Ervaringen sram nx eagle

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Ik heb een cube attention met standaard Shimano deore 2 x 10. Ik was van plan om over te stappen naar sram nx eagle 1 x 12. Dit voor een opgeruimder stuur. Minder tandwielen schoonmaken en een gat voor interne kabel geleding vrij te maken voor een dropper in de toekomst.

Was benieuwd wat de ervaringen zijn met nx eagle. Ik kan alleen de nx kwijt ivm standaard hg body. Alle andere types kan ik maar 11 tandwielen kwijt.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Je kunt ook een NX cassette (of een sunrace oid) combineren met een gx derrie en shifter natuurlijk. Ik heb alleen ervaring met GX maar dat werk gewoon uitstekend.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Waarom 12 speed? Op school (waar ik werk als sportdocent) hebben we MTB's aangeschaft en die zijn uitgerust met 1x10 Deore. Werkt super.

Je kunt ook kiezen voor 1x11. Rijd ik zelf op de ene bike mee op GX. En de andere MTB zit xtr 1x11 (kan 12 worden door palletje te verschuiven) maar nodig heb ik het nog nooit gehad.

Ik ben geen fan van NX. Teveel plastic en 12 speed staat nog altijd bekend om de lage toleranties als het gaat om schakel gedrag.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hardtail sucker
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 10 april 2019, 09:20
Mijn mountainbike: Bird aether 9

Ik sluit me aan met de deore 1x10/1x11

Ik fiets sinds 2 jaar op deore 1x12 en ik had veel beter voor 1 of 2 bladen minder kunnen gaan. Redenen hiervoor zijn:
- Gear range blijft het zelfde.
- Je kan sneller van je lichtste naar de zwaarste versnelling schakelen.
- Schakeld bijna even goed.
- Onderhoudskosten zijn drastisch lager. Een 10 speed ketting kost rond de 20€ en een officiële cassette rond de 40, bij 12 speed is dit zo rond de 30€ en 90€ voor de cassette.
-De derrie van 10 speed kan een grotere tik krijgen en nog prima schakelen doordat al die bladen niet zo opgepropt zitten.

Voor mij heeft 10 of 11 speed dus prestatie voordelen en is het ook nog stukken goedkoper
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik heb al verschillende nx groepsetjes gehad en echt 0 problemen mee gehad..
Als je zoals hierboven aangegeven maar zoekt voor een cassette met een hg body. Verder kun je dan gewoon elk 11 of 12 speed shifter en derailleur setje kiezen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij 1x10 heb je grotere stappen tussen de versnellingen bij een gelijk bereik. Dus het is of met die grotere stappen leven, of voor een minder groot bereik kiezen. Wat de beste keuze is is per persoon verschillend, het hangt af van je getraindheid, voorkeuren en wat voor soort terrein je rijdt.

Als je het extra stapje t.o.v. een 1 x 11 setup niet nodig hebt zou ik voor 11-speed kiezen. Dat is toch net wat goedkoper en minder kritisch in de afstelling dan 12-speed. Dat gezegd hebbende, de 12-speed NX-drivetrain op mijn nieuwste fiets doet het vooralsnog prima. Geen afstelproblemen en schakelt zoals het hoort.

Maar datzelfde kan ik zeggen over alle drivetrains die ik op mijn fietsen heb en had.
Het verbaast me soms hoeveel mensen problemen met hun drivetrain hebben. Misschien heb ik geluk of misschien doe ik gewoon iets goed :tong :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Ik zou dus ook een Shimano xt upgrade set kunnen monteren icm een enkel blad op mijn huidige deore crank? En wat is het verschil tussen een 11 speed met het grootste blad 42 t en een 12 speed met 52 t?
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

kermit schreef: do 16 juni 2022, 09:35 Bij 1x10 heb je grotere stappen tussen de versnellingen bij een gelijk bereik. Dus het is of met die grotere stappen leven, of voor een minder groot bereik kiezen. Wat de beste keuze is is per persoon verschillend, het hangt af van je getraindheid, voorkeuren en wat voor soort terrein je rijdt.

Als je het extra stapje t.o.v. een 1 x 11 setup niet nodig hebt zou ik voor 11-speed kiezen. Dat is toch net wat goedkoper en minder kritisch in de afstelling dan 12-speed. Dat gezegd hebbende, de 12-speed NX-drivetrain op mijn nieuwste fiets doet het vooralsnog prima. Geen afstelproblemen en schakelt zoals het hoort.

Maar datzelfde kan ik zeggen over alle drivetrains die ik op mijn fietsen heb en had.
Het verbaast me soms hoeveel mensen problemen met hun drivetrain hebben. Misschien heb ik geluk of misschien doe ik gewoon iets goed :tong :D
Mijn zwager heeft van de week zijn nieuwe Santa Cruz met (ivm budget :winkie: ) nx eagle en dat werkt volgens hem prima. Was alleen benieuwd naar ervaringen op de lange termijn. Maar daar moet je dus een beetje geluk mee hebben begrijp ik :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Schriemer schreef: do 16 juni 2022, 10:10 Ik zou dus ook een Shimano xt upgrade set kunnen monteren icm een enkel blad op mijn huidige deore crank? En wat is het verschil tussen een 11 speed met het grootste blad 42 t en een 12 speed met 52 t?
Dat kun je zo zien in Ritzelrechner: https://ritzelrechner.de/
Even je huidige versnellingen ingeven en dan kijken of je met een 1x drivetrain de verzetten kunt houden die voor jou belangrijk zijn. Met name de lichte versnellingen en als je graag hard over de weg rijdt ook de zware.

Maar ik kan je nu al vertellen dat als je èn een heel licht verzet voor terreinklimwerk èn een heel zwaar verzet om met racefietsers over de weg mee te jakkeren wilt je met een 1x drivetrain niet de beste keus doet ;-)

Op een van mijn fietsen heb ik een 1x11 drivetrain met een 11-50 Sunrace cassette. Dat werkt allemaal goed, en ik heb ook een voldoende licht en zwaar verzet aan boord. Maar precies rond het tempo dat ik op vlakkere lokale mtb-rondjes vaak rijdt zit er een stap tussen twee versnellingen die ik net wat te groot vind.
Iemand die sterker is dan ik heeft daar misschien helemaal geen last van, want die gebruikt andere versnellingen. Wat maar aangeeft dat e.e.a. persoonlijk is, dus kijk zelf goed naar Ritzelrechner en ga niet klakkeloos monteren wat een ander je aanraadt. Wat voor die persoon goed werkt hoeft voor jou nog niet goed te zijn...

Oja, lange termijn: dat is erg onderhoud- en gebruiksafhankelijk. Veel modder en geen goed onderhoud en elke drivetrain gaat problemen geven.
NX is natuurlijk geen XX1, maar met netjes onderhoud plegen kun je ook met NX jaren vooruit. En een XX1 die niet onderhouden wordt gaat ook problemen geven. Verder zijn al die groepen grotendeels uitwisselbaar, dus op termijn upgraden kan ook nog.
Persoonlijk vind ik alles boven GX overpriced en aangezien GX prima werkt hou ik het daarbij (van Shimano zou dat XT of SLX zijn).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

kermit schreef: do 16 juni 2022, 10:25
Schriemer schreef: do 16 juni 2022, 10:10 Ik zou dus ook een Shimano xt upgrade set kunnen monteren icm een enkel blad op mijn huidige deore crank? En wat is het verschil tussen een 11 speed met het grootste blad 42 t en een 12 speed met 52 t?
Dat kun je zo zien in Ritzelrechner: https://ritzelrechner.de/
Even je huidige versnellingen ingeven en dan kijken of je met een 1x drivetrain de verzetten kunt houden die voor jou belangrijk zijn. Met name de lichte versnellingen en als je graag hard over de weg rijdt ook de zware.

Maar ik kan je nu al vertellen dat als je èn een heel licht verzet voor terreinklimwerk èn een heel zwaar verzet om met racefietsers over de weg mee te jakkeren wilt je met een 1x drivetrain niet de beste keus doet ;-)

Op een van mijn fietsen heb ik een 1x11 drivetrain met een 11-50 Sunrace cassette. Dat werkt allemaal goed, en ik heb ook een voldoende licht en zwaar verzet aan boord. Maar precies rond het tempo dat ik op vlakkere lokale mtb-rondjes vaak rijdt zit er een stap tussen twee versnellingen die ik net wat te groot vind.
Iemand die sterker is dan ik heeft daar misschien helemaal geen last van, want die gebruikt andere versnellingen. Wat maar aangeeft dat e.e.a. persoonlijk is, dus kijk zelf goed naar Ritzelrechner en ga niet klakkeloos monteren wat een ander je aanraadt. Wat voor die persoon goed werkt hoeft voor jou nog niet goed te zijn...

Oja, lange termijn: dat is erg onderhoud- en gebruiksafhankelijk. Veel modder en geen goed onderhoud en elke drivetrain gaat problemen geven.
NX is natuurlijk geen XX1, maar met netjes onderhoud plegen kun je ook met NX jaren vooruit. En een XX1 die niet onderhouden wordt :D gaat ook problemen geven. Verder zijn al die groepen grotendeels uitwisselbaar, dus op termijn upgraden kan ook nog.
Persoonlijk vind ik alles boven GX overpriced en aangezien GX prima werkt hou ik het daarbij (van Shimano zou dat XT of SLX zijn).
Dankje, ga ik daar even kijken. Het gaat mij niet om zo snel mogelijk over vlakke paden dus zware verzetten zijn niet heel belangrijk.
Ik ben meer van t op m’n dooie gemak een uitgepijlde route volgen met hier en daar een klimmetje en een kort vlak stukje ertussen :D
Qua onderhoud zit t wel goed want na elke rit wordt de aandrijflijn grondig gepoetst.
Heb er wel aan zitten denken idd om in het geval dat de derailleur kapot zou gaan ik een gx zou kunnen monteren. Of axs :winkie: :lol:
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Schriemer schreef: do 16 juni 2022, 10:13
kermit schreef: do 16 juni 2022, 09:35 Bij 1x10 heb je grotere stappen tussen de versnellingen bij een gelijk bereik. Dus het is of met die grotere stappen leven, of voor een minder groot bereik kiezen. Wat de beste keuze is is per persoon verschillend, het hangt af van je getraindheid, voorkeuren en wat voor soort terrein je rijdt.

Als je het extra stapje t.o.v. een 1 x 11 setup niet nodig hebt zou ik voor 11-speed kiezen. Dat is toch net wat goedkoper en minder kritisch in de afstelling dan 12-speed. Dat gezegd hebbende, de 12-speed NX-drivetrain op mijn nieuwste fiets doet het vooralsnog prima. Geen afstelproblemen en schakelt zoals het hoort.

Maar datzelfde kan ik zeggen over alle drivetrains die ik op mijn fietsen heb en had.
Het verbaast me soms hoeveel mensen problemen met hun drivetrain hebben. Misschien heb ik geluk of misschien doe ik gewoon iets goed :tong :D
Mijn zwager heeft van de week zijn nieuwe Santa Cruz met (ivm budget :winkie: ) nx eagle en dat werkt volgens hem prima. Was alleen benieuwd naar ervaringen op de lange termijn. Maar daar moet je dus een beetje geluk mee hebben begrijp ik :lol:
Op de Trek Marlin van mijn vrouw twee jaar terug de 2x9 vervangen voor een NX set. En zij is er nog steeds blij mee. Ik ook ;-) Tot nu toe weinig onderhoud aan gehad.

Zelf vind ik het wat minder fijn schakelen, maar vergelijk het al te snel met mijn eigen fietsen. XTR en AXS XX1. ;-)
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben meer van t op m’n dooie gemak een uitgepijlde route volgen met hier en daar een klimmetje en een kort vlak stukje ertussen :D
Waar rij je?
Dat geeft al een aardige indicatie van de verzetten die je nodig hebt.

Er is een Deore 11-speed cassette (HG) met 11-51 tandjes.
Dat is een fijn ding.
(nadeel is dat ie ruim 600g weegt, maar de goedkopere Sram cassettes zijn ook niet licht)
Met een 11-speed XT shifter en een 11 -speed XT of Deore derailleur kan je daar een veelzijdige 11-speed aandrijving mee maken.
Voor kan je een NW voorblad van Ali express monteren. Die zijn er in allerlei maten en standaarden.
Omdat ze weinig kosten kan je goedkoop experimenteren. Rond of ovaal, 30t of 34t.
Als je je keuze hebt gemaakt kan je altijd nog een woke voorblad bij een dure westerling kopen.
Op de Trek Marlin van mijn vrouw twee jaar terug de 2x9 vervangen voor een NX set. En zij is er nog steeds blij mee.
Een 1x aandrijving is gewoon veel eenvoudiger in het gebruik.
Ik heb jaren lang met 3x en 2x gereden, maar ik wil niet anders meer dan 1x.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

hanjovdberg schreef: wo 15 juni 2022, 23:30 Ik ben geen fan van NX. Teveel plastic en 12 speed staat nog altijd bekend om de lage toleranties als het gaat om schakel gedrag.
NX is geen plastic, SX wel.

En hier een long term review over de NX groep:
https://enduro-mtb.com/en/sram-nx-eagle-review/
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

ThaSingleTrackMastah schreef: do 16 juni 2022, 10:49
Ik ben meer van t op m’n dooie gemak een uitgepijlde route volgen met hier en daar een klimmetje en een kort vlak stukje ertussen :D
Waar rij je?
Dat geeft al een aardige indicatie van de verzetten die
Voornamelijk route Harderwijk en Diepenveen en zandenbos Nunspeet en af en toe een uitstapje naar een route van de mtb routes app
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Elvander schreef: do 16 juni 2022, 11:55
hanjovdberg schreef: wo 15 juni 2022, 23:30 Ik ben geen fan van NX. Teveel plastic en 12 speed staat nog altijd bekend om de lage toleranties als het gaat om schakel gedrag.
NX is geen plastic, SX wel.

En hier een long term review over de NX groep:
https://enduro-mtb.com/en/sram-nx-eagle-review/
Thanks, die was ik vanmorgen tegengekomen ja. Is niet negatief maar ook niet super positief :lol:
Plaats reactie