Advies gevraagd; Crossmax of X1900

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Oli4k schreef: di 7 juni 2022, 18:54 M’n auto weegt bijna 1300 kg en heeft maar 8 spaken per wiel. Het aantal spaken zegt niet zo veel over de sterkte bij nauwkeurig machinaal gemaakte systeemwielen zoals Mavic en DT. Ze zouden ze anders nooit kunnen garanderen voor een bepaald maximaal gewicht en type gebruik. De zorg die ik zou hebben is dat het allemaal prima heel blijft zolang je netjes binnen de lijntjes blijft. Ga je daar een keer buiten zit je wel erg dicht tegen de maximum capaciteit aan en dan gaan dingen stuk. Bijkomend voordeel van systeemwielen is wel dat je ergens terecht kan als er iets stuk is. Misschien zelfs crash replacement service?
Jij denkt dat je met een systeem wiel uit een Duitse webshop bij iemand terecht kan bij problemen en niet met een custom setje van een min of meer lokale wielbouwer? Als die gewoon normale spaken gebruikt kun je daar overigens overal mee terecht.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sterker nog, ik denk dat je met een conventioneel wiel meer kans maakt als je bij een willekeurige fietsenmaker binnenstapt.

Imo zijn systeemwielen vooral uiterlijk onderscheidend, functioneel gezien is een conventioneel goed gespaakt wiel vaak de beste keus.
Neemt niet weg dat looks ook belangrijk zijn en er genoeg systeemwielen zijn die prima voldoen. Ik heb zelf een paar Crankbrothers Iodine's in gebruik, die heb ik alleen maar gekocht omdat ik ze zo mooi vond... :oops: :D
Maar ik hoop wel dat ik daar nooit een tak in rijd, ik heb er wel reservespaken bij maar ik verwacht toch dat dat wat meer gedoe wordt om te fixen dan bij m'n andere (conventionele) wielsets.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

I_do schreef: wo 15 juni 2022, 07:49
Oli4k schreef: di 7 juni 2022, 18:54 M’n auto weegt bijna 1300 kg en heeft maar 8 spaken per wiel. Het aantal spaken zegt niet zo veel over de sterkte bij nauwkeurig machinaal gemaakte systeemwielen zoals Mavic en DT. Ze zouden ze anders nooit kunnen garanderen voor een bepaald maximaal gewicht en type gebruik. De zorg die ik zou hebben is dat het allemaal prima heel blijft zolang je netjes binnen de lijntjes blijft. Ga je daar een keer buiten zit je wel erg dicht tegen de maximum capaciteit aan en dan gaan dingen stuk. Bijkomend voordeel van systeemwielen is wel dat je ergens terecht kan als er iets stuk is. Misschien zelfs crash replacement service?
Jij denkt dat je met een systeemwiel uit een Duitse webshop bij iemand terecht kan bij problemen en niet met een custom setje van een min of meer lokale wielbouwer? Als die gewoon normale spaken gebruikt kun je daar overigens overal mee terecht.
Ja. Je kunt gewoon naar een dealer gaan die Mavic of DT voert. Garantie gaat bij Mavic (3 jaar met registratie) via alle Mavic dealers of de fabriek, DT zal wel vergelijkbaar werken. Winkeliers die daar moeilijk over doen zou ik sowieso mijn klandizie niet gunnen, dan ga ik met liefde naar een ander. Of naar de fabriek zelf. Met een handgespaakte set kun je voor garantie alleen bij die ene wielbouwer terecht, ook als je ergens in het buitenland staat en zsm weer wil fietsen. Een systeemwiel kan iedereen volgens specificaties en met originele onderdelen herstellen. Van een handgebouwd wiel is het lastiger te achterhalen hoe en waarmee het gemaakt is. Als je DT revolution spaken in een minder gangbare maat hebt met unobtainium nippels en de shop heeft alleen Sapim en messing nippels op voorraad dus dat schroeven ze erin, dan is je wiel ineens 20% minder sterk. Ik zeg niet dat het altijd zo gaat, maar uitgesloten is het ook niet. Je kunt niet stellen dat het zwart-wit is. Handgebouwde 'traditionele' wielen kunnen prima zijn maar het heeft ook nadelen. Het hangt ook af van waar je fietst. Het zijn allemaal afwegingen.

Crash replacement zie ik bij Mavic niet meer op de site staan. Wel in de titel van de pagina maar het komt niet meer terug in de voorwaarden. Het lijkt erop dat ze die service geschrapt hebben bij de overname.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, maar die lbs heeft meestal wel wat Sapim of DT spaken liggen en geen specifieke Mavic èn Shimano èn Fulcrum etc. spaak van een model van vijf jaar geleden ;-)
Het gaat niet zozeer om garantie, het gaat om z.s.m. weer kunnen rijden.

