Ervaringen sram nx eagle

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bijtje schreef: ma 11 juli 2022, 12:43 Als ik alles zo gelezen heb, denk ik dat ik ook de keuze ga maken om de groepset van mijn zoon aan te passen naar een NX
Hij heeft nu een Trek X-Caliber 8 uit 2019 met een 2x10 XT afmontage, hiervan zijn de voorbladen al wel eens vervangen maar niet voor de juiste maat wegens schaarste, en gezien hij toch vaak wat problemen ervaart met de voorderailleur lijkt me dit wat beter.


Nu moet ook het voorblad aangepast worden, iemand daar tips voor?
Shimano heeft ook 1x11 en 1x12.
Omdat je nu een HG achternaaf hebt, is het misschien een idee om 1x11 te overwegen van Shimano.
Je kleinste kransje kan ook bij 1x12 toch niet kleiner dan 11t zijn, vanwege je HG vrijloop.
Kiezen voor 12 speed kost dus meer, terwijl je er nauwelijks voordeel van hebt.
Ook bij vervanging is 11 speed goedkoper. Voor veel mensen eigenlijk de betere keuze.
Bijv. een 11 speed XT derailleur en shifter, Deore 11-51 cassette en een Deore of XT ketting.
Voor kan je een NW voorblad kopen van een third party merk.
Absolute Black, Garbaruk, of Aliexpress.
Voordeel van Ali is dat die erg goedkoop zijn, dus je kunt experimenteren voor weinig.
Bijv. een 30t voor in de bergen en een 34t voor thuis in de polder.
Dezelfde NW voorbladen kan je toepassen bij 10 11 en 12 speed.

Nog een idee, koop een 10 speed HG 11-46 cassette van ZTTO op Ali, incl een verlengstukje voor je derailleur.
(Niet incl de ketting, want die zijn ruk)
Dan meteen een 32 NW voorblad.
Je kan dan met de bestaande derailleur 1x10 rijden en de voorderailleur en shifter weglaten.
Kost bijna niets, werkt goed.
Enige nadeel is dat de stapjes tussen de versnellingen iets groter zijn.
Dat voel je vooral op het fietspad, off road is het prima te doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bijtje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: do 14 maart 2019, 10:49
Mijn mountainbike: Specialized Epic

dank voor je reactie, dat is wellicht een goeie optie om even te bekijken.
Ik rij zelf ook 1x11 met een GX cassette en merk inderdaad dat de prijzen gunstiger zijn dan 1x12, en kan mij hier prima mee redden.
Gezien mijn zoon wat minder fietst is het wel de moeite waard om een goede (niet zo'n dure) oplossing te plaatsen.

Ik ga eens even rondsnuffelen naar wat spullen en wat de kosten allemaal zijn en de levertijden.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Ik heb NX gehad op mijn hardtail. Door een productiefout in de derailleur ging deze na 1,5-ish jaar kapot, maar dat viel onder garantie. Tot dat moment had ik er geen problemen mee.
Nadeel is inderdaad wel dat de cassettes t*fusduur zijn. Wat dat betreft zijn bovenstaande adviezen voor 1x11 of 2x10 heel valide.
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 11 juli 2022, 14:28
... koop een 10 speed HG 11-46 cassette van ZTTO op Ali, incl een verlengstukje voor je derailleur.
(Niet incl de ketting, want die zijn ruk)
...
De vraag stellen is wellicht hem beantwoorden... maar zijn die cassettes een beetje OK?
Ik heb een bidonhouder van ZTTO; mooi ding en doet wat hij moet doen, maar dat vind ik niet zo spannend. Cassettes daarentegen... :roll:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik had een ZTTO setje gekocht voor m'n 10-speed XC-fiets.Cassette, ketting, NW voorblad en een verlengstuk je voor de derailleurhanger.
De XCert is een beetje ondergeschoven kindje sinds ik hier woon.
Anyway, de cassette, het verlengstukje en het NW voorblad zijn prima, maar de ketting was rotzooi. Ziet er uit als een KMC ketting, maar naamloos.
Na 3 ritjes al over de slijtagegrens, stroeve schakels etc
Shimano 10-speed ketting er op en het draait als een zonnetje.
Dus over de cassette wel tevreden.
Uiteraard zijn bij 10-speed de stapjes van 11 naar 46 wat groter dan bij een 11-36, maar in de bergen merk je dat niet.
De 10 tandjes extra merk je wel bij het klimmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dressed4succes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: di 27 november 2018, 23:27

Weet iemand wat het maximale optie is qua voorblad.
Ik heb binnenkort een redelijk grote tocht met flink wat gravel. Neig maar 38t voor ipv de 32t die er nu opzit. Is dat technisch een optie met juiste ketting lengte.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ja dat kan,
mits het in je frame past en je een langere ketting neemt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie