ESI grips

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2829
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Kon geen ander topic vinden hierover dus maar een nieuwe.

Wat wil het zijn?

Ik reed op mijn oude fiets met ergogrips, op zich prima, maar op mijn nieuwe fiets rijdt ik met de orginele geleverde grips (specialized trail grips).
Nu ben ik er na afgelopen weekend achter dat ze niet optimaal zijn.

Ik had al een iets minder fijn gevoel op het punt net boven waar je duim en ringvinger kruisen (carpale tunnel?) Maar vanaf gister een 'doof' gevoel in beide handen in pink en ringvinger.

En ja, je hebt je stuur 19 uur lang vastgehad maakt wel degelijk iets uit, maar het gevoel was er al een beetje van tevoren.

Het gevoel rechts is al redelijk terug na een dag, alleen links nog geen verbetering.

Nu vind ik de trailgrips een stuk meer controle geven dan de ergogrips, maar kan ik 'the best of both' hebben met ESI grips?

Ik had de FITcr gezien en denk dat die wellicht uitkomst bieden.

Iemand ervaring hiermee?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je schrijft andere fiets, dus ook een ander stuur.
Ik denk daarbij aan de upsweep en backsweep van je stuur.
Wellicht pakt dit ongunstig uit, ook icm. je houding op je nieuwe fiets.
Dus niet primair de grips, maar de hoek die je pols maakt op dit stuur, op deze bike.
Heb je de oude bike nog, om de houding van je polsen/handen te kunnen vergelijken?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je hebt last van een ‘signalerende’ zenuw. Ergens knelt er wat, maar waar…

De n. medianus loopt door de carpale tunnel (pols) en verzorgt ‘t gevoel in al je 5 vingers, meestal is dat de boosdoener.
Maar: er zijn nog 2 zenuwen. De n. radialis verzorgt ‘t gevoel in mn duim en wijsvinger… en de n. ulnaris mn het gevoel in pink en ringvinger.
Eerst dus nagaan wélke zenuw ‘signaleert’. En wordt ‘ie ‘afgekneld’ of wordt ‘ie ‘bedrukt’!

Wat ik bedoel:
De grip zelf speelt meestal een mindere rol waar het een kník van een zenuw betreft. De hoek hand/pols wordt bepaald door de vorm van het stuur, zoals hierboven al werd gezegd. Ergo-vorm van een grip kan soms helpen de stand van hand-pols te beinvloeden.
Een grip kan ook ‘drukken’ of te hard zijn. Grip moet vooral qua diameter passen bij de handgrootte.
En handschoenen met padding kunnen soms ook helpen druk te verlichten, als grips wat hard zijn op de verkeerde plek.

Enfin… zoekwerkje dus, meerdere knoppen om aan te draaien. Succes!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2829
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

ThaSingleTrackMastah schreef: di 7 juni 2022, 00:45 Je schrijft andere fiets, dus ook een ander stuur.
Ik denk daarbij aan de upsweep en backsweep van je stuur.
Wellicht pakt dit ongunstig uit, ook icm. je houding op je nieuwe fiets.
Dus niet primair de grips, maar de hoek die je pols maakt op dit stuur, op deze bike.
Heb je de oude bike nog, om de houding van je polsen/handen te kunnen vergelijken?
Die staat grotendeels hetzelfde omdat de fiets is aangemeten met een bikefit en de geometrie niet gigantisch veel afwijkt, ik zit wel iets agressiever/ dieper dat kan het verschil zijn.
aurelius schreef: di 7 juni 2022, 07:46 Je hebt last van een ‘signalerende’ zenuw. Ergens knelt er wat, maar waar…

De n. medianus loopt door de carpale tunnel (pols) en verzorgt ‘t gevoel in al je 5 vingers, meestal is dat de boosdoener.
Maar: er zijn nog 2 zenuwen. De n. radialis verzorgt ‘t gevoel in mn duim en wijsvinger… en de n. ulnaris mn het gevoel in pink en ringvinger.
Eerst dus nagaan wélke zenuw ‘signaleert’. En wordt ‘ie ‘afgekneld’ of wordt ‘ie ‘bedrukt’!

Wat ik bedoel:
De grip zelf speelt meestal een mindere rol waar het een kník van een zenuw betreft. De hoek hand/pols wordt bepaald door de vorm van het stuur, zoals hierboven al werd gezegd. Ergo-vorm van een grip kan soms helpen de stand van hand-pols te beinvloeden.
Een grip kan ook ‘drukken’ of te hard zijn. Grip moet vooral qua diameter passen bij de handgrootte.
En handschoenen met padding kunnen soms ook helpen druk te verlichten, als grips wat hard zijn op de verkeerde plek.

Enfin… zoekwerkje dus, meerdere knoppen om aan te draaien. Succes!
Ik denk dat het vooral het 'drukken' van de grip zal zijn i.c.m. de mindere demping, handschoenen rij ik met padding en die bevallen uitstekend.

Ik ga eens proberen met die ESI grips omdat de diameter op het pijnpunt wel groter is dan met mijn huidige grips.

Daarmee zou ik dus meteen 2 punten afvinken en dat is het proberen wel waard.

Ergogrips kan altijd nog, maar ik merk dat ik met 'ronde' grips meer controle heb dus daar wil ik nog even mee spelen.


Bedankt zover!
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik weet niet wat voor ergogrips je voorheen had?
Zelf heb ik de GA3 van Ergon en dit is voor mij de ideale mix tussen comfort en controle. Bieden net dat beetje extra steun maar dan zonder het lompe van die GP1 ergogrips.

Afbeelding
klik voor review met meer plaatjes


Ik heb ook de ESI grips gehad trouwens, maar deze gaven mij een soort losgekoppeld gevoel en het gaat erg makkelijk stuk.
Daarna heb ik nog de Ritchey true grip WCS gebruikt. Die gaven me een beter gevoel, heel tevreden mee. Maar deze gingen nog makkelijker stuk. Wel veel goedkoper, dus dat heb ik een tijdje volgehouden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die GA3 bevallen mij ook goed!
Had eerst de Ergons met grotere vleugeltjes, omdat ik last had van drukpunten in mijn handpalm. Tijdje geleden de GA3 eens gekocht en ook daarmee had ik geen last meer dus nu overgestapt naar die dingen op twee fietsen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2829
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik heb op mijn oude fiets ook de GA3 gehad maar die vond ik te fors onder mijn hand omdat ik niet rond kan pakken en zo controle miste.

Nu zitten er Specialized Anatomi grips op, maar daar heb ik hetzelfde mee.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik weet niet of je een weight-weenie bent bij wie elke gram telt, of dat je voor comfort wel iets wil inleveren, maar ESI heeft de grips in minstens 4 verschillende diktes/uitvoeringen.
Zelf heb ik relatief grote handen, en zullen die paar grammen niets uitmaken, dus ik heb de Extra Chunky versie op mijn mountainbikes. Ook wanneer ik met een starre voorvork rij heb ik geen last van pijnlijke handen
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2829
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik heb de fitSG besteld, daar eens mee gaan proberen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 918
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik heb ook de extra chunkie op mijn fiets. En vind ze top! Enige nadeel vind ik is dat ze snel slijten/beschadigen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2829
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Wat is snel?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 918
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Peelrijder schreef: di 7 juni 2022, 17:59 Wat is snel?
Ik doe er max een jaar mee en dan vervang ik ze. Er komen bij mij waar je vingers om de grip zitten op een gegeven moment scheurtjes.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

een jaar met hoeveel ritjes? ;)

ik doe met DMR Deathgrips ongeveer 1500km = bij mij 1 seizoen. Ik vind dat niet heel veel maar ze zijn dan ook mega zacht
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 918
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Bram87 schreef: di 7 juni 2022, 20:47 een jaar met hoeveel ritjes? ;)

ik doe met DMR Deathgrips ongeveer 1500km = bij mij 1 seizoen. Ik vind dat niet heel veel maar ze zijn dan ook mega zacht
Ook ongeveer 1500km
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2829
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dan zal ik er wel iets meer gaan verslijten met +/- 5000 mtb km's per jaar 😅

Daarbij koop ik ook 3/ 4 keer per jaar nieuwe handschoenen van €50 per paar.... dus die €120 per jaar extra is ook een slok op een borrel.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie