Steekas voor stalen vork

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Voor mijn Bombtrack BPS stalen Boost vork ben ik op zoek naar een passende steekas. Volgens de lokale Bombtrack dealer waar ik de vork voor de zekerheid heb achtergelaten is de originele niet leverbaar, dus ben ik op zoek naar een alternatief.

Volgens de PDF van de fabrikant heb ik nodig:

TA Total length: 135mm
TA Treading & Pitch: M15x1.5
Min. tread length: 14mm

Ik kom tot een Salsa Deadbolt UL waarvan de draad te kort is, en ook kom ik nog een Ritchey tegen waarvan men de ene keer beweert dat het M15x1.5 is maar de andere keer M15x1.2, met hetzelfde onderdeelnummer. De lengte van het schroefdraad kom ik dan weer niet tegen.

Iemand suggesties?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Deze had je waarschijnlijk al gevonden denk ik? The Robert Axle Project: https://robertaxleproject.com

Ik heb deze ooit opgeduikeld op zoek naar een steekas voor een BOB aanhanger. Volgens mij kunnen die van alles leveren maar qua prijs loopt het snel op als je direct besteld. Bike-components levert ook assen van deze aanbieder dus misschien is het via hun ook leverbaar. Voorbeeldje
:
https://www.bike-components.de/en/Rober ... dEQAvD_BwE
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5870
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Klopt die 135mm wel :~

Boost= 110mm / draad= 14mm en deze 14mm moet 2x / kop van de thru axle 5mm ?
Dus 110+14+14+5=143mm
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Brother Cycles heeft ook een paar steekassen op de lijst staan onder accessoires.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5870
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

15 x 110 mm:
Afmetingen over borgmoer: 15 x 110 mm
Aslengte: 143,1 mm
Nominale diameter: M15 Draadspoed
: 1,5 mm
Draadlengte: 15 mm
Fabrikantnummer: HWQASM00S598S

Dus die 143,1mm bedoelde ik....maar wie koopt er een voorvork zonder as :roll: steek assen zijn een drama :-{ daar zijn er meer van dan bomen in het bos :(
Maargoed het nu eenmaal zo.... dus moet er een oplossing komen :-q
Ik ga nu ff mijn 15mm voor assen opmeten...mss klaart het iets op :D
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Zo, vork weer opgehaald bij de Bombtrack dealer, kan nu zelf ook eens gaan meten.
Mario070 schreef: za 12 maart 2022, 13:33 Klopt die 135mm wel :~

Boost= 110mm / draad= 14mm en deze 14mm moet 2x / kop van de thru axle 5mm ?
Dus 110+14+14+5=143mm
Moet die kop er ook bij? Ik meet 110mm tussen de vorkpoten als Boost naafbreedte, en met beide uiteinden van de vork erbij kom ik inderdaad tot 135mm. Blijft er 2x 12.5mm aan de uiteinden over. Doet die kop ook nog wat met de maat?
Mario070 schreef: za 12 maart 2022, 14:40 maar wie koopt er een voorvork zonder as :roll: steek assen zijn een drama :-{ daar zijn er meer van dan bomen in het bos :(
Maargoed het nu eenmaal zo.... dus moet er een oplossing komen :-q
Tsja, de fabrikant levert ze ook zonder. Bombtrack dealer op loopafstand dus ik durfde wel een vork tweedehands te scoren met alleen wat montagesporen. Maar die steekas blijkt in de huidige onderdelenschaarste toch minder makkelijk dan gedacht, misschien ben ik toch net te lang met 100mm quickrelease blijven rijden ;)
Mario070 schreef: za 12 maart 2022, 14:40
Ik ga nu ff mijn 15mm voor assen opmeten...mss klaart het iets op :D
Ben benieuwd :)
kan niet meer schreef: za 12 maart 2022, 14:10 Brother Cycles heeft ook een paar steekassen op de lijst staan onder accessoires.
Dank voor de tip! Goed betaalbaar ook :) Maar ach, die maat lijkt toch wat te lang te worden.
George schreef: za 12 maart 2022, 12:40 Deze had je waarschijnlijk al gevonden denk ik? The Robert Axle Project: https://robertaxleproject.com
Omdat ik op die site ook al eens geweest was dacht ik mede daardoor dat het wel zou gaan lukken met een steekas vinden. Daar helaas niet...

