Wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Martijn-Epe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 14 mei 2020, 19:53

Hallo

Na het doorzoeken van diverse topics over wielsets heb ik niet het antwoord gevonden wat ik zocht.

Ik heb in 2020 een Cube Reaction Pro c62 gekocht.
Hierop liggen de standaard 21mm velgen van Cube met 2,25 banden van Schwalbe.

Nu wil ik graag een extra set wielen kopen en de oude gaan gebruiken voor straatbanden. (sorry)

Ik heb een offerte aangevraagd voor handgespaakte velgen (+-€660) en ik heb de DT Swiss X 1900 (+-€350) gevonden.
Ik weeg zelf rond de 85 kg.

Wat is het voordeel van een handgespaakte wielset en kan je dat merken?

De handgespaakte wielset 25 mm: (105 kg rijdersgewicht)
Velg: DT Swiss XM421 - 622 x 25 mm
Spaken: DT Swiss Competition
Naaf: DT Swiss 350 CL
met messing nippels voor de spaken.

DT Swiss x 1900 25 mm :
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Martijn-Epe schreef: di 8 februari 2022, 18:35 Hallo

Na het doorzoeken van diverse topics over wielsets heb ik niet het antwoord gevonden wat ik zocht.

Ik heb in 2020 een Cube Reaction Pro c62 gekocht.
Hierop liggen de standaard 21mm velgen van Cube met 2,25 banden van Schwalbe.

Nu wil ik graag een extra set wielen kopen en de oude gaan gebruiken voor straatbanden. (sorry)

Ik heb een offerte aangevraagd voor handgespaakte velgen (+-€660) en ik heb de DT Swiss X 1900 (+-€350) gevonden.
Ik weeg zelf rond de 85 kg.

Wat is het voordeel van een handgespaakte wielset en kan je dat merken?

De handgespaakte wielset 25 mm: (105 kg rijdersgewicht)
Velg: DT Swiss XM421 - 622 x 25 mm
Spaken: DT Swiss Competition
Naaf: DT Swiss 350 CL
met messing nippels voor de spaken.

DT Swiss x 1900 25 mm :
Set DT1700. Zit er qua prijs tussen en de dt sets zijn gewoon probleemloos
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat is het voordeel van een handgespaakte wielset en kan je dat merken?
Dit is de enige vraag in je post.
Lijkt me sterk dat daar geen antwoord op te vinden is in eerdere posts....

Staat hier iets nuttigs in?
viewtopic.php?t=138251
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: di 8 februari 2022, 20:45
Wat is het voordeel van een handgespaakte wielset en kan je dat merken?
Dit is de enige vraag in je post.
Lijkt me sterk dat daar geen antwoord op te vinden is in eerdere posts....

Staat hier iets nuttigs in?
viewtopic.php?t=138251
Ik snap de vraag wel, een goed gespaakte wielset is gewoon een goed gespaakte wielset. Het fairy dust verhaal van handgespaakt snap ik ook niet.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Mits de af-fabriek wielset van DT goed gespaakt is dan zit je prima. Handgebouwde wielen geeft je wat meer mogelijkheden qua combinaties naven, spaken en velgen. En ook nog de "garantie" dat ze optimaal ontstresst zijn tijdens het bouwen en qua spanning afgestemd op jouw gewicht en gebruik.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mfacey schreef: zo 13 februari 2022, 11:33 ... en qua spanning afgestemd op jouw gewicht en gebruik.
Dat dan weer vrijwel nooit. Om een bepaalde minimum spanning te halen zonder over het maximum heen te gaan zit je bij de meeste wielen op een vrij smal gebied waarin je kunt spelen met de spaakspanning. En kom je vrijwel altijd op dezelfde spanningen uit. De spaakspanning heeft wat invloed op het het wiel 'veert', maar heeft maar heel beperkt op de zijdelingse stijfheid.

Je zou juist met de dikte van de spaken kunnen werken om het wiel op het gewicht van de rijder af te stemmen. Daarbij gaat het dan om de (zijdelingse) stijfheid. Maar vrijwel altijd worden dunnere spaken toegepast om een lichter wiel te krijgen. Dat dus navenant minder stijf is.


