Trek Procaliber 9.6 upgraden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
ThibaultG
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 4 juli 2022, 10:56

Hallo

Ik rij nu momenteel met een Trek Procaliber 9.6 2020 editie (grijs):
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... 6/p/29524/

Deze is nog grotendeels standaard gebleven, met uitzondering van de cranks en de banden, die hebben al een upgrade gehad.
Nu zit ik met enkele andere upgrades in mijn hoofd. Namelijk GX Eagle AXS Upgrade kit (na het doen van research mogelijk met shimano aandrijving). Deze upgrades vooral voor elektronisch schakelen maar vooral draadloos. De kabels die nog op het frame lopen irriteren mij nogal, als de derailleurkabel weg is, kan ik misschien via die (deels) interne weg (vanaf bracket) de achterste remkabel laten lopen??

Ook zat ik te denken om de wielen te upgraden naar Bontrager Kovee Elite wielen.

Ook het zadel mag een upgrade krijgen.

Zijn deze upgrades de moeite waard?

Thibault
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Om met die laatste vraag te beginnen, dat kun jij alleen zelf bepalen.
Het zadel zou ik -aangenomen dat je het over het zitcomfort hebt- zeker vervangen.

Voor wat betreft de kabel/remleidingvraag: doorgaans zijn remleidingen 5mm dik en derailleurkabels 4mm. Dus of de remleiding door de opening voor de kabel past moet je even checken. Het hangt er misschien ook vanaf hoe Trek het inwendig gemaakt heeft, loopt er een buisje van voor naar achter door het frame of liggen de kabels "los" in het frame. Kortom, eerst checken of je een 5mm leiding helemaal door kunt voeren.

Persoonlijk zou ik eerder de vork upgraden dan elektronisch gaan schakelen, maar die afweging is voor iedereen anders. Een vork heeft invloed op het rijgedrag, een derailleur niet. Daarnaast vind ik kabels buitenom geen punt en loop liever geen risico om met een derailleur van een paar honderd euro tegen een kei of boomstronk te knotsen. Een GX of XT met kabeltje vind ik al duur genoeg in zo'n geval :D

Als je wielen gaat upgraden zou ik niet persé naar Bontrager kijken, er is zoveel keus in goede wielen. Iets breder dan de 23mm uit de specs zou ik wel doen, 25mm minimaal. Ik zou zelfs nog breder gaan, en ook bredere banden dan 2.2 gebruiken.

Maar zoals gezegd, dat zijn dingen die ik zou doen en dit soort keuzes zijn heel persoonlijk.
Als jij liever andere zaken aanpakt is dat ook prima.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ergens hier op het forum las ik onlangs dat de ketting minder strak zou worden gehouden door de AXS derailleurs.
Dat zou voor mij al een reden zijn niet over te stappen.
Verder heb ik geen bezwaar tegen een kabeltje, en bij mij gaan de kabels jaren mee omdat ik de buitenkabel altijd uit 1 stuk maak van shifter tot derailleur.
Geen vuil is "geen" slijtage, dus eindeloos schakelen.
De kabel gaat minstens net zolang mee als het frame of de derailleur/shifter.
Dus el.schakelen blijft voor mij onnodig.

Ik zou ook eerder voor een betere vork kiezen. Reba of liever nog een SID met 35mm poten.
En wat wielen betreft ook verder kijken dan Bontrager. Voor de prijs van fatsoenlijke fabriekswielen kan een wielbouwer ook iets leuks doen.
Verder zou ik kiezen voor een XT shifter en SLX of XT remmen.
SLX shifter is niet mijn ding en de m400 remmen ook niet.
Maar het is dus allemaal erg persoonlijk.

Wat was er mis met de crank?
In mijn beleving is de upgrade van een crankstel eigenlijk zelden zinvol.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Ik heb volgens mij het 2021 model. Correctie, ik heb een 9.5

Upgrades welke ik gedaan heb
- xt crank
- xt shifters
- xt remmen en remhendels
- reba vork
- andere wielen

Vooral met de laatste 3 ben ik heel erg blij.

Die grote remhendels waren eigenlijk niet te doen op een technische parcours (Netersel) of bij veel afdalen.
Ride like a maniac on a manic!
Plaats reactie