Ik heb een cube attention met standaard Shimano deore 2 x 10. Ik was van plan om over te stappen naar sram nx eagle 1 x 12. Dit voor een opgeruimder stuur. Minder tandwielen schoonmaken en een gat voor interne kabel geleding vrij te maken voor een dropper in de toekomst.
Was benieuwd wat de ervaringen zijn met nx eagle. Ik kan alleen de nx kwijt ivm standaard hg body. Alle andere types kan ik maar 11 tandwielen kwijt.
Ervaringen sram nx eagle
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4701
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Waarom 12 speed? Op school (waar ik werk als sportdocent) hebben we MTB's aangeschaft en die zijn uitgerust met 1x10 Deore. Werkt super.
Je kunt ook kiezen voor 1x11. Rijd ik zelf op de ene bike mee op GX. En de andere MTB zit xtr 1x11 (kan 12 worden door palletje te verschuiven) maar nodig heb ik het nog nooit gehad.
Ik ben geen fan van NX. Teveel plastic en 12 speed staat nog altijd bekend om de lage toleranties als het gaat om schakel gedrag.
Je kunt ook kiezen voor 1x11. Rijd ik zelf op de ene bike mee op GX. En de andere MTB zit xtr 1x11 (kan 12 worden door palletje te verschuiven) maar nodig heb ik het nog nooit gehad.
Ik ben geen fan van NX. Teveel plastic en 12 speed staat nog altijd bekend om de lage toleranties als het gaat om schakel gedrag.
-
- All rounder
- Berichten: 55
- Lid geworden op: wo 10 april 2019, 09:20
- Mijn mountainbike: Bird aether 9
Ik sluit me aan met de deore 1x10/1x11
Ik fiets sinds 2 jaar op deore 1x12 en ik had veel beter voor 1 of 2 bladen minder kunnen gaan. Redenen hiervoor zijn:
- Gear range blijft het zelfde.
- Je kan sneller van je lichtste naar de zwaarste versnelling schakelen.
- Schakeld bijna even goed.
- Onderhoudskosten zijn drastisch lager. Een 10 speed ketting kost rond de 20€ en een officiële cassette rond de 40, bij 12 speed is dit zo rond de 30€ en 90€ voor de cassette.
-De derrie van 10 speed kan een grotere tik krijgen en nog prima schakelen doordat al die bladen niet zo opgepropt zitten.
Voor mij heeft 10 of 11 speed dus prestatie voordelen en is het ook nog stukken goedkoper
Ik fiets sinds 2 jaar op deore 1x12 en ik had veel beter voor 1 of 2 bladen minder kunnen gaan. Redenen hiervoor zijn:
- Gear range blijft het zelfde.
- Je kan sneller van je lichtste naar de zwaarste versnelling schakelen.
- Schakeld bijna even goed.
- Onderhoudskosten zijn drastisch lager. Een 10 speed ketting kost rond de 20€ en een officiële cassette rond de 40, bij 12 speed is dit zo rond de 30€ en 90€ voor de cassette.
-De derrie van 10 speed kan een grotere tik krijgen en nog prima schakelen doordat al die bladen niet zo opgepropt zitten.
Voor mij heeft 10 of 11 speed dus prestatie voordelen en is het ook nog stukken goedkoper
-
- Extreme Biker
- Berichten: 841
- Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
- Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade
Ik heb al verschillende nx groepsetjes gehad en echt 0 problemen mee gehad..
Als je zoals hierboven aangegeven maar zoekt voor een cassette met een hg body. Verder kun je dan gewoon elk 11 of 12 speed shifter en derailleur setje kiezen.
Als je zoals hierboven aangegeven maar zoekt voor een cassette met een hg body. Verder kun je dan gewoon elk 11 of 12 speed shifter en derailleur setje kiezen.
Dartmoor Primal
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Bij 1x10 heb je grotere stappen tussen de versnellingen bij een gelijk bereik. Dus het is of met die grotere stappen leven, of voor een minder groot bereik kiezen. Wat de beste keuze is is per persoon verschillend, het hangt af van je getraindheid, voorkeuren en wat voor soort terrein je rijdt.
Als je het extra stapje t.o.v. een 1 x 11 setup niet nodig hebt zou ik voor 11-speed kiezen. Dat is toch net wat goedkoper en minder kritisch in de afstelling dan 12-speed. Dat gezegd hebbende, de 12-speed NX-drivetrain op mijn nieuwste fiets doet het vooralsnog prima. Geen afstelproblemen en schakelt zoals het hoort.
Maar datzelfde kan ik zeggen over alle drivetrains die ik op mijn fietsen heb en had.
Het verbaast me soms hoeveel mensen problemen met hun drivetrain hebben. Misschien heb ik geluk of misschien doe ik gewoon iets goed
Als je het extra stapje t.o.v. een 1 x 11 setup niet nodig hebt zou ik voor 11-speed kiezen. Dat is toch net wat goedkoper en minder kritisch in de afstelling dan 12-speed. Dat gezegd hebbende, de 12-speed NX-drivetrain op mijn nieuwste fiets doet het vooralsnog prima. Geen afstelproblemen en schakelt zoals het hoort.
Maar datzelfde kan ik zeggen over alle drivetrains die ik op mijn fietsen heb en had.
Het verbaast me soms hoeveel mensen problemen met hun drivetrain hebben. Misschien heb ik geluk of misschien doe ik gewoon iets goed
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 158
- Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
- Mijn mountainbike: Cube attention
Ik zou dus ook een Shimano xt upgrade set kunnen monteren icm een enkel blad op mijn huidige deore crank? En wat is het verschil tussen een 11 speed met het grootste blad 42 t en een 12 speed met 52 t?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 158
- Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
- Mijn mountainbike: Cube attention
Mijn zwager heeft van de week zijn nieuwe Santa Cruz met (ivm budget ) nx eagle en dat werkt volgens hem prima. Was alleen benieuwd naar ervaringen op de lange termijn. Maar daar moet je dus een beetje geluk mee hebben begrijp ikkermit schreef: ↑do 16 juni 2022, 09:35 Bij 1x10 heb je grotere stappen tussen de versnellingen bij een gelijk bereik. Dus het is of met die grotere stappen leven, of voor een minder groot bereik kiezen. Wat de beste keuze is is per persoon verschillend, het hangt af van je getraindheid, voorkeuren en wat voor soort terrein je rijdt.
Als je het extra stapje t.o.v. een 1 x 11 setup niet nodig hebt zou ik voor 11-speed kiezen. Dat is toch net wat goedkoper en minder kritisch in de afstelling dan 12-speed. Dat gezegd hebbende, de 12-speed NX-drivetrain op mijn nieuwste fiets doet het vooralsnog prima. Geen afstelproblemen en schakelt zoals het hoort.
Maar datzelfde kan ik zeggen over alle drivetrains die ik op mijn fietsen heb en had.
Het verbaast me soms hoeveel mensen problemen met hun drivetrain hebben. Misschien heb ik geluk of misschien doe ik gewoon iets goed
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Dat kun je zo zien in Ritzelrechner: https://ritzelrechner.de/
Even je huidige versnellingen ingeven en dan kijken of je met een 1x drivetrain de verzetten kunt houden die voor jou belangrijk zijn. Met name de lichte versnellingen en als je graag hard over de weg rijdt ook de zware.
Maar ik kan je nu al vertellen dat als je èn een heel licht verzet voor terreinklimwerk èn een heel zwaar verzet om met racefietsers over de weg mee te jakkeren wilt je met een 1x drivetrain niet de beste keus doet
Op een van mijn fietsen heb ik een 1x11 drivetrain met een 11-50 Sunrace cassette. Dat werkt allemaal goed, en ik heb ook een voldoende licht en zwaar verzet aan boord. Maar precies rond het tempo dat ik op vlakkere lokale mtb-rondjes vaak rijdt zit er een stap tussen twee versnellingen die ik net wat te groot vind.
Iemand die sterker is dan ik heeft daar misschien helemaal geen last van, want die gebruikt andere versnellingen. Wat maar aangeeft dat e.e.a. persoonlijk is, dus kijk zelf goed naar Ritzelrechner en ga niet klakkeloos monteren wat een ander je aanraadt. Wat voor die persoon goed werkt hoeft voor jou nog niet goed te zijn...
Oja, lange termijn: dat is erg onderhoud- en gebruiksafhankelijk. Veel modder en geen goed onderhoud en elke drivetrain gaat problemen geven.
NX is natuurlijk geen XX1, maar met netjes onderhoud plegen kun je ook met NX jaren vooruit. En een XX1 die niet onderhouden wordt gaat ook problemen geven. Verder zijn al die groepen grotendeels uitwisselbaar, dus op termijn upgraden kan ook nog.
Persoonlijk vind ik alles boven GX overpriced en aangezien GX prima werkt hou ik het daarbij (van Shimano zou dat XT of SLX zijn).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 158
- Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
- Mijn mountainbike: Cube attention
Dankje, ga ik daar even kijken. Het gaat mij niet om zo snel mogelijk over vlakke paden dus zware verzetten zijn niet heel belangrijk.kermit schreef: ↑do 16 juni 2022, 10:25Dat kun je zo zien in Ritzelrechner: https://ritzelrechner.de/
Even je huidige versnellingen ingeven en dan kijken of je met een 1x drivetrain de verzetten kunt houden die voor jou belangrijk zijn. Met name de lichte versnellingen en als je graag hard over de weg rijdt ook de zware.
Maar ik kan je nu al vertellen dat als je èn een heel licht verzet voor terreinklimwerk èn een heel zwaar verzet om met racefietsers over de weg mee te jakkeren wilt je met een 1x drivetrain niet de beste keus doet
Op een van mijn fietsen heb ik een 1x11 drivetrain met een 11-50 Sunrace cassette. Dat werkt allemaal goed, en ik heb ook een voldoende licht en zwaar verzet aan boord. Maar precies rond het tempo dat ik op vlakkere lokale mtb-rondjes vaak rijdt zit er een stap tussen twee versnellingen die ik net wat te groot vind.
Iemand die sterker is dan ik heeft daar misschien helemaal geen last van, want die gebruikt andere versnellingen. Wat maar aangeeft dat e.e.a. persoonlijk is, dus kijk zelf goed naar Ritzelrechner en ga niet klakkeloos monteren wat een ander je aanraadt. Wat voor die persoon goed werkt hoeft voor jou nog niet goed te zijn...
Oja, lange termijn: dat is erg onderhoud- en gebruiksafhankelijk. Veel modder en geen goed onderhoud en elke drivetrain gaat problemen geven.
NX is natuurlijk geen XX1, maar met netjes onderhoud plegen kun je ook met NX jaren vooruit. En een XX1 die niet onderhouden wordt gaat ook problemen geven. Verder zijn al die groepen grotendeels uitwisselbaar, dus op termijn upgraden kan ook nog.
Persoonlijk vind ik alles boven GX overpriced en aangezien GX prima werkt hou ik het daarbij (van Shimano zou dat XT of SLX zijn).
Ik ben meer van t op m’n dooie gemak een uitgepijlde route volgen met hier en daar een klimmetje en een kort vlak stukje ertussen
Qua onderhoud zit t wel goed want na elke rit wordt de aandrijflijn grondig gepoetst.
Heb er wel aan zitten denken idd om in het geval dat de derailleur kapot zou gaan ik een gx zou kunnen monteren. Of axs
- Koban
- Pro Biker
- Berichten: 1123
- Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
- Mijn mountainbike: twee wielers
- Contacteer:
Op de Trek Marlin van mijn vrouw twee jaar terug de 2x9 vervangen voor een NX set. En zij is er nog steeds blij mee. Ik ook Tot nu toe weinig onderhoud aan gehad.Schriemer schreef: ↑do 16 juni 2022, 10:13Mijn zwager heeft van de week zijn nieuwe Santa Cruz met (ivm budget ) nx eagle en dat werkt volgens hem prima. Was alleen benieuwd naar ervaringen op de lange termijn. Maar daar moet je dus een beetje geluk mee hebben begrijp ikkermit schreef: ↑do 16 juni 2022, 09:35 Bij 1x10 heb je grotere stappen tussen de versnellingen bij een gelijk bereik. Dus het is of met die grotere stappen leven, of voor een minder groot bereik kiezen. Wat de beste keuze is is per persoon verschillend, het hangt af van je getraindheid, voorkeuren en wat voor soort terrein je rijdt.
Als je het extra stapje t.o.v. een 1 x 11 setup niet nodig hebt zou ik voor 11-speed kiezen. Dat is toch net wat goedkoper en minder kritisch in de afstelling dan 12-speed. Dat gezegd hebbende, de 12-speed NX-drivetrain op mijn nieuwste fiets doet het vooralsnog prima. Geen afstelproblemen en schakelt zoals het hoort.
Maar datzelfde kan ik zeggen over alle drivetrains die ik op mijn fietsen heb en had.
Het verbaast me soms hoeveel mensen problemen met hun drivetrain hebben. Misschien heb ik geluk of misschien doe ik gewoon iets goed
Zelf vind ik het wat minder fijn schakelen, maar vergelijk het al te snel met mijn eigen fietsen. XTR en AXS XX1.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Waar rij je?Ik ben meer van t op m’n dooie gemak een uitgepijlde route volgen met hier en daar een klimmetje en een kort vlak stukje ertussen
Dat geeft al een aardige indicatie van de verzetten die je nodig hebt.
Er is een Deore 11-speed cassette (HG) met 11-51 tandjes.
Dat is een fijn ding.
(nadeel is dat ie ruim 600g weegt, maar de goedkopere Sram cassettes zijn ook niet licht)
Met een 11-speed XT shifter en een 11 -speed XT of Deore derailleur kan je daar een veelzijdige 11-speed aandrijving mee maken.
Voor kan je een NW voorblad van Ali express monteren. Die zijn er in allerlei maten en standaarden.
Omdat ze weinig kosten kan je goedkoop experimenteren. Rond of ovaal, 30t of 34t.
Als je je keuze hebt gemaakt kan je altijd nog een woke voorblad bij een dure westerling kopen.
Een 1x aandrijving is gewoon veel eenvoudiger in het gebruik.Op de Trek Marlin van mijn vrouw twee jaar terug de 2x9 vervangen voor een NX set. En zij is er nog steeds blij mee.
Ik heb jaren lang met 3x en 2x gereden, maar ik wil niet anders meer dan 1x.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2134
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
NX is geen plastic, SX wel.hanjovdberg schreef: ↑wo 15 juni 2022, 23:30 Ik ben geen fan van NX. Teveel plastic en 12 speed staat nog altijd bekend om de lage toleranties als het gaat om schakel gedrag.
En hier een long term review over de NX groep:
https://enduro-mtb.com/en/sram-nx-eagle-review/
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 158
- Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
- Mijn mountainbike: Cube attention
Voornamelijk route Harderwijk en Diepenveen en zandenbos Nunspeet en af en toe een uitstapje naar een route van de mtb routes appThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 16 juni 2022, 10:49Waar rij je?Ik ben meer van t op m’n dooie gemak een uitgepijlde route volgen met hier en daar een klimmetje en een kort vlak stukje ertussen
Dat geeft al een aardige indicatie van de verzetten die
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 158
- Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
- Mijn mountainbike: Cube attention
Thanks, die was ik vanmorgen tegengekomen ja. Is niet negatief maar ook niet super positiefElvander schreef: ↑do 16 juni 2022, 11:55NX is geen plastic, SX wel.hanjovdberg schreef: ↑wo 15 juni 2022, 23:30 Ik ben geen fan van NX. Teveel plastic en 12 speed staat nog altijd bekend om de lage toleranties als het gaat om schakel gedrag.
En hier een long term review over de NX groep:
https://enduro-mtb.com/en/sram-nx-eagle-review/