Wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

yo-eddy schreef: ma 14 februari 2022, 23:16
Mad Wally schreef: di 8 februari 2022, 21:22 Ik snap de vraag wel, een goed gespaakte wielset is gewoon een goed gespaakte wielset. Het fairy dust verhaal van handgespaakt snap ik ook niet.
Ik snap het wél, gestaafd op tientallen wielsets praktijk ervaring. Een goed hand gebouwd wiel is beter dan minstens 95% vd fabriek wielsets.
Standaard wielsets in het goedkopere segment zijn helemaal een verhaal apart, dat is bij mij met een week kapot, daar werd ik vorige zomer weer eens aan herinnert toen ik een "endo 180" draaide op een huur Merida en dwars door het achterwiel heen zakte :-{ .... iets dat ik met eigen fiets te pas en te onpas doe zonder enig probleem.
Nu heb jij -naast handgebouwd- natuurlijk ook nog het voordeel van een veel symetrischer wiel met die Pinion fiets.

Veel goedkopere fietsen hebben geen fabrieks wielsets, maar gewoon conventionele wielen die weinig liefdevol en grotendeels machinaal gespaakt zijn. Die kun je al een stuk verbeteren door ze een keer goed na te (laten) trekken zodat de boel gelijkmatiger op spanning staat. Dan heb je nog steeds geen topmateriaal maar wel een wielsetje dat voor de meeste situaties gewoon voldoet.

Wat wel opvalt is dat zo'n beetje elke fabrieks wielset minder dan 32 spaken heeft.
Voor de looks? Gewicht?

Zelf ben ik geen goede testrijder voor wielsets, ik ben te licht en niet lomp genoeg :D
Heb dan ook nog nooit problemen met wielen gehad, op een gescheurde alu nippel na toen er een 28kg trailer achter de fiets hing. En een onverklaarbaar gebroken spaak in een Easton Havoc wiel, notabene een enduro wielset :o
Dat is toen zonder gedoe onder garantie gerepareerd. Maar dat is dan ook alles in 40 jaar sportief fietsen.

@Martijn, wat gaan ze nu voor je bouwen?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Martijn-Epe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 14 mei 2020, 19:53

kermit schreef: di 15 februari 2022, 10:25 @Martijn, wat gaan ze nu voor je bouwen?
DT Swiss 350 CL - navenset - centerlock- Boost 110 x 15 + 148 x 12 - MS vrijloop
DT Swiss XM421 velgen - 622 x 25 29er
Spaken voorzijde DT Swiss Revolution - zwart
Spaken achter DT Swiss Revolution/Comp Race - zwart
Spaaknippelsaluminium - zwart

De onderbouwing van de bouwer voor de keuzr:
In de bijlage de bevestiging van je wielset zoals besproken.
Ik heb je de lichtere spaken en spaaknippels tegen kleine meerprijs erbij gedaan zodat je niet onnodig veel gewicht in je set brengt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oh, ik zie nu pas dat ik het gewicht verkeerd geïnterpreteerd had...
Je weegt 85kg en geen 105kg :D
(ik zag die opmerking "rijdersgewicht 105kg").

Met 105kg zou ik namelijk geen Revo's met alu nippels gekozen hebben maar dat is dus ook niet aan de orde.
Dat wordt wel een beter setje dan je originele wielen, daar hoef je niet bang voor te zijn...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bluebiker schreef: di 15 februari 2022, 00:12 hoe dikkere spaken bijdragen aan de stijfheid is mij een raadsel, de zijdelingse stijfheid wordt voor het grootste deel door de velg bepaald en de paraplu van het wiel.
Meer materiaal misschien?

Maar binnen die paraplu en de velg maakt de dikte van de spaak een behoorlijk verschil. Eigenlijk meteen voelbaar. Al duidelijk tijdens het bouwen, ook meteen bij een eerste rit.
bluebiker schreef: di 15 februari 2022, 00:12 Een echte wielbouwer weet combinaties van velg, spaak, naaf en berijder te maken en zo aan een goed doordacht wiel te komen. Ook zal hij door toepassing van offset velgen de spaakspanning links en rechts zo gelijk mogelijk te krijgen.
Dat is leuke theorie. Ik ken ze allemaal en afgezien dat je het zo vaag stelt dat zelfs een standaardwiel van Cube onder je definitie valt, is er geen wielbouwer die echt rekening met een rijder houdt. Natuurlijk verkoopt deze een lichtgewicht wiel aan een zeer lichte rijder en weigert die aan een zware rijder, maar 'op maat gemaakt' kom je verder niet echt tegen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 282
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

dan ken je er een nog niet denk ik

Dat is leuke theorie. Ik ken ze allemaal en afgezien dat je het zo vaag stelt dat zelfs een standaardwiel van Cube onder je definitie valt, is er geen wielbouwer die echt rekening met een rijder houdt. Natuurlijk verkoopt deze een lichtgewicht wiel aan een zeer lichte rijder en weigert die aan een zware rijder, maar 'op maat gemaakt' kom je verder niet echt tegen.
[/quote]
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In een discussie is het wel handig als je goed quote.

(Ik denk dat je bedoelt dat je wel in magie gelooft)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Over het aantal spaken , ik kwam erachter dat mijn FSA NS off road wielen gewoon 24 spaken telt. set weegt net geen 1800 gram. Deze houdt het al ruim een jaar perfect met een gewicht van 85/86 kg (zonder kleren) Mijn andere fiets heeft een setje met 28 spaken , Sapim bladed , setje weegt 1500gr en houdt het ook. Mijn nieuwe setje die ik nu zelf heb gebouwd weegt 1700gr en heeft alu nippels btw. met 32 spaken. Lijkt me in zijn geheel altijd een afweging van budget , gewicht van de velg en wat wil je er mee. Maar ben wel van mening dat je wel theoretisch van alles kunt bedenken maar als het in de praktijk maar werkt. 24 spaken werkt dus ook blijkbaar :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

"Alles" werkt, maar bij gelijke componenten en bouwkwaliteit bieden meer spaken meer reserves. Of je die reserves dan ook echt nodig hebt of niet hangt van verschillende factoren af, gewicht en rijstijl/lompheid/inzetgebied zijn bepalend.

En natuurlijk is de een wat meer bereid om de (gewichts)grens op te zoeken dan de ander. Ondanks dat ik niet zwaar ben, niet lomp en geen extreme dingen doe kies ik toch het liefst een beetje aan de veilige kant. Liever een onsje meer fiets dan geconfronteerd worden met spullen die stuk gaan. Dat gebeurd namelijk nooit thuis in de werkplaats met alle tools bij de hand, maar natuurlijk precies tijdens je vakantie in de eerste meters van die fantastische downhill ;-)

Bij fabriekswielen spelen meer factoren dan alleen functionele een rol, je wilt ook iets aanbieden wat je onderscheid van de anderen. Ik geloof niet dat die dikke Zicral spaken van Mavic een functionele meerwaarde hadden, maar ze maakten wel dat Mavic wielen een heel eigen look hadden.
En (smaakkwestie), ik hou vaak wel van een afwijkend spaakpatroon maar functioneel zie ik daar ook geen meerwaarde in. Leuk om te zien, meer niet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bluebiker schreef: di 15 februari 2022, 22:45 dan ken je er een nog niet denk ik
Noem eens een naam!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lars TB schreef: do 17 februari 2022, 18:00
bluebiker schreef: di 15 februari 2022, 22:45 dan ken je er een nog niet denk ik
Noem eens een naam!
Juan!

Heb ik wat gewonnen?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapitein Iglo schreef: do 17 februari 2022, 18:23
Lars TB schreef: do 17 februari 2022, 18:00

Noem eens een naam!
Juan!

Heb ik wat gewonnen?
Een compleet gepersonaliseerd wielsetje! 17 spaken in het voorwiel. Links 3x 1.8-1.5 spaken 8x 2.0 en 13x 2.3-2.0. Alu nippels in het paars om de 7 spaken en de rest 16 mm messing nippels. Alle goede eigenschappen ineen! Achter een 27,8" velg, want die wielmaat past beter bij de lengte van je linker grote teen. Verder 7 cm uit het midden gevlochten zodat je die bocht in LHR wel haalt (hé, hoe persoonlijk wil je het hebben!), maar met een serie extra gaten in de velg zodat de fiets op de UHR juist niet naar links trekt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lars TB schreef: do 17 februari 2022, 23:33
Kapitein Iglo schreef: do 17 februari 2022, 18:23
Juan!

Heb ik wat gewonnen?
Een compleet gepersonaliseerd wielsetje! 17 spaken in het voorwiel. Links 3x 1.8-1.5 spaken 8x 2.0 en 13x 2.3-2.0. Alu nippels in het paars om de 7 spaken en de rest 16 mm messing nippels. Alle goede eigenschappen ineen! Achter een 27,8" velg, want die wielmaat past beter bij de lengte van je linker grote teen. Verder 7 cm uit het midden gevlochten zodat je die bocht in LHR wel haalt (hé, hoe persoonlijk wil je het hebben!), maar met een serie extra gaten in de velg zodat de fiets op de UHR juist niet naar links trekt.
Sjonge hoe maatwerk wil je het hebben! Maar, dat is dan puur een set voor Zeist, want die gaat met de klok mee. Maar mij hoor je niet klagen!

Oh en de bochten waren in LHR juist niet het probleem. Verticaal omlaag was meer het issue :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
briantevelthuis
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 11 februari 2011, 13:45
Mijn mountainbike: BeOne CRD 29
Contacteer:

Mooi om te lezen hoe iedereen zijn bevindingen heeft en zijn ideeën. Ik krijg hier zeer veel mensen met fabriekswielen met problemen maar ook mensen die een handgespaakte set wielen hebben.
Een wiel is een som der delen, dus niet alleen en velg of spaak bepaalt de stijfheid maar het is vooral de naaf die dit doet omdat deze de 'dirigent" is van je wielset.
Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat de naaf de spaakhoek bepaalt met name op de kritische zijden in je wielset zoals de aandrijfzijde achter, daarnaast bepaalt de grote van de flenzen de hoogte van je kruis van je spaken en hoe hoger de kruizen daar waar de spaken elkaar raken hoe beter en stabieler en stijver je wiel zal worden. Daarnaast heeft een goede naaf gefreesde naafflenzen waardoor de spaakkop er mooi invalt, hierin zit ook verschil of met DT spaakt of met Sapim.
Daarnaast hebben de velgen ook enorme invloed op de stijfheid, velgen met offset wel opletten dat deze goed geboord zijn zodat er een juiste stand van je spaaknippels ontstaat.
Verder kan een wielenbouwer spelen met de diameter spaken, Lars heeft hierin een punt dat hoe dikker de spaak hoe stijver het wiel, echter op de zijde waar de meeste spaakhoek (paraplu) is neem je beter een dunnere spaak zodat deze mooier over elkaar heen gaat liggen wat ook daadwerkelijk een beter wiel oplevert, bovendien heeft het geen zin om op deze zijden dikke spaken te plaatsen.
De range waarin een goede wielenbouwer de spaakspanning bepaalt is inderdaad dun want uiteindelijk is het niet zo spannend wat er op de aandrijfzijde staat maar vooral wat er op de niet aandrijfzijde staat. Een goede wielenbouwer zal hier een bepaalde spanning willen hebben en dan ga je al snel richting de kritische grens qua spaakspanning op de aandrijfzijde.
Nog even wat tips om appels met peren te vergelijken. Neem velgen die ook aan de binnenzijde van een coating zijn voorzien, kies kwalitatief voor goede naven ook qua geometrie, kies in een MTB set bij voorkeur ronde spaken aangezien deze meer stijfheid geven. Qua naaf zou ik altijd een naafset met flenzen prefereren boven straightpull, resulteert altijd in een beter wiel!!!
En last but not least wordt de eind kwaliteit bepaalt door diegene die de set bouwt, ik heb ca. 3 uur eerlijke arbeid zitten in elke gebouwde set wielen daar waar er in veel werkplaatsen binnen een uur de wielset in een doos zit. Die keuze maakt iedereen zelf uiteraard maar ik blijf van mening dat een goed gebouwde set en dus binnen 3% spaaktolerantie met gerekte spaken en meerdere malen ontstresste wielen een wereld van verschil maakt en dat een wiel hierdoor ook "duurzamer" wordt.
Alles wat hiervoben is omschreven ontbreekt overigens in machinaal gespaakte wielen, 2 keer rijden en meet dan je spanning weer eens, dan zal je zien wat er over is gebleven. Daarnaast houd een goede wielenbouwer ook rekening dat er een band omheen komt die de spanning nog weer zal doen laten zakken.
Iedereen veel succes met de keuzes en vooral veel plezier bij het biken! :D :-q
Laatst gewijzigd door briantevelthuis op do 7 april 2022, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoogwaardige wielen:
http://www.bikewheels.nl/
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Brian, bedankt voor je uitgebreide toelichting.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

briantevelthuis schreef: wo 6 april 2022, 10:19 ... kies in een MTB set bij voorkeur ronde spaken aangezien deze meer stijfheid geven. Qua naaf zou ik altijd een naafset met flenzen prefereren boven straightpull, resulteert altijd in een beter wiel!!!
Ik geef zelf ook de voorkeur aan ronde spaken uit kostenoverweging, maar waarom zou dat meer stijfheid geven? Een platte spaak gevormd uit een 1,5 mm ronde spaak geeft dezelfde rek als de ronde spaak en geeft dus een even stijf wiel, lijkt mij.
briantevelthuis schreef: wo 6 april 2022, 10:19 Daarnaast houd een goede wielenbouwer ook rekening dat er een band omheen komt die de spanning nog weer zal doen laten zakken.
Het was me al opgevallen bij mijn zelfgespaakte wielen dat een perfect gedished wiel toch lichtjes uit het midden kan komen staan met een band erop. Misschien een bouwfoutje van mijn kant, maar ik dacht dat het misschien lag aan de oneven spaakspanning verdeling links/rechts, die anders reageert op de spanningverlaging veroorzaakt door de band. Sinsdien centreer ik ze altijd nog even na met de band op de velg.
Plaats reactie