Nieuwe voorvork

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
tommyknockernl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 28 december 2021, 12:38

Hoi allen,

Recentelijk heb ik mijn Cube Stereo 120 in ontvangst mogen nemen.

Nu heb ik mijzelf in het hoofd gehaald dat de vork vervangen moet worden. Momenteel zit er een Recon Gold 130mm op met 32mm stanchions.

Zelf weeg ik 87 kilo en dat gaat langzaam maar zeker naar beneden. Nu heb ik een aantal opties verzonnen.

Een Fox Rythm/Performance tweedehands. Een tweedehands Pike, Marzocchi Bomber Z2. Of een Yari nieuw en later bij de eerste servicebeurt upgraden met een charger 2.1 waardoor het een pseudo Lyrik wordt.

De Fox en Marzocchi zitten rond de 400, de Pike rond 650. Dit zijn 2dehands prijzen. Wellicht de meest interessante is de Yari. Deze is nieuw te krijgen voor net onder de 400, de upgrade naar de Charger is net onder de 200.

Ook heb ik dan gelijk de mogelijkheid om van 130 naar 140 te gaan waardoor de balhoofdhoek naar 66,5 gaat.

Mijn wekelijkse rondjes zijn vaak Zeddam/Montferland en Lochem.

Mis ik nog iets? Is het überhaupt wel nodig om de vork te vervangen? Graag jullie hulp en advies!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Volgens mij heb je voor minder dan €650 een nieuwe Pike: https://www.bike24.com/p2375372.html
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Is er iets mis met je huidige recon / setup?
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Als je een lekkere lichtgewicht vork wil is een SID Ultimate 120mm (35mm stanchions) voor 690 nieuw ook een aanrader!! Heb zelf ook mijn Recon gold voor deze vervangen. Ik ben geen weightweenie maar de voorkant voelt heel wat lichter en soepeler. Heb het zelf gewogen en de Recon was 2200 gram voor de 100mm (die van jou zou nog wel zwaarder zijn). En de SID 120mm Ultimate was maar 1498gram.
tommyknockernl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 28 december 2021, 12:38

frankyeti schreef: zo 1 mei 2022, 09:23 Is er iets mis met je huidige recon / setup?
Nee, niet direct. Wel is vaak het advies bij een bepaald gewicht om dikkere stanchions te gebruiken. Wil gewoon graag het maximale uit de fiets halen.
Linkeballen schreef: zo 1 mei 2022, 14:35 Als je een lekkere lichtgewicht vork wil is een SID Ultimate 120mm (35mm stanchions) voor 690 nieuw ook een aanrader!! Heb zelf ook mijn Recon gold voor deze vervangen. Ik ben geen weightweenie maar de voorkant voelt heel wat lichter en soepeler. Heb het zelf gewogen en de Recon was 2200 gram voor de 100mm (die van jou zou nog wel zwaarder zijn). En de SID 120mm Ultimate was maar 1498gram.
SID gaat helaas maar tot 120mm, zou iniedergeval de 130mm willen behouden.

En als ik de kosten een beetje laag kan houden zeg +- 450 dan zou dat mooi zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

tommyknockernl schreef: zo 1 mei 2022, 19:36 Nee, niet direct. Wel is vaak het advies bij een bepaald gewicht om dikkere stanchions te gebruiken. Wil gewoon graag het maximale uit de fiets halen.
...

En als ik de kosten een beetje laag kan houden zeg +- 450 dan zou dat mooi zijn.
Dan is die Yari een heel goede keuze :-q (zelfs zonder Charger dempert in de toekomst!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien deze Yari
viewtopic.php?f=20&t=153984
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
tommyknockernl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 28 december 2021, 12:38

