Twee van mijn vier bikes hebben NX, op basis van 12 speed.
Ik ben een echte SRAM liefhebber en de NX opereert echt als een typisch SRAM product en schakelt lekker direct. Ik heb mij nog niet gestoord aan het verzetten verloop van de 12 speed. En ik ben best wel een mierenn**ker op dat vlak kan ik je vertellen.
De NX derrie heeft inderdaad wat kunststof onderdelen, voelt echter wel degelijk aan. Is wel iets minder stijf daardoor dan de hogere SRAM klasses is mijn ervaring, maar is niet storend tijdens gebruik oid.
Ervaringen sram nx eagle
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2180
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Ik heb 2 fietsen, de een XO en de andere NX beide Eagle en ik vind de NX echt meer dan prima rijden..
De XO adelaar schakelt iets preciezer, maar ik vind het verschil in prijs het verschil in performance absoluut niet waard.
Als ik nog eens een fiets op bouw gaat er gewoon NX op.
De XO adelaar schakelt iets preciezer, maar ik vind het verschil in prijs het verschil in performance absoluut niet waard.
Als ik nog eens een fiets op bouw gaat er gewoon NX op.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 158
- Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
- Mijn mountainbike: Cube attention
Gx cassette past dus niet door de standaard hg naaf maar als ik de reacties lees lijkt een complete set nx niet verkeerd als t niet bevalt kan ik alsnognlater een gx derailleur er op maken
Nog wel gekeken naar Shimano xt 1x11 en dan een enkel voorblad op m’n huidige crank maar ketting komt dan te scheef.
Nog wel gekeken naar Shimano xt 1x11 en dan een enkel voorblad op m’n huidige crank maar ketting komt dan te scheef.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dat zal je dan op moeten lossen aan de crank, want de cassette zit op dezelfde plek, XT of NX
De 1e versnelling van een 12-speed zit zelfs nog iets verder naar binnen dan bij een 1-speed..
De 1e versnelling van een 12-speed zit zelfs nog iets verder naar binnen dan bij een 1-speed..
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16843
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik vind een HG-body juist een voordeel. Ik weiger principieel 200 euro of meer voor een cassette uit te geven en dan valt zo'n beetje alles met XD passing af.
Qua schakelwerking en levensduur heb je zelf ook nog de nodige invloed door je schakelgedrag. Sommige mensen rammen gewoon door op de pedalen als ze schakelen, ik neem zelf altijd wat druk weg op dat moment. Dat de topgroepen ook onder last werken wil niet zeggen dat doorstampen de beste methode is
Groepen als GX en XT bieden doorgaans de beste middenweg tussen prijs en prestaties. NX en SLX zitten daar net onder en zijn in sommige gevallen misschien zelfs nog wel de betere optie. Ik las dat de NX crank bijvoorbeeld een stalen blad gebruikt, de levensduur daarvan is doorgaans beter dan van alu bladen. En als er maar een klein blad op zit is het gewichtsverschil verwaarloosbaar.
Los daarvan hebben Shimano cranks mijn voorkeur, omdat hun bevestigingssysteem gewoon het beste is. Gewoon een as en een crankarm die je erop schuift en met twee bouten vast zet. Ook de speling is eenvoudig af te stellen.
Volgens mij hebben ze daar een patent op en moeten alle andere merken daarom wat anders verzinnen? Of het is gezichtsverlies om iets te kopieëren wat goed werkt, geen idee...
Ik heb in de 9-speed tijd weleens een kale Deore en XTR crank gewogen, dus zonder bladen en boutjes. Dat verschil was behoorlijk klein, het grootste verschil zat 'm in de alu versus stalen bladen en idem bladboutjes. Aangezien er toen nog overal drie bladen op zaten tikte dat best aan.
Qua schakelwerking en levensduur heb je zelf ook nog de nodige invloed door je schakelgedrag. Sommige mensen rammen gewoon door op de pedalen als ze schakelen, ik neem zelf altijd wat druk weg op dat moment. Dat de topgroepen ook onder last werken wil niet zeggen dat doorstampen de beste methode is
Groepen als GX en XT bieden doorgaans de beste middenweg tussen prijs en prestaties. NX en SLX zitten daar net onder en zijn in sommige gevallen misschien zelfs nog wel de betere optie. Ik las dat de NX crank bijvoorbeeld een stalen blad gebruikt, de levensduur daarvan is doorgaans beter dan van alu bladen. En als er maar een klein blad op zit is het gewichtsverschil verwaarloosbaar.
Los daarvan hebben Shimano cranks mijn voorkeur, omdat hun bevestigingssysteem gewoon het beste is. Gewoon een as en een crankarm die je erop schuift en met twee bouten vast zet. Ook de speling is eenvoudig af te stellen.
Volgens mij hebben ze daar een patent op en moeten alle andere merken daarom wat anders verzinnen? Of het is gezichtsverlies om iets te kopieëren wat goed werkt, geen idee...
Ik heb in de 9-speed tijd weleens een kale Deore en XTR crank gewogen, dus zonder bladen en boutjes. Dat verschil was behoorlijk klein, het grootste verschil zat 'm in de alu versus stalen bladen en idem bladboutjes. Aangezien er toen nog overal drie bladen op zaten tikte dat best aan.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Ah, de goede ouwe 9-speed tijd
Kan mij nog wel herinneren dat de tanden van die stalen Deore bladen met een aantal modder ritten zo weg waren, als sneeuw voor de zon. Met de nodige chainsuck van dien... Wel eens nieuwe bladen 'op' gereden tijdens het rijden van de Houffa marathon. Nou ja, eigenlijk was zelfs mijn complete drive train op gereden
GX is idd de sweetspot, prijs x gewicht.
De Sram XX1 mag dan wel €379 kosten, maar scheelt wel 280 gram gewicht tov de NX. Da's best wel veel voor het achterwiel vind ik dan. GX scheelt ook nog zo'n 180 gram zeg ik zo uit m'n hoofd, ook best nog wel significant.
Ik heb het hier wel over XC/Trail gebruik, alles daarboven rijd je toch met banden van +1kg p/st. Dan zijn bovenstaande gewichtsbesparingen natuurlijk een lachertje en dan moet je idd zeker bij een NX of GX blijven
Kan mij nog wel herinneren dat de tanden van die stalen Deore bladen met een aantal modder ritten zo weg waren, als sneeuw voor de zon. Met de nodige chainsuck van dien... Wel eens nieuwe bladen 'op' gereden tijdens het rijden van de Houffa marathon. Nou ja, eigenlijk was zelfs mijn complete drive train op gereden
GX is idd de sweetspot, prijs x gewicht.
De Sram XX1 mag dan wel €379 kosten, maar scheelt wel 280 gram gewicht tov de NX. Da's best wel veel voor het achterwiel vind ik dan. GX scheelt ook nog zo'n 180 gram zeg ik zo uit m'n hoofd, ook best nog wel significant.
Ik heb het hier wel over XC/Trail gebruik, alles daarboven rijd je toch met banden van +1kg p/st. Dan zijn bovenstaande gewichtsbesparingen natuurlijk een lachertje en dan moet je idd zeker bij een NX of GX blijven
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 158
- Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
- Mijn mountainbike: Cube attention
Probeer zelf ook altijd de druk eraf te halen voor t schakelen heuvelop. Nadeel is dat ik vaak te laat ben waardoor ik als ik de druk eraf haal gelijk stilval. Maar dat is mijn gebrek aan techniekkermit schreef: ↑vr 17 juni 2022, 09:50
Qua schakelwerking en levensduur heb je zelf ook nog de nodige invloed door je schakelgedrag. Sommige mensen rammen gewoon door op de pedalen als ze schakelen, ik neem zelf altijd wat druk weg op dat moment. Dat de topgroepen ook onder last werken wil niet zeggen dat doorstampen de beste methode is
[/i]
Rij met (niet de lichtste) velgen van 30 mm binnenbreedte en 2.35 banden met een flinke sloot latex dus of je dan van xc kan spreken..
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4712
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Ik had pas een FSA gossamer crank in mijn handen. Exact hetzelfde systeem als Shimano ...
-
- Moderator
- Berichten: 16843
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Mmm, dan zou je niet denken dat het een patent kwestie is.
Waarom dan toch van die mindere systemen bedenken en op de markt zetten...
Waarom dan toch van die mindere systemen bedenken en op de markt zetten...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4712
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
FSA maakt gebruik van verschillende systemen.
Zo hebben ze ook de self extracting bolt systeem en nog een soort combi van oude IS passing met externe extractie systeem (Shimano..)
Waarom heb ik geen idee.
Zo hebben ze ook de self extracting bolt systeem en nog een soort combi van oude IS passing met externe extractie systeem (Shimano..)
Waarom heb ik geen idee.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 40
- Lid geworden op: do 14 maart 2019, 10:49
- Mijn mountainbike: Specialized Epic
Als ik alles zo gelezen heb, denk ik dat ik ook de keuze ga maken om de groepset van mijn zoon aan te passen naar een NX
Hij heeft nu een Trek X-Caliber 8 uit 2019 met een 2x10 XT afmontage, hiervan zijn de voorbladen al wel eens vervangen maar niet voor de juiste maat wegens schaarste, en gezien hij toch vaak wat problemen ervaart met de voorderailleur lijkt me dit wat beter.
Nu moet ook het voorblad aangepast worden, iemand daar tips voor?
Hij heeft nu een Trek X-Caliber 8 uit 2019 met een 2x10 XT afmontage, hiervan zijn de voorbladen al wel eens vervangen maar niet voor de juiste maat wegens schaarste, en gezien hij toch vaak wat problemen ervaart met de voorderailleur lijkt me dit wat beter.
Nu moet ook het voorblad aangepast worden, iemand daar tips voor?
-
- Moderator
- Berichten: 16843
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Gewoon een willekeurig narrow wide blad dat op je crank past. Werkt allemaal.
Ik heb er al een hele tijd een Ali-voorblad van een paar euro op zitten en daar is weinig mis mee. Hooguit de opdruk is wat minder, maar ik zie ook genoeg merkbladen met lelijke opdruk. En als je het niet teveel poetst zie je er toch amper wat van
Wel even goed kiezen hoeveel tandjes. Je wilt in elk geval een licht verzet hebben waar je overal mee boven komt.
Da's meteen het nadeel van een single ring drivetrain, je moet iets bewuster je verhoudingen kiezen dan met een double of triple crank.
www.ritzelrechner.de is ideaal om verzetten te kunnen vergelijken. Hou ook rekening met de wielmaat als je twee fietsen met verschillende maten vergelijkt.
Ik heb er al een hele tijd een Ali-voorblad van een paar euro op zitten en daar is weinig mis mee. Hooguit de opdruk is wat minder, maar ik zie ook genoeg merkbladen met lelijke opdruk. En als je het niet teveel poetst zie je er toch amper wat van
Wel even goed kiezen hoeveel tandjes. Je wilt in elk geval een licht verzet hebben waar je overal mee boven komt.
Da's meteen het nadeel van een single ring drivetrain, je moet iets bewuster je verhoudingen kiezen dan met een double of triple crank.
www.ritzelrechner.de is ideaal om verzetten te kunnen vergelijken. Hou ook rekening met de wielmaat als je twee fietsen met verschillende maten vergelijkt.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After