Advies gevraagd; Crossmax of X1900

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dennis17e schreef: za 4 juni 2022, 14:15 De E1900 heeft ook 'maar' 28 spaken en die zijn nog hoger geclassificeerd. Nogmaals, een hele dag springen en drops rijden met nagenoeg hetzelfde gewicht en de M1900 voldoet prima en is dus sterk genoeg. De zwaardere E1900 lijkt mij dus echt overkill voor een snel rondje in NL en is niet perse nodig.
Ik kijk niet naar de duurzaamheid van een wielset op basis van een keertje bikeparken, maar naar hoe ze eraan toe zijn na twee seizoenen representatief gebruik. Dat ligt misschien anders als je alleen bikeparks rijdt, maar voor mij is een wielset geen onderdeel dat ik in een seizoen af wil schrijven.

Voor ts zou ik zeggen, een wat breder en sterker wiel levert je veel meer op dan 100 gram lichter.
Velgbreedte tussen 25 en 30mm, gewoon 32 spaken en netjes gebouwd. Dan moet het een hele tijd mee kunnen!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar dat Crashmaxx setje lonkt
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Zdlrn91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 2 juni 2021, 13:40

ThaSingleTrackMastah schreef: di 7 juni 2022, 12:56 Maar dat Crashmaxx setje lonkt
Haha inderdaad. Al helemaal voor deze prijs.
https://www.bike24.com/p2515823.html
Zdlrn91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 2 juni 2021, 13:40

Maar goed ik leg het even onder de kussen. Dt swiss m1900 zou waarschijnlijk lamger meegaan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een wiel met 24 spaken zou ik ook onder m'n kussen leggen en laten liggen ;-)
(als ik tenminste geen 70kg zou wegen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zdlrn91 schreef: di 7 juni 2022, 13:45
ThaSingleTrackMastah schreef: di 7 juni 2022, 12:56 Maar dat Crashmaxx setje lonkt
Haha inderdaad. Al helemaal voor deze prijs.
https://www.bike24.com/p2515823.html
En 148 steekas ipv 141 QR...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Zdlrn91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 2 juni 2021, 13:40

ThaSingleTrackMastah schreef: di 7 juni 2022, 18:24
Zdlrn91 schreef: di 7 juni 2022, 13:45

Haha inderdaad. Al helemaal voor deze prijs.
https://www.bike24.com/p2515823.html
En 148 steekas ipv 141 QR...
Met andere end caps te maken naar 141 net als dt swiss en hope.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

M’n auto weegt bijna 1300 kg en heeft maar 8 spaken per wiel. Het aantal spaken zegt niet zo veel over de sterkte bij nauwkeurig machinaal gemaakte systeemwielen zoals Mavic en DT. Ze zouden ze anders nooit kunnen garanderen voor een bepaald maximaal gewicht en type gebruik. De zorg die ik zou hebben is dat het allemaal prima heel blijft zolang je netjes binnen de lijntjes blijft. Ga je daar een keer buiten zit je wel erg dicht tegen de maximum capaciteit aan en dan gaan dingen stuk. Bijkomend voordeel van systeemwielen is wel dat je ergens terecht kan als er iets stuk is. Misschien zelfs crash replacement service?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ik schreef:Je hebt boost met een QR.
Dus wel een langere as, maar geen hulp van een steekas.
Dure lichte naven hebben een alu pijpje als as. Wanddikte 1,5 mm.
Dat gaat goed als je er een dikke steekas doorheen steekt, maar bij een QR en 100kg gaat het fout.
Maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Zdlrn91 schreef: di 7 juni 2022, 13:45
ThaSingleTrackMastah schreef: di 7 juni 2022, 12:56 Maar dat Crashmaxx setje lonkt
Haha inderdaad. Al helemaal voor deze prijs.
https://www.bike24.com/p2515823.html
Kun Je wel lekker elk jaar een nieuw setje uitzoeken :winkie:

Of voor dit geld meteen 2 sets kopen :wink:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2650
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Oli4k schreef: di 7 juni 2022, 18:54 Het aantal spaken zegt niet zo veel over de sterkte bij nauwkeurig machinaal gemaakte systeemwielen zoals Mavic en DT. Ze zouden ze anders nooit kunnen garanderen voor een bepaald maximaal gewicht en type gebruik.
Ik heb toevallig zowel een setje Mavic Crossmax gehad als een dt Swiss E1900 setje (de laatste heb ik nog). Het verschil in bouwkwaliteit was werkelijk enorm. De Mavic had verschillen in spaakspanning aan één zijde van wel 1:2 (70 tot 140 kgf, nieuw uit de doos) Met een uurtje werk had ik de Mavic perfect op spanning, maar ik vermoed dat deze geen lang leven zou hebben gehad als ik dat niet had gedaan. De dt Swiss was gelijk perfect op spanning. Mogelijk heb ik pech gehad met Mavic en geluk met dt Swiss, maar eerlijk gezegd geloof ik meer in “de Franse slag”, letterlijk en figuurlijk. De Mavic kan best in potentie een prima wiel zijn, maar met zo’n slechte bouwkwaliteit zal het voor velen eindigen in tranen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Forumleden die weleens op de Roc de Azur zijn geweest kennen de enorme stapel kapotte Mavic wielen bij de Mavic service stand.
Nu rijden er natuurlijk wel veel Fransen met Mavic, maar toch...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

kermit schreef: di 7 juni 2022, 14:06 Een wiel met 24 spaken zou ik ook onder m'n kussen leggen en laten liggen ;-)
(als ik tenminste geen 70kg zou wegen).
Ik ben een stuk zwaarder dan jij en rij al jaren zonder noemenswaardige problemen dezelfde routes als jij op wielen met minder spaken.

Specifiek deze Crossmax staat bij dat hij voor XC gebruik is. Daar zou ik als ik 100kg weeg niet lomp mee gaan doen in de Alpen.
Maar kom op, Drenthe...
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar dat zijn dan wel Deemaxen... downhillwielen die je gebruikt als trailwielen.
Dan verwacht je ook wel wat reserves.

Iedereen moet natuurlijk doen wat-ie zelf wil en wellicht ben ik aan de voorzichtige kant.
Maar ik zou geen wiel met 24 spaken bouwen voor iemand van 100kg.

Enne, die autowielen? Die vergelijking is niet serieus mag ik hopen?

Het is heel simpel: bij gelijke onderdelen en bouwkwaliteit geven meer spaken meer reserves.
Mag je zelf beslissen waar voor jou persoonlijk de grens getrokken wordt. En bedenk dan ook even wat vier spaken en nippels wegen en of dat werkelijk gewicht is waar je wakker van wilt liggen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Zdlrn91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 2 juni 2021, 13:40

Bedankt voor de reacties, ik heb een aanvraag gedaan om M502 velgen (of gelijkwaardig) op de huidige naven te laten zetten. Ben benieuwd, het betreffen 32 spaken.

Denk dat dit wel de beste keuze is. Nu even de prijs afwachten, anders wordt het de X1900 of M1900.
Plaats reactie