Nieuwe velgen voor Giant Stance 2

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Jimm88
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 18 april 2022, 12:34

Goedemiddag,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Giant Stance 2 29”.
Mountainbiken is relatief nieuw voor mij (altijd op de racefiets gezeten)
Afgemonteerd met een Deore 1x10

De achtervelg zit met een snelspanner en voor met een steekas. Nu wil ik graag een nieuw setje wielen (tubeless). Kan iemand mij een goede tip geven wat een goed setje wielen is, wat ook past op mijn fiets.

Groet,

Jimmy
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien kunnen jouw velgen ook tubeless?
Zie dit topic:
viewtopic.php?f=9&t=153711
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jimm88
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 18 april 2022, 12:34

Zijn er adapters om een achterwiel met steekas in een frame te monteren die voor snelspanners geschikt is?
Thijssie!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 22 oktober 2018, 18:06

Jimm88 schreef: di 19 april 2022, 21:37 Zijn er adapters om een achterwiel met steekas in een frame te monteren die voor snelspanners geschikt is?
Dat hangt van de naven af. DT-Swiss heeft adapters om een DT-Swiss 142x12 naaf om te bouwen naar 135x5. Er zijn meerdere naaf-fabrikanten die deze optie aanbieden. De kenners kunnen deze merken zo uit hun mouw schudden vermoed ik…
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een voornaaf kan je met een adapter asje ombouwen van 100x15 naar QR.
Bij een 110 voornaaf en 142 of 148 achternaven werkt dit truukje niet.

Dus een simpele adapter is er eigenlijk niet.

Maar zoals hierboven al genoemd, sommige naven zijn modulair opgebouwd en die kan je (onder bepaalde voorwaarden) ombouwen door onderdelen te wisselen.
Dat zijn meestal wel dure naven en niet de naven die standaard in een fiets zitten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Thijssie! schreef: di 19 april 2022, 22:14
Jimm88 schreef: di 19 april 2022, 21:37 Zijn er adapters om een achterwiel met steekas in een frame te monteren die voor snelspanners geschikt is?
Dat hangt van de naven af. DT-Swiss heeft adapters om een DT-Swiss 142x12 naaf om te bouwen naar 135x5. Er zijn meerdere naaf-fabrikanten die deze optie aanbieden. De kenners kunnen deze merken zo uit hun mouw schudden vermoed ik…
Bij veel merken kan dat, mits zoals TSTM al aangeeft het niet om boost naven gaat (die zijn namelijk fysiek iets breder).
Naven met losse kogels (cup-conuslagers) zoals Shimano zijn nooit om te bouwen met andere einddoppen.

DT Swiss is bijna altijd om te bouwen, Hope ook, veel Novatec naven ook, Mavic soms ook.
Afhankelijk van je budget is een betaalbare DT Swiss wielset misschien wel een goede keus voor je. Vaak komen die zelfs met diverse einddoppen zodat je de passende voor jouw frame (en vork) kunt gebruiken. Ook tubeless ventielen en tubeless velglint zitten er vaak al bij.
Maar nogmaals: geen boost naven/wielen nemen, die gaan nooit passen.

Als je voor nieuwe wielen gaat let dan ook op de (interne) velgbreedte en kies niet te smal. Grofweg tussen 25 en 30mm is voor allround gebruik een mooie maat en de gangbare banden van 2.25 tot 2.4 vallen daar mooi op. 25mm wordt zelfs al door velen als wat smal gezien... :D

Ter extra info:
Boost voorwiel is 110x15mm.
Boost achterwiel is 148x12mm.

Non boost voorwiel is 100x15mm als het met steekas is.
Met snelspanner is het 100x9mm of 100x5mm (9mm is de diameter van het uitstekende stukje dat in je vork valt, 5mm is de diameter van de snelspanner. Beide aanduidingen worden weleens gebruikt maar het is dus hetzelfde).

Achter non boost kan zijn:
142x12mm als er een steekas in zit.
135x12mm ook met steekas, maar dan voor een frame zonder uitsparingen.
135x10mm of 135x5mm, zie uitleg bij voorwiel.

Hiernaast zijn er nog bredere standaards voor downhillbikes of superboost. Allemaal niet geschikt voor jouw fiets.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie