Advies gevraagd; Crossmax of X1900

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Zdlrn91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 2 juni 2021, 13:40

Goedemorgen Allen,

Ik wil graag de wielen van mijn MTB upgraden, het betreft een Cannondale Trail met 141mm achteras.

Nu zit ik voor mij gevoel gebonden aan de DTswiss X1900 of Mavic Crossmax. Goede wielsetten beiden, de Crossmax iets lichter dan de X1900. Ik weeg 100 kg, ben 2.00 meter en heb het gevoel dat de velgen wat steviger mogen. Heb nu Shimano MT400 naven met WTB I21 velgen, rijdt ze tubeless met Wolfpack Race 2.25.

Welke wielset zouden jullie adviseren? Ik heb de voorkeur naar de Crossmax in verband met het gewicht 1770 vs 1890(?) ik hou ervan om snel MTB routes te rijden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DT M1900?
Maar je wilt licht, dus doe de Crashmaxx maar (en kijk hoelang het heel blijft)

Mijn tip: de DT M502 velgen zijn dezelfde als in de M1900 set.
Als je die combineert met DT Comp spaken en je eigen naven, dan heb je aan 2 velgen en 64 spaken genoeg.
Je hebt dan nog steeds snelle wielen, maar ze blijven heel en je hoeft geen geld uit te geven aan naven (wel aan een wiel bouwer, maar die zijn hier wel aanwezig).
Nadeel is dat je de i21 velgen overhoudt, maar die scheuren op den duur toch rond de ventielgaten.
Kijk je achterwiel maar eens goed na....

Er is een reden waarom zoveel fabrikanten de Shimano 400 naven gebruiken.
Ze zijn niet sexy, maar wel goedkoop én ze blijven heel.
Je hebt boost met een QR.
Dus wel een langere as, maar geen hulp van een steekas.
Dure lichte naven hebben een alu pijpje als as. Wanddikte 1,5 mm.
Dat gaat goed als je er een dikke steekas doorheen steekt, maar bij een QR en 100kg gaat het fout.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Zdlrn91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 2 juni 2021, 13:40

Bedankt voor je reactie, geen goede ervaring dus? De M1900 is breder kwa velg zie ik. Zou dit de rij ervaring verbeteren ten opzichte van de oude velgen met deze set en ten opzicht van de 25mm van de x1900?

Licht materiaal is leuk, maar 100 gram is dit verwaarloosbaar of echt merkbaar?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, breder is (iets) beter, de band heeft meer steun.
Dat is zeker met jouw (en mijn) gewicht een voordeel. Spoort beter, en minder kans op doorslag (bij gelijke druk).
De M502 gebruik ik zelf. Heel tevreden mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb m'n eerste post nog aangevuld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Zdlrn91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 2 juni 2021, 13:40

Top, bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga eens kijken wat de beste optie is. Het omspaken van de velg klinkt goed.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ga er bij het hergebruik van je naven voor het gemak vanuit dat je de i21 binnenkort toch kunt afschrijven
Beetje kort door de bocht, maar de ervaring leert...

Bij het omspaken heb je waarschijnlijk nieuwe spaken nodig.
DT Comp met messing nippels is dan een goede keuze.

100g verschil voel je wel, maar alleen als je het 1:1 kunt vergelijken.
Dus 2 gelijke fietsen, en alleen de wielset verschillend.
En dan nog moet het verschil in de velg zitten, dus aan de buitenkant.
Gewichsverchil vd naaf voel je niet.
Dus een dure lichtere naaf levert niets op kwa fietsgevoel. Ook daarom is die Shimano 400 geen verkeerde keuze.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Hier goede ervaringen met diverse Mavic wielen. (Ook omdat ik ze gewoon mooi vind, er zijn al zo veel saaie wielen)
Maar bij 100kg / 2m moet je niet de lichtste variant nemen...
Ik weet dan ook niet precies welk type je specifiek in gedachten had. Ook in Crossmax zijn veel verschillen.

Verder volg ik het advies van TSTM wel hoor.
Zou wel even goed checken of je naven nog goed zijn voor je ze gaat hergebruiken.
En voor je ze weer in gebruik neemt de boel goed schoonmaken, opnieuw invetten en speling afstellen.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het om Mavic gaat ben jij gewoon niet objectief :lol:

Wat dat betreft past Mavic goed bij je onderschrift.
Ik vraag me wel af wat Albert van Mavic zou vinden...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je een Shimano 400-serie naaf (is die er ueberhaupt in QR?) wilt hergebruiken, kun je dan niet net zo goed gewoon naar een compleet wiel kijken met die naaf er al in...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 juni 2022, 11:09 Als het om Mavic gaat ben jij gewoon niet objectief :lol:

Wat dat betreft past Mavic goed bij je onderschrift.
Ik vraag me wel af wat Albert van Mavic zou vinden...
Het past zeker bij mn onderschrift. Laat je niet van alles op de mouw spelden maar ga zelf op onderzoek uit. :-q
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cheeta schreef: vr 3 juni 2022, 12:32 Als je een Shimano 400-serie naaf (is die er ueberhaupt in QR?) wilt hergebruiken, kun je dan niet net zo goed gewoon naar een compleet wiel kijken met die naaf er al in...
Goede vraag, maar ik ging af op wat TS schrijft en wat ik toevallig zelf in handen heb gehad.
Als 401-B is ie er wel, dan is het een MS naaf.
Als 200-B is ie er ook, als HG.
(een 400 serie 141QR met HG kan ik ook niet vinden)
Maar beide zijn moeilijk verkrijgbaar.
https://www.bike24.com/p2308268.html
(Als voorbeeld de 200 serie Boost QR. 141mm)
Daarom is hergebruik van de bestaande bewezen naaf zo gek nog niet.
En zoals gezegd, de WTB i21 (25, 30) scheurt graag, dus demontage van de wielset, daar is weinig aan verloren.

Alternatief zou een Hope Pro4 148mm naaf zijn met QR einddoppen, maar dan branden we "het hele budget" op aan alleen de achternaaf... Maar dan kan je de oude wielen verkopen.
Of een DT350Hybrid 148 met QR einddoppen, bijna even duur, maar zwaarder.

Die QR icm. boost en een zware rijder gaat veel lichte naven opbreken.
Er zit geen steekas door de lichte holle brede naaf, dus het alu pijpje van slechts 1,5mm dik krijgt het letterlijk zwaar, vooral bij het driveside wiellager.
Zo'n Shimano budget naaf heeft een stalen as én de lagers helemaal aan de buitenkant. Dus heeft veel minder last van doorzakken, buigen of scheuren.
(Daarom is 141 QR zo'n vervelende standaard die er niet had mogen zijn)

Dus quick-and-dirty is 64x knip, 64 nieuwe spaken en 2 nieuwe velgen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zie trouwens dat de WTB i21 slechts 411g weegt. (daarom gaan ze wel eens stuk)
Dat wordt kwa gewicht lastig te verslaan zonder carbon te gebruiken.

Totaal gewicht van een nieuwe set kan wel lichter, maar dan zit de besparing in de naaf, waar je weer niets van merkt (behalve na verloop van tijd een kromme as en kapotte lagers).

Meest practisch advies is om nog ff door te rijden met deze set (tot de achtervelg gaat scheuren rond de spaakgaten) en tzt de velgen te vervangen.

Alternatief voor een velg zou dan de DT Swiss X 432 zijn, slechts 25mm en daarmee lichter dan de M502.
Maar ook smaller en iets minder stevig.
Het is altijd wat...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ik loop zelf ook nog steeds met dit dilemma voor één van mijn MTB fietsen.

Betreft een wiel op basis van Alexrims met een 20mm binnenbreedte, echter ook met diezelfde Shimano 400 naaf.

Ik kan je vertellen dat het advies van ThaSingleTrackMastah het beste advies is !
(En ook de enige optie :-D )
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Met 100kg proberen 100 gram te besparen op een wielset en inleveren op sterkte is wel een hele kromme redenering. Sterker nog ik zou nog eerder voor de E1900 (enduro) kiezen dan de M1900.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie