Advies gevraagd; Crossmax of X1900
- Dennis17e
- Mountainbike Junk
- Berichten: 437
- Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
- Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna
Ik heb ook de M1900, prima velgen voor een mooi bedrag. Ik weeg met gear ongeveer 95kg en ik rij er gewoon het lokale snelle rondje mee en ik heb er ook gewoon bikepark mee gereden afgelopen week. Velgen houden prima stand.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Precies. Die 100 gram merk je niet. Stijfheid is veel belangrijker. Het aanbevolen maximaal gewicht van rijder en fiets is voor de crossmax trouwens maar 120 kg. Daar zit je al snel aan. Al zit er vast een ruime marge in dat getal, ik zou het toch niet doen. Ter illustratie, Crossmax zijn ASTM Category 3 rated dus bedoeld voor sprongen en drops tot maximaal 61 cm. Voor category 4 (E1900 of Crossmax XL bv) is dat het dubbele. Dan mag je aannemen dat die een stuk sterker zijn.
- mud mate
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
- Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
- Contacteer:
En waarom niet Veltec of Hope?
Beide wielen die het bij een wat zwaarder gewicht prima uithouden en je ook niet de kop kosten.
Afhankelijk van je banden dikte moet je kijken wat de juiste maat velg is.
https://www.veltec.de/produkte/mtb_2022/mtb_2022/
https://www.hopetech.com/dut/products/wheels/
Beide wielen die het bij een wat zwaarder gewicht prima uithouden en je ook niet de kop kosten.
Afhankelijk van je banden dikte moet je kijken wat de juiste maat velg is.
https://www.veltec.de/produkte/mtb_2022/mtb_2022/
https://www.hopetech.com/dut/products/wheels/
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De velgen die in de M1900 gebruikt worden, worden ook los verkocht als de M502. En die zijn wel ASTM 4.
Geen idee of de naven en spaken van de M1900 dat ook zijn...
Wel heeft de M1900 slechts 28 spaken. Lijkt me niet handig bij 100kg.
De losse M502 wordt ook verkocht met 32 spaakgaten.
@Zdlrn91
Kan je een foto van je achternaaf posten?
Je zegt 141mm
Dat is boost met QR en dat beperkt de keuze aanzienlijk.
Als het 142 met steekas is, dan wordt de keuze veel ruimer
Geen idee of de naven en spaken van de M1900 dat ook zijn...
Wel heeft de M1900 slechts 28 spaken. Lijkt me niet handig bij 100kg.
De losse M502 wordt ook verkocht met 32 spaakgaten.
@Zdlrn91
Kan je een foto van je achternaaf posten?
Je zegt 141mm
Dat is boost met QR en dat beperkt de keuze aanzienlijk.
Als het 142 met steekas is, dan wordt de keuze veel ruimer
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Dennis17e
- Mountainbike Junk
- Berichten: 437
- Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
- Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna
De E1900 heeft ook 'maar' 28 spaken en die zijn nog hoger geclassificeerd. Nogmaals, een hele dag springen en drops rijden met nagenoeg hetzelfde gewicht en de M1900 voldoet prima en is dus sterk genoeg. De zwaardere E1900 lijkt mij dus echt overkill voor een snel rondje in NL en is niet perse nodig.
Ben even weekend weg, hieronder de specs. MT200 zie ik. Ik twijfel nu tussen de x1900 of m1900. Gezien ik dan end caps kan gebruiken en de wielset ook makkelijker kan gebruiken voor een volgend frame.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 4 juni 2022, 12:28 De velgen die in de M1900 gebruikt worden, worden ook los verkocht als de M502. En die zijn wel ASTM 4.
Geen idee of de naven en spaken van de M1900 dat ook zijn...
Wel heeft de M1900 slechts 28 spaken. Lijkt me niet handig bij 100kg.
De losse M502 wordt ook verkocht met 32 spaakgaten.
@Zdlrn91
Kan je een foto van je achternaaf posten?
Je zegt 141mm
Dat is boost met QR en dat beperkt de keuze aanzienlijk.
Als het 142 met steekas is, dan wordt de keuze veel ruimer
Rims
WTB STX i21 TCS, 32h, tubeless ready
Front Hub
Shimano MT400 15x110
Rear Hub
Shimano MT200, Boost 141, QR
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Met jouw gewicht zou de x1900 geen optie moeten zijn of je moet “op eieren” willen rijden. “Snel rijden” wordt al snel soms een beetje lomp tenzij je over hele goede techniek beschikt.Zdlrn91 schreef: ↑zo 5 juni 2022, 09:43Ben even weekend weg, hieronder de specs. MT200 zie ik. Ik twijfel nu tussen de x1900 of m1900. Gezien ik dan end caps kan gebruiken en de wielset ook makkelijker kan gebruiken voor een volgend frame.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 4 juni 2022, 12:28 De velgen die in de M1900 gebruikt worden, worden ook los verkocht als de M502. En die zijn wel ASTM 4.
Geen idee of de naven en spaken van de M1900 dat ook zijn...
Wel heeft de M1900 slechts 28 spaken. Lijkt me niet handig bij 100kg.
De losse M502 wordt ook verkocht met 32 spaakgaten.
@Zdlrn91
Kan je een foto van je achternaaf posten?
Je zegt 141mm
Dat is boost met QR en dat beperkt de keuze aanzienlijk.
Als het 142 met steekas is, dan wordt de keuze veel ruimer
Rims
WTB STX i21 TCS, 32h, tubeless ready
Front Hub
Shimano MT400 15x110
Rear Hub
Shimano MT200, Boost 141, QR
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7363
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Ik zou vooral geen risico nemen en gelijk voor FR1950's gaan...
... sinds wanneer heb je voor gewoon een snel rondje MTB'en met wat nu niet bepaald de meest extreme hardtail is volledige enduro wielsets nodig?
... sinds wanneer heb je voor gewoon een snel rondje MTB'en met wat nu niet bepaald de meest extreme hardtail is volledige enduro wielsets nodig?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2020 ... mtb-wielen
Ook verkrijgbaar met 141 mm qr. En wisselbare doppen. En handgebouwde kwaliteit. En bij 100 kg met de nieuwe, stevigere Cloud29 velg.
Ook verkrijgbaar met 141 mm qr. En wisselbare doppen. En handgebouwde kwaliteit. En bij 100 kg met de nieuwe, stevigere Cloud29 velg.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
2m, 100kg en snel willen rijden. Een XC wiel met max gewicht va 120kg vind ik dan nogal spannend. Waarom is het dan raar om tenminste de trail versie te adviseren?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Sinds iemand van 100kg aangeeft snel (= lomp) te rijden?
En sinds de XC spullen gewoon net iets te licht zijn geworden.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Goed, een setje wielen zal niet zomaar kapot gaan. Meestal niet. Maar meestal is een lichter setje ook minder stijf. En dat ga je ook op de routes in Drenthe zeker merken. Stukje stuurprecisie dat ontbreekt, daardoor minder vertrouwen met de fiets de bocht in gooien. Je wordt een zoveel betere rijder als dat soort zaken op orde is! En bij 100kg ga je dat verschil echt wel merken.
En juist op het vlakke maakt het gewicht nog minder uit, dus waarom wil je iets wat gemaakt is voor rijders van pakweg 75 kg?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ik hoop met de wielset, bijvoorbeeld de x1900 tov m1900 toch een stukje acceleratie te pakken. Ik merk dat ik op lange rechte stukken met bochten, waarbij veel flow is ik prima bij blijf bij de snellere club. Maar met kort draaien ik het soms af leg in acceleratie, uiteraard zal mijn gewicht niet helpen en zal ik nooit 65kg wegen. Maar ik hoopte met minder draaiende massa in de wielset toch wat winst te pakken.
Ik ken het verschil tussen 21mm en 30mm velg breedte natuurlijk niet. Wellicht durf ik dan wel harder te gaan in de bochten. Misschien toch maar bestellen en proberen.
Ik ken het verschil tussen 21mm en 30mm velg breedte natuurlijk niet. Wellicht durf ik dan wel harder te gaan in de bochten. Misschien toch maar bestellen en proberen.