Maar als het goed is nu ergens diep in Duitsland nog een Bombtrack dealer gevonden met het exemplaar wat passend zou moeten zijn op voorraad... Fingers crossed dat dat exemplaar de goede gaat zijn. Koop ik in het vervolg al m'n vorken met steekas er al bij ;)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5870
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Onderdelen schaarste maakt het er niet makkelijker op idd :-{ maar de steek assen onderling zijn gewoonweg amper te volgen :(
Het meten heeft niet echt iets concreets opgeleverd....maarrrr ik ben daardoor wel op het idee gekomen , omdat je een stalen vork hebt is de as in zijn totaliteit korter.
Dus ik denk (ik weet het nog niet zeker) dat jij een non boost steekas moet hebben en die zijn er met de goede afmetingen....behalve dat je erg goed moet opletten met de 14mm draadlengte...omdat dat juist nogal erg wil verschillen van 9/10/11 en 13mm :-{
14 en 15mm kom je minder tegen :(
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5870
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Schroefdraad probleem als sneeuw voor de zon verdwenen :D :-q
https://www.rosebikes.com/suntour-15mm- ... mtb-824165
Zal van Ali nog ff een foto posten daar staan de lengte maten boost en non boost van dit Q-loc systeem :-q
Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb de foto even zichtbaar gemaakt maar het is me niet helemaal duidelijk waarom je denkt dat deze as zou passen. Nog los van de lengte is het een as voor een specifiek QR systeem en hij lijkt geen draad te hebben?

@Fourteen. De bombtrack vorken zijn inmiddels onder de merknaam 'Seido' te koop. Dit is de distributeur: https://www.traffic-distribution.com/en/

Helaas lijkt die ze ook zonder steekas aan te bieden en los zie ik ze niet op de site. Heb je geprobeerd of de steekas van je geveerde vork past? Mogelijk kun je ook een andere, beter verkrijgbare as, gebruiken en die op maat maken (afkorten en zo nodig draad bij (laten) snijden).
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5870
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

George schreef: zo 13 maart 2022, 15:19 Ik heb de foto even zichtbaar gemaakt maar het is me niet helemaal duidelijk waarom je denkt dat deze as zou passen. Nog los van de lengte is het een as voor een specifiek QR systeem en hij lijkt geen draad te hebben?

@Fourteen. De bombtrack vorken zijn inmiddels onder de merknaam 'Seido' te koop. Dit is de distributeur: https://www.traffic-distribution.com/en/

Helaas lijkt die ze ook zonder steekas aan te bieden en los zie ik ze niet op de site. Heb je geprobeerd of de steekas van je geveerde vork past? Mogelijk kun je ook een andere, beter verkrijgbare as, gebruiken en die op maat maken (afkorten en zo nodig draad bij (laten) snijden).
Thanx...ik kreeg de foto er met geen mogelijkheid op :-?
Q-loc is er juist voor ontworpen om de Steekassen niet meer afhankelijk te maken van de schroefdraad, zoals draadlengte en de spoed....de diameter blijft natuurlijk, heb je zoals TS een 15mm steekas, dan moet ook een 15mm Q-loc steekas hebben ....de voorvork (dropouts) moeten wel vlak zijn aan beide buiten kanten.
Er bestaan ook; bv een 15mm as met 14mm schroefdraad, dan kun je deze Q-loc niet gebruiken en zoals bij mijn Magura die gebruikt een 15mm conische steekas :(
Dus ik ben er haast van overtuigd dat deze Q-loc in een woud van steekassen waar geen eind van in zicht komt, een mooie goede oplossing en ook aparte look :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

George schreef: zo 13 maart 2022, 15:19
De bombtrack vorken zijn inmiddels onder de merknaam 'Seido' te koop. Dit is de distributeur: https://www.traffic-distribution.com/en/
Wat apart, deze vork noemen ze net als de mijne ook BPS, maar bij Seido zegt men dan weer dat 'ie voor 100x15mm is, terwijl mijn Bombtrack BPS toch echt 110x15mm Boost is...

https://www.traffic-distribution.com/en ... 1647207345
George schreef: zo 13 maart 2022, 15:19
Heb je geprobeerd of de steekas van je geveerde vork past?
Ja, die is flink te lang. Van een 100x15mm carbon vork ook. Blijkt toch een aparte maat die men hier gebruikt heeft.
George schreef: zo 13 maart 2022, 15:19
Mogelijk kun je ook een andere, beter verkrijgbare as, gebruiken en die op maat maken (afkorten en zo nodig draad bij (laten) snijden).
Dat wordt een optie inderdaad als het in Duitsland met de webshop die 'm zegt te hebben toch niet lukt inderdaad. (-:
Mario070 schreef: zo 13 maart 2022, 18:21
Q-loc is er juist voor ontworpen om de Steekassen niet meer afhankelijk te maken van de schroefdraad, zoals draadlengte en de spoed....de diameter blijft natuurlijk, heb je zoals TS een 15mm steekas, dan moet ook een 15mm Q-loc steekas hebben ....de voorvork (dropouts) moeten wel vlak zijn aan beide buiten kanten.
Er bestaan ook; bv een 15mm as met 14mm schroefdraad, dan kun je deze Q-loc niet gebruiken en zoals bij mijn Magura die gebruikt een 15mm conische steekas :(
Dus ik ben er haast van overtuigd dat deze Q-loc in een woud van steekassen waar geen eind van in zicht komt, een mooie goede oplossing en ook aparte look :-q
Dank voor het meedenken! Ik ga er zeker naar kijken als de laatste strohalm in Bombtrack-steekas-land toch niet blijkt te lukken...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vreemd dat ze die vork zonder steekas leveren, in principe komt elk frame en vork met bijpassende as. Juist omdat het zo'n oerwoud is aan maten...
Drie verschillende schroefdraden, conische en vlakke koppen, lengtes totale as en lengte schroefdraad-deel... weer een voorbeeld van het onvermogen van de fietsindustrie om tot iets van een standaard te komen (of is het gewoon totale desinteresse voor het belang van de consument :roll: ).

Voordeeltje, een steekas is niet echt een complex ding, in elk geval als het er een zonder QR is. Dus als je nergens wat passends kunt vinden is een metaalbewerker wellicht nog een optie?
En doet Roberts Axle Project ook custom assen? Ik heb er zelf een keer een as voor een BOB-trailer besteld, dat ging vlot, kwam per brievenbus-luchtpost.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5870
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

1. Derailleur Hangers p. 2 - 5
2. Frame Small Parts p. 6 - 7
3. Through Axles p. 8 - 11
4. Hub End Caps p. 12 - 14
5. Cassette Bodies p. 15 - 17
6. Forks p. 18
7. Crankset spare parts p. 19
8. Appendix
SPARE PART CODE REFERENCE TABLE

Ik heb ff op de onderdelen lijst van Bombtrack gekeken....steekassen zijn dan ook één van de meeste pagina's :o
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5870
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hoe gaat het hier, inmiddels een steekas gevonden, ben toch wél benieuwd wat er uiteindelijk in de vork past :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Nadat de eerste Duitse webshop toch niet kon leveren uiteindelijk bij een 2e beland. Die zou nu onderweg moeten zijn. Denk dat het net over het weekend heen getild wordt.

Maar zodra er een passende steekas in de vork zit kom ik hier zeker de digitale vlag uithangen ;)
Plaats reactie