Upgrade remschijven

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

ThaSingleTrackMastah schreef: do 10 februari 2022, 20:30 Probleemloze schijven. Je kan ze flink heet stoken zonder dat ze krom trekken en aan gaan lopen. Ook de 203mm blijft netjes recht.

Nou is het allemaal geen rocket science. Vanwege de slechte verkrijgbaarheid van de SLX heb ik een setje ZTTO op Ali besteld en guess what, due dien het ook prima (€7 per stuk).
+1 Vorig jaar om effect van 203 te testen V en A een ZTTO 203 gemonteerd. Ca. 7 euro/st. Setje adapters erbij en gaan. Eenvoudige geslepen (geen ronde kanten van stansen) schijven. Geven wel wat meer geluid, maar niet storend. Hebben zich in Oostenrijk prima gehouden. Geen zwaar DH wel, maar wel mooie trails incl "flowtrail" op voormalige skipiste.
Gebruikersavatar
udo van dongen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 403
Lid geworden op: zo 13 juli 2014, 14:02
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Comp 2, YT Decoy Shred
Contacteer:

balboa schreef: do 10 februari 2022, 18:13 En iemand ervaring met de nieuwe Sram HS2 remschijven? Daarvan lees ik ook dat ze de warmte beter kwijt kunnen doordat ze wat dikker zijn en er hitte geleidende verf gebruikt wordt. Al lijkt me dat laatste echt geneuzel in de marge.
Ik heb mijn decoy geüpgrade van 200 mm centerline naar HS2 220mm (voor en achter). Icm met de remhendelupgrade van Code R naar Code RSC remt het als een malle, alleen niet bepaald geruisloos (t jankt als een dolle). Overigens zou ik de volgende keer magura's kopen: zijn net zo duur zien er een stuk minder goedkoop uit en ik had een HS2-schijf die licht gekromd uit de doos kwam waardoor de remkracht niet gelijkmatig was. Vorig weekend nog een paar uur bezig geweest om de schijf recht te buigen, maar helemaal recht krijg ik hem niet en het ongelijkmatige remeffect is wel iets minder, maar nog niet weg. De schijf wordt nu trouwens gelukkig onder garantie vervangen. En van die hittegeleidende verf zou ik me niet teveel voorstellen inderdaad...
Laatst gewijzigd door udo van dongen op za 26 februari 2022, 12:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Een gek alleen is zo gek nog niet
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Uit de startpost:
Michielemans schreef: wo 9 februari 2022, 15:50...Of maakt het allemaal maar weinig uit?
Dat denk ik dus. Wil je zo goed mogelijke remmen moet je naar grote schijven, en liefst ook een remsetje dat een beetje reserve heeft qua hitteafvoer.

Welke schijven dan precies maakt niet zo heel veel uit. Een dikkere schijf heeft natuurlijk wat meer reserves, en van die lightweight schijven met meer gat dan schijf zou ik vermijden.
Maar of je er dan Shimano -al dan niet Icetech- in hangt, of Magura, Formula, Avid etc.etc. is geneuzel in de marge. Ik heb geen enkel verschil gemerkt tussen de diverse schijven die ik gebruikt heb (de remmen waren altijd Shimano's).

Uit m'n hoofd: Shimano, Shimano IceTech, Hayes, Avid centerline, Formula, LifeLine (= el cheapo van Wiggle), TRP, BBB en wellicht nog wat...
In de Alpen heb ik weleens donkere verkleuringen gehad, en steeds harder krijsende remmen na twee dagen Saalbach maar nog nooit remmen die ermee ophielden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Overigens, ik heb nog wel mooi CL-schijfje als je een 203 met je huidige wielset wil proberen...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding
ZTTO 203 schijf en adapter op m'n LTHT.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

kermit schreef: vr 11 februari 2022, 14:19 Uit de startpost:
Michielemans schreef: wo 9 februari 2022, 15:50...Of maakt het allemaal maar weinig uit?
Dat denk ik dus. …
Denk ik niet, ik merk een verschil in metaal-remblok combinaties. In natte en droge omstandigheden en ook in hoe ze aangrijpen en vertragen. Maar ik ben natuurlijk geen ervaren prof rijder.
Lekker fietsen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar is dat in exact gelijke condities... ? Da's amper reproduceerbaar op de trails.
Andere remblokken kunnen wat brengen, maar of je er een IceTech of standaard schijf tussen hebt zitten, ik merk het niet.

De grootste stap vooruit die ik voel op remgebied is een maatje grotere schijf.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: vr 11 februari 2022, 21:05 Maar is dat in exact gelijke condities... ? Da's amper reproduceerbaar op de trails.
Andere remblokken kunnen wat brengen, maar of je er een IceTech of standaard schijf tussen hebt zitten, ik merk het niet.

De grootste stap vooruit die ik voel op remgebied is een maatje grotere schijf.
En vierzuiger klauwen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

kermit schreef: vr 11 februari 2022, 21:05 Maar is dat in exact gelijke condities... ? Da's amper reproduceerbaar op de trails.
Andere remblokken kunnen wat brengen, maar of je er een IceTech of standaard schijf tussen hebt zitten, ik merk het niet.

De grootste stap vooruit die ik voel op remgebied is een maatje grotere schijf.
Grootste verschil was tussen doseerbaar met merkschijven en bijterig met budget Chinese schijven. Meer genuanceerd tussen Shimano spul met Magura schijf, icetech zou ik niet doen gezien de kromtrek verhalen.

Grotere schijf biedt meer controle inderdaad 👍🏼
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Mad Wally schreef: vr 11 februari 2022, 22:53
kermit schreef: vr 11 februari 2022, 21:05 Maar is dat in exact gelijke condities... ? Da's amper reproduceerbaar op de trails.
Andere remblokken kunnen wat brengen, maar of je er een IceTech of standaard schijf tussen hebt zitten, ik merk het niet.

De grootste stap vooruit die ik voel op remgebied is een maatje grotere schijf.
En vierzuiger klauwen.
En schijven met een dusdanig breed remoppervlak dat de remblokken ook volledig benut worden en niet over de rand piepen.
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ga wel uit van een goede combinatie, een te smalle schijf voor de betreffende rem is een potentieel gevaarlijke setup...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

kermit schreef: za 12 februari 2022, 10:21 Ik ga wel uit van een goede combinatie, een te smalle schijf voor de betreffende rem is een potentieel gevaarlijke setup...
Zekers, maar hoe vaak zie je niet foto's of vragen voorbij komen op het WWW waar dit het geval is, hebben ze nieuwe schijven aangeschaft die niet goed blijken te voldoen, maar gekocht omdat ze er leuk uitzien... :~

Om maar even wat te noemen....
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Over het verschil tussen 180 en 200 kan ik niets zeggen. Mijn fiets had voor en achter 180mm schijven van Tektro... Dat waren gewoon niet al te beste schijven. Die zijn vervangen door die XT schijven die je noemt en dat remt in ieder geval echt veel beter.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

de goedkopere series schijven van shimano zijn niet geschikt voor sintered blokjes, dus dat moet je even controleren. Als je niet teveel geld wilt uitgeven lijkt slx de beste keus
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Dank voor alle reacties, ik heb inmiddels een setje SLX schijven in huis, de nieuwe wielen zijn ook in de maak dus gaat goedkomen!

Maar blijf het topic vooral gebruiken voor discussies over rem-upgrades als je het mij vraagt!
Plaats reactie