Even een update. Via Bikemarkt heb ik een Bomber Z2 op de kop weten te tikken voor 300 euro. Deze is vrijwel nieuw en maar 2 keer gebruikt.
Als het goed is kan ik de Bomber volgende week monteren.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

tommyknockernl schreef: do 19 mei 2022, 11:39 Even een update. Via Bikemarkt heb ik een Bomber Z2 op de kop weten te tikken voor 300 euro. Deze is vrijwel nieuw en maar 2 keer gebruikt.
Als het goed is kan ik de Bomber volgende week monteren.
Kijk eens aan :-q
Je hoort er niet zoveel van, ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.
Sneeuwmonster
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Is een Z2 niet min of meer gelijk aan een Fox 34 Rythm?
Nette prijs voor een zo goed als nieuwe vork in elk geval.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
tommyknockernl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 28 december 2021, 12:38

kermit schreef: do 19 mei 2022, 13:02 Is een Z2 niet min of meer gelijk aan een Fox 34 Rythm?
Nette prijs voor een zo goed als nieuwe vork in elk geval.
Correct, de reviews zijn over het algemeen lovend. https://www.mbr.co.uk/reviews/forks/marzocchi-bomber-z2
Ben ook benieuwd naar de kortere offset van 44mm.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Heeft de Stereo al een eigen topic?

Z2 met lucht of staal veer? Schijnt inderdaad een capabele vork te zijn.

Volgende investering is de techniek van de bereider :bier:
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Ik heb sinds een tijdje ook de Stereo 120 met de Recon Gold RL voorvork. Ik heb ook al wel met een schuin oog gekegen naar een toekomstige upgrade. Niet dat ik ontevreden ben over de huidige Recon maar wel omdat ik nieuwsgierig ben naar het verschil tussen de Recon en een wat dikkere vork met 35mm stansions. En ik ben incl kleding ook gauw een kilootje of 86...

Ik heb mijn fiets laatst meegehad in de bergen in de Harz DL en komende zomer gaat hij mee naar de Alpen. Ik heb al wel ontdekt dat ik vooral de afdalingen met deze fiets wel erg tof vind. Een wat stijvere, dikkere vork zou me wellicht nog wat meer vertrouwen kunnen geven bij wat snelle, technische afdalingen... Ik zou er denk ik ook voor kiezen om dan voor 140mm te gaan. Net iets meer veerweg en net iets slacker. Maar is het dan ook wijsheid om te kiezen voor een kortere offset? Of zal dit in de praktijk niet echt een voelbaar verschil opleveren?

Nu had ik al eens gekeken naar bijv. een Pike Select, maar ik vind het nog wel ingewikkeld om nu te bepalen welke vork de betere is. Een Yari? Een Pike? Een Pike is duurder dus zal ook wel weer beter zijn? Maar dan heb je weer verschillende versies van die vorken, een Select, Select+, Ultimate? Maar waar zitten nu de verschillen in. Van elk type vork zijn weet ik veel hoeveel versies :~

Over een kleine 2 maanden ga ik dus naar de Alpen en het upgraden van de vork zal ik in ieder geval voor die tijd niet meer doen. De remmen krijgen eerst wel een upgrade, dat lijkt me meer noodzaak hebben bij stevige afdalingen....
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Een betere vork vraagt ook een betere demper :wink:
Bij RockShox is met name de demper per type Pike verschillend. In de nieuwe line-up komen nu 3 verschillende dempers voor.

Zowel de Recon Gold RL als de Yari hebben een Motion Control demper. Of die technisch gezien gelijk is, vermeldt RS niet. Maar ik zou zo ie zo een Charger2 of 3 demper verkiezen. Waarbij ik dan bij de Charger2 de demper gelijk zou laten tunen. als je toch bezig bent :lol:
En dan ook maar de demper vervangen :bier: (voor die prijs laat je die demper niet langer op het forum staan…Nog wel even de demper 10mm laten inkorten maar goed dat is kleine moeite omdat de demper zo ie zo een servicebeurt nodig heeft).

Ofwel, je kan zo ver gaan als je geld wilt uit geven. En daarnaast kun je ook geld steken in betere technische skills :winkie:

Have fun.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Recon is 32mm en de Yari 35mm, dus die hebben nooit dezelfde MC demper.
Maar wel hetzelfde principe.
De MC is gewoon een stapje minder dan een Charger. Vooral bij een langere veerweg en hogere snelheid ga je de verschillen merken.
Maar de MC gaat al 15jaar mee, dus slecht is ie ook niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie