je gelijk ook volledig in gehaald en gekregen wat mij betreft.
De 'botte' wijze van communiceren vanuit jou kant lijkt echter af en toe te insinueren dat een FS de enige juiste keuze is.
Maar het was meer om te benadrukken dat een FS voor Nederland een beetje overdone is.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Ah, zie nu net pas dat de "performance" versie nu "Bikepark" heet ..... dan bestel ik voor Hidde gewoon de Super trail
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
Overigens worden wij als recreanten wel degelijk betaald voor het rijden van een hardtail ten opzichte van een fully. Een fully kost zowel qua aanschaf als qua onderhoud ongeveer het equivalent van twee hardtails. Dus als je een hardtail rijdt, krijg je geld waar je nog een hardtail van kan kopen cadeau en dat je kan steken in goede banden, leuke tripjes naar bikegebieden. Na aanschaf van een deftige fully is het geld op en moet je beperken tot het lokale rondje, waarvoor je hem niet echt nodig hebt.
Het past ook niet echt bij de Calvinistische volksaard om zoveel geld te steken in zoiets decadents als vering. Zondags moet je op je blote knieen in het kerkbankje zitten en anders zonder achtervering op de bike. Als ik sommige verhalen over voordelen van fullys lees, gaat het over mensen die zo lang mogelijk met hun kont op het zadel willen zitten. Met een hardtail leer je tenminste te staan op de pedalen. Dus ook dat past beter bij de protestantse werkethiek. En het voordeel als je staat is dat de geometrie van je fiets minder van belang is, omdat je met het verplaatsen van het gewicht zelf kan bepalen waar het zwaartepunt ligt. En het verhaal van moeie benen: meer trainen en afzien.
Waarom geen vaste voorvork: zo een gravelbike is helemaal niet goedkoper dan een hardtail...
Inderdaad een starre singlespeed is natuurlijk het ultieme gereedschap voor de Nederlandse trails. Voordeel daarvan ook is dat als het lichtjes helling op gaat je niet terug kan schakelen en rustig kan pedellen, maar er vol voor moet gaan. Wedstrijdrijders doen dat sowieso, dus die hebben niets aan singlespeed, maar recreanten hebben singlespeed nodig om lekker af te zien en ook een hardtail om met hun kont uit het zadel te komen.
Het past ook niet echt bij de Calvinistische volksaard om zoveel geld te steken in zoiets decadents als vering. Zondags moet je op je blote knieen in het kerkbankje zitten en anders zonder achtervering op de bike. Als ik sommige verhalen over voordelen van fullys lees, gaat het over mensen die zo lang mogelijk met hun kont op het zadel willen zitten. Met een hardtail leer je tenminste te staan op de pedalen. Dus ook dat past beter bij de protestantse werkethiek. En het voordeel als je staat is dat de geometrie van je fiets minder van belang is, omdat je met het verplaatsen van het gewicht zelf kan bepalen waar het zwaartepunt ligt. En het verhaal van moeie benen: meer trainen en afzien.
Waarom geen vaste voorvork: zo een gravelbike is helemaal niet goedkoper dan een hardtail...
Inderdaad een starre singlespeed is natuurlijk het ultieme gereedschap voor de Nederlandse trails. Voordeel daarvan ook is dat als het lichtjes helling op gaat je niet terug kan schakelen en rustig kan pedellen, maar er vol voor moet gaan. Wedstrijdrijders doen dat sowieso, dus die hebben niets aan singlespeed, maar recreanten hebben singlespeed nodig om lekker af te zien en ook een hardtail om met hun kont uit het zadel te komen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Wijze woorden.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
AMEN.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Nou, dan boffen we maar in ‘t katholieke Zuiden, daar past een fully prima bij de volksaard begrijp ik.
Niks ongeveerd en blote knieën. Gewoon lekker decadent een beetje meeveren en sjoenkelen, lang leve de lol !
Niks ongeveerd en blote knieën. Gewoon lekker decadent een beetje meeveren en sjoenkelen, lang leve de lol !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.