Verschil in duurzaamheid tussen SRAM cassettes

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

1230
1275
1295

Zijn er extreme verschillen tussen de duurzaamheid van deze drie SRAM cassettes op basis van allround gebruik, inclusief af en toe een wat modderigere rit ?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Hier een 1299 (XX1) cassette en die houdt het wel even vol. En doe aardig wat natte blubber ritten ermee. De 1275 (GX) Slijt wel iets sneller, maar vooral de coating liet snel los. Maar dat zie ik persoonlijk niet als heel groot probleem.

Doe je twee keer zolang met een X01/XX1 cassette? Dat niet, maar de X01/XX1 gaan hier wel wat langer mee dan de NX/GX cassettes.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Dat ligt ook aan veel factoren , ik rijdt zelf veel met NX cassettes en ben er zeer tevreden over , en doe er al heel lang mee.

Mijn andere fiets heeft een GX cassette maar verwacht echt niet dat die langer mee gaat.

Ik vraag mij ook af in hoeverre een XX1 cassette echt langer mee gaat , de cassette is vooral lichter.

Als je te lang door rijdt met versleten kettingen , je kettingen niet schoonmaakt/goed onderhoud , slecht schakelt etc. gaat een XX1 ook niet lang mee.

Dus lastig te zeggen vind ik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ooit, lang geleden las ik weleens een artikel in de Duitse Tour (race magazine) waar ze de hardheid van verschillende kettingbladen gemeten hadden met de Vickers methode. Zegt nog niet hoe lang iets mee zal gaan, maar geeft wel een onderlinge vergelijkingsmogelijkheid over de hardheid van het gebruikte metaal.
Hoe zinvol zo'n meting is weet ik ook niet (er is meer dan alleen de hardheid die een rol speelt).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
TheZ.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 18 februari 2021, 18:38
Mijn mountainbike: YT Izzo

Mijn ervaring tussen GX en NX cassettes: heb GX gereden met een GX ketting en normale (olie) lube. Was na 1500 km aan vervanging toe (wel wat modder gezien, maar niet extreem. Drivetrain netjes bijgehouden qua onderhoud).

Nu al langere tijd NX cassette in gebruik met een XX1 ketting en squirt wax ipv olie lube: nauwelijks slijtage zichtbaar na 3000km. Zelfde type ritten gedaan als met de GX set-up.

Kan toeval zijn, maar in mijn beleving is de XX1 ketting i.c.m. wax de goeddoener in dit geval. Loopt super stil en smooth, blijft weinig rotzooi aan kleven en daardoor dus amper slijtage wss....?
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Heb een 1295 (X01) cassette en die gaat nu dik 6000 km mee, wel recentelijk de 3e ketting gemonteerd. 1e ketting was een gx die was na 1500km op. 2e ketting (xo1) ging 4000km mee. Ik denk dat als deze 3e versleten is dat het dan ook tijd is voor een nieuwe cassette. Een vriendin van mij,die ongeveer hetzelfde rijdt, had een 1275 (GX) cassette, die was na 3000km op. Vlgs mij zit er wel wat verschil in houdbaarheid tussen de cassettes. Maar van belang is de ketting op tijd vervangen. En regelmatig smeren(ik gebruik squirt,) en reinigen van de aandrijving helpt ook mee de levensduur te verlengen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Thanks !

Dit is een beetje die info die ik zoek inderdaad.

Eén van mijn bikes is uitgerust met de 1230 NX, op zich niets mis mee, echter de gewichtsbesparing op de hogere versies en zeker in vergelijk met de 129x serie is echt navenant.

Ik had, zoals Kermit ook al aangeeft, eea gelezen over de hardheid van het metaal van de 1275 en de 129x en daarmee de betere duurzaamheid. Afstanden tot 6.000km zouden dan prima haalbaar zijn. Maar ik wilde wel eens de echte ervaringen horen.

Ja, al mijn kettingen worden met Squirt vertroeteld en de kettingen van mijn MTB's zijn zelfs veel schoner dan die van mijn racefietsen :-D
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Buiten gewicht en houdbaarheid vind ik een positief punt van de dure cassettes dat ze open gefreest zijn en de zooi er makkelijker tussendoor valt ipv zich tussen de tandwielen op gaat hopen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dutch schreef: di 1 februari 2022, 22:13 Buiten gewicht en houdbaarheid vind ik een positief punt van de dure cassettes dat ze open gefreest zijn en de zooi er makkelijker tussendoor valt ipv zich tussen de tandwielen op gaat hopen.
Wat de houdbaarheid(vooral als het erg modderig is) ook ten goede komt!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Azurri schreef: di 1 februari 2022, 12:54 Heb een 1295 (X01) cassette en die gaat nu dik 6000 km mee, wel recentelijk de 3e ketting gemonteerd. 1e ketting was een gx die was na 1500km op. 2e ketting (xo1) ging 4000km mee. Ik denk dat als deze 3e versleten is dat het dan ook tijd is voor een nieuwe cassette. Een vriendin van mij,die ongeveer hetzelfde rijdt, had een 1275 (GX) cassette, die was na 3000km op. Vlgs mij zit er wel wat verschil in houdbaarheid tussen de cassettes. Maar van belang is de ketting op tijd vervangen. En regelmatig smeren(ik gebruik squirt,) en reinigen van de aandrijving helpt ook mee de levensduur te verlengen.
Begin je dan je cassette met 3 kettingen en wissel je elke X km een ketting om of gebruik je een echt gehele nieuwe ketting op een 2/3e versleten cassette? Mijn ervaring is dat je ketting dan eerst alle kanten op gaat en kraakt en ellende. Maar ik heb dat op moderne cassettes nooit meer geprobeerd. Ik rijd nu 2000 km met een GX cassette en GX ketting en vind dat hij niet meer vlekkeloos schakelt, maar nog zeker niet versleten is.

Ik denk eraan om hierna een XX1 te monteren met 2 verschillende XX1 kettingen en dan elke 500km te wisselen. Want ik wil de 6.000 ook een keer halen... Weet niet of dit meest slimme aanpak is...
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
JhonDr
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 1 april 2012, 21:57

Nu 9000km met xx1 gereden i.c.m. 3 kettingen elk na ongeveer 500km omgewisseld naar de kortste. Veel modder gezien door de destijds nog mogelijke toertochten. Dik tevreden en nu aan mijn 2e set begonnen met hetzelfde principe.
:-q Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik gebruik 1 ketting en als deze versleten is (stalen meetlat op 12 en 1/16 inch ) dan vervang ik hem met een nieuwe. Tot nu toe nog nooit (schakel) problemen gehad als ik een nieuwe ketting erop leg .
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

JhonDr schreef: wo 2 februari 2022, 22:40 Nu 9000km met xx1 gereden i.c.m. 3 kettingen elk na ongeveer 500km omgewisseld naar de kortste. Veel modder gezien door de destijds nog mogelijke toertochten. Dik tevreden en nu aan mijn 2e set begonnen met hetzelfde principe.
Kettingen waren ook xx1 ?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

JhonDr schreef: wo 2 februari 2022, 22:40 Nu 9000km met xx1 gereden i.c.m. 3 kettingen elk na ongeveer 500km omgewisseld naar de kortste. Veel modder gezien door de destijds nog mogelijke toertochten. Dik tevreden en nu aan mijn 2e set begonnen met hetzelfde principe.
11 of 12 speed?
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Lijkt er dus op dat het niet zo veel uit maakt ((voor de levensduur)of je de kettingen 'back to back' rijdt of 3 afwisselend. Er vanuitgaangde dat mijn nieuwe ketting nu ook weer 3000-4000km mee gaat? Ik ga het zien!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie