Is een Fully beter voor je achterwiel?
-
- Extreme Biker
- Berichten: 878
- Lid geworden op: wo 3 november 2004, 23:14
- Mijn mountainbike: Ti 456 2009, Ti Pro Road 2010
- Contacteer:
-
- All rounder
- Berichten: 133
- Lid geworden op: ma 12 september 2005, 09:53
- Mijn mountainbike: (merida matts 500 - gestolen) Cube LTD
- Contacteer:
Voordat de klappen aankomen bij de demper zijn deze al doorgegeven door de band, velg, spaken, naaf, as, vork.
Dan pas wordt er gedemt, dus het wiel krijgt wel degelijk de volledige klap, geen verschil dus.
Wat wel het verschil maakt is een goed (hand)gespaakt wiel.
Meer nog dan de verschillende onderdelen.
Dan pas wordt er gedemt, dus het wiel krijgt wel degelijk de volledige klap, geen verschil dus.
Wat wel het verschil maakt is een goed (hand)gespaakt wiel.
Meer nog dan de verschillende onderdelen.
O.G.O.
-
- Genius
- Berichten: 3747
- Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
- Contacteer:
Uh nee? Je gewichtskracht die via het zadel naar beneden werkt word verminderd/afgeremd door je dempert. Met een HT is het gewoon pats-boem. Ofzo.sorcees schreef:Voordat de klappen aankomen bij de demper zijn deze al doorgegeven door de band, velg, spaken, naaf, as, vork.
Dan pas wordt er gedemt, dus het wiel krijgt wel degelijk de volledige klap, geen verschil dus.
Wat wel het verschil maakt is een goed (hand)gespaakt wiel.
Meer nog dan de verschillende onderdelen.
Maar op die hardtail hangen die gepantserde billen boven het smalle zadeltje en wordt het (verbazingwekkend lage) gewicht van het hardtail rijdertje gedragen door zijn strak gestaalde dijen en uit graniet gehouwen kuiten.Uh nee? Je gewichtskracht die via het zadel naar beneden werkt word verminderd/afgeremd door je dempert. Met een HT is het gewoon pats-boem. Ofzo.
Wat een topic! Ik krijg het er warm van
-
- All rounder
- Berichten: 133
- Lid geworden op: ma 12 september 2005, 09:53
- Mijn mountainbike: (merida matts 500 - gestolen) Cube LTD
- Contacteer:
Je wordt er toch niet lichter van, of wel soms?Brum schreef:Uh nee? Je gewichtskracht die via het zadel naar beneden werkt word verminderd/afgeremd door je dempert. Met een HT is het gewoon pats-boem. Ofzo.sorcees schreef:Voordat de klappen aankomen bij de demper zijn deze al doorgegeven door de band, velg, spaken, naaf, as, vork.
Dan pas wordt er gedemt, dus het wiel krijgt wel degelijk de volledige klap, geen verschil dus.
Wat wel het verschil maakt is een goed (hand)gespaakt wiel.
Meer nog dan de verschillende onderdelen.
O.G.O.
Als je veel fietst en weinig eet welJe wordt er toch niet lichter van, of wel soms?
- shiverer
- Site Admin
- Berichten: 17266
- Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
- Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
- Contacteer:
lees nou eerst mijn verhaal maar eens aandachtig. een steen van 20 kilosorcees schreef:Je wordt er toch niet lichter van, of wel soms?Brum schreef: Uh nee? Je gewichtskracht die via het zadel naar beneden werkt word verminderd/afgeremd door je dempert. Met een HT is het gewoon pats-boem. Ofzo.
kun je gewoon op je wiel leggen, als je hem van 10 meter laat vallen zijn
de butsen niet van de lucht...
-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Nou heb je het over kinetische energie en dat is weer iets heel anders . Jullie hebben allebei gelijk, natuurlijk blijft het gewicht hetzelfde (of je moet zo'n fijne zwaartekracht generator in je Camelbak hebben) en natuurlijk wordt een schok gedempt door je achtervering en krijg je een minder harde klap te verduren. Actie=reactie. Als je met je hardtail een flinke schok krijgt wordt die niet geheel door je wiel geabsorbeerd maar wordt je uit je zadel gekatapulteerd, een fully absorbeerd meer van die energie, en dus kunnen de fully rijders lekker blijven zitten (de luilakken )lees nou eerst mijn verhaal maar eens aandachtig. een steen van 20 kilo
kun je gewoon op je wiel leggen, als je hem van 10 meter laat vallen zijn
de butsen niet van de lucht...
Waar zijn al die studenten op het forum? Laat de TU-ers zich hier maar eens op storten (al dan niet gedempt)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1795
- Lid geworden op: do 6 oktober 2005, 20:20
- Mijn mountainbike: Mountainbike? Wat is een mountainbike?
- Contacteer:
Maar als fullyrijder ga ik alsnog staan als er een paar knappe hobbels aankomen hoor
Je kan het ook zien dat Fullyrijders meer van hun fiets houden door een fiets te kopen waar je mee raggen kan, zodat als ze een foutje maken de fiets nog gewoon intact is
Je kan het ook zien dat Fullyrijders meer van hun fiets houden door een fiets te kopen waar je mee raggen kan, zodat als ze een foutje maken de fiets nog gewoon intact is
"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1795
- Lid geworden op: do 6 oktober 2005, 20:20
- Mijn mountainbike: Mountainbike? Wat is een mountainbike?
- Contacteer:
Trouwens, heeft de terugslag van de demper er niet wat mee te maken?
"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2395
- Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
- Mijn mountainbike: Epic Elite
Heeft dit niet alles te maken met de hoeveelheid energie (=arbeid)?
arbeid = kracht x afgelegde weg*
hoeveel energie is gelijk, maar omdat bij een fully de afgelegde weg groter is, is de kracht op het achterwiel kleiner
* afgelegde weg = veerweg
arbeid = kracht x afgelegde weg*
hoeveel energie is gelijk, maar omdat bij een fully de afgelegde weg groter is, is de kracht op het achterwiel kleiner
* afgelegde weg = veerweg
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
-
- All rounder
- Berichten: 133
- Lid geworden op: ma 12 september 2005, 09:53
- Mijn mountainbike: (merida matts 500 - gestolen) Cube LTD
- Contacteer:
Het ging er toch om of het wiel er beter van wordt, niet de rijder.
En het wiel krijgt het eerst de klap.
Bovendien heb je met een fully meer contact met de ondergrond, dus meer kans op klappen.
En het wiel krijgt het eerst de klap.
Bovendien heb je met een fully meer contact met de ondergrond, dus meer kans op klappen.
O.G.O.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1795
- Lid geworden op: do 6 oktober 2005, 20:20
- Mijn mountainbike: Mountainbike? Wat is een mountainbike?
- Contacteer:
O dus bij een fatsoenlijke fully werkt de demper niet? Ben ik toch blij dat ik een Warp heb.Thijsje schreef:Op een Giant Warp wel, maar bij een fatsoenlijke fully niet...Le Mark schreef:Trouwens, heeft de terugslag van de demper er niet wat mee te maken?
Dat is dus onzin.
"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"