Lichtgewicht banden eerder lek dan gewone?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Freddie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 552
Lid geworden op: za 5 februari 2005, 23:42
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion 29er

Ik rij al jaren met Conti explorer banden. Eerst biba, daarna UST.
Op mijn nieuwe bike heb ik nu supersonic laten leggen omdat ik rond de 10 kilo wilde blijven. Waar ik al jaren zo goed als lekvrij rondrij heb ik nu na 3 keer goed raggen in het bos lek gereden. Niet erg natuurlijk, kan altijd gebeuren maar met over 2 weken Eifel en over een maand Ardennen wil ik weten of het niet zo is dat je eerder lek kunt rijden met lichtgewicht banden.
Heeft er iemand ervaring met dit probleem?
Kom nu niet met alternatieven voor de Conties want die bevallen me goed, maar ik wil wel weten of ik voor de weekenden weg niet beter mijn normale explorers erop kan leggen.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Ik heb nu voor het eerst in mijn vrij lange ATB carriere een licht type ban d (Nobby Nic van Schwalbe) gemonteerd en heb al 3 keer lekgereden in 3 ritten.

Moet er wel bij vermelden dat ik mijn fiets niet zuingi behandel in die zin dat ik er graag mee spring en ook zelf geen veertje ben qua gewicht. Ik heb liever een wat zwaardere band die wat lekbestendiger is. De band als beperkende factor vind ik helemaal niks, dan maar wat meer gewicht rondtrappen.

Als je twijfelt: gewoon omwisselen, want anders kan je wel eens last krijgen van een vorm van de wet van Murphy ;)

Prettige reizen :-q
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

De Continental explorer pro / supersonic behoren ook tot mijn favoriete banden. De supersonic is idd. minder lekbestendig / slijtvast dan de pro.
Op vacantie in het buitenland gaan bij mij de pro's er op. Rij beide banden overigens i.c.m. latex binnenbanden (Michelin).
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
Bundy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1308
Lid geworden op: di 11 oktober 2005, 15:30
Mijn mountainbike: wil meer naar buiten

Wicked DJ schreef:Moet er wel bij vermelden dat ik mijn fiets niet zuingi behandel in die zin dat ik er graag mee spring en ook zelf geen veertje ben qua gewicht.
Kan ik daar uit concluderen dat jij niet lek reed door doorns en andere scherpe dingen, maar door snakebites e.d.?
Als ik lek rijd met mijn non-ust 2,25 Ralfjes (vergelijkbaar lichtgewicht) is het meestal door punctures en eigenlijk nooit door snakebites.
Naast het doen van diverse liefhebberijen ben ik ook dol op hobby's zoals oa vrijetijdsbestedingen en bepaalde dingen doen.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Bundy schreef:Kan ik daar uit concluderen dat jij niet lek reed door doorns en andere scherpe dingen, maar door snakebites e.d.?
Score:

2 x doorntjes en ander klein spul dat een band lek maakt.
1 x snakebite (lompe drop op m'n XC-er ;) )

Maar vooral die 2 x lek door bijna niets (dus dat de band langzaam afloopt) zitten me dwars. Een beetje lekbestendigheid had ik van zo'n band wel verwacht.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

Conti Explorer Supersonics gaan vrij snel lek... bij mij vrijwel altijd door snakebites, en dat terwijl ik een fully heb en mijn gewicht misschien niet laag is maar ook niet bijzonder hoog..

Sinds afgelopen zomer heb ik de lichte banden vaarwel gezegd, sindsdien geen lekke banden meer gehad maar ik moet bekennen dat ik maar weinig gereden heb sinds de zomer
Een gewezen verslaafde
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

moet je een keer maxlite's 310 pakken, ne een kwart jaar is er niks van over, een en al gat.
Gike
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 15 maart 2006, 13:24
Mijn mountainbike: Specialized Hardrock Comp.

Kan iemand mij uitleggen wat een "Snakebite" is? Deze term zie ik regelmatig langskomen in bandendiscussie's maar het is me nooit duidelijk geworden wat hiermee bedoeld word.

Mvg,



Mark
Everybody's running, but half of them ain't looking
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Gike schreef:Kan iemand mij uitleggen wat een "Snakebite" is? Deze term zie ik regelmatig langskomen in bandendiscussie's maar het is me nooit duidelijk geworden wat hiermee bedoeld word.

Mvg,



Mark
Als je binnenband lek raakt door stoten tegen je velgrand (bijv. door heel hard een trottoirrand te raken). De lek in de binnenband ziet er dan uit alsof er een slang in heeft gebeten....
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gike
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 15 maart 2006, 13:24
Mijn mountainbike: Specialized Hardrock Comp.

Wicked DJ schreef: Als je binnenband lek raakt door stoten tegen je velgrand (bijv. door heel hard een trottoirrand te raken). De lek in de binnenband ziet er dan uit alsof er een slang in heeft gebeten....
Aha, dank.

Back ontopic, met mijn non UST Nobby Nic's (2,1) heb ik na 700km nog nooit een lekke band gehad. Met mijn gewicht van 68kg en bandenspanning van 2.0bar is de kans hierop ook minder groot dan bij een zwaarder iemand maar ik kan niet onderschrijven dan een lichtgewicht band sneller lek raakt dan een zwaardere band.
Everybody's running, but half of them ain't looking
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het ligt er ook aan hoe en waar je rijdt.
In de Brabantse bossen vorige week voor het eerst sinds 4 jaar een lekke band.
In Limburg, de Ardennen of de Alpen is 't "iets" vaker raak.
Maandje geleden in de Voerstreek 5x lek gereden, das 1 op 10.
Jean Claude, Jean Pierre en Jean Paul hadden besloten de meidoornhagen te snoeien :evil:

Maar het is een feit, light banden hebben minder reserve tegen lekrijden.
Schwalbe heeft/had een Light serie, waarvan ze op de site al waarschuwden dat de anti lek voorzieningen weggelaten waren.
En niet alleen vanwege het gewicht, maar ook vanwege de rolweerstand worden antilek voorzieningen weggelaten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb sinds 400 km Schwalbes UST. Voorheen had ik draadbanden. Sinds mijn nieuwe banden heb ik al meer doornen (7 stuks) uit mijn banden getrokken dan dat ik lek ben gereden met mijn vorige 2 fietsen samen.
Niet dat het iets geeft want ik heb toch Stans No Tubes, maar toch. Blij dat ik ze niet steeds hoef te maken/plakken.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Freddie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 552
Lid geworden op: za 5 februari 2005, 23:42
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion 29er

Ja ik had al zo een idee dat de banden eerder lek raakte.
Ze lopen ontzettend lekker hoor meer wat heb je aan een vet gemiddelde als je iedere keer op de knieen moet om je biba te verwisselen. Ik denk dat ik nu zolang ik hier in het brabantse rondtoer de supersonic erop hou, maar ik zet er de explorer pro op als ik naar de keiige ondergronden vertrek. Ik ken mijn rijstijl (nergens naar kijken en gaan) dus de kans dat ik lek rij is wel aanwezig.

Is er iemand die biba lichtgewicht rijdt en toch tevreden is over de lekbestendigheid?
Hoeveel plezier ik ook heb gehad met het uitzoeken en bouwen van m'n Zion, het rijden blijft toch het leukst
boertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 16 september 2005, 19:08

ik had gister lek met flyweight 330 en no tubes erin
stond wel effe gek te kijken
Gike
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 15 maart 2006, 13:24
Mijn mountainbike: Specialized Hardrock Comp.

Freddie schreef:Is er iemand die biba lichtgewicht rijdt en toch tevreden is over de lekbestendigheid?
Back ontopic, met mijn non UST Nobby Nic's (2,1) heb ik na 700km nog nooit een lekke band gehad. Met mijn gewicht van 68kg en bandenspanning van 2.0bar is de kans hierop ook minder groot dan bij een zwaarder iemand maar ik kan niet onderschrijven dan een lichtgewicht band sneller lek raakt dan een zwaardere band.
Uhu, jah!
Everybody's running, but half of them ain't looking
Plaats reactie