Interessante video van over remmen, rotor grootte, stopping power, etc. Geen sram verkoop praat.
https://youtu.be/oF2vAOmplUI
Ik leerde weer wat bij over de kleur van je disc en wat dat zegt over de warmte.
Lijkt een serie, dus mogelijk volgen er meer video's
The science of stopping video Sram
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, goed verhaal.
En ze proberen neutraal te blijven.
En ze proberen neutraal te blijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5580
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Ik denk dat ik na het zien van deze 2 filmpjes meer geleerd heb over het remsysteem en alles wat daarbij komt kijken dan in alle jaren lezend op dit forum en YouTube filmpjes kijkend van verschillende fabrikanten.
Nooit geweten dat je eigenlijk niet ongestraft kunt wisselen tussen organische en gesinterde pads zonder ook je schijf te wisselen die daarbij hoort.
Maar goed dat ik niet zo'n biker ben die constant de limiet opzoekt.
Nooit geweten dat je eigenlijk niet ongestraft kunt wisselen tussen organische en gesinterde pads zonder ook je schijf te wisselen die daarbij hoort.
Maar goed dat ik niet zo'n biker ben die constant de limiet opzoekt.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Gewoon altijd sintered gebruiken
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8735
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
Wel grappig dat je juist een beetje bruin verkleuring op de schijven moet hebben. Teveel remcapaciteit is dus ook te…….
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3253
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Goed stuk
DOT is dus beter
DOT is dus beter
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
WC eend
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gevalletje "wij van WC eend..." inderdaad, het DOT verhaal werd naar mijn mening iets te dik gepromoot.
Ik zie Yoan Barelli in een bad zitten beweren dat DOT beter is.
Dat moet in de periode zijn geweest dat hij Sram gesponsord was want tegenwoordig krijgt hij z'n remmerij van TRP.
Stel hem nogmaals dezelfde vraag en hij zal nu beweren dat minerale remolie beter zal zijn.
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3253
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Er werd ook uitgelegd waarom.
Het kwam op de seal van de zuiger neer ?
Ik heb ook wel twijfels of dat echt minder is als bij mineraal.
Persoonlijk heb ik liever dat vocht in de vloeistof wordt opgenomen en er zo ook makkelijk weer uit gaat.
Ook interessant met schijf grootte.
Het kwam op de seal van de zuiger neer ?
Ik heb ook wel twijfels of dat echt minder is als bij mineraal.
Persoonlijk heb ik liever dat vocht in de vloeistof wordt opgenomen en er zo ook makkelijk weer uit gaat.
Ook interessant met schijf grootte.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Over de seals, de enige remklauwen waar ik serieus én tot 2x toe, dus ook na de garantie) problemen mee had waren Avids (nu dus Sram). Bij hitte zweten en bij vorst gutste de DOT er gewoon uit bij het remmen
Over vocht in de olie/vloeistof.
Waar moet dat vandaan komen?
Dicht is dicht, en tenzij je het met de hoge drukspuit naar binnen spuit komt er geen water bij.
Minerale olie blijft jaren goed.
Anyway, ik vind het filmpje informatief, maar ook ten dele verkapte Sram promotie. Gedeeltelijk WC eend dus.
Mijn rem-ellende was definitief voorbij toen ik 10 jaar geleden overstapte op Shimano
Sindsdien die ellende alleen nog gezien (en van de zijlijn meegemaakt) met Magura en Sram.
YMMV zoals Heckler zegt.
Over vocht in de olie/vloeistof.
Waar moet dat vandaan komen?
Dicht is dicht, en tenzij je het met de hoge drukspuit naar binnen spuit komt er geen water bij.
Minerale olie blijft jaren goed.
Anyway, ik vind het filmpje informatief, maar ook ten dele verkapte Sram promotie. Gedeeltelijk WC eend dus.
Mijn rem-ellende was definitief voorbij toen ik 10 jaar geleden overstapte op Shimano
Sindsdien die ellende alleen nog gezien (en van de zijlijn meegemaakt) met Magura en Sram.
YMMV zoals Heckler zegt.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4331
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
We zijn natuurlijk wel wat verder.
Sram was ellende, eens.
Mijn bv de red remmen die op mijn racer al 24K zonder al teveel onderhoud perfect blijven.
Shimano is nu juist vaak het euvel, als is dat vaak niet de remklauw, maar die verschrikkelijke ice tech schijven.
Als je vol stalen schijven hebt voor het remoppervlak is er niet mis met de shimano rem.
Ik snap het DOT minerale olie verhaal nooit zo........ De een wil alleen maar remmen met minerale olie of andersom.
Wat is het probleem.... Je bleed ze 1x bij montage en dan weer na 10 a 15k een keertje en bij mij bleek dat elke keer onnodig.
Mijn mono mini's uit 2007 zijn nog nooit gebleed! 60K en 15 jaar verder........ Dus wat boeit het welke olie erin zit.
Sram was ellende, eens.
Mijn bv de red remmen die op mijn racer al 24K zonder al teveel onderhoud perfect blijven.
Shimano is nu juist vaak het euvel, als is dat vaak niet de remklauw, maar die verschrikkelijke ice tech schijven.
Als je vol stalen schijven hebt voor het remoppervlak is er niet mis met de shimano rem.
Ik snap het DOT minerale olie verhaal nooit zo........ De een wil alleen maar remmen met minerale olie of andersom.
Wat is het probleem.... Je bleed ze 1x bij montage en dan weer na 10 a 15k een keertje en bij mij bleek dat elke keer onnodig.
Mijn mono mini's uit 2007 zijn nog nooit gebleed! 60K en 15 jaar verder........ Dus wat boeit het welke olie erin zit.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dat bleeden en vocht verhaal is volgens mij een excuus om de fabricage van een slechte product te maskeren
De Shimano icetech schijven gebruik ik nooit.
Onnodig en duur.
Als je de eenvoudige stalen SLX schijf gebruikt remt het beter.
(misschien wel omdat die iets warmer wordt?)
De Shimano icetech schijven gebruik ik nooit.
Onnodig en duur.
Als je de eenvoudige stalen SLX schijf gebruikt remt het beter.
(misschien wel omdat die iets warmer wordt?)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Straks moeten we ook nog schijven gaan wisselen, afhankelijk van waar je wilt gaan rijden...
Kleintjes voor hier, anders worden ze niet warm genoeg. 180mm's voor routes met enig hoogteverschil, en de 220's mogen erop als we op vakantie naar de bergen gaan.
Ik hou het toch maar lekker bij m'n minerale vierzuigers met 203 schijven. Niet omdat ik pretendeer het beter te weten dan de experts, maar omdat die combinatie mij uitstekend bevalt in alle situaties waarin ik rijd...
Puur vanuit praktisch oogpunt dus
Zal later vandaag eens even kijken hoe de kleur van de spaken van mijn schijven is
Kleintjes voor hier, anders worden ze niet warm genoeg. 180mm's voor routes met enig hoogteverschil, en de 220's mogen erop als we op vakantie naar de bergen gaan.
Ik hou het toch maar lekker bij m'n minerale vierzuigers met 203 schijven. Niet omdat ik pretendeer het beter te weten dan de experts, maar omdat die combinatie mij uitstekend bevalt in alle situaties waarin ik rijd...
Puur vanuit praktisch oogpunt dus
Zal later vandaag eens even kijken hoe de kleur van de spaken van mijn schijven is
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
In de situaties waar je remmen niet heet genoeg worden heb je ook niet zulke krachtige remmen nodig
Dus 203 is altijd goed
Dus 203 is altijd goed
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.