28 inch of een 29 inch wiel?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

PaddoSwam schreef: di 30 november 2021, 16:10 Het kan ongetwijfeld maar komt met verminderde rijeigenschappen en mogelijk zelfs afrol risico's en/of snakebites en slashes.

Zelf heb ik overigens geen enkele klacht met de volgende combinaties:

Syncros X-20 19mm (19-622) met Maxis Rekon Race 2.25" (57-622) en binnenbanden
DT Swiss XR 1700 Spline 25mm (25-622) met Schwalbe Rocket Ron 2.10" (54-622) tubeless

Bij de laatste combi heb ik wel expres gekeken naar tubeless en wat lagere druk tot gevolg heeft voor de vorm van de band/profiel.

Zie ook pinkbike: Comparison Test: Are Wider Rims Better? We Try 4 Different Widths?

Overigens heb ik deze (denk)fout zelf ook wel eens gemaakt toen ik met een racefiets band bezig was en even dacht dat hij te groot was, met een bredere band is deze fout door de velg in de band te zetten natuurlijk nog sneller/makkelijker gemaakt!
Dus het verschil tussen 18mm en 19mm is dan wel significant voor de keuze van je buitenband?

Het schiet inderdaad niet op als ik toch voor 2.25 ga en ik de zijdes van de band niet kan benutten:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dizer op di 30 november 2021, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
PaddoSwam
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 11 oktober 2021, 13:42
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2022)

Ik zou durven stellen dat alles wat je op een 19mm velg zou gebruiken je ook op een 18mm velg kan gebruiken (mits MTB velg etc.)

Maar de vraag is of je wel alles uit het profiel weet je halen als je zo ver als 2.35" gaat op zo'n smalle velg, maar met de 2.10" Thunderburt's zit je volgens mij helemaal prima!
Gear: Scott Scale 965 (2022)
Style: Hard gaan
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die rechtse situatie is natuurlijk alleen bij een te lage druk... ;-)
Als je de bredere band wat meer druk geeft rolt die ook niet meer zijdelings weg.

Uiteraard haal je dan niet het maximale uit die band, maar dat is de vraag ook niet volgens mij. Het past, en het werkt zonder problemen als je wilt. Of je er veel op vooruit zult gaan tov die 2.1 weet ik niet, daar kom je alleen achter door het uit te proberen. Zoals gezegd heb ik best lang met 2.4 banden op smalle velgen gereden, ik pompte ze tot ongeveer 1.8 bar op (Mavic xc717 velgen, weet zo niet meer hoe breed die precies waren).

Een 18mm (of19mm) velg is gewoon achterhaald voor mountainbike gebruik, net als (naar mijn idee) een 2.1 band. Dus wil je het maximale uit een band halen moet je sowieso naar bredere velgen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

kermit schreef: di 30 november 2021, 18:21 Die rechtse situatie is natuurlijk alleen bij een te lage druk... ;-)
Als je de bredere band wat meer druk geeft rolt die ook niet meer zijdelings weg.

Uiteraard haal je dan niet het maximale uit die band, maar dat is de vraag ook niet volgens mij. Het past, en het werkt zonder problemen als je wilt. Of je er veel op vooruit zult gaan tov die 2.1 weet ik niet, daar kom je alleen achter door het uit te proberen. Zoals gezegd heb ik best lang met 2.4 banden op smalle velgen gereden, ik pompte ze tot ongeveer 1.8 bar op (Mavic xc717 velgen, weet zo niet meer hoe breed die precies waren).

Een 18mm (of19mm) velg is gewoon achterhaald voor mountainbike gebruik, net als (naar mijn idee) een 2.1 band. Dus wil je het maximale uit een band halen moet je sowieso naar bredere velgen ;-)
Ja ik begrijp dat het achterhaald is, maar deze wielen vervangen ga ik niet meer doen :winkie: . 2.10 en 2.25 zijn even duur, dus kan ik er ook op achteruit gaan? De banden zijn iets zwaarder, ga ik 65gram verschil merken? Want als dat zo is, en ik heb verder geen voordeel in grip of rolweerstand, dan schiet ik er niets mee op.

Ik heb trouwens de buitenmaat van de Thunder Burt 2.10 gemeten, komt uit op 48mm, dat is niet eens 53mm..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou ja, ik hou altijd van wat relativeren: het zal sowieso om kleine verschillen gaan, ongeacht welke breedte je kiest. Dus niet te lang van wakker liggen ;-)

Dat gezegd hebbende zou ik zelf voor de 2.25 gaan. De 2.1 kun je ook niet op lage druk rijden, want die zal bij dezelfde druk eerder doorslaan dan een bredere band (want kleinere luchtkamer). De 2.25 zal iets meer rubber aan de grond hebben, net wat meer grip geven en ik denk toch ook net wat comfortabeler zijn.

Kleine verschillen, maar als je toch nog moet kiezen zou ik daarom de 2.25 nemen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het antwoord is volgens mij. Ja je kan er (iets) op achteruit gaan ( je moet de band misschien op hogere druk rijden dan een smallere band wat normaal juist andersom is), maar we weten niet of dat bij jou het geval zal zijn. Bandendruk hangt ook af van je gewicht. Als je al behoorlijk wat kilo's hebt, moet je sowieso wat meer druk in die banden doen en is mogelijk het verschil weer anders dan wanneer je een lichtgewicht bent ( dan is die 65 gram ook relatief meer).
Plaats reactie