Banden keuze 7stanes

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Na paar jaar geen bike tripjes meer besloten dat het in 2022 wel weer eens mag.
Ga in mei een week naar de 7staines Schotland.
Een jaar of 8 geleden heb ik glentress en innerleithen al gereden maar andere Stanes ben ik nog niet geweest.
Nu vraag ik me af wat voor banden ik het best kan nemen, het regent natuurlijk veel in Schotland maar aan de andere kant lijken de routes redelijk verhard.
Ik heb nu voor NL Wolfpack cross/race er op liggen
Maar dat is denk ik te slap voor stanes?
Als voorband heb ik nog een magic Mary liggen die ik kan gebruiken maar wat koop ik er achter bij?
Of is een magic Mary alweer overkill voor de 7 stanes.
Iemand ervaring hiermee?
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wij hebben daar in 2018 5 dagen gereden met (addix) Nobby Nics en dat was prima.
Als je daar al geweest bent, waarom dan niet ff noordelijker kijken bij Cairngorms?
Persoonlijk vonden we dat ruiger en ongerepter als de 7Stanes.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Jurf schreef: ma 10 januari 2022, 17:09 Wij hebben daar in 2018 5 dagen gereden met (addix) Nobby Nics en dat was prima.
Als je daar al geweest bent, waarom dan niet ff noordelijker kijken bij Cairngorms?
Persoonlijk vonden we dat ruiger en ongerepter als de 7Stanes.
Thanx!
Is een georganiseerde reis via Mtbtravel.nl
Denk niet dat die van het plan af willen wijken.
Destijds voornamelijk glentress gereden en één middag de DH bij innerleithen.
Andere 6 stanes nog nooit gedaan, maar wellicht is het goed om de dag glentress te wisselen met de natural trails ten noorden van innerleithen.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Nog belangrijk om te vermelden, ik rij HT dus mijn achterband heeft het wat zwaarder.
Als ik zo op YouTube rondkijk lijken de meeste Stanes vrij mellow alleen Dalbeattie en Kirroughtree zijn wat ruiger.
Waar ik voornamelijk info over wil hebben hoe modderig/glad worden de 7stanes routes? Heb ik bijvoorbeeld zoals Jurf aangeeft een Nobby nick nodig of volstaat een rock razor achter ook?
Have fun!
Rinse.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Gaat er veel op beenkracht geklommen worden? Indien nee zou ik vooral kijken naar grip, zeker op vochtige stenen. Voor een zachte MagicMary is dan toch wel fijn. Achter kan je meer spelen met profiel en compound.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

baron062 schreef: di 11 januari 2022, 16:50 Gaat er veel op beenkracht geklommen worden? Indien nee zou ik vooral kijken naar grip, zeker op vochtige stenen. Voor een zachte MagicMary is dan toch wel fijn. Achter kan je meer spelen met profiel en compound.
Het zijn XC routes volgens mij, alles dus op beenkracht omhoog.
Have fun!
Rinse.
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Ik heb Glentress en Innerleithen gereden met een Maxxis aggressor achter. Heeft net wat meer grip dan een semi slick en klimt ook nog aardig. Genoeg zijnoppen voor grip. Voor had ik een DHF wat enigzins overkill is, maar wel lekker veel grip :-D
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Ik heb daar in 2019 gereden met een Forekaster voor en Ardent Race achter. Prima te doen, met de Wolfpacks zou ik er persoonlijk niet aan beginnen. De lekbestendigheid van de Cross en Race is hier in Zuid-Limburg al niet al te best.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Rogier13 schreef: di 11 januari 2022, 22:23 Ik heb daar in 2019 gereden met een Forekaster voor en Ardent Race achter. Prima te doen, met de Wolfpacks zou ik er persoonlijk niet aan beginnen. De lekbestendigheid van de Cross en Race is hier in Zuid-Limburg al niet al te best.
Dank je, dat vermoeden had ik al.
Have fun!
Rinse.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Ligt er aan of je ook de "off piste" trails gaat pakken zoals sommige van de nog opengestelde EWS trails. Op die zou ik voor agressievere trail of enduro band. Op alle gewone trails kun je prima af met een snellere trail band.

Ik heb met name ervaring in Glentress, Innerleithen e.o. Prachtig gebied. Mountainbike walhalla.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Dat weet ik dus niet (is een georganiseerde trip), maar hoop het wel. Heb al een beetje kijken maar die off piste trails zien er wel heel lekker uit.

Zo afgaand op het advies hier zal het Nobby Nick of wicked Will worden.
Zit alleen een beetje te twijfelen of ik 2.6 moet pakken voor wat extra comfort op mijn HT of dat ik bij 2.4 moet blijven.
Ik heb ryde trace m29 velgen.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik ben wel fan van 2.6, maar ze zijn vaak en rollen wel iets zwaarder bij mijn toch al favoriete hobby: klimmen. :-{ :lol:
Daarbij zijn de 2.6 uitvoeringen vaak wat grotere/ grovere noppen als dezelfde band in 2.3/2.4 , dus kijk goed welke band je neemt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

2.6 moet ook in je fiets passen :wink:
Je hebt L en R toch wel ruim een halve cm nodig voor modder, grit en flex
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Singletrack Sundays schreef: zo 16 januari 2022, 22:00 Zo afgaand op het advies hier zal het Nobby Nick of wicked Will worden.
Is een wicked will zoveel lekbestendiger dan de Wolfpack hierboven? Nobby Nick kun je ook met een zwaarder karkas krijgen, maar de "gewone" Schwalbes staan me nou niet echt bij als toppers op dit vlak. En is de Wicked Will intussen leverbaar? beste wat ik vind is April.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik heb inmiddels een magic Mary voor voor.
Lijkt me wel zo mooi om dan achter ook een schwalbe te steken.
Wat ik zo lees van de wicked Will zou hij licht rollen maar ook behoorlijk lek bestendig zijn.
Ik ga pas in mei, dus levering zou dan nog op tijd zijn.
Maar mocht iemand nog een goeie NoNi hebben neem ik deze graag over.
Online zijn ze niet meer te krijgen.
Have fun!
Rinse.
Plaats reactie