Voorblad vertanding

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

Hallo,

Ik ben er een paar jaar tussen uit geweest maar weer een MTB gekocht. Moet conditioneel van ver komen dus fiets vooral nog op de weg. Mijn canyon heeft een MT611 crank met een voorblad met 30 tanden. Ik fiets eigenlijk alleen op de kleinste 2 tandwielen achter. Dus wil een groter voorblad steken. Heeft het nut naar een 32 voorblad te gaan of is het verschil niet merkbaar en kan ik beter voor 34 gaan?
Daarnaast kan ik geen Deore blad vinden. Is SLX uitwisselbaar met deze crank?

Heel erg bedankt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ga inderdaad naar een 34, dat scheelt achter ongeveer 1 kransje. Eigenlijk zou je dus naar een 38 moeten, dan begint het pas zinnig te worden.

Aan de andere kant, wat maakt het uit? Als je nu geen versnellingen te kort komt, dan gaat het toch goed? En kom je versnellingen te kort, dan is je conditie meer dan goed genoeg om weer het terrein in te gaan. En dan is een 30 prima!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat maakt het uit?
Kleine kransjes slijten sneller dan grote kransjes.
Dus het is zinvol om achter 1 of 2 kransjes op te schuiven, minder slijtage.
1 kransje achter is ongeveer(ruim) 10%, dus dat moet je aan de voorkant als verschil hebben.
Dus van 30t naar 34t, wat Lars al schreef.
Groter zou nog meer aan jouw wens tegemoet komen, maar past dat wel op jouw fiets.?.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Op welke Canyon rijd je, en vooral: wáár? Hoe lang en steil zijn de klimmen die je tegenkomt, hoe licht wil/moet je ‘t hebben?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Nadenken waar je rijdt (hoogtemeters / steil) en dan uitrekenen wat je nodig hebt. Ik rij met 34T en gebruik de kleinste 2 kransjes zelden. Ik kom daar in Rheden nog wel mee weg, in Limburg net niet meer. Dan gaat er een 30T op.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2494
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

",voor de vertanding op de weg" ....... :wink:
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op do 14 april 2022, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

… dat kan wel zijn, maar je keuze hangt nog steeds af van wat je regelmatig nodig hebt als lichtste verzet op de trails… hoe steil en lang zijn je klimmen kortom.

(Thuisgebied Zuid L, maar ook Blg, Alpen, op een Lux Trail: 30T ovaal (32T zou misschien ‘hier’ nog net kunnen in topconditie, 34T is me veel te zwaar en vermoeiend voor het steile klimwerk icm langere ritten)).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2494
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

aurelius schreef: do 14 april 2022, 09:39 … dat kan wel zijn, maar je keuze hangt nog steeds af van wat je regelmatig nodig hebt als lichtste verzet op de trails… hoe steil en lang zijn je klimmen kortom.

(Thuisgebied Zuid L, maar ook Blg, Alpen, op een Lux Trail: 30T ovaal (32T zou misschien ‘hier’ nog net kunnen in topconditie, 34T is me veel te zwaar en vermoeiend voor het steile klimwerk icm langere ritten)).
:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je kunt hier lang en kort over kletsen maar een 1x mtb aandrijving is gewoon niet erg geschikt voor gebruik op de weg. Het hoogste verzet is en blijft te laag. Van een 30T naar een 34T gaan gaat zeker helpen want dat is (in mijn ervaring) een merkbaar verschil maar het blijft een klein verzet. Een echt goede oplossing zou een dubbel (of zelfs triple) zijn en dan kom je ook niet in de problemen als je weer het terrein in gaat (hoewel dat laatste weer heel persoonlijk is)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Yep, 1x12 is en blijft altijd een compromis.

Ben je niet bereid tot een compromis… dan rest een Double of Triple. Zeker op de weg, in geaccidenteerd terrein.

Op mijn MTB is 1x12 prima, dan maar wat minder vreselijk hard naar beneden in het terrein… op mijn racefiets zou ik nooit 1x willen rijden. Minimaal 2x, en 3x ook prima.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16842
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een 1x aandrijving hoeft niet altijd een compromis te zijn, maar vereist wel meer nadenkwerk dan vroeger met 3x10. Toen had je altijd "alles" aan boord, voldoende licht, voldoende zwaar, niet te grote stappen... Dat is niet te verenigen in een setup met enkel voorblad.

Maar er zijn genoeg situaties denkbaar waarin je geen compromissen hoeft te sluiten met één blaadje voor. Alleen, wel eerst even goed over nadenken... ;-)

Voorbeeldje:
- Mijn "slechtweergravelbike" wordt alleen gebruikt op lokale vlakke wegen en paden, dus geen erg licht verzet nodig.
- Ik ben niet zo sterk, dus geen erg zwaar verzet nodig.
- Bovendien is het belangrijk dat ik mijn cadans optimaal kan houden, dus liefst geen grote stappen tussen de versnellingen.
Conclusie voor dit specifieke geval, ik kom hier prima weg met een 9-speed 12-15 cassette en bijpassend gekozen voorblad. Genoeg bereik en lekker kleine stapjes. Bijkomend voordeel, dat spul kost geen drol (onder de vijf tientjes voor een compleet nieuwe drivetrain...).
Ik zou zelfs met een 1x7 drivetrain nog versnellingskeus genoeg hebben.

Uiteraard veranderd de zaak als ik die fiets mee zou willen nemen op een vakantie naar de bergen. Dan moet ik eerst de onderdelenbak omkiepen en even sleutelen.
Damn, dat zou je toch als een compromis kunnen zien... :o :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je moet geen appelen met peren vergelijken. Het verschil tussen een gravelbike en een mtb in dit geval is dat bij de laatste de ruimte voor een groter voorblad beperkt is. Over het algemeen past er geen groter blad op dan 32/34 of hooguit 36T en dan zit je al met een boost-kettinglijn. Vandaar de opmerking dat een 1x mtb drivetrain op de weg/op het vlakke/als je van een beetje doortrappen houdt altijd een beperking is.

Ik ben nooit erg enthousiast geweest over een boost kettinglijn (het voorblad verder naar buiten plaatsen maakt de kettinglijn op de grotere kransjes nog schever dan hij al is) en ieniemienie kransjes met 9 of 10 tandjes zie ik al helemaal als een lapmiddel.

Voor mtb gebruik kun je over het algemeen prima uit de voeten maar wil je (zoals in dit geval) ook (vooral?) op de weg fietsen dan ben je beter af met een dubbel. Nu maar hopen dat die nog op je fiets past :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16842
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn reactie werd getriggerd door deze opmerking:
aurelius schreef: do 14 april 2022, 10:43 Yep, 1x12 is en blijft altijd een compromis.
Hard fietsen op de weg met een mtb is altijd een compromis, daar zijn ze ook helemaal niet voor gemaakt ;-)
Maar inderdaad, als er geen groter blad dan 34 op past en je bent nog jong en sterk zit je met een beperking... ik kom zelf niets meer tekort met een 34 voor, daarmee haal ik met gemak elke snelheid die ik enigzins langdurig kan volhouden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Toch is het een waarheid als een koe. Een 1x aandrijving heeft voor-en nadelen waaronder het beperkte bereik. Het gaat op het forum dan al snel om het laagste verzet maar het compromis zit eerder in het grootste. Ik heb het laatst eens uitgerekend toen ik met een oldskool 2x9 set reed en mijn maatje met een moderne 1x12. De lichtste verzetten waren vergelijkbaar, de hoogste (uiteraard) niet. De grap is natuurlijk dat het uitgangspunt dat nieuw beter is dan oud en dat meer (12 speed ivm 9/10/11 speed) beter is dan minder in de praktijk niet opgaat.

Laten we wel wezen, ik mis het geprutst met een voorderailleur niet maar als ik zie wat met name 12 speed onderdelen kosten ondanks de aanzienlijke nadelen van de systemen schud ik af en toe mijn wijze hoofd. De steeds grotere/kleinere achterkransjes zijn gewoon Spinal Tap. Op naar de 13/14/15 speed cassettes! :winkie:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2643
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Met name bij Shimano waar je de kleine kransjes los kunt wisselen zijn de kosten van een 1x12 niet hoger dan bij een 3x of 2x. Qua verzet is een voorblad zo gewisseld als je een keer de bergen in gaat. Ik merk in de praktijk geen problemen met het bereik, maar als je de MTB ook als wegfiets gebruikt dan is dat wellicht anders. Schuine kettinglijn gaat ook gewoon prima, wellicht niet ideaal, maar hoeveel van de tijd zit je op het grootste kransje?
Voorderailleur daarentegen, wat een drama! Ik heb regelmatig mensen geholpen waar de ketting tijdens het schakelen was vastgelopen en dan heb ik het nog niet eens over chain suck. Ik kom ook regelmatig mensen tegen waarbij het voorblad niet wil schakelen waardoor ze de bult niet op komen of niet meer naar een zwaarder verzet kunnen.
Door de 1x12 is het schakelen vereenvoudigd en daarmee is het MTB-en toegankelijker geworden voor mensen met weinig gevoel voor techniek, beetje vergelijkbaar met het rijden in een automaat. Zeker voor Mrs Wally erg belangrijk :D
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie