Beste lichtgewicht flexibele multitool

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2983
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Wat is volgens jullie de beste lichtgewicht multitool? En wat heb je werkelijk nodig onderweg qua multitool en gereedschap ?

Ik ben wel nieuwsgierig naar wat er op de markt is en ook wat jullie meezeulen. Ik rij iha in NL XC 60-80 km per rit op de typisch NL routes, naar huis lopen is best ver dus zelfredzaamheid is prettig. Heb de multitool nog niet erg vaak gebruikt gelukkig, maar als het nodig is dan wel heel praktisch.

Mijn minimale eisen:
- 6 mm hex voor de steekassen
- 3, 4, 5 mm hex voor alle boutjes
- torx tbv kettingblad
- spaaksleutel
- kettingpons
- schroevedraaier
- laag gewicht
- compact
- zweetbestendig
- voldoende robuust

Ik heb nog een Richtey CPR-14 misschien al 20-25 jaar oud, maar zeer veel functies en robuust. Kettingpons er in, gebruikt ook. En niet zwaar 79 gr. Nadeel is dat ie behoorlijk scherp is en onhandig van vorm, O-ringtje dat het sleuteltje op zijn plaats houdt altijd stuk en die kettingpons is van gewoon (corroderend) staal.
Afbeelding
79 gr - 3-4-5-6mm allen, 8-9-10mm box, the chaintool, 14/15 spoke, a flat blade screwdriver, and most importantly, the BOTTLE OPENER.


Net binnen is deze Boy or Rockbros met 20 functies, mooi, compact maar weegt met 122 gr weer flink stuk zwaarder. Wel mooi afgewerkt en niet duur, incl kettingpons. En belangrijk hij is vlak dus als je er op valt geen pen in je rug.
Afbeelding
1: Hexagon socket (2mm) 2: Cross (PH2) 3: Hexagon socket (2.5mm) 4: T25 plum 5: Hexagon socket (3mm) 6: Hexagon socket (4mm)
7: Word screw 8: Hexagon socket (6mm) 9: Wrench (5mm) 10: Wrench (8mm) 11: chain cutter 12: MAC2 13:MA∨C1 14: Hexagon (&mm)
15:13g spoke wrench 16: Wrench (8mm) 17:14G spoke wrench 18:15G spoke wrench 19: Wrench (10mm) 20: Hexagon socket (5mm)


Er is hiervan nog een lichtere versie maar die heeft geen kettingpons.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10373
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Topeak Mini 20 Pro.
https://www.topeak.com/global/en/produc ... ini-20-pro
150gr.
Zit alles op, super tooltje.
Alleen geen tooltje om een ventielkern mee vast/los te draaien (daarvoor heb ik dit tooltje: https://www.notubes.com/core-remover-tool).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

EDC tool van OneUp Components, al dan niet gemonteerd in de stuurpen m.b.v. de threadless carrier of in de pomp.
https://eu.oneupcomponents.com/collections/edc

Voordeel is dat het in/op je fiets zit, je het dus altijd bijhebt en bij een val je niet kan verwonden. Nadeel is dat het niet goedkoop is, maar je kunt het gewoon meenemen naar je volgende fiets.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Crankbrothers F15 is ook een erg fijne tool.
Flexibel is 'ie niet maar ja dat draait ook zo onhandig de boutjes vast.
Laatst gewijzigd door Elvander op wo 29 december 2021, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16813
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Goed gereedschap is nooit van rvs, dus een goede tool zal roesten als hij nat wordt en je doet er niks aan.
Ik doe 'm daarom in een boterhamzakje als hij nat zou kunnen worden.

En 40gram meer, dat zou me totaal niet boeien. Wat is dat, een slok uit de bidon? Een boterham?
Liever een tool waar je echt wat aan hebt als je hem eens nodig hebt. Ook al is dat maar een keer in de zoveel jaar :)

Ik heb zelf goede ervaringen met Topeak en Crankbrothers tooltjes. Degelijk spul.
Heb ook een (ouder type) Parktool, maar die is niet zo goed doordacht: je kunt al snel niet bij een enigzins verstopt boutje komen omdat de rest van de tool dan ergens tegenaan komt.

Ik denk dat het verkeerd besparen is op een tooltje. Ik begrijp die neiging wel, want je hebt het zelden nodig. Maar juist als je het een keer echt nodig hebt en hij doet niet wat-ie moet doen baal je van die vijftien euro besparing twee jaar geleden :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29969
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een kansloos tooltje hoef je niet eens mee te nemen.
Dat bespaart pas gewicht (en ruimte).

