The science of stopping video Sram

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dit is voor mij helemaal nieuw om te lezen dat remvloeistof geen vocht opneemt en niet ververst hoeven te worden.

Ik blijf het mooi wel doen.
Onder andere door ervaring.
Ik raad het iedereen die zijn remmen echt nodig heb ook sterk aan het wel te doen. TSTM rijdt toch in de bergen ?
Maar dat het in NL niet noodzakelijk is geloof ik wel.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

DOT 5 en 5.1 zijn niet hygroscopisch. De DOT 3.0 en 4.0 wel, die zijn ook agressief voor lak etc.
Water kan minimaal in systeem komen door condensatie en via de seals. Het water in 5.0 gevulde rem, kan minder druk en temperatuur hebben. Met als gevolg sponzige remmen bij stevig en langdurig remmen.

Sram zet in de video de DOT systemen als zijnde specifiek voor race. En minerale systemen voor algemeen mtb gebruik.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Zeker weten?

"As DOT 5.1 is more hygroscopic than DOT 4 and therefore absorbs more moisture, it will need to be changed more often. However, the benefit of 5.1 with its higher boiling point, is that it can experience higher temperatures than DOT 4 before it starts to affect braking efficiency.18 feb. 2020"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Al dat theoretisch geneuzel is best interessant natuurlijk.
Maar de praktijk laat zien dat zowel met DOT als met minerale olie er hele goede remmen op de markt zijn. Dus die discussie is naar mijn idee vooral leuke borrelpraat.

Ik ontlucht mijn remmen elk jaar een keer voordat ik een week de Alpen in ga, gewoon omdat me dat de zekerheid geeft dat ik met optimale remmen de bergen in ga.
Verder ontlucht ik tussendoor als ik het gevoel heb dat het nodig is. Nooit dus :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Marke schreef: do 24 maart 2022, 15:20 Zeker weten?

"As DOT 5.1 is more hygroscopic than DOT 4 and therefore absorbs more moisture, it will need to be changed more often. However, the benefit of 5.1 with its higher boiling point, is that it can experience higher temperatures than DOT 4 before it starts to affect braking efficiency.18 feb. 2020"
Is maar net welke bron je de info van hebt.
1: https://www.panhardclub.nl/overschakele ... vloeistof/
2: https://nl.wikipedia.org/wiki/Remvloeistof

Nog even verder gezocht op het www
Kwam ook nog info tegen dat de 4.0 en 5.1 glycol basis hebben en dus hygroscopisch zijn. En de 5.0 is op siliconen basis niet hygroscopisch.
https://www.blekochemie.nl/blog/duideli ... tijdhandig

Is dat ook weer duidelijk.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4131
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik dacht dat 5.1 niet compatible is met 5.0. Ik lees vooral 4 of 5.1 in je fietsremmetjes. Blijf je dus met de hygroscopische werking zitten. Maar mijn Hope's doen het vooral uitstekend, en je kan oude zooi nog eens refurbishen.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Dot, mineraal, linksom of rechtsom: dat periodiek ontluchten is mijn minst favoriete klus. Kan dat niet eens opgelost worden.

Misschien lachen we over 5 jaar heel hard over dit topic als innovatie dit oplost
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Het is met Alpen reizen 1 van de meest voorkomende mankementen. Shimano remmen die het (bovenop de berg) niet doen doordat ze geen druk opbouwen.
Nu rijden er ook het meeste met Shimano rond.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

tiewrap schreef: do 24 maart 2022, 20:22 Shimano remmen die het (bovenop de berg) niet doen doordat ze geen druk opbouwen.
Even nieuwsgierig: is dat door hoogte en daarnee uitzetten ongewenste lucht in leiding?

Kan bij DOT / sram toch ook?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dat denk ik wel ja. (Tenminste iets met hoogte, technische onderbouwing weet ik niet)
Klopt, maar zoals ik al zei rijdt het merendeel volgens mij met Shimano, ik denk ook wel dat het reservoir wat aan de kleine kant is.
Ontluchten of bijvullen helpt meestal voldoende
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fiets achterover/op het achterwiel in de lift?
Shimano is gevoelig voor te weinig olie in het reservoir.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ook op reizen zonder lift.

Ik wil er eigenlijk alleen maar mee zeggen dat verversen geen overbodige luxe is.

Behalve in NL, daar heb je ze toch niet nodig
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

tiewrap schreef: do 24 maart 2022, 21:43 Ook op reizen zonder lift.

Ik wil er eigenlijk alleen maar mee zeggen dat verversen geen overbodige luxe is.

Behalve in NL, daar heb je ze toch niet nodig
Dat inderdaad.
Hier in Nederland komt het met de remmerij niet zo spits en hebben veel mensen de boel niet goed op orde. In de bergen ga je dan op je bek.
Is makkelijk te voorkomen maar moet dan wel gebeuren.
Sram heeft inderdaad een groter reservoir dan Shimano , dus minder snel een probleem.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

tiewrap schreef: do 24 maart 2022, 14:33 Dit is voor mij helemaal nieuw om te lezen dat remvloeistof geen vocht opneemt en niet ververst hoeven te worden.

Ik blijf het mooi wel doen.
Onder andere door ervaring.
Ik raad het iedereen die zijn remmen echt nodig heb ook sterk aan het wel te doen. TSTM rijdt toch in de bergen ?
Maar dat het in NL niet noodzakelijk is geloof ik wel.
Ja, ik heb een berg in m'n achtertuin :-D
Slechte remmen worden snel afgestraft.
Ontluchten, of onderhoud in het algemeen is nooit verkeerd / wel slim voor een belangrijke rit.
Of het nou een hele vakantie is of een ritje in de Ardennen, je doet en laat er ook andere dingen voor. Dan is het lullig als je fiets je in de steek laat, terwijl dat voorkomen had kunnen worden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ReinierT schreef: do 24 maart 2022, 20:16 Dot, mineraal, linksom of rechtsom: dat periodiek ontluchten is mijn minst favoriete klus. Kan dat niet eens opgelost worden.
Ik vind het Shimano systeem met trechtertje erg gemakkelijk werken, als ik dat vergelijk met ontluchten voor dat ze daarmee kwamen scheelt het een hoop geklieder.

Volgens mij ontstaan er veel problemen met schijfremmen door twee factoren:
- schijfremmen voor fietsen zijn erg klein/licht/fragiel uitgevoerd, we willen immers geen kilo aan remmen aan de fiets hebben hangen. Het principe is wel hetzelfde als bij auto's en motoren, maar daar is de boel in vergelijking overgedimensioneerd en daarmee minder (over)gevoelig voor kleine imperfecties.
- remmen worden niet schoon genoeg gehouden en/of niet op de juiste manier afgesteld.

Het is geen rocket science, maar je moet wel netjes werken en een paar basisdingetjes in de gaten houden om je remmen perfect aan de praat te houden, ook op langere termijn.

Voor mij is Shimano doorgaans een probleemloze rem gebleken. Betaalbaar, goede remkracht, betrouwbaar en met minerale olie (wat ik toch een voordeeltje vind).
Zie nog geen reden om iets anders te gaan gebruiken...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie