Hoe lang moet mijn balhoofdpen zijn?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
CasCars123!
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 18 maart 2022, 18:45
Mijn mountainbike: Dartmoor primal 29' sand storm
Contacteer:

Hoi allemaal,

Ik hoop dat ik dit in de juiste categorie vraag:

Ik ben mijn Dartmoor primal bij elkaar aan het zoeken en ga hem (voor het eerst) opbouwen.
Ik heb besloten dat ik de vork en dropperpost 2e hands ga halen.
Nu vraag ik me af of de balhoofdpen van de vork die ik heb gevonden heb lang genoeg is.

Ik heb gemeten: Balhoofd: 10 cm
stem: 4.5 cm

Ik heb dus ruimte over voor wat spacers, maar is dat genoeg? Ik had gelezen dat je de lengtes bij elkaar op moet tellen en dan +40mm moet doen. Het zou dus precies uitkomen.

Wat raden jullie aan.

Dan nog iets: ik ga een dropperpost kopen maar weet niet hoe lang hij moet zijn.
Ik ben aan het wachten op mijn wielen en banden dus kan niet gewoon meten hoe hoog mijn zadel maximaal kan.

ik ben 15 jaar 169cm... ik verwacht nog te groeien dus ik heb gekozen voor een size L


alvast dank voor uw reactie.

Groet
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

CasCars123! schreef: vr 25 maart 2022, 22:00 Hoi allemaal,

Ik hoop dat ik dit in de juiste categorie vraag:

Ik ben mijn Dartmoor primal bij elkaar aan het zoeken en ga hem (voor het eerst) opbouwen.
Ik heb besloten dat ik de vork en dropperpost 2e hands ga halen.
Nu vraag ik me af of de balhoofdpen van de vork die ik heb gevonden heb lang genoeg is.

Ik heb gemeten: Balhoofd: 10 cm
stem: 4.5 cm

Ik heb dus ruimte over voor wat spacers, maar is dat genoeg? Ik had gelezen dat je de lengtes bij elkaar op moet tellen en dan +40mm moet doen. Het zou dus precies uitkomen.

Wat raden jullie aan.

Dan nog iets: ik ga een dropperpost kopen maar weet niet hoe lang hij moet zijn.
Ik ben aan het wachten op mijn wielen en banden dus kan niet gewoon meten hoe hoog mijn zadel maximaal kan.

ik ben 15 jaar 169cm... ik verwacht nog te groeien dus ik heb gekozen voor een size L


alvast dank voor uw reactie.

Groet
Leuk dat je dat zelf doet! Officieel heet het een stuurbuis, maar dat terzijde. Heb je de vork al in je bezit? Wat ik zelf doe is alles compleet opbouwen met de niet ingekorte vork inclusief de gewenste spacers onder en boven de stem (als reserve om eventueel het stuur te kunnen verhogen). Dan met iets scherps de stuurbuis aftekenen. Dan alles demonteren en de buis iets korter afzagen dan waar je hem hebt afgetekend, 3-4 mm is voldoende. Doe je dit niet dan kun je het balhoofd niet stellen omdat de topcap gelijk op de stuurbuis drukt. Vergeet niet eventueel de starnut er eerst dieper in te slaan anders zaag je die door 😉

Als je nog een vork moet kopen is het ook een kwestie van alle onderdelen (frame met headset, spacers en stem) samenbouwen. Je kunt voor het gemak er een bezemsteel doorheen steken zodat alles op zijn plek blijft zitten en dan de totale lengte opmeten.

Een dropper is soms lastig. Op dit forum is er wel het nodige over te vinden. Het komt in hoofdzaak er op neer dat je de juiste tekening van de dropper vind en goed kijkt wat er in je frame past.
Laatst gewijzigd door Mad Wally op za 26 maart 2022, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

ga je een 29 of 27,5 opbouwen?
Bird Aeris 9 blurple
CasCars123!
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 18 maart 2022, 18:45
Mijn mountainbike: Dartmoor primal 29' sand storm
Contacteer:

Hoi het is een 29'er in de zand kleur...

ik heb ondertussen alles bij elkaar en in elkaar....
Ik heb een 2e hands fox 34 rythm gekocht met een stuurbuis van 18,5 cm...

die past makkelijk en heb er zo'n 3cm aan spacers op.

qua dropperpost heb ik een 2e hands 125mm crankbrothers higline 3 gekocht omdat ik anders te veel drop zou hebben en de dropper niet helemaal omhoog kon.

hij staat nu bij de fietsenmaker want ik kreeg de interne kabelgeleiding niet voor elkaar.

als ik hem terug heb post ik wel een fototje
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

18.5cm zou voldoende moeten zijn, zeker als je een zerostack headset nodig hebt (dus zonder cups onder en boven het frame).
Plaats reactie