Ik heb eens twee spaken onder garantie laten vervangen van een Easton Havoc achterwiel (26" enduro). Daarvan moesten de driveside spaken zo strak gezet worden dat dat alleen kon door eerst de driveside op een bepaalde spanning te zetten, en daarna pas de non-driveside opspannen. Daarbij komen de rechter spaken ook strakker te staan en zo werd die eindspanning bereikt (ik verzin dit niet, stond in de manual van die wielen).
Dus een spaak aan de driveside kapot betekende feitelijk het hele wiel opnieuw opspannen.

Er zijn hele mooie -en ook goede- systeemwielen, maar als een belangrijk criterium probleemloos repareren is zou ik altijd voor een conventioneel wiel gaan. Als ik een wiel(set) bouw bestel ik altijd enkele spaken extra mee. Dat zijn de kosten niet en dan heb je indien nodig gewoon zelf een paar passende spaken bij de hand. Ik neem die ook mee op een vakantie waar de betreffende fiets mee gaat.
Als ik eraan denk... :oops: :D

Maar iedereen maakt z'n eigen afwegingen, en dat moet vooral ook zo blijven.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Bij een set Crossmax krijg je de reservespaken erbij.
Zdlrn91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 2 juni 2021, 13:40

Prijs is binnen.
Oude naven + M502 + spaken en werk 257,-
Dt Swiss x 1900 300,-
Dt Swiss m 1900 325,-

De Dt swiss kunnen over naar een volgend frame, de custom wielen niet, maar zijn goedkoper🤔

Edit: en beter
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, Mijn voorkeur heb ik al uitgebreid beschreven.
En dat blijkt nog de goedkoopste optie te zijn ook.
(Ook al scheelt het niet veel)
oli4k schreef:Met een handgespaakte set kun je voor garantie alleen bij die ene wielbouwer terecht, ook als je ergens in het buitenland staat en zsm weer wil fietsen. Een systeemwiel kan iedereen volgens specificaties en met originele onderdelen herstellen.
Wat een onzin.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 16 juni 2022, 20:00 Tja, Mijn voorkeur heb ik al uitgebreid beschreven.
En dat blijkt nog de goedkoopste optie te zijn ook.
(Ook al scheelt het niet veel)
oli4k schreef:Met een handgespaakte set kun je voor garantie alleen bij die ene wielbouwer terecht, ook als je ergens in het buitenland staat en zsm weer wil fietsen. Een systeemwiel kan iedereen volgens specificaties en met originele onderdelen herstellen.
Wat een onzin.
Ik geloof als het om lichte spullen gaat gewoon meer in FEM/FEA door een ingenieur dan het nattevingerwerk van iemand die wat op sheldonbrown.com heeft rondgeklikt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je reageert niet op het stukje dat ik gequote heb.

En je weet niet of die wielbouwer geen ingenieurstitel heeft.
voorbeeldje
Wat we wel weten is dat de fabrikanten van systeem wielen een marketing afdeling hebben.
(en hopelijk ook ingenieurs)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik weet nu niet echt of ik enthousiast word 257 EUR te steken in wielen met entry level Shimano naven... :roll:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waarschijnlijk wordt je wel enthousiast als je er op fietst.

Ik zal voor jou het probleem met fancy achternaven nog een keer uit de doeken doen.
De steekas is 12mm.
De lagers zijn 15mm.
De holle alu as die daar tussen zit heeft dus een wanddikte van 1,5mm( maximaal).
Dat gaat goed zolang de 12 mm steekas er doorheen steekt.
Maar nu zijn er ook van dat soort naven die worden uitgevoerd met QR.
Een QR as van 5mm doet niets om dat dunne pijpje alu te helpen
Prima voor lichtgewichten en nog acceptabel voor middengewicht.
Maar...

Die Shimano achternaaf waar niemand enthousiast van wordt heeft wél een dikke stalen as, die wel heel blijft als er iemand van 100kg op zit.
De eerstvolgende stap is een Hope Pro4 of een DT 350 Hybrid.
Dan kan je er 150 tot 250 bij optellen.

Misschien maakt dit plaatje het duidelijker.
Het roze in het midden is 1,5mm alu.
Afbeelding
(Superstar Components)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

€ 257 valt toch wel mee voor spaken en werk.
Ik heb tegen mijn wielbouwer al wel eens gezegd dat ie gek is om voor 40 euro een wiel te spaken.

De glazenwasser vraagt onderhand meer.

Maargoed ik zou zeker voor deze optie gaan.
En ja de stijfheid komt vooral uit de velg en veel minder van de spaken het patroon etc.
Maar met 100kg wil je de krachten ook zoveel mogelijk verdelen bij remmen en aandrijving.
tongoose
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 november 2020, 18:34
Mijn mountainbike: GT Zaskar Carbon Comp

Ik rijd zelf al twee jaar rond met Dt Swiss M1900 wielen. Ik ben ook niet de lichtste, maar de wielen houden het goed.
Ze zijn nog kaarsrecht en de naven lopen nog mooi. Ik zou persoonlijk voor deze optie gaan.
Plaats reactie