Upgrade remschijven

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Vanwege mogelijke wissel naar een ander setje wielen (met 6-bouts bevestiging i.o.v. centerlock voor remschijven) ben ik alvast aan het kijken naar nieuwe remschijven.

Mijn Orbea Laufey h10 is nu voorzien van 180mm Shimano deore schijven voor en achter (RT64 denk ik), in combinatie met Deore M6100 2-pots remklauwen.

Aangezien ik deze zomer wat tripjes naar het buitenland wil maken lijkt dit me een goed moment om gelijk te upgraden naar 203mm aan de voorkant (wellicht later in combinatie met semi-sintered blokjes en misschien zelfs een M6120 4-pots remklauw voor).

Nu ben ik benieuwd of er echt veel verschil zit tussen bijvoorbeeld Shimano Deore SM-RT66 203mm (ca. €32) en Shimano XT SM-RT86 203mm IceTech (ca. €60) schijven.

Is de stap van 180mm naar 203mm Deore beter te merken dan de stap van 203mm Deore naar 203mm XT?

Zou bijvoorbeeld een 180mm XT schijf beter presteren (langer koel blijven?) dan een 203mm Deore schijf?

Of maakt het allemaal maar weinig uit?
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

De XT schijf zal langer koel blijven en minder kans hebben om (minimaal) krom te trekken door de zwevende ophanging zo te zien. Maar ik verwacht dat je dat verschil enkel tegen zal komen in lange afdalingen in de bergen. In Nederland of omliggende landen is de kans klein dat er een probleem ontstaat.

Het verschil naar een 203mm ga je zeker merken, de remkracht gaat er flink op voorruit. Als jouw portemonnee het toelaat om de XT's te kopen, dan zeker doen gewoon, maar betere remblokjes kopen i.c.m. de Deore set geeft je betere remeigenschappen.

Vergeet niet de adapter mee te nemen in de kosten, je moet jouw remklauw verplaatsen om de groter schijf aan te kunnen.

Zou bijvoorbeeld een 180mm XT schijf beter presteren (langer koel blijven?) dan een 203mm Deore schijf? De 203mm schijf presteert beter dan de 180mm. Ik verwacht dat beide net zo koel blijven, de Deore zal minder opwarmen door het formaat, maar de XT kan misschien zijn warmte beter kwijt door de zwevende ophanging.
Laatst gewijzigd door MarkMeisner op wo 9 februari 2022, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Een grotere diameter zul je eerder merken.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Michielemans schreef: wo 9 februari 2022, 15:50 Is de stap van 180mm naar 203mm Deore beter te merken dan de stap van 203mm Deore naar 203mm XT?
Zou bijvoorbeeld een 180mm XT schijf beter presteren (langer koel blijven?) dan een 203mm Deore schijf?
Of maakt het allemaal maar weinig uit?
1: Ja. Een grotere schijf heeft sowieso meer materiaal om de hitte op te vangen én af te voeren.
2: Nee. Zie 1.
Icetech levert een paar procent meer koeling/warmteafvoer op maar weegt nog steeds niet op tegen een grotere schijf. En hoe koeler je remmen zijn, hoe beter het remt.

Edit:
Wat Kaptein al zegt :)
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

TenZNL schreef: wo 9 februari 2022, 16:08
Michielemans schreef: wo 9 februari 2022, 15:50 Is de stap van 180mm naar 203mm Deore beter te merken dan de stap van 203mm Deore naar 203mm XT?
Zou bijvoorbeeld een 180mm XT schijf beter presteren (langer koel blijven?) dan een 203mm Deore schijf?
Of maakt het allemaal maar weinig uit?
1: Ja. Een grotere schijf heeft sowieso meer materiaal om de hitte op te vangen én af te voeren.
2: Nee. Zie 1.
Icetech levert een paar procent meer koeling/warmteafvoer op maar weegt nog steeds niet op tegen een grotere schijf. En hoe koeler je remmen zijn, hoe beter het remt.

Edit:
Wat Kaptein al zegt :)
Sintered remblokken moeten juist warm worden voordat ze optimaal werken. Dus “hoe koeler je remmen zijn, hoe beter het remt” gaat niet helemaal op volgens mij.

Straks stuur je een newbie zo de dood in bovenop een berg op z'n nieuwe DH bike. :D
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

maverick76 schreef: do 10 februari 2022, 12:43
TenZNL schreef: wo 9 februari 2022, 16:08
1: Ja. Een grotere schijf heeft sowieso meer materiaal om de hitte op te vangen én af te voeren.
2: Nee. Zie 1.
Icetech levert een paar procent meer koeling/warmteafvoer op maar weegt nog steeds niet op tegen een grotere schijf. En hoe koeler je remmen zijn, hoe beter het remt.

Edit:
Wat Kaptein al zegt :)
Sintered remblokken moeten juist warm worden voordat ze optimaal werken. Dus “hoe koeler je remmen zijn, hoe beter het remt” gaat niet helemaal op volgens mij.

Straks stuur je een newbie zo de dood in bovenop een berg op z'n nieuwe DH bike. :D
Ik ben sprakeloos van je kunde :o
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Staar je ook niet blind op shimano alleen.
Formula monolithic zijn ook hele fijne remschijven en stukje goedkoper.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MarkMeisner schreef: wo 9 februari 2022, 16:01 maar de XT kan misschien zijn warmte beter kwijt door de zwevende ophanging.
De XT is niet zwevend maar geklonken. Hope heeft zwevende schijven.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

En iemand ervaring met de nieuwe Sram HS2 remschijven? Daarvan lees ik ook dat ze de warmte beter kwijt kunnen doordat ze wat dikker zijn en er hitte geleidende verf gebruikt wordt. Al lijkt me dat laatste echt geneuzel in de marge.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Trickstuff en Magura zijn ook al dikker...

... maar frituur je normale schijven (~ oververhit je ze tot het punt dat de performance afneemt) ?
- met mijn tempo omhoog hebben ze altijd voldoende tijd om af te koelen, met een eBike in boost mode is dat misschien een ander verhaal -
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je minder dan 100kg weegt dan kun je op elke normale mensen trail uit de voeten met elke 203mm schijf.

Ik vind die XT schijven kwetsbaar, SLX was altijd m’n shimano favoriet.

En eerlijk gezegd vind ik een stuk plastic in het midden van de rotor er een beetje cheap uitzien :lol:
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, de 6-gaats SLX schijven zijn ook mijn favoriet. (Zijn ze alweer verkrijgbaar?)
En de weegschaal zegt dat ze ook lichter zijn dan de XT's, voor wie dat belangrijk vindt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: do 10 februari 2022, 20:16 Ja, de 6-gaats SLX schijven zijn ook mijn favoriet. (Zijn ze alweer verkrijgbaar?)
En de weegschaal zegt dat ze ook lichter zijn dan de XT's, voor wie dat belangrijk vindt.
Ja, en de prijs is ook weer naar normaal gezakt. Heb er laatst 2 gekocht bij Bike24 voor €21,35 p/s
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Probleemloze schijven. Je kan ze flink heet stoken zonder dat ze krom trekken en aan gaan lopen. Ook de 203mm blijft netjes recht.

Nou is het allemaal geen rocket science. Vanwege de slechte verkrijgbaarheid van de SLX heb ik een setje ZTTO op Ali besteld en guess what, due dien het ook prima (€7 per stuk).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Bij de 8100 remklauwen met de J of H remblokken werkte de Shimano remschijf uit één stuk goed, weet alleen niet meer welk nummer dat was, geen dure in ieder geval.
SRAM Centerline schijven hadden in die combi gauw de neiging te gaan piepen.
Magura Storm bleek te schokken, wat weg is nu ik een MT5 remklauw met P remblokken gebruik.
Formula HC2 schijven doen het zowel met de 8100 remklauwen met de J of H remblokken als met de MT5 klauw en de P remblokken goed.

Heb op de hardtail een paar goedkope Chinese remschijven en Magura remmen en dat werkt voor NL, wel staat daar expliciet bij dat ze niet voor DH use zijn.
Lekker fietsen!
Plaats reactie