To drop ... or not to drop....

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Giant-E schreef: za 2 juli 2022, 16:51
ThaSingleTrackMastah schreef: za 2 juli 2022, 16:22 Een dropper heeft zeker meerwaarde.
Maar die leer je pas kennen als je 'm een tijdje in gebruik hebt :wink:
Dit dus. Ik wilde er eerst ook niet aan, dacht dat zonder net zo goed ging. Nu kan ik niet meer zonder.
Iridium dropper 150 mm, traploos instelbaar. Heerlijk ding. Gebruik de linker lever inmiddels vaker dan de rechter. :wink:
Makkelijk ook bij op en afstappen hè...? :lol: :lol:
Daar gebruik ik hem stiekem toch ook wel heel veel voor als ik in NL rij.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dat ook. Oude mannen op- en afstaphulp :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Ja. Haha. Daar was ik zelfs met de 60mm dt swiss al achter gekomen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die Brand-X dingen zijn best goed, er zat er ook een op mijn Merida (met Merida-merknaam erop). De 120mm drop vond ik wat weinig dus daarom heb ik hem vervangen door eentje met meer drop (One Up 150mm). Ik heb hem in de fiets van mijn vriendin gezet en daar doet hij het nog steeds prima (hij heeft daar wel een makkelijk leven :D ).

Als je niet teveel wilt uitgeven zou ik zo'n ding kopen. Een One Up is wat duurder maar zit nog steeds aan de prijsbewuste kant van het spectrum naar mijn idee. En ze hebben een erg goede klantenservice, ook wat waard mocht er eens wat zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

hotdog schreef: za 2 juli 2022, 23:12
Lars TB schreef: za 2 juli 2022, 22:00 Serieus? Jij voelt 300 gram verschil?
Ja, 420 gram overigens, maar zeker.
Dat gewicht zit bovenin het frame, maakt het allemaal iets meer topzwaar. Zodra je uit het zadel gaat en op de pedalen merk je zeker met het heen en weer zwiepen van je bike verschil.
Dan neem ik aan dat je ook een flink licht zadel hebt. Ik heb een zadel van 350g, vorige was volgens mij een stuk lichter en ik zou echt geen verschil merken.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Dank voor de reacties allemaal.

Ik kreeg een mail met een kortingscode van 20% van One Up.
Heb er daar meteen eentje besteld.
Ik ga ervaren hoe het bevalt.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

nog één vraag:

Gebruiken jullie een als binnenkabel voor de dropper een shifterkabel of een speciale binnenkabel voor droppers (ik kwam er zojuist pas achter dat die bestaan)?

Ik merk dat mijn huidige dropper kabel (van Canyon) veel soepeler is dan een standaard shifterkabel.

Ik heb onderstaande remote. De kabel maakt een haakse bocht en het is vrij lastig om daar een (stijve) binnenkabel doorheen te krijgen.

Afbeelding

Voldoet een shifterkabel, of kan ik beter een "speciale dropper binnenkabel" kopen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tussen derailleurkabels zitten grote verschillen. De duurste Elvedes is bijvoorbeeld dunner en 'geslepen' en is flexibeler en gladder dan een 'standaard' kabeltje van een willekeurig onderdelenmerk. De kabels van Shimano en SRAM zijn ook wat gladder en flexibeler dan de meeste andere kabels, soms zelfs wat dunner, omdat die merken weten hoe belangrijk dat is...

Dropper kabels zijn vaak ook wat dunner en soms gladder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

FranX78 schreef: do 7 juli 2022, 21:10 nog één vraag:

Gebruiken jullie een als binnenkabel voor de dropper een shifterkabel of een speciale binnenkabel voor droppers (ik kwam er zojuist pas achter dat die bestaan)?

Ik merk dat mijn huidige dropper kabel (van Canyon) veel soepeler is dan een standaard shifterkabel.

Ik heb onderstaande remote. De kabel maakt een haakse bocht en het is vrij lastig om daar een (stijve) binnenkabel doorheen te krijgen.

Afbeelding

Voldoet een shifterkabel, of kan ik beter een "speciale dropper binnenkabel" kopen?
Shifter binnenkabels zijn soepel, shifter buitenkabels zijn stijf. Ik heb nog nooit een stijve binnenkabel gezien.
Maar misschien koop ik altijd goede kabels :~

Ook nog nooit gehoord van speciale dropper kabels, maar shifter kabels doen het gewoon.
Sram en Shimano kabels zijn glad geslepen of gepolijst. Dat beweegt soepeler.
Die van Sram zijn 0,1mm dunner dan die van Shimano, dus een Shimano binnenkabel past moeilijk in een Sram buitenkabel. Andersom past te ruim, wat slecht is voor de nauwkeurigheid vh schakelen.
Maar daar heb je bij een dropper geen last van.
Voor je dropper kan je ook een rem buitenkabel gebruiken. Die zijn soepeler en gaan makkelijker de hoek om, bijv in je frame bij het BB.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

ThaSingleTrackMastah schreef: do 7 juli 2022, 22:35
Ook nog nooit gehoord van speciale dropper kabels, maar shifter kabels doen het gewoon.
Jagwire verkoopt de pro dropperkit en geeft aan dat deze wat soepeler is. De cranckbrother highlines zijn er dacht ik standaard mee uitgevoerd.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Thanks Lars en TSTM.
Duidelijk verhaal.

@TSTM: Ik weet dat er geen stijve shifterkabels zijn. Wellicht heb ik het beters anders kunnen omschrijven. Niet elke shifterkabel is even soepel dan de andere. Wellicht telt daarin ook de dikte mee.

Mijn enige issue was om de kabel door de 90 graden bocht van de remote te halen. Dat lukt niet met alle kabels. Maar als het uiteinde éénmaal de bocht om is dan beweegt het er redelijk soepel doorheen.
Ik zag nu net dat ik nog een splinternieuwe kabelset (binnen- + buitenkabels) voor Dura Ace/Ultegra heb liggen. Dus ik ga die maar eens proberen. Als die past gebruik ik die en anders koop ik wel nieuwe op basis van jullie info.

Dit heb ik dus liggen:
The Polymer Coated Shift Cable Set was designed by Shimano to deliver the smoothest shifting possible. It includes the same slick, stainless-steel cables included with Dura Ace 9000 and Ultegra 6800 shifters, and the pre-lubricated housing ensures precise, low-friction shifting that lasts.
Plaats reactie