Als je dus echt op gewicht gaat bouwen - wat in zou houden dat de eigenschappen gelijk zijn voor zowel een zware als lichte rijder - zou je al moeten gaan werken met verschillende velgen. Daarna met de verschillende spaken. En dan heeft de spanning nauwelijks nog invloed op het geheel.


Maar goed, in mijn ervaring zijn de meeste fabriekswielen slechts 'goed genoeg' gebouwd. Recht en rond zijn ze zeker, maar de spaakspanning is meestal aan de lage kant en de onderlinge verschillen in spanning zijn net wat groter.
De lagere spanning ten opzichte van handgemaakte wielen zorgt dat een handgemaakt setje wat stugger is en daardoor iets strakker aanvoelt. Maar je kunt een fabriekssetje dus ook even natrekken. Wel met spaakspanningsmeter, niet 'op gevoel', dat laatste gaat zelden goed!

Tot voor kort was de winst van handgespaakt dat je vrijwel altijd betere velgen kreeg, meestal breder. En dat was een enorme wereld van winst die je kon behalen. Dat verschil is nu weg.


En tenzij je vanwege een fetisj voor gewicht smalle velgen kiest zou ik nu je de keuze nog hebt voor bredere velgen gaan. Ondanks het iets hogere gewicht maakt een brede velg dat je band nog beter werkt en dat maakt je altijd sneller.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Martijn-Epe schreef: di 8 februari 2022, 18:35 Hallo

Na het doorzoeken van diverse topics over wielsets heb ik niet het antwoord gevonden wat ik zocht.

Ik heb in 2020 een Cube Reaction Pro c62 gekocht.
Hierop liggen de standaard 21mm velgen van Cube met 2,25 banden van Schwalbe.

Nu wil ik graag een extra set wielen kopen en de oude gaan gebruiken voor straatbanden. (sorry)

Ik heb een offerte aangevraagd voor handgespaakte velgen (+-€660) en ik heb de DT Swiss X 1900 (+-€350) gevonden.
Ik weeg zelf rond de 85 kg.

Wat is het voordeel van een handgespaakte wielset en kan je dat merken?

De handgespaakte wielset 25 mm: (105 kg rijdersgewicht)
Velg: DT Swiss XM421 - 622 x 25 mm
Spaken: DT Swiss Competition
Naaf: DT Swiss 350 CL
met messing nippels voor de spaken.

DT Swiss x 1900 25 mm :
De X1900 set heeft 28 spaken per wiel, bij een handgebouwde set zou ik voor 32 gaan.
Zeker bij jouw gewicht (no offence) is dat wel een voordeeltje, meer spaken geven toch een sterker wiel (bij gelijkwaardige componenten).

Op zich zijn er prima fabrieks-wielsets, denk niet dat je kunt generaliseren en alles over een kam scheren. Er zullen ook minder goede sets tussen zitten. Ik heb zelf nog nooit problemen met fabrieks-wielsets gehad, maar ik zit in een gewichtsklasse waar wielproblemen ook niet zo snel voorkomen (70kg).

Hieronder twee foto's, let op hoe de spaakkoppen in de naafflens aanliggen. De bovenste is een fabrieksset, de onderste heb ik zelf gespaakt met Hope naven en DT spaken. Dit wil niet zeggen dat alle fabriekssets zoiets laten zien, maar het viel me toevallig vorige week op hoe groot het verschil hierin was.

Ik denk dat de spaken in de bovenste set ook gewoon op hun plek zitten, de vorm van het spaakgat en de spaakkop sluit alleen niet optimaal op elkaar aan. Of dit bij zware belasting ook eerder problemen geeft weet ik niet, kan me voorstellen van wel.

