Hoe zijn de ervaringen met de Shockwiz?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Er zijn wel meer verschillen als luchtdruk versus veerweg meting. ik zie nergens dat de SW sensoren heeft voor Lean angle, pitch, verticale versnelling van het hart van de Bike vergeleken met de wielen en voor-achter versnelling remmen/acceleratie.

Maar dit was een zijlijn over hoe de pro’s meten, terug naar de SW. Ik denk er ook al tijden over er ook eens mee te experimenteren, het moet er dit voorjaar maar eens van komen. Ik ben zelf vooral ook van de trial en error school en op je gevoel af gaan. Maar de keren dat ik een referentie had heb ik ook wel verassingen gevonden.

Ik herinner me dat ik een keer van mijn eigen Ripley op mijn eigen Vendetta overstapte halverwege een rondje. Tot mijn verbazing voelde de identieke Fox 34 vork in de hardtail heel anders. Mijn “gevoel” had de vork op de hardtail compleet anders afgesteld als op de fully. Dat is niet heel verwonderlijk, want de ride op de hardtail is ook heel anders en dat beïnvloed dus mijn gevoel. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Heckler40 schreef: do 30 december 2021, 13:30
Maar dit was een zijlijn over hoe de pro’s meten, terug naar de SW. Ik denk er ook al tijden over er ook eens mee te experimenteren, het moet er dit voorjaar maar eens van komen. Ik ben zelf vooral ook van de trial en error school en op je gevoel af gaan. Maar de keren dat ik een referentie had heb ik ook wel verassingen gevonden.

Ik herinner me dat ik een keer van mijn eigen Ripley op mijn eigen Vendetta overstapte halverwege een rondje. Tot mijn verbazing voelde de identieke Fox 34 vork in de hardtail heel anders. Mijn “gevoel” had de vork op de hardtail compleet anders afgesteld als op de fully. Dat is niet heel verwonderlijk, want de ride op de hardtail is ook heel anders en dat beïnvloed dus mijn gevoel. YMMV

Enjoy!!
Idd zoiets , en ik heb hem nu voor een schappelijk prijs kunnen kopen , dus ik ben erg benieuwd :wink:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Anne Jan schreef: di 28 december 2021, 10:06
baron062 schreef: do 23 december 2021, 14:17

Toevallig wel ja.
Ik heb altijd ruzie met die PB van dit forum. Heb jij een PB va mij gekregen? Ik kan m nergens terugvinden. :~
Gekregen en inmiddels beantwoord!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Na de rit met de Shockwiz op mijn Diamond had ik gisteren tijd om met de Fox 34 (130mm en FIT-GRIP demper) in de hardtail op pad te gaan.
De calibratie ging nu wat vlotter, mede omdat ik de Fox makkelijker helemaal "extended" kon houden dan de DVO.

Druk na het calibreren op mijn normale druk terug gezet (op basis van sag) en aan de demping ook niets veranderd. Proefterrein was het traumapad op de paarse Nijmegen-route. Helaas licht modderig waardoor je toch ietsje voorzichtiger de bochten in duikt maar toch ook met genoeg hobbels om redelijk representatief te zijn voor het terrein waarin ik de afstelling wilde checken.

Kort samengevat: na de eerste run gaf de Shockwiz overal al groen aan, dus niks meer aan veranderen... :)
Nu is zo'n Fox niet heel ingewikkeld af te stellen, luchtdruk en rebound en eventueel tokens. Low speed compressie heb ik het liefst altijd open, ik houd van een overal soepel aansprekende vork. Tokens had ik al veel eerder verwijderd, ben niet meer 100% zeker maar ik geloof dat er één in zit.

De manometer op mijn Rock Shox pompje wijkt echt enorm af van wat de SW aangeeft, geeft ongeveer 50psi aan als de SW 30psi zegt. Nou ja, zolang je altijd met dezelfde meter meet en de waardes niet met anderen gaat vergelijken...

Uitlezing na eerste run, volgende runs gaven (uiteraard) vergelijkbare resultaten:
Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

8) Goed bezig :-q

Ik hoop de mijne in de loop van volgende maand eens een keer uit te proberen , ben echt benieuwd of ik de LSC en HSC in de goede richting heb ingesteld 8)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Is er iemand in de omgeving Ermelo die een SW op de plank heeft liggen? :-D
Met een nieuwe Pike Ultimate en Super Deluxe Ultimate en de vele instelmogelijkheden wil ik kijken of ik hem daarmee snel afgesteld krijg.
Dus mensen die hem eventueel verhuren? :bier:
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Niemand hier?
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

zo,n ding lijkt me wel handig, sinds ik een pike ultimate heb , schuif ik vaker weg merk ik.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

nick22 schreef: di 17 mei 2022, 14:32 zo,n ding lijkt me wel handig, sinds ik een pike ultimate heb , schuif ik vaker weg merk ik.
Heb je met die vork ook meer veerweg? Als je hoger kom te zitten heb je ook wat meer druk op je voorwiel nodig, het is minimaal maar toch.
Sneeuwmonster
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

zelfde veerweg, wel 600gram lichter dan de oude vork
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, die 600g zijn het probleem :winkie:
Grote kans dat de Shockwiz je kan helpen.
Dennis17e schreef: di 17 mei 2022, 13:09 Niemand hier?
Stukje terug las ik:
baron062 schreef: do 23 december 2021, 14:17
Anne Jan schreef: do 23 december 2021, 10:58 Woon je toevallig in de buurt van Alkmaar? Dan wil ik m graag een keertje huren als dat mag.
Toevallig wel ja.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

ThaSingleTrackMastah schreef: di 17 mei 2022, 15:33 Ja, die 600g zijn het probleem :winkie:
Grote kans dat de Shockwiz je kan helpen.
Dennis17e schreef: di 17 mei 2022, 13:09 Niemand hier?
Stukje terug las ik:
baron062 schreef: do 23 december 2021, 14:17

Toevallig wel ja.
Ik zocht meer iets in de buurt voor het gemak, Alkmaar is een stukje en opsturen per post is ook een risico met de pakketjes die zo nu en dan verdwijnen. Er zijn op zich wel winkels in de omgeving die ze verhuren maar als er toevallig een mede forumlid in de buurt woont gun ik die het ook wel om z'n SW deels terug te verdienen :wink:
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Rondom Utrecht ook te " huur" 8)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Snelle Buffer schreef: di 17 mei 2022, 17:55 Rondom Utrecht ook te " huur" 8)
Dat is eventueel nog wel een optie voor mij en goed te combineren met 1 van dr routes daar :-D
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Plaats reactie