3X8 naar 1X systeem

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
tba
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 25 juni 2022, 12:49

Hoi iedereen,

Ik ben al geruime tijd aan het overwegen om naar een 1X systeem over te schakelen op mijn Cube aim sl. Deze vraag heb ik tevens ook gesteld aan mijn mijn lokale fietsenwinkel, maar dit werd mij afgeraden. Daar opteerde ze liever om een nieuw model aan te kopen.

Omdat ik het gevoel had dat ik daar niet echt geholpen werd, begon ik mijn zoektocht verder te zetten.
Doordat het aanbod zo groot is, zie ik door de bomen het bos niet meer en kan echt wel wat hulp gebruiken.

Ik gebruik de fiets voornamelijk voor woon/werk verkeer. Een 1X systeem lijkt mij een betere oplossing. Minder dingen waar ik me zorgen over hoef te maken tijdens het rijden. Het voorblad is tevens beschadigd geraakt, een vervanging moet zoiezo gebeuren, daarom dacht ik aan een upgrade.

Ondertussen weet ik wel dat ik de bottom bracket zou upgraden naar een hollowtech II. Indien ik voor een narrow wide chainring kies, is het dan mogelijk om vanachter alles het zelfde te houden? Is het überhaupt de moeite om dergelijke upgrade te doen? Of ben ik beter af een nieuwe 3x8 aan te schaffen en die er op te monteren?

Momenteel is dit gemonteerd op de fiets:
Crankset: Shimano Tourney FC-TX801, 42x32x22T, 170mm
Cassette: Shimano CS-HG200, 12-32T
Rear hub: Shimano FH-TX505
Rear derailleur: Shimano RD-M360, 8-Speed
Front derailleur: Shimano Altus FD-M313-M6, Downswing, 31.8mm Clamp

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door tba op za 25 juni 2022, 19:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

De gestelde vraag is gewoon niet te beantwoorden, in de eerste plaats omdat totaal onduidelijk is wat je precies met je 1x... wenst te bereiken en daarna dat je prioriteiten niet duidelijk zijn en iedereen daar dus naar hartelust zijn eigen criteria op kan plakken (wat zelden convergeert).

In hoeverre bieden het half dozijn (als het niet meer is) met betrekking tot dit topic niet genoeg aanknopingspunten om dat voor een groot deel al zelf in te vullen? (en wat dan onduidelijk blijft zeer specifiek te vragen)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Lekker 3x8 laten.
En als je toch 1x8 wil rijden zet je je voorderrie op het middenblad en kom je er nooit meer aan.

Maar ik snap zoiets niet, waarom zou je zoiets uberhaupt willen?
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

tba schreef: za 25 juni 2022, 13:00 Deze vraag heb ik tevens ook gesteld aan mijn mijn lokale fietsenwinkel, maar dit werd mij afgeraden. Daar opteerde ze liever omeen nieuw model aan te kopen.

Omdat ik het gevoel had dat ik daar niet echt geholpen werd, werd de drang naar een 1X systeem groter.
Dus jij hebt het gevoel niet geholpen te worden omdat je een antwoord krijgt wat niet bevalt?

:lol:

Succes daarmee
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

TS wil een aanpassing/upgrade van zijn huidige fiets en krijgt dan het advies een nieuw model te kopen ... :roll:

Sorry maar dat is toch niet meedenken met de klant? Dat is gewoon een fiets willen verkopen.

Je kunt prima een upgrade maar 1x10 Deore overwegen. Kostenplaatje als je echt alles nieuw wilt zal dan zo rond de €250 liggen (derailleur, shifter, cassette en crankstel).

Heb ik een poosje geleden ook voor iemand opgebouwd.

Wil je naar 1x8 dan is het gewoon simpelweg een nieuw 1x crankstel kopen of je huidige ombouwen naar een 1x. Kan goed met een kettinblad van Ali. Wel even kijken naar je kettinglijn maar als je het blad op de midden positie monteert gaat dat wel goed komen.

Een FM heeft ook een heel ander uurloon dan een DHZ die geen uurloon vraagt. Kan best zijn dat FM denkt .. dat gaat al snel richting de €350-400 als ik alles vernieuw en dan is een nieuwe fiets een beter advies.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
tba
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 25 juni 2022, 12:49

hanjovdberg schreef: za 25 juni 2022, 20:12 TS wil een aanpassing/upgrade van zijn huidige fiets en krijgt dan het advies een nieuw model te kopen ... :roll:

Sorry maar dat is toch niet meedenken met de klant? Dat is gewoon een fiets willen verkopen.

Je kunt prima een upgrade maar 1x10 Deore overwegen. Kostenplaatje als je echt alles nieuw wilt zal dan zo rond de €250 liggen (derailleur, shifter, cassette en crankstel).

Heb ik een poosje geleden ook voor iemand opgebouwd.

Wil je naar 1x8 dan is het gewoon simpelweg een nieuw 1x crankstel kopen of je huidige ombouwen naar een 1x. Kan goed met een kettinblad van Ali. Wel even kijken naar je kettinglijn maar als je het blad op de midden positie monteert gaat dat wel goed komen.

Een FM heeft ook een heel ander uurloon dan een DHZ die geen uurloon vraagt. Kan best zijn dat FM denkt .. dat gaat al snel richting de €350-400 als ik alles vernieuw en dan is een nieuwe fiets een beter advies.
Super! Alvast bedankt voor de duidelijke uitleg en hulp!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Alhoewel de SL het topmodel uit de reeks is, blijft de Cube Aim toch een van de goedkoopste bikes op de markt. We hebben de fiets niet gezien, maar slijtage kan meer omvatten dan het voorblad. Volgens de gebruiken van de wegwerpmaatschappij repareer je niet meer, maar koop je een nieuwe. Er is niks mis met opknappen.
Je huidige voorbladen zijn 42 , 32 en 22 tanden. Voor woon-werk rij je nu waarschijnlijk vaak met 42 tanden. De meest MTB standaard groepen gaan meer uit van 32 voor ( of vergelijkbaar) en er zitten geen 42 tanden op. Heb je een groter bereik nodig dan je huidige 12-32. Voor de weg in Nederland lijkt mij dit ruim voldoende en voor vlakke MTB routes ook.

Als dat zo, is hoef je achter niet te investeren om iets te vervangen dat het nog doet.
Laatst gewijzigd door Willem Altes op zo 26 juni 2022, 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Als je de hele operatie moet laten uitvoeren tegen €60 a 75 per uur en met onderdelen tegen adviesprijs is het kil economisch gezien inderdaad niet interessant op een fiets van.... € 499?

Als je de kennis en tijd hebt op via MP of dit forum wat onderdelen bij elkaar te scharrelen kan het een leuk projectje zijn.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ik heb onlangs mijn woon-werk fiets omgebouwd naar 1x8. De voorderailleur werkte eigenlijk al nooit lekker vanwege een vreemde kabelloop en ik gebruik meestal maar een paar versnellingen. Onderdelen voor een 8-speed zijn spotgoedkoop (cassette rond de €20 euro geloof ik), dat is alleen al een goede reden om zo’n fiets zo lang mogelijk op de weg te houden. :-D
De ombouw was simpel. Ik heb alleen de drie voorbladen vervangen door 1 (plus een kettingrand). Het crankstel heb ik hergebruikt. Het nieuwe ‘narrow wide’ blad op de middelste positie en de kettingrand op de buitenste. Zonder kettingrand zijn de bladboutjes mogelijk te lang. Op te lossen met een extra ringetje of een korter boutje meebestellen. En de voorderailleur, kabel en shifter verwijderd uiteraard. :wink: Omdat mijn ketting + cassette versleten waren heb ik die ook vervangen.
Let bij de keuze van het voorblad goed op de grootte. Ik ben geen ‘stoemper’ en heb een 36 gekozen maar die is eigenlijk toch net iets te klein. Op zich gaat het prima, maar de kleinere kransjes op de cassette slijten wat sneller dan de grote. Kijk welke versnelling je nu het meeste gebruikt en zorg dat die ongeveer in het midden (of iets zwaarder) van de cassette valt. Dan kun je nog makkelijk lichter/zwaarder trappen. Online zijn wel rekenhulpjes te vinden om de verhouding voorblad/cassette te bepalen.
Succes!
Be Nice, Say Hi!
Plaats reactie