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

So die bovenste foto :o dat is wel een heel opvallend verschil hoor. Zoiets heb ik nog niet vaak gezien. Lijkt op een flens die niet geschikt is voor zomaar alle types spaken en dat daar geen rekening mee gehouden is.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Terwijl je juist bij een fabrieks wielset zou verwachten dat alles mooi op elkaar afgestemd is.
En dit is geen goedkoop setje, google maar even op de adviesprijzen voor een set carbonnen Novatec R5 wielen... (>€1.000)

Dat zou ik er sowieso nooit voor betalen, ik heb deze set dan ook fiks goedkoper in een RCZ aanbieding gekocht. Maar ik ben er vrij zeker van dat mijn zelfgespaakte set met die Hope naven kwalitatief beter in elkaar zit :tong
Ik verwacht het niet, maar mochten er toch ooit problemen komen spaak ik er zelf wel een ander setje naven in.

Maar goed, het ging hier over een wielsetje kiezen door ts ;-)
Ik wilde slechts een voorbeeldje laten zien van iets wat mij opviel bij een willekeurige fabrieks wielset...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het lijkt erop alsof er in de novatec naaf een verschil is tussen de binnen en buitenzijde van de naaf qua spaakgat. Als je goed kijkt zie je nl dat er juist bij de spaken die van binnen naar buiten zijn geplaatst wel een mooi rond spaakgat zit. Maar hebben ze de spaken niet verkeerd om gespaakt?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

De flens van de de hope lijkt dikker waardoor ze de spaakkop moeten verdiepen. En dan komt deze meteen flush te liggen met de buitenkant van de flens
De novatec kan een dunnere flens hebben, en daarmee hoeft het dan niet. De flens moet het liefste zo dik zijn dat de bocht van de spaak net past, en dat kan bij beide naven best het geval zijn, waardoor het eigenlijk voor het wiel (lees misschien maar spaken) niets uitmaakt. De Hope is wel mooier om te zien en de naaf zal wat sterker (en zwaarder) zijn door de dikkere flenzen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het zijn ook wel spaken van een verschillend merk, wellicht is de bocht niet bij ieder merk gelijk
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Martijn-Epe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 14 mei 2020, 19:53

Dankjewel voor de reacties.
ThaSingleTrackMastah schreef: di 8 februari 2022, 20:45
Wat is het voordeel van een handgespaakte wielset en kan je dat merken?
Staat hier iets nuttigs in?
viewtopic.php?t=138251
Zeker goed doorgelezen. Had hem zelf niet gevonden zonder de zoekfunctie te gebruiken
mfacey schreef: zo 13 februari 2022, 11:33 Mits de af-fabriek wielset van DT goed gespaakt is dan zit je prima. Handgebouwde wielen geeft je wat meer mogelijkheden qua combinaties naven, spaken en velgen. En ook nog de "garantie" dat ze optimaal ontstresst zijn tijdens het bouwen en qua spanning afgestemd op jouw gewicht en gebruik.
Heb standaard wielen van Cube 21 mm met Shimano naven. Deze ga ik gebruiken voor andere banden.
kermit schreef: ma 14 februari 2022, 11:33 De X1900 set heeft 28 spaken per wiel, bij een handgebouwde set zou ik voor 32 gaan.
Zeker bij jouw gewicht (no offence) is dat wel een voordeeltje, meer spaken geven toch een sterker wiel (bij gelijkwaardige componenten).
Bedankt voor je reactie. Heb een setje besteld met DT Swiss 350 CL naven met verschillende spaken (voor en achter) die worden handgespaakt.
Hahaha met een lengte van 1,96m valt het gewicht wel mee. :tong

Het is mijn 1e mountainbike en was/ben echt zoekende wat de beste keuze is. De oude velgen ga ik gebruiken voor op de weg en dan (de dure) nieuwe voor in het bos voor een hopelijk betere ervaring.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mad Wally schreef: di 8 februari 2022, 21:22 Ik snap de vraag wel, een goed gespaakte wielset is gewoon een goed gespaakte wielset. Het fairy dust verhaal van handgespaakt snap ik ook niet.
Ik snap het wél, gestaafd op tientallen wielsets praktijk ervaring. Een goed hand gebouwd wiel is beter dan minstens 95% vd fabriek wielsets.
Standaard wielsets in het goedkopere segment zijn helemaal een verhaal apart, dat is bij mij met een week kapot, daar werd ik vorige zomer weer eens aan herinnerd toen ik een "endo 180" draaide op een huur Merida en dwars door het achterwiel heen zakte :-{ .... iets dat ik met eigen fiets te pas en te onpas doe zonder enig probleem.
Laatst gewijzigd door yo-eddy op di 15 februari 2022, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

