Flat pedals

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Bushcraft Barry
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 5 april 2022, 19:42
Mijn mountainbike: Kubus & Sticks

Geen ervaring met die schoenen, maar ze zeggen zelf op de website (decathlon) dat het hybride schoenen zijn. Dan zou dus beide moeten kunnen.
Deze stevige schoenen zijn ontwikkeld voor je mountainbiketochten tot 4 uur. Compatibel met SPD-pedalen en platte pedalen.
Dankzij de hybridezool staan ze garant voor een prima grip op de trappers...
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Bushcraft Barry schreef: ma 8 augustus 2022, 08:39 Geen ervaring met die schoenen, maar ze zeggen zelf op de website (decathlon) dat het hybride schoenen zijn. Dan zou dus beide moeten kunnen.
Deze stevige schoenen zijn ontwikkeld voor je mountainbiketochten tot 4 uur. Compatibel met SPD-pedalen en platte pedalen.
Dankzij de hybridezool staan ze garant voor een prima grip op de trappers...
Klopt zou op beide moeten kunnen, maar heb je ook de gewenste grip op flats met dergelijke schoen ? Betwijfel het als ik het profiel van deze schoenen bekijk. Persoonlijk zou ik dit soort schoenen links laten liggen.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Als je A (flatpedals) zegt, zeg dan ook B (dedicated MTB schoenen).

Je koopt ook geen dropper en gebruikt hem alleen voor op en afstappen.

Of een hydratatierugzak zonder bladder.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Koban schreef: ma 8 augustus 2022, 08:46
Bushcraft Barry schreef: ma 8 augustus 2022, 08:39 Geen ervaring met die schoenen, maar ze zeggen zelf op de website (decathlon) dat het hybride schoenen zijn. Dan zou dus beide moeten kunnen.

Klopt zou op beide moeten kunnen, maar heb je ook de gewenste grip op flats met dergelijke schoen ? Betwijfel het als ik het profiel van deze schoenen bekijk. Persoonlijk zou ik dit soort schoenen links laten liggen.
Nee, je krijgt zeker niet de grip op een flatpedal met zulke schoenen die je wel met een paar dedicated schoenen krijgt. Dit zie ik als schoenen waar je in principe ingeklikt mee rijdt en die ook behoorlijk goed lopen.

Ik heb gisteren toevallig nog eens een ritje gemaakt met m'n lage wandelschoenen op flatpedals (toertje over de weg met mijn vriendin). Dat ging uiteraard best, maar ik voelde met mijn rechtervoet steeds dat het profiel van de schoen de pinnen "opzocht". Blijkbaar kwam de natuurlijke stand van mijn rechtervoet niet overeen met die positie dus ik was vaak aan het corrigeren.
Met m'n Five Ten's of Vaude flatpedal schoenen heb ik daar nooit last van.

Ik kan me best voorstellen dat je uit kostenoverwegingen eerst nog even met schoenen die je al hebt wilt rijden, maar ik zou op een gegeven moment toch investeren in een paar passende dedicated schoenen. Dat doe je ook met spd pedalen ;-)

Met een beetje zoeken hoeft dat niet zo heel duur te zijn. Ik heb nu toevallig een paar Ride Concept Vice schoenen in bestelling staan uit een aanbieding van RCZ. Kosten inclusief bezorging iets over de vier tientjes meen ik. Niet om op de fiets te gebruiken overigens, maar als dagelijkse schoenen.
Ik heb al drie paar Five Ten Spitfires versleten (in een jaar of tien), en nu heb ik een paar RC Vice Mid's in gebruik. Die bevallen dus zo goed dat ik nog een paar lage erbij heb besteld.

Niet de mijne, de Ride Concept Vice met de zool in beeld. Ik heb geen ervaring met hoe dit profieltje zich gedraagt op het pedaal, waar ze dus wel voor bedoeld zijn:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Heb na eve tijden rond te neuzen, toch de Five Ten Freerider gekocht.
Ben benieuwd met de flat pedals.

