To drop ... or not to drop....

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Ik rij nu bijna jaar met een Canyon Lux CF 2021 (non trail). In de fiets zat/zit een DT Swiss D232 (upside-down) dropper. Het is met eerste fiets met een dropper, en ik moet zeggen dat ik nooit echt vrienden ben geworden met die dropper.
Deze heeft 60mm drop en kan alleen boven of alleen beneden staan.

Binnen een jaar werkte de dropper niet meer goed en heb ik m vervangen voor een vaste zadelpen.
Ik rij vooral in midden/noord limburg (en aangrenzend gebied in D) en zo brabant. Daar heb ik de dropper nauwelijks gemist. Soms (met name in de zomer) maak ik wel eens wat uitstapjes naar bijv. omgeving Nijmegen of Zuid Limburg (of aangrenzend gebied in B). Bij wat steile of lastige afdaling vind ik de dropper toch stiekem wel prettiger dan zonder.

Eerder dit jaar heeft de DT Swiss dropper een beurtje gehad en werkt weer naar behoren. Ik heb deze recent weer op mijn fiets geplaatst, maar we worden nog steeds geen vrienden. Het is geen blijvertje.
Wat is mis is dat ik (bijv op de locale flow trails) het zadel niet gewoon een paar cm omlaag kan zetten.
En als ik sporadisch wat serieuze afdalingen neem dan is 6 cm drop eigenlijk erg weinig.

Alvorens ik "definitief" besluit om met een vaste pen verder te rijden zou ik wel eens een echte dropper willen proberen. Met echt bedoel ik:
- traploos verstelbaar (dus niet alleen helemaal boven of helemaal beneden)
- meer drop dan 60mm. Bijv 125mm (?).
- aangezien ik de kabels al door het frame heb lopen welk eentje met bediening op het stuur en niet onder het zadel.

Omdat ik gezien bovenstaand niet zeker weet of ik blij wordt van een "echte" dropper was ik niet van plan om heel veel geld uit te geven aan een nieuwe dropper.

Ik zie enkele opties:
- Een Brand X dropper 30.9mm - 125mm is inclusief remote nu in de aanbieding bij Wiggle voor € 115. Qua prijs erg aantrekkelijk.
- 2e hands iets zoeken. Op de duitse marktplaats komt regelmatig wat voorbij (soms ook "aus neu rad", maar daar is de prijs dan meestal
ook naar). Bij gebruikt is het de vraag wat je dan krijgt opgestuurd. Of misschien heeft iemand op dit forum nog wat over?
- Of toch even door de zure appel heen bijten en bijvoorbeeld een relatief gunstig geprijste One Up dropper nemen.
- Anders?

Als de "echte" dropper bevalt wil ik er wel voorlopig mee doorfietsen (en anders gaat het zo snel mogelijk naar Marktplaats of het Te Koop topic). Kan iemand met wat meer ervaring met de verschillende merken/types droppers me adviseren wat te doen?

Ik heb nu links onder het stuur een Fox remote voor het locken van vork en demper. Die wil ik houden. En de bediening van de dropper zou er dan nog bij moeten komen op een manier waar ik er goed bij kan. Heb ik dan een 2x bediening nodig voor de dropper? En kan ik die van DT Swiss blijven gebruiken die ik nu heb?

Advies is welkom. Bedankt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heb een 110mm Lux en nu alweer een jaar de Lux Trail.
Eerste wat ik deed: die lichte of in of uit dropper vervangen door m’n oude traploos instelbare 12,5cm Bike Yoke, met maat S is dat meer dan zat.

Op trails en in echt technisch terrein wil je een dropper met veel/genoeg drop, traploos instelbaar. Dan kun je ‘m overal voor gebruiken. Voor heel steil terrein, of om op trails met maar een klein beetje drop lekker door te rijden, bochten op snelheid te nemen.

Maar jouw Lux is een race-fully, ‘dus’ kwam ‘ie met een zo licht mogelijke dropper, met de hoogst nodige, weinig, drop.

Hoe groot ben je? Maat frame?
12,5cm bij maat S is prima. Vanaf maat M zou ik minimaal 15cm drop gaan rijden.
Die Brand-X is van de instappers een van de besten, uitstekende koop. Ook makkelijk door te verkopen als je een nog betere, lichtere, zou willen.
Je dropper remote zal links boven je lockout remote zitten. Hergebruiken?

In jouw thuisgebied zul je je dropper relatief weinig gebruiken, daar kom je prima zonder uit.
Maar het wordt er wel leuker door, zeker als je eens naar bv Horst, Netersel, Nijmegen gaat, of Zuid L.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

aurelius schreef: za 2 juli 2022, 13:10 Heb een 110mm Lux en nu alweer een jaar de Lux Trail.
Eerste wat ik deed: die lichte of in of uit dropper vervangen door m’n oude traploos instelbare 12,5cm Bike Yoke, met maat S is dat meer dan zat.

Op trails en in echt technisch terrein wil je een dropper met veel/genoeg drop, traploos instelbaar. Dan kun je ‘m overal voor gebruiken. Voor heel steil terrein, of om op trails met maar een klein beetje drop lekker door te rijden, bochten op snelheid te nemen.

Maar jouw Lux is een race-fully, ‘dus’ kwam ‘ie met een zo licht mogelijke dropper, met de hoogst nodige, weinig, drop.

Hoe groot ben je? Maat frame?
12,5cm bij maat S is prima. Vanaf maat M zou ik minimaal 15cm drop gaan rijden.
Die Brand-X is van de instappers een van de besten, uitstekende koop. Ook makkelijk door te verkopen als je een nog betere, lichtere, zou willen.
Je dropper remote zal links boven je lockout remote zitten. Hergebruiken?

In jouw thuisgebied zul je je dropper relatief weinig gebruiken, daar kom je prima zonder uit.
Maar het wordt er wel leuker door, zeker als je eens naar bv Horst, Netersel, Nijmegen gaat, of Zuid L.
Ik heb dus ook die 110mm Lux. Die blijft nog een paar jaar waarschijnlijk.
En ik snap inderdaad ook waarom er een lichte dropper op zat.

Ik ben 1,73m. Ik zat eigenlijk net op (of onder?) de grens tussen S en M, maar ik vond de M het prettigste zitten. Ik heb niet superveel ruimte. 125mm moet zeker passen. 150 wellicht ook, maar dat is wellicht afhankelijk van het merk/type dropper. Ik heb het zadel namelijk niet heel erg hoog staan.

Ik heb de dropper remote inderdaad tegen het linkerhandvat aan zitten. Linksboven de lockout remote zou je kunnen zetten inderdaad. Wellicht is de huidige dan nog bruikbaar.

Routes als Horst, Meijel, Helmond rij ik vaak en vind ik leuk. En juist omdat veel mensen zeggen dat het met een dropper nog leuker is wil ik het eigenlijk nog een kans geven. Maar die DT swiss gebruik ik dus nauwelijks op deze routes. (wel aan de stoplichten van mij thuis naar de route :wink: )
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Een dropper heeft zeker meerwaarde, en afhankelijk van je lengte zal je moeten kijken wat er mogelijk is in combinatie met je frame.
Ik zou niet zonder willen op mijn fiets.

Tja en welke is goed, dat begint bij de vraag wat wil je ervoor uitgeven. Er zijn best een aantal merken die relatief goedkoop, prima droppers aanbieden...
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

mud mate schreef: za 2 juli 2022, 14:58 Een dropper heeft zeker meerwaarde, en afhankelijk van je lengte zal je moeten kijken wat er mogelijk is in combinatie met je frame.
Ik zou niet zonder willen op mijn fiets.

Tja en welke is goed, dat begint bij de vraag wat wil je ervoor uitgeven. Er zijn best een aantal merken die relatief goedkoop, prima droppers aanbieden...
Bekend. Ik moet effe checken hoeveel ruimte ik heb en welke dropper dan past.

En wat ik er aan uit wil geven.... Tja. goeie vraag. Nu liefst zo weinig mogelijk.
Maar als ik overtuigd ben dat ik meer plezier beleef met een dropper mag het best wat kosten. Vandaar dat ik bijv. aan een Brand X dacht in eerste voor gevoel er mee/bij te krijgen.
Noem eens een enkele prima (relatief) goedkope droppers. Het is niet zo dat de prijs van die Brand X perse mijn max. is nu.

Als iemand trouwens een 30,9mm dropper ter overname heeft met 120-150mm drop, die goed werkt, en die niet al direct aan een servicebeurt toe is dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een dropper heeft zeker meerwaarde.
Maar die leer je pas kennen als je 'm een tijdje in gebruik hebt :wink:
60mm is een lachertje, zeker als je een L of XL fiets hebt.
Ik denk dat 120 tm 210mm betere waarden zijn voor S tm XL.
Maar alles is relatief, als je ronde zo vlak is als een pannenkoek, dan heb je helemaal geen dropper nodig.
Als iemand trouwens een 30,9mm dropper ter overname heeft met 120-150mm drop, die goed werkt, en die niet al aan een servicebeurt toe is dan hoor ik het graag.
Plaats even een berichtje in "Gezocht", dat levert meer reacties op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

ThaSingleTrackMastah schreef: za 2 juli 2022, 16:22 Een dropper heeft zeker meerwaarde.
Maar die leer je pas kennen als je 'm een tijdje in gebruik hebt :wink:
Dit dus. Ik wilde er eerst ook niet aan, dacht dat zonder net zo goed ging. Nu kan ik niet meer zonder.
Iridium dropper 150 mm, traploos instelbaar. Heerlijk ding. Gebruik de linker lever inmiddels vaker dan de rechter. :wink:
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

ThaSingleTrackMastah schreef: za 2 juli 2022, 16:22 Plaats even een berichtje in "Gezocht", dat levert meer reacties op.
Done 8)
Giant-E schreef: za 2 juli 2022, 16:51
ThaSingleTrackMastah schreef: za 2 juli 2022, 16:22 Een dropper heeft zeker meerwaarde.
Maar die leer je pas kennen als je 'm een tijdje in gebruik hebt :wink:
Dit dus. Ik wilde er eerst ook niet aan, dacht dat zonder net zo goed ging. Nu kan ik niet meer zonder.
Iridium dropper 150 mm, traploos instelbaar. Heerlijk ding. Gebruik de linker lever inmiddels vaker dan de rechter. :wink:
Het is niet zo dat ik er niet aan wil. Maar die DT Swiss gaat er niet voor zorgen dat ik niet meer zonder wil (eerder dat ik wel zonder wil).
Een Iridium 150 dropper was een tijdje geleden beschikbaar hier op het forum. Maar daarvoor had ik net een paar mm te weinig ruimte i.c.m. mijn (beperkte) zadelhoogte.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een Iridium 150 dropper was een tijdje geleden beschikbaar hier op het forum. Maar daarvoor had ik net een paar mm te weinig ruimte i.c.m. mijn (beperkte) zadelhoogte.
Dan een 120/125 dropper.
(of een OneUp 150mm, die kan je terugbrengen naar 140 of 130mm)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

ThaSingleTrackMastah schreef: za 2 juli 2022, 17:27
Een Iridium 150 dropper was een tijdje geleden beschikbaar hier op het forum. Maar daarvoor had ik net een paar mm te weinig ruimte i.c.m. mijn (beperkte) zadelhoogte.
Dan een 120/125 dropper.
(of een OneUp 150mm, die kan je terugbrengen naar 140 of 130mm)
120/125 is wellicht ook al voldoende.
Maar bij One Up terugbrengen van 150 is niet eens nodig. Volgens de one up calculator kan ik zelf een 160 nemen (terugbrengen van 180mm).
Op één of andere manier zijn die wat efficienter qua lengte. One up zegt zelf:
The award-winning OneUp Dropper Post is the longest travel dropper you can fit in your bike.
No other dropper can get your saddle lower. That’s because OneUp Droppers have the shortest stack height and shortest total length of any dropper post
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb een 210 OneUp, maar zou ook de nieuwe 240 kwijt kunnen in mijn L frame en BBL 87cm.
Maar 210 is genoeg voor mij.
Een stukje meetrappen is er al niet meer bij in de laagste stand.

Let wel op de de actuator onderaan de pen ook nog 2 a 3 cm nodig heeft, en die lengte wordt vaak niet meegenomen in de berekening.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Oneup heeft een hele lage stack height inderdaad. Efficient gebouwd bij zowel de collar als de zadelrails. Brand-X is volgens mij juist vrij groot.
Waar woke is, is vuur
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Hier een rockshox reverb2 met 125mm drop. Deze gaat zeker mee naar m’n volgende bike, mocht die zonder/met mindere droppert zijn.

Heb er veel voordeel en plezier van. En wat gewicht betreft zou je het wel moeten merken, tenzij je nog nooit met een vaste pen in deze fiets hebt gereden. Dan ken je het verschil niet.
Ik heb het wel ervaren, de tail wordt lichter waardoor je iets agressiever kunt accelereren. Maar dat voordeel t.o.v. de voordelen van een dropper: dan zeker die droppert.

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hotdog schreef: za 2 juli 2022, 20:18 Heb er veel voordeel en plezier van. En wat gewicht betreft zou je het wel moeten merken, tenzij je nog nooit met een vaste pen in deze fiets hebt gereden. Dan ken je het verschil niet.
Ik heb het wel ervaren, de tail wordt lichter waardoor je iets agressiever kunt accelereren. Maar dat voordeel t.o.v. de voordelen van een dropper: dan zeker die droppert.
Serieus? Jij voelt 300 gram verschil?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Lars TB schreef: za 2 juli 2022, 22:00 Serieus? Jij voelt 300 gram verschil?
Ja, 420 gram overigens, maar zeker.
Dat gewicht zit bovenin het frame, maakt het allemaal iets meer topzwaar. Zodra je uit het zadel gaat en op de pedalen merk je zeker met het heen en weer zwiepen van je bike verschil.

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Plaats reactie