Lars TB schreef: zo 13 februari 2022, 13:39
mfacey schreef: zo 13 februari 2022, 11:33 ... en qua spanning afgestemd op jouw gewicht en gebruik.
Dat dan weer vrijwel nooit. Om een bepaalde minimum spanning te halen zonder over het maximum heen te gaan zit je bij de meeste wielen op een vrij smal gebied waarin je kunt spelen met de spaakspanning. En kom je vrijwel altijd op dezelfde spanningen uit. De spaakspanning heeft wat invloed op het het wiel 'veert', maar heeft maar heel beperkt op de zijdelingse stijfheid.

Je zou juist met de dikte van de spaken kunnen werken om het wiel op het gewicht van de rijder af te stemmen. Daarbij gaat het dan om de (zijdelingse) stijfheid. Maar vrijwel altijd worden dunnere spaken toegepast om een lichter wiel te krijgen. Dat dus navenant minder stijf is.


Als je dus echt op gewicht gaat bouwen - wat in zou houden dat de eigenschappen gelijk zijn voor zowel een zware als lichte rijder - zou je al moeten gaan werken met verschillende velgen. Daarna met de verschillende spaken. En dan heeft de spanning nauwelijks nog invloed op het geheel.


Maar goed, in mijn ervaring zijn de meeste fabriekswielen slechts 'goed genoeg' gebouwd. Recht en rond zijn ze zeker, maar de spaakspanning is meestal aan de lage kant en de onderlinge verschillen in spanning zijn net wat groter.
De lagere spanning ten opzichte van handgemaakte wielen zorgt dat een handgemaakt setje wat stugger is en daardoor iets strakker aanvoelt. Maar je kunt een fabriekssetje dus ook even natrekken. Wel met spaakspanningsmeter, niet 'op gevoel', dat laatste gaat zelden goed!

Tot voor kort was de winst van handgespaakt dat je vrijwel altijd betere velgen kreeg, meestal breder. En dat was een enorme wereld van winst die je kon behalen. Dat verschil is nu weg.


En tenzij je vanwege een fetisj voor gewicht smalle velgen kiest zou ik nu je de keuze nog hebt voor bredere velgen gaan. Ondanks het iets hogere gewicht maakt een brede velg dat je band nog beter werkt en dat maakt je altijd sneller.
hoe dikkere spaken bijdragen aan de stijfheid is mij een raadsel, de zijdelingse stijfheid wordt voor het grootste deel door de velg bepaald en de paraplu van het wiel. Dikke spaken geven in praktijk vaak problemen door de mindere elasticiteit, wat resulteerd in gescheurde naven en velgen. Spaken dienen idd op een door de fabrikant voorgeschreven voorspanning te worden gebruikt. Ik ken genoeg voorbeelden van rijders waarbij wielen stuk gingen , soms fabriekwielen en soms handgespaakte wielen. Ik kan ook een wiel spaken, maar dat maakt me nog geen wielbouwer. Een echte wielbouwer weet combinaties van velg, spaak, naaf en berijder te maken en zo aan een goed doordacht wiel te komen. Ook zal hij door toepassing van offset velgen de spaakspanning links en rechts zo gelijk mogelijk te krijgen. Maar zoals bij alle beroepen zitten er bij wielbouwers hele goede en minder goede. Dus gewoon zo veel mogelijk geld ertegenaan gooien is niet altijd de beste oplossing. Bij een wielbouwer kan je natuurlijk wel weer personaliseren met naven, velgbreedte en ook kleuren (naaf, spaaknippels etc) En mocht het nodig zijn is zeker een gewoon Jbend gespaakt wiel weer makkelijk te repareren. Maar zoals eerder genoemd er zijn prima wielsets te koop (DT is er zeker een) Maar in rijeigenschappen gaan wij gewone stervelingen niet merken of het handgebouwd betreft.
Plaats reactie