Five Ten Freerider
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Ik geloof best dat zulke schoenen een verbetering zijn, maar flatpedals met sportschoenen zijn ook al een enorme verbetering vergeleken met de combipedalen en dezelfde sportschoenen waar ik nu al een jaar op rijd, waarbij je vaak aan de verkeerde kant van het pedaal uitkomt. Ik ga eerst de fiets zelf naar mijn smaak en maat maken en er op rijden en als ik echt het idee heb dat ik wat mis kan ik altijd nog eens naar andere schoenen kijken. Er zijn altijd op elk punt investeringen te doen in verbetering van materiaal natuurlijk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met die redenatie had je ook een fiets van €400 bij de Decathlon kunnen kopen.
"Ik geloof best dat een fiets van €1000 beter is maar .." :wink:
Je vraagt info, en je krijgt antwoord van mensen die het allemaal al hebben meegemaakt.
Het is niet onze bedoeling om je op kosten te jagen, in tegendeel, we willen je voor fouten en verkeerde uitgaven behoeden.
Doe ermee wat je wilt.

Voor een rondje door de stad zijn je brooks nog wel goed genoeg, maar op een echte trail is er een groot verschil tussen een sportschoen en een MTB schoen.
Op een lange rit is er een groot verschil tussen een sportschoen en een MTB schoen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Het is inderdaad waardevolle info. Ik vroeg iets over pedalen en kreeg antwoord over pedalen en schoenen. Voor mijn vraag wist ik niet eens dat er speciale schoenen waren :winkie: Ik ontken ook niet het nut ervan, maar ik geef aan de stap naar dedicated schoenen (nog) niet te maken, omdat mn prioriteiten nu eerst bij nieuwe fiets en extra onderdelen ligt en ik al heel blij ben met de stap vooruit van die irritante combipedalen naar flatpedals. Van daaruit kan ik dan altijd nog weer de stap naar dedicated schoenen maken, in het geval ik deze mis. Het blijft altijd een afweging van kosten tegen baten wat je wel koopt, en als je het koopt, in welke prijs/kwaliteit-verhouding.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Valt mij op dat ondanks dat ze prijzig zijn, de Crankbrothers Stamp 7 bij praktisch iedere webshop uitverkocht is.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Dizer schreef: do 18 augustus 2022, 11:22 Valt mij op dat ondanks dat ze prijzig zijn, de Crankbrothers Stamp 7 bij praktisch iedere webshop uitverkocht is.
Heb recentelijk de Stamp7 (paars) aangeschaft bij tradeinn.com voor 100,- inclusief verzending. Zo nu en dan kom ik bij hen uit. Tot op heden geen klachten over verzending etc ;-=)
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Koban schreef: do 18 augustus 2022, 11:26
Dizer schreef: do 18 augustus 2022, 11:22 Valt mij op dat ondanks dat ze prijzig zijn, de Crankbrothers Stamp 7 bij praktisch iedere webshop uitverkocht is.
Heb recentelijk de Stamp7 (paars) aangeschaft bij tradeinn.com voor 100,- inclusief verzending. Zo nu en dan kom ik bij hen uit. Tot op heden geen klachten over verzending etc ;-=)
Goede deal zeg!
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Bij Bike-discount ook een aantal schoenen in het lagere segment die er een stuk goedkoper zijn dan op andere sites:

https://www.bike-discount.de/en/shimano ... ty-shoes-1

https://www.bike-discount.de/en/leatt-1.0-mtb-shoes-4
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De zool is waar het om gaat.
+Stijf genoeg om drukpunten te voorkomen (sportschoen is te slap)
+Regelmatig en ondiep profiel, zodat jij bepaalt hoe je voet op het pedaal staat (sportschoen is te grof)
+Zacht rubber met veel grip (sportschoen is slijtvast, dus te glad)

In een ander topic kwamen deze ter sprake:
viewtopic.php?f=44&t=154559
Geen ervaring mee, maar Oystein vindt ze prima.
Aan de eerste twee punten die ik noemde is iig. voldaan.

Ook die Shimano GR5 bij Bike-Discount lijkt een goede deal, maar allen nog 33 en 34 :lol:
https://www.bikeradar.com/reviews/shoes ... oe-review/
https://nsmb.com/articles/shimano-gr501 ... dal-shoes/
Mijn ervaring: Shimano altijd 1 en soms zelfs 2 maten groter bestellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Bedankt voor de review, voor 30 euro is dat dan zeker geen slechte deal.

Wel grappig dat sommige mtb-schoenen er ook gewoon als sneakers uitzien, alhoewel ze mss niet zo soepel lopen voor gewoon gebruik.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Als je een paar tientjes kunt missen dan absoluut een paar schoenen kopen. Dat maakt zo'n groot verschil tijdens het biken. Zie het als een paar glij-ijzers VS klapschaatsen. Met beide zou je de 11 stedentocht kunnen schaatsen.

Afbeelding
Plaats reactie