Het is dus alles of niks.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8043
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

aurelius schreef: di 28 december 2021, 20:34 Topeak Mini 20 Pro.
https://www.topeak.com/global/en/produc ... ini-20-pro
150gr.
Zit alles op, super tooltje.
Alleen geen tooltje om een ventielkern mee vast/los te draaien (daarvoor heb ik dit tooltje: https://www.notubes.com/core-remover-tool).
Na 1x gebruik was de kettingpons al afgebroken. Dus deze Topeak kon retour. Ingeruild voor een Hexus X, die werd geleverd met een kromme kettingpons. Wederom retour, omgeruild voor een nieuwe Hexus X terwijl de dealer een Mini Prp aanbeveelde.
En dit alles omdat mijn 23 jaar oude Alien een kapotte kettingpons had. Topeak daarover gemaild en wat bleek je kan die los bestellen. Voor 4,5 euro tool weer gefixt. Gelijk ook een Torx mee besteld, dat bestond 23 jaar terug nog nauwelijks.

Dus mijn tip, Topeak Alien ondanks zijn meergewicht blijft dit voor mij de prettigste tool.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als kettingpons gebruik ik deze, zo groot als een aansteker:

https://hollandbikeshop.com/merk-fietso ... s-link-11/

En als multitool gebruik ik dit kleine specialized dingetje:

https://www.brokenspokebikes.com/produc ... -multitool

Allebei lekker compact :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29969
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb al jaren de CB-M19.
Zwaar en roestig, want geen alu of RVS.
De kettingpons doet het, al is het wel hard werken, maar prima voor onderweg.(Thuis gebruik ik een lompe stalen pons)
Nadeel van een oud tooltje is dat er geen torx op zit, dus ik heb een paar losse torx sleuteltjes bij me. Stukje isolatieband er omheen zodat ze bij elkaar blijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Als je voor lichtgewicht wilt gaan , kan je beter proberen om bij jezelf een kilootje eraf te krijgen en dan een goede tool van 250-500 gram te kopen , als gewicht zo belangrijk is . Zelf rij ik al een tijdje met de crankbrother tool, alles zit erop wat ik nodig kan hebben ,nee geen "vlieg"gewicht :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29969
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb in de loop der tijd al wat mensen geholpen die met een kapotte fiets én een kapot tooltje aan de kant van de weg zaten :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16813
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat Rockbros tooltje uit de openingspost is best een leuk ding, alleen is zo natuurlijk niet te beoordelen hoe het met de hardheid gesteld is. Als dat zachter is dan de boutjes komt het niet goed ;-)

Ik ben mijn Crankbrothers tool ooit verloren, daarna een Topeak Mini-18 gekocht en die doet het (ook) perfect. Maar er zijn een paar dingen waarbij ik me altijd moeilijk kan inhouden zoals rugzakken, helmen en tools :oops:
Dus ik heb er nog wel een paar meer.... :D

Op NL rondjes neem ik niet meer mee dan een goede minitool, voor een rit in de bergen wel. Dan heb ik een toolrol mee met een mini-ratel (Wera) en bits, een powerlink tangetje en een losse kettingpons en enkele torx-sleutels. De draaipunten van mijn fully zitten allemaal met torx bouten vast -sommige tegen elkaar in, dus twee sleutels nodig- en die wil ik in nood kunnen vastzetten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik gebruik zelf deze van BBB Cycling en neem een los quicklink tangetje mee.

Die van rockbros heb ik ook, maar de lompe bandenlichters joegen me angst aan. Sta je met een lekke band, kan je je mooie zwarte velgen nog extra vernaggelen met die dikke bandenlichters. Heb een extra setje van de plastic schwalbe bandenlichters gekocht die in mijn fietstas blijven.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Na wisselende ervaringen met de klassieke multitools heb ik 10? jaar gelden een Topeak pocket rocket gekocht en daarmee was mijn zoektocht over. Een mini ratel met losse bits en (afhankelijk van de versie) een kettingpons. Komt in een eigen soft cover die overal comfortabel in meekan, ook in je fietsshirt als je wilt, en rammelt nooit. Als hij nodig is werkt de ratel vele malen prettiger dan elke opvouwbare klomp metaal met slechte ergonomie. En de bitjes zijn samen te stellen voor als er een niewe "standaard" bijkomt. YMMV

Enjoy!!

sorry erg grote foto, kon zo snel geen kleinere vinden, tool is klein genoeg
Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Heckler40 schreef: wo 29 december 2021, 11:45 Na wisselende ervaringen met de klassieke multitools heb ik 10? jaar gelden een Topeak pocket rocket gekocht en daarmee was mijn zoektocht over. Een mini ratel met losse bits en (afhankelijk van de versie) een kettingpons. Komt in een eigen soft cover die overal comfortabel in meekan, ook in je fietsshirt als je wilt, en rammelt nooit. Als hij nodig is werkt de ratel vele malen prettiger dan elke opvouwbare klomp metaal met slechte ergonomie. En de bitjes zijn samen te stellen voor als er een niewe "standaard" bijkomt. YMMV
De vraag is natuurlijk : hoe zwaar is dit moois? 8) , denk niet dat het aan de "lichtgewicht" criteria voldoet van de TS 'er?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie