Wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

way2go schreef: ma 11 april 2022, 14:19 Ik geef zelf ook de voorkeur aan ronde spaken uit kostenoverweging, maar waarom zou dat meer stijfheid geven? Een platte spaak gevormd uit een 1,5 mm ronde spaak geeft dezelfde rek als de ronde spaak en geeft dus een even stijf wiel, lijkt mij.
Een platte spaak buigt zijdelings veel meer. Vergelijk het met een velletje papier en datzelfde papier opgerold... .


Platte spaken zijn alleen leuk als je hard rechtdoor wilt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Lars TB schreef: ma 11 april 2022, 21:28
way2go schreef: ma 11 april 2022, 14:19 Ik geef zelf ook de voorkeur aan ronde spaken uit kostenoverweging, maar waarom zou dat meer stijfheid geven? Een platte spaak gevormd uit een 1,5 mm ronde spaak geeft dezelfde rek als de ronde spaak en geeft dus een even stijf wiel, lijkt mij.
Een platte spaak buigt zijdelings veel meer. Vergelijk het met een velletje papier en datzelfde papier opgerold... .


Platte spaken zijn alleen leuk als je hard rechtdoor wilt.
Huh? Er staat toch alleen trekspanning op ter waarde van pak m beet 800-1000 N? Het is een voorgespannen constructie met driehoeken in een ronde hoepel, of vergis ik me.

Wat wel een punt is is of platte spaken verjongd zijn. Dat is namelijk wel belangrijk voor sterkte en duurzaamheid van het wiel. Ze moeten iets elastisch zijn.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De spanning neemt altijd iets af als je de band oppompt. Dus de spanning niet (te) laag kiezen.

Even controleren / centreren als het wiel er in zit (kan met band er omheen) is altijd aan te bevelen, bijna geen enkele achterbrug is exact gecentreerd. Je perfecte achterwiel kan best een paar mm off center staan in je fiets.
Je hebt daar wel een timmermans oog voor nodig.(maar heb je dat niet, dan zie je het ook niet, dus ook goed ;) )
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Lars TB schreef: ma 11 april 2022, 21:28
way2go schreef: ma 11 april 2022, 14:19 Ik geef zelf ook de voorkeur aan ronde spaken uit kostenoverweging, maar waarom zou dat meer stijfheid geven? Een platte spaak gevormd uit een 1,5 mm ronde spaak geeft dezelfde rek als de ronde spaak en geeft dus een even stijf wiel, lijkt mij.
Een platte spaak buigt zijdelings veel meer. Vergelijk het met een velletje papier en datzelfde papier opgerold... .


Platte spaken zijn alleen leuk als je hard rechtdoor wilt.
In dat geval ga ik platte spaken erin gooien die een kwart slag gedraaid zijn, MEGA stijve wielen.

Reken even uit welke kracht nodig is om een spaak 1 mm aan het uiteinde te verplaatsen. Maar je hebt gelijk. Een 2.0x 0.88 mm spaak is meer dan twee keer zo slap als een 1.5 mm ronde spaak.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Crapton schreef: ma 11 april 2022, 22:23 Huh? Er staat toch alleen trekspanning op ter waarde van pak m beet 800-1000 N? Het is een voorgespannen constructie met driehoeken in een ronde hoepel, of vergis ik me.
Ja inderdaad, dat lijkt mij ook.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In de echte wereld telt ook nog wel eens het financiële argument.
Als iets wel duurder is maar niet beter (of misschien zelfs slechter?) dan kiest niemand er voor.
Maar dat telt bij een fiets natuurlijk niet :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Crapton schreef: ma 11 april 2022, 22:23
Lars TB schreef: ma 11 april 2022, 21:28 Een platte spaak buigt zijdelings veel meer. Vergelijk het met een velletje papier en datzelfde papier opgerold... .
Huh? Er staat toch alleen trekspanning op ter waarde van pak m beet 800-1000 N? Het is een voorgespannen constructie met driehoeken in een ronde hoepel, of vergis ik me.
Je bedoelt dat er in een wiel niets beweegt?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Lars TB schreef: di 12 april 2022, 21:18
Crapton schreef: ma 11 april 2022, 22:23

Huh? Er staat toch alleen trekspanning op ter waarde van pak m beet 800-1000 N? Het is een voorgespannen constructie met driehoeken in een ronde hoepel, of vergis ik me.
Je bedoelt dat er in een wiel niets beweegt?
He? Waar zeg ik dat? Als er beweging in zit dan is het heel miniem en elastisch bereik van de spaken en velg.

Maar misschien kan je je punt over platte spaken wat beter uitleggen?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Crapton schreef: di 12 april 2022, 21:38
Lars TB schreef: di 12 april 2022, 21:18

Je bedoelt dat er in een wiel niets beweegt?
He? Waar zeg ik dat? Als er beweging in zit dan is het heel miniem en elastisch bereik van de spaken en velg.

Maar misschien kan je je punt over platte spaken wat beter uitleggen?
Als jij op een fiets gaat zitten, dan 'hangt' je fiets eigenlijk aan de spaak die naar boven gericht staat. Vanwege de spaakspanning wordt die kracht wel verdeeld, maar niet gelijkmatig. De onderste spaak valt aanzienlijk terug in spaakspanning. Als je gaat rijden verplaatst die spanning en ontspanning dus de hele tijd. Dat betekent sowieso dat je wiel aan het vervormen is en dus ook dat je wiel heen en weer aan het bewegen is. Dat maakt een fietswiel juist zo sterk!

Met dunnere spaken beweegt een wiel nog wat meer dan met dikkere spaken (zelfde spanning, maar minder materiaal, dus minder stijf) en bij een platte spaak is er (bij een gelijke hoeveelheid materiaal) dus ook nog eens minder stijfheid ten opzichte van een ronde spaak. Kun je makkelijk voelen als je zo een ding in je hand hebt. En dus wil een wiel met platte spaken nog wat meer bewegen in zijdelingse richting. Dat kan zijn als je een steen raakt of als je van richting verwisselt.

Overigens kun je ook bij een zeer strak gespannen wiel de spaken nog makkelijk bewegen. Hoe dikker de spaak hoe moeilijker, maar je knijpt ze met de hand zo naar elkaar toe. 100 kgf is blijkbaar niet zoveel... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Heb je de zijdelingse kracht al uitgerekend die een spaak van 1.8 mm 280 mm doorsnede lengte levert als je die buigt. Doe eens. En dan nog maar eens kijken of het van invloed is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marke schreef: wo 13 april 2022, 16:55 Heb je de zijdelingse kracht al uitgerekend die een spaak van 1.8 mm 280 mm doorsnede lengte levert als je die buigt. Doe eens. En dan nog maar eens kijken of het van invloed is.
Je mag berekenen wat je wilt, ik merk/meet dingen in de praktijk, tijdens het bouwen of tijdens het vlechten. Als die eigenschappen niet overeenkomen met een berekening, dan klopt de berekening niet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Lars TB schreef: wo 13 april 2022, 17:14
Marke schreef: wo 13 april 2022, 16:55 Heb je de zijdelingse kracht al uitgerekend die een spaak van 1.8 mm 280 mm doorsnede lengte levert als je die buigt. Doe eens. En dan nog maar eens kijken of het van invloed is.
Je mag berekenen wat je wilt, ik merk/meet dingen in de praktijk, tijdens het bouwen of tijdens het vlechten. Als die eigenschappen niet overeenkomen met een berekening, dan klopt de berekening niet.
Aha. Zou je eens je meetresultaten willen delen van een wiel met verjongde ronde spaken en een wiel met platte spaken (zelfde velgen en naven)?

Zowel verplaatsing radiaal als dwars als functie van belasting (kracht)? Gewoon met een simpel meetklokje en een unster oid.

Ben ook benieuwd naar je spaakspannings metingen van de verschillende spaken en dan met en zonder belasting en met en zonder band, op 0, 90, 180 en 270 graden. Zonder belasting moet homogeen zijn, invloed bandenspanning bij MTB beperkt.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een dwaas kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden.
ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 april 2022, 15:45 In de echte wereld telt ook nog wel eens het financiële argument.
Als iets wel duurder is maar niet beter (of misschien zelfs slechter?) dan kiest niemand er voor.
Maar dat telt bij een fiets natuurlijk niet :~
briantevelthuis schreef: wo 6 april 2022, 10:19...
kies in een MTB set bij voorkeur ronde spaken aangezien deze meer stijfheid geven.
...
Lars TB schreef: ma 11 april 2022, 21:28 Een platte spaak buigt zijdelings veel meer. Vergelijk het met een velletje papier en datzelfde papier opgerold... .


Platte spaken zijn alleen leuk als je hard rechtdoor wilt.
Platte spaken snijden dan weer wel beter door de modder.


Als je platte spaken wilt, ga je gang.
Maar als je verklaart dat ze beter zijn dan ronde spaken, dan mag je dat hier even bewijzen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik heb dan maar even zelf de buigstijfheid van een ronde 1.8 mm spaak van 280 mm lang berekend. Eenzijdig ingeklemde balk formule genomen.
Ik kom daarbij op een stijfheid van 0.014 N/mm uit. Een rechthoekige spaak van 1.11 x 2.3 mm (max maat die door een spaakgat kan) is wel 2 keer zo slap.

Ik heb ook nog even berekend wat de "zijdelingse stijfheid" van een spaak zou zijn (en dan is de rekstijfheid van een rechthoekige spaak even groot als een ronde) als de velg in het wiel opzij wordt gedrukt. Ik neem hierbij even aan dat de velg niet in diameter kleiner wordt. In werkelijkheid gebeurt dat misschien wel, de spaken aan de andere kant gaan natuurlijk wel minder kracht leveren. De velg werd 1 mm opzij gedrukt. De spaak werd in mijn geval (80 mm flensafstand) 0.1446 mm langer, wat een extra spaakkracht van 262 N zou opleveren.
De stijfheid is dan MEER dan een factor 2500 groter. De spaak levert dan een horizontale kracht van 37.1 N extra
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je maakt er serieus werk van. :-q

Wat is je conclusie, loont het om platte spaken te gebruiken?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie