Demper 165x40

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

Ik ben wat aan het zoeken naar een vervangende demper

Slag minimaal 165x38 max 165x40

Als ik bij vitusbikes kijk zie ik in de rapide FS een trunnion demper zitten met een demper met de mogelijkheid tot locken en open stand die met kabel te bedienen is.

Weet iemand of dit type demper los te kopen is met remote ?Kom in de meeste shops alleen de 3 standen demper van Scott tegen

Ik heb een voorkeur voor Rockshox . Die zit trouwens ook in de Rapide Fs.

En weet iemand waar ik de demper los kan kopen ?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus je hebt eerst geld uitgegeven aan achtervering, en nu ga je nog eens geld uitgeven om die achtervering weer uit te schakelen? :winkie:

Als je weet welke shock je bedoelt, dan kan google wel een adresje vinden.
Waarschijnlijk moet je het knopje op je stuur er los bijkopen.
Kijk daar ook even naar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

Haha als je het zo bekijkt wel.

Meestal staat ie ook lekker open .
Ik rijdt ook marathons en merk vooral bij de wat langere klimmen dat de achtervering wat soepel is. Vooral als ze voor me wat versnellen is het lekker om een keer de boel vast te kunnen zetten en mee te kunnen sprinten.

Doordat de demper net als bij Scott onderste boven zit is het onder het rijden niet even het hendeltje omzetten zeg maar.

Hopelijk weten jullie of Rockshox zo’n demper heeft en waar deze te koop is.

Anders zal het alsnog een trunnion uitvoering worden denk ik met 3 standen .
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Trunnion is geen keuze die je zelf maakt hè, je frame is of voor een trunnion bevestiging of voor een gewone eyelet.

Dus je moet de specs van je huidige demper hebben: inbouwlengte, slag en bevestigingssysteem. Als je daarop googled kom je passende dempers tegen. Als je specifiek Rockshox wilt kun je natuurlijk op hun site kijken of de demper die je wilt leverbaar is in de afmetingen die je nodig hebt.

Deze bijvoorbeeld, in 165mm trunnion met diverse slaglengtes leverbaar. Geen remote, maar wel instelbare lowspeed compressie. Daarmee moet je de achterkant toch mooi rustig kunnen houden bij staand sprinten.
Als een remote lock een harde eis is nog even verder zoeken ;-)
https://www.bike-components.de/en/RockS ... gLyL_D_BwE

Het lijkt me overigens wel dat er een passende shock met remote voor de Vitus is, want hij staat gewoon op de foto op de Vitus website...
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

De demper die Kermit aangeeft besteld.

Heb een hekel aan hendels op stuur en ik denk idd ten opzichte van de standaard Rockshox RT monarch demper dat deze demper veel meer aansluit bij wat ik zoek

De lockoutforce is stukken hoger 380 ipv 240 maar zeker ook de mogelijkheid om d slow speed compressie in te stellen.

Daarnaast demon air dus wat grotere luchtkamer.

TSja keus snel gemaakt was nog op voorraad gekozen voor de 165x37,5 aangezien er nu 38 inzit geloof ik het wel met die halve mm .

Nu paar dagen wachten en dan benieuwd .

Ik zal m’n bevindingen nog even posten .

Thans mannen voor het meedenken !
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

Vandaag de demper binnen gekregen.

Gelijk gemonteerd en alvast een basisinstelling gemaakt en even op straat wat gefietst.

Wat gelijk opvalt de rs deluxe ultimate rct vs rs monarch rt

De demper voelt wat stugger in de veerweg
Als ik de nieuwe demper in de pedal stand zet voelt ie stukken stugger

De rebound heeft 10 klikjes deze op 7 klikjes naar slow gezet

Er zit ook een blauwe switch op voor de low compressie demping. Deze nu even op plus gezet. Vlgs de handleiding is ie dan wat stugger in de veerweg. ( dit moet ik van weekend even ondervinden in terrein)

Vlgs de site van bikecomponents zitten er 2 dunne tokens in de luchtkamer. Nu ben ik een wat zwaardere rijder en lees wat verschillende verhalen hierover.

Wat is jullie bevinding tokens eruit of laten zitten ?

Uiteraard ga ik zo eerst maar eens kijken wat deze setup doet.

In ieder geval op eerst gevoel een demper die beter aansluit dan de monarch rt demper .

Wordt vervolgd !
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

Demper heeft overigens de slag 165x37,5
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De tokens zijn bedoeld voor zwaardere rijders, dus die zou ik er niet te snel uithalen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het hangt ook van het veersysteem van je fiets af. Bij de ene fiets is het systeem zo ontworpen dat het progressiever werkt dan bij de andere. Een fiets met een relatief lineaire constructie gaat makkelijker door de hele veerweg dan een progressief systeem. Dan heb je eerder behoefte aan die tokens, want zeker als zware rijder gaat de fiets dan te gemakkelijk de hele veerweg gebruiken.

Ik zou gewoon eens wat gaan rijden en uitproberen. In principe stel je eerst de sag af (zet alle dempinginstellingen open als je dat doet).
Dan de rebound een beetje gemiddeld instellen, en ik zou eventuele compressiedemping open laten staan. En dan maar eens wat verschillende trails rijden en kijken wat de demper doet. Haalt hij bij de heftigste dingen die je doet bij lange na de veerweg niet mag er wel een token (of twee) uit.

Ik neem aan dat je een demperpompje hebt, gewoon meenemen de komende tijd. Kun je onderweg nog finetunen/experimenteren.
En als je er nog geen hebt dus z.s.m. een kopen! ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie