12 graden backsweep stuur - ervaring gezocht

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Door een breuk in mijn hand zit mijn rechte stuur niet meer ontspannen. Volgens geleerden zit het zo ie zo niet ontspannen. Op de vakantiefiets inmiddels een 16 graden backsweep stuur. Dat bevalt uitstekend, een blijvertje dus.

Op de mtb lijkt mij een dergelijk stuur (16 graden) te passief, zeker in een staande houding, down the hill. Iemand die met een 12 graden backsweep stuur rijdt?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik op beide fietsen. Vind het heerlijk, niet een wereld van verschil maar ontlast de pols net wat.
Waar woke is, is vuur
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Jurriaan schreef: zo 26 juni 2022, 22:25 Op de mtb lijkt mij een dergelijk stuur (16 graden) te passief, zeker in een staande houding, down the hill. Iemand die met een 12 graden backsweep stuur rijdt?
Nee, wel een flink aantal jaren met 20 (Answer) en 24 (Carnegie) sturen gereden ook in de Alpen en het middengebergte. Gewoon een keer geprobeerd en het beviel erg goed. Je schrijft "16 graden lijkt mij... te passief" maar probeer het stuur wat je hebt eens? Andermans ervaring zou ik minder op bouwen.

En wat voor bike heb je, wat voor trails en hoe breed is je stuur nu?
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kjoeb
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: za 4 februari 2012, 11:26

Geen ervaring met 16 graden. Wel met 12, Syntace Vector. Voor mij perfect. Ik wil niet meer anders. Voorheen ook soms last van de polsen, maar sindsdien niet meer. Natuurlijk kan dat voor iedereen anders zijn. Ik zou het gewoon proberen, bijv. met een betaalbaar alu stuurtje.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Heb jaren met een 68 cm 16 gr. stuur gereden. Ik had daarna niet meer de behoefte om mijn handen te verplaatsen. Daarvoor reed ik met nagenoeg recht stuur 4 gr. met barends hiermee kon ik de polsen ontlasten in een ritje.

Veel backsweep voelt heel natuurlijk.

Dat zelfde stuur verlengd naar 72 cm ging ook prima.

een 12 gr. 72 cm voldoet ook goed.

Nu rijdt ik met een 77, 5 gr. backsweep. Gaat goed. Ik ga het nog wel uitproberen met een 12 of 16 gr. Maar die moet nog verlengd worden.

Is logisch. Hoe breder het stuur des te minder backsweep heb je nodig in het platte vlak.

Verlengen doe ik met een stuk op maat gedraaid aluminium of eiken hout die perfect in het stuur past.

Bij b.v. een Jones stuur met veel meer backsweep werkt het anders; die steekt naar beneden. De handpositie draait naar ongeveer 45 gr.

Volgens mij kun je met die gedraaide vuist/handpositie harder aan het stuur trekken. Dan met een nagenoeg vlakke handpositie.
Nadeel is dat bij een Jones stuur de handen ruim onder het vlak van de stuurpen komen . Om een juiste zitpositie te krijgen . Zal de stack van het frame hoog moeten zijn of je vorkbuis lang voor het ophogen van de stuurpen.
Laatst gewijzigd door corex op ma 27 juni 2022, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In het verleden heb ik ook met een Syntace 12 graden stuur gereden. Dat was wel wat smaller dan tegenwoordig gebruikelijk (66cm) maar ik vond het qua houding erg prettig. Voelde heel natuurlijk.

Volgens mij geven veel ergonomische handvatten ook een soort van extra backsweep, door de bredere steunvlakken staat je hand ook onder een iets andere hoek op het stuur dan met standaard grips. Mijn huidige sturen hebben namelijk de min of meer standaard backsweep maar doordat ik met Ergon grips rijd mis ik die 12 graden niet echt (ik had eerst de GS1 en sinds een tijdje de GA3 met kleinere "vleugeltjes").
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

1 fiets met 12 graden 72 cm. stuur gereden ook prima.

Ik zorg er voor dat de backsweep voldoende naar boven gedraaid is om mijn schouders ontspannen te houden. hiermee is de staande positie prima.

Zoeken naar een juist handvat kan zeker helpen. En wat als je de kant van de pols in kwestie anders afmonteerd.
We hebben allemaal een handicap... dus wat the hell. :bier:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Heckler40 schreef: ma 27 juni 2022, 00:43 Nee, wel een flink aantal jaren met 20 (Answer) en 24 (Carnegie) sturen gereden ook in de Alpen en het middengebergte. Gewoon een keer geprobeerd en het beviel erg goed. Je schrijft "16 graden lijkt mij... te passief" maar probeer het stuur wat je hebt eens? Andermans ervaring zou ik minder op bouwen.

En wat voor bike heb je, wat voor trails en hoe breed is je stuur nu?
Stuur op de vakantie fiets ijs 66cm. Ik vind dat in bochten echt rijden als een dweil, zo van je stuurt en even later is er pas reactie.
Stuur op de mtb, all mountain, is 76cm.
Afbeelding
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Ik heb ook pols klachten (reuma) en rij nu 6 maanden met de SQlab 30X met 12 graden backsweep in combinatie met ergon GA3 grips.
Stuur ingekort tot 76cm. Het voelt voor mij een stuk meer ontspannen en natuurlijker. Geen problemen met vreemd stuur gedrag (tov mijn oude setup met Renthal stuur). Kan nu ook langer rijden op onverhard en ruw terrein. Voor mij een blijvertje
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Xlc heeft een 12 graden backsweep model voor iets meer dan 30 euro.
Die heb ik onlangs gekocht om te proberen of het wat voor mij is.
Te kort mee gereden om echt een eigen ervaring te geven.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Hier ook erg tevreden met mn SQLab stuur met 12 graden backsweep. Net genoeg om het stuur in mijn zithouding op de fiets langs mijn artrose wijsvinger knokkel te laten lopen…
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Bruikbare tips, dank.

Ik ga nu ook voor een 12 graden stuur.
Lees dat Ergotec dergelijke sturen ook verkoopt.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik rij nu een jaar met deze: SQLAB 3OX CARBON 16D HIGH RISE , ben al langer liefhebber van stuurtjes met wat meer backsweep en ik kan mijn rijstijl niet echt omschrijven als passief .
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Jurriaan schreef: wo 29 juni 2022, 17:34 Bruikbare tips, dank.

Ik ga nu ook voor een 12 graden stuur.
Lees dat Ergotec dergelijke sturen ook verkoopt.
Mss staat hier nog nuttig info :-q
viewtopic.php?f=4&t=137278
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

12 graden Ergotec besteld.
Deel tzt mijn ervaringen.

Afbeelding